Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden met krachtstroom?

This site may earn commission on affiliate links.
Dat laatste is in ieder geval financieel niet noodzakelijk. PV-zelfconsumptie werkt vanuit de meter gezien ook prima met 3 fasen waarop je maar op 1 fase teruglevert.

Begrijp ik het goed dat als je op 1 fase 5 kilowat het net op stuurt en direct 5kW vraagt op de andere fases dat dit geen probleem gaat zijn als salderen wordt afgebouwd? Goed te weten!
 
Stel levering over 3 fasen, teruglevering over 1 fase.

Stel L1=a, L2=b, L3=c, en L1terug=d

Dan is de som a+b+c+d
Het gemiddelde is (a+b+c+d)/4 Dat is per se niet hetzelfde. Het wordt over de som afgerekend. Ik zou willen dat het over het gemiddelde werd afgerekend, stuk goedkoper.

Dus nee, het is NIET het gemiddelde.
 
Begrijp ik het goed dat als je op 1 fase 5 kilowat het net op stuurt en direct 5kW vraagt op de andere fases dat dit geen probleem gaat zijn als salderen wordt afgebouwd? Goed te weten!
Er is inderdaad al heel wat over geschreven. Er zal weliswaar niet meer over de tijd worden gesaldeerd, maar nog wel over de fasen. Dus terugleveren op maandag kun je niet meer wegstrepen tegen gebruik op dinsdag, maar terugleveren op fase 1 mag je wel wegstrepen tegen gelijktijdig gebruik op fase 2.

Er zijn meters in omloop (geweest) die dit niet goed afhandelen.

Software-update nodig voor slimme meter Landis + Gyr E360 SMR 5.0 | Liander
 
Stel levering over 3 fasen, teruglevering over 1 fase.

Stel L1=a, L2=b, L3=c, en L1terug=d

Dan is de som a+b+c+d
Het gemiddelde is (a+b+c+d)/4 Dat is per se niet hetzelfde. Het wordt over de som afgerekend. Ik zou willen dat het over het gemiddelde werd afgerekend, stuk goedkoper.

Dus nee, het is NIET het gemiddelde.
Er stond niet dat er "over het gemiddelde werd afgerekend", er stond dat "Het gemiddelde over de drie fases wordt genomen om het verbruik / teruglevering te bepalen.". Voor het bepalen van het verbruik / teruglevering maakt het niet uit of je het gemiddelde of de som pakt (zolang je maar weet wat je doet). Je krijgt dezelfde uitkomst, zoals @DeHakkelaar al zei.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Doe het maar eens met een rekenvoorbeeld, dan zul je zien dat het geen gemiddelde is. Of lees mijn voorbeeld beter. Het was geen gemiddelde, het is geen gemiddelde en het zal nooit een gemiddelde worden. Je gaat rekentechnisch echt de mist in.

Voor de duidelijkheid: Het bekendste is het rekenkundig gemiddelde: de som van een aantal getallen gedeeld door het aantal getallen.

Gemiddelde - Wikipedia


En uiteindelijk wordt er betaald over het afgenomen verbruik. Het gaat altijd over geld.
 
Last edited:
@horta, dank voor je uitleg hoe een gemiddelde werkt. Daar zaten we echt op te wachten :(

Je geeft zelf aan dat het gemiddelde in dit geval hetzelfde is als de som gedeeld door 4. Hoe kan het dan ooit uitmaken of je de afrekening dan bepaalt aan de hand van het gemiddelde of aan de hand van de som?

Als bellen 10 cent per minuut kost, wat kost dan meer? 3 gesprekken van samen 90 minuten? Of 3 gesprekken van gemiddeld 30 minuten?
 
@horta, dank voor je uitleg hoe een gemiddelde werkt. Daar zaten we echt op te wachten :(

Je geeft zelf aan dat het gemiddelde in dit geval hetzelfde is als de som gedeeld door 4. Hoe kan het dan ooit uitmaken of je de afrekening dan bepaalt aan de hand van het gemiddelde of aan de hand van de som?

Als bellen 10 cent per minuut kost, wat kost dan meer? 3 gesprekken van samen 90 minuten? Of 3 gesprekken van gemiddeld 30 minuten?

@horta geeft aan wat hij ziet als gemiddelde (som van alle fases / 4) versus enkel de som van de fases. Iedereen begrijpt dat je uiteraard nergens het gemiddels over de fases betaald maar de som.

Jouw voorbeeld is precies hetzelfde maar @horta reageert dus dat je niet betaald voor 30 minuten (90/3), maar voor 90 minuten.

We snappen het nu allemaal dus ik denk dat deze subdiscussie nu klaar is :)
 
Stel levering over 3 fasen, teruglevering over 1 fase.

Stel L1=a, L2=b, L3=c, en L1terug=d

Dan is de som a+b+c+d
Het gemiddelde is (a+b+c+d)/4 Dat is per se niet hetzelfde. Het wordt over de som afgerekend. Ik zou willen dat het over het gemiddelde werd afgerekend, stuk goedkoper.

Dus nee, het is NIET het gemiddelde.
Is het met salderen niet (a+b+c)-d?
 
