Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden met krachtstroom?

This site may earn commission on affiliate links.
Natuurlijk is dat geen grap. Dat heb je toch ook geleerd bij de rijles??
En zelfs als we binnenkort maar alleen maar 100km/uur mogen, dan is dat alleen maar overdag. De momenten waarop je nog wel hier en daar 120 of 130 mag zijn ook uitgerekend de momenten dat je gewoon graag naar huis wil.
En ik weet ook wel dat de tijd die je kwijt bent met laden veel meer is dan de tijd die je wint door 120-130 in plaats van 100 te rijden.

Punt is en blijft: ik vind het raar dat je met normaal rijgedrag en maximum snelheid zo ver van WLTP zit.

Schrale troost, van de zomer wordt het een stuk beter.... :)
In de winter met koud weer en climate control op "auto" gaat de capaciteit rap terug.
Airco met de hand uitschakelen scheelt in sommige situaties al een heel stuk. Stoelverwarming aan en temp. binnen een graadje lager wil ook helpen. Voorverwarmen aan de laadpaal helpt ook een beetje in de winter. Bij lange afstanden af en toe de snelheid aanpassen bij lange afstanden is ook een oplossing (tijdsverlies is erg beperkt en tussendoor laden kost altijd véél meer tijd)

Tenslotte nog de bandenspanning, juiste velgen en correcte uitlijning (dit laatste komt volgens mij bij bij M3 minder voor dan bij MS/MX maar zorgt wel voor véél hoger verbruik en idem bandenslijtage!)

Maar zoals vermeld -> bij warmer weer kan er zomaar richting de 100 km range bijkomen.Dan moet 20% onder de WLTP zeker lukken, ook zonder fluwelen rechter voetje :rolleyes:
 
Ik kreeg op die Facebookpagina ook al te horen, dat dit soort bereik niet gek is met "winterse" omstandigheden in "ons klimaat". Maar volgens mij is dit meer herfstweer en is ons klimaat toch niet zo extreem?
En daar werd me ook verteld dat ik dan zomaar op 30% minder dan WLTP kon zitten....en dat is nog altijd genoeg,

Inderdaad ook daar de tip gekregen om de stoelverwarming aan te zetten en de cabine verwarming wat lager. En tja... dan ben ik misschien wat koppig, maar dan moet ik dus tot de conclusie komen dat ik met zo'n EV niet "normaal" kan rijden. Uitgerekend op die langere ritten zit ik niet alleen in de auto en dan is het wel fijn voor de rest als ze niet zitten te verkleumen. Stoelverwarming achter helpt ook niet met kinderstoeltjes :)

Voorverwarmen aan de laadpaal doe ik sowieso.

Ik vind het in ieder geval bijzonder teleurstellend. Ik ben nog steeds flink aan het testen. Maar onlangs kwam ik tot de conclusie dat ik van 100% naar nagenoeg leeg zo'n 200 km kon rijden met normaal rijgedrag. En dat vind ik gewoon weinig

Tot slot, waardoor ik ook het idee heb dat er wellicht iets mis is: ongeacht de temperatuur die ik voor uit de verwarming krijg, naar de achterbank toe komt nagenoeg altijd een sloot hitte!
 
Ik kreeg op die Facebookpagina ook al te horen, dat dit soort bereik niet gek is met "winterse" omstandigheden in "ons klimaat". Maar volgens mij is dit meer herfstweer en is ons klimaat toch niet zo extreem?
En daar werd me ook verteld dat ik dan zomaar op 30% minder dan WLTP kon zitten....en dat is nog altijd genoeg,

Inderdaad ook daar de tip gekregen om de stoelverwarming aan te zetten en de cabine verwarming wat lager. En tja... dan ben ik misschien wat koppig, maar dan moet ik dus tot de conclusie komen dat ik met zo'n EV niet "normaal" kan rijden. Uitgerekend op die langere ritten zit ik niet alleen in de auto en dan is het wel fijn voor de rest als ze niet zitten te verkleumen. Stoelverwarming achter helpt ook niet met kinderstoeltjes :)

Voorverwarmen aan de laadpaal doe ik sowieso.

Ik vind het in ieder geval bijzonder teleurstellend. Ik ben nog steeds flink aan het testen. Maar onlangs kwam ik tot de conclusie dat ik van 100% naar nagenoeg leeg zo'n 200 km kon rijden met normaal rijgedrag. En dat vind ik gewoon weinig

Tot slot, waardoor ik ook het idee heb dat er wellicht iets mis is: ongeacht de temperatuur die ik voor uit de verwarming krijg, naar de achterbank toe komt nagenoeg altijd een sloot hitte!

Ook WLTP heeft geen enkele relatie met een werkelijk verbruik.
Ik kijk dan ook meer wat de auto zelf aangeeft als mogelijk bereik.

Ik heb een MS75D en dan is ook met vrieskou en gewoon 21C in de auto het prima te doen om +300km te rijden op een volle accu.
Op lange ritten maak je eenvoudig etappes van +200km op de Duitse Autobahn met snelheden van +150km en een accu die dan steeds tussen de 10 en 80% gaat.

Wel een paar keer gemerkt dat afhankelijk van de softwareversie het prettiger / comfortabeler is om de AC uit te zetten als deze niet nodig is.
Ik heb dat in het verleden ook wel met een aantal ICE auto's gehad.
 