Met een Model S UMC kun je met de rode adapter (CEE) de UMC aansluiten op een 3 fasen krachtgroep (die je ouders al hebben!) om zo over 3 fasen 16A te laden = + 70 km/u.
De UMC van de Model 3 is 1 fase en zal nooit sneller laden dan 13A met de schuko of 16A met de blauwe CEE.
Denk dat dan mijn beste optie is....als ik er überhaupt nog in wil investeren.
Gisteren met 100% vertrokken, 140km gereden. Vervolgens daar in Limburg aan de shuko gehangen en 80km bijgeladen. Maar onderweg moest ik wel stoppen bij een Fastned station om thuis te kunnen komen.

Die SR+ rijdt met normaal rijgedrag op 100% lading nog geen 280km.... dat is toch wel een flinke teleurstelling! Ik had verwacht dat dat laden op krachtstroom een puur extraatje zou zijn, maar het ziet er naar uit dat ik bij een bezoekje aan mijn ouders gewoon altijd bij moet laden. En vrachtwagens inhalen met 100km/uur vind ik nog steeds not done....
 
  • Informative
Reactions: Gamechanger
Die SR+ rijdt met normaal rijgedrag op 100% lading nog geen 280km

SR+ heeft volgens mij 54kWh aan capaciteit. Wat jij zegt klopt niet, 54000/240 = 225wh/km en dat is wel een heel erg hoog verbruik voor een Model 3.

Dus of je hebt heel erg doorgereden of er klopt iets niet aan je verhaal.


En vrachtwagens inhalen met 100km/uur vind ik nog steeds not done....

Not done? Wat bedoel je daar precies mee? Op de meeste trajecten mag ja maar 100km/u dus je zou graag nog langzamer een vrachtwagen willen passeren?

Als je wilt planken met een EV dan had je niet de SR+ moeten nemen.
 
SR+ heeft volgens mij 54kWh aan capaciteit. Wat jij zegt klopt niet, 54000/240 = 225wh/km en dat is wel een heel erg hoog verbruik voor een Model 3.
Waar haal je die 240 vandaan? 240km gereden? Maar goed... ik heb inderdaad het idee dat er een heel erg hoog verbruik is. Wat ik op de Facebook groep ook al genoemd heb: ik snap best dat je niet met WLTP kunt rekenen; het zou wel erg naïef zijn als ik dat zou doen. Maar ik had eigenlijk wel verwacht 300km op een lading te kunnen doen. En dan ook: met normaal rijgedrag. Dus ik heb bijna het idee dat er iets niet goed is met de auto
Dus of je hebt heel erg doorgereden of er klopt iets niet aan je verhaal.

Ik heb me aan de maximale snelheid gehouden. En verder normaal gereden. En daarmee bedoel ik: zoals ik gewend was met de Audi. Dus bijvoorbeeld gewoon redelijk rustig optrekken bij een oprit van de snelweg, maar wel dusdanig dat je met een gelijke snelheid kunt invoegen.

Not done? Wat bedoel je daar precies mee? Op de meeste trajecten mag ja maar 100km/u dus je zou graag nog langzamer een vrachtwagen willen passeren?

Wat ik daarmee bedoel is, dat als je ergens 120 of 130 mag, ik het not done vind om met 100 km per uur naar de linkerrijstrook te gaan om een vrachtwagen in te halen. Je moet je aanpassen aan het overige verkeer, dus als er overig verkeer is, is dat zelfs verboden.
Als je wilt planken met een EV dan had je niet de SR+ moeten nemen.
Nee, planken doe ik alleen af en toe om even te spelen en om de auto te showen. Dat leuke gaat er over een tijdje ook wel van af denk ik :) Met dagelijks woon-werk-verkeer en wanneer ik naar mijn ouders (Limburg vanuit Zwolle) of naar mijn schoonouders (Groningen) rij, rij ik gewoon rustig.
Niet iedereen heeft zomaar de optie om een LR te nemen... anders had ik het wel gedaan.

Nogmaals: ik ben me er echt van bewust dat het naïef is te denken dat je WLTP haalt. Ik ben me er ook altijd van bewust geweest dat ik iedere dag zal moeten "tanken". Daarom werd een elektrische auto ook pas een optie voor me bij een laadpaal thuis en met een beetje fatsoenlijke range. En ik vind zo'n 300km...nou laten we zeggen 280 (die ik nodig heb om naar mijn ouders te rijden) wel een fatsoenlijke range.
 
Natuurlijk is dat geen grap. Dat heb je toch ook geleerd bij de rijles??
En zelfs als we binnenkort maar alleen maar 100km/uur mogen, dan is dat alleen maar overdag. De momenten waarop je nog wel hier en daar 120 of 130 mag zijn ook uitgerekend de momenten dat je gewoon graag naar huis wil.
En ik weet ook wel dat de tijd die je kwijt bent met laden veel meer is dan de tijd die je wint door 120-130 in plaats van 100 te rijden.

Punt is en blijft: ik vind het raar dat je met normaal rijgedrag en maximum snelheid zo ver van WLTP zit.