Eén van de dingen waar ik nog het meest van sta te kijken is de verbazing die mensen hebben over mijn teleurstelling...
Is het zo gek, dat wanneer ik in een auto stap die aangeeft dat ik nog 383km kan rijden ik wat teleurgesteld ben als ik in Limburg (140km verderop) aankom en de auto geeft aan, dat ik nog 100km over zou hebben? Die 100km die dan aangegeven wordt neem ik dan natuurlijk ook niet serieus en zodoende kom ik op een effectief bereik van zo'n 200km
 
Denk dat dan mijn beste optie is....als ik er überhaupt nog in wil investeren.
Gisteren met 100% vertrokken, 140km gereden. Vervolgens daar in Limburg aan de shuko gehangen en 80km bijgeladen. Maar onderweg moest ik wel stoppen bij een Fastned station om thuis te kunnen komen.

Die SR+ rijdt met normaal rijgedrag op 100% lading nog geen 280km.... dat is toch wel een flinke teleurstelling! Ik had verwacht dat dat laden op krachtstroom een puur extraatje zou zijn, maar het ziet er naar uit dat ik bij een bezoekje aan mijn ouders gewoon altijd bij moet laden. En vrachtwagens inhalen met 100km/uur vind ik nog steeds not done....

200 is te weinig voor een SR+ in deze omstandigheden. Denk dat je makkelijk 270 moet halen in ergere omstandigheden. Mss is er dan toch iets mis aan de wagen?
 
Natuurlijk is dat geen grap. Dat heb je toch ook geleerd bij de rijles??
Nee, ik heb niet geleerd dat inhalen met 100 km/h verboden is. Ik heb geleerd dat er geen minimum snelheid geldt op de snelweg:

Wat is de minimumsnelheid voor wegverkeer?

Dus waar baseer je op dat 100 km/h te langzaam is? Natuurlijk mag je andere mensen niet in gevaar brengen of hinderen, door 'te langzaam" te rijden. Maar als jij gewoon goed in je spiegels kijkt bij het wisselen van baan en pas gaat als het echt kan, dan is er helemaal geen sprake van gevaar. En dat iemand anders zich misschien gehinderd voelt omdat hij graag harder wil dan jij is niet jouw probleem, maar dat van hem. Zolang er geen minimum snelheid geldt, in ieder geval.

Vergeet niet dat jij voor die ander jij ook "overig verkeer" bent. Dus die ander zal zich ook aan moeten passen aan jou. Als jij met 100 km/h aan het inhalen bent is het aan die ander om zijn snelheid aan te passen aan die van jou. Als hij dat niet doet, dan is hij degene die gevaar veroorzaakt (of jou hindert door te weinig afstand te houden).

Natuurlijk moet je geen 40 km/h gaan rijden. Maar waar precies de grens ligt tussen wat acceptabel is en niet, is lastig te bepalen. Ik denk dat we wel veilig kunnen stellen dat die grens niet boven de 100 km/h ligt. Als dat wel zo was dan zou de politie waarschijnlijk meer boetes uit kunnen schrijven voor te langzaam rijden dan voor te hard rijden :rolleyes:
 
Nee, ik heb niet geleerd dat inhalen met 100 km/h verboden is. Ik heb geleerd dat er geen minimum snelheid geldt op de snelweg:

Wat is de minimumsnelheid voor wegverkeer?

Dus waar baseer je op dat 100 km/h te langzaam is? Natuurlijk mag je andere mensen niet in gevaar brengen of hinderen, door 'te langzaam" te rijden. Maar als jij gewoon goed in je spiegels kijkt bij het wisselen van baan en pas gaat als het echt kan, dan is er helemaal geen sprake van gevaar. En dat iemand anders zich misschien gehinderd voelt omdat hij graag harder wil dan jij is niet jouw probleem, maar dat van hem. Zolang er geen minimum snelheid geldt, in ieder geval.

Vergeet niet dat jij voor die ander jij ook "overig verkeer" bent. Dus die ander zal zich ook aan moeten passen aan jou. Als jij met 100 km/h aan het inhalen bent is het aan die ander om zijn snelheid aan te passen aan die van jou. Als hij dat niet doet, dan is hij degene die gevaar veroorzaakt (of jou hindert door te weinig afstand te houden).

Natuurlijk moet je geen 40 km/h gaan rijden. Maar waar precies de grens ligt tussen wat acceptabel is en niet, is lastig te bepalen. Ik denk dat we wel veilig kunnen stellen dat die grens niet boven de 100 km/h ligt. Als dat wel zo was dan zou de politie waarschijnlijk meer boetes uit kunnen schrijven voor te langzaam rijden dan voor te hard rijden :rolleyes:
100 km/uur is naar mijn idee te langzaam wanneer iemand anders met 120 of 130 een rij voorbij rijdt en iemand besluit om zonder te versnellen naar de linkerrijstrook te gaan. Als zo iemand ineens uit een rij rechts komt is dat echt wel vervelend. En vandaar ook, dat het voor mij "not done" is.
Iedereen is anders...wanneer er geen inhaalverbod voor vrachtwagens is en een vrachtwagen wil inhalen heb ik daar dan weer geen moeite mee. Zeker niet wanneer op de linker rijstrook toch maar 100 gereden wordt. Ach, wat ik dan in heb moeten houden haal ik een stukje verderop met goed fatsoen weer in. En zo'n chauffeur is ook maar zijn werk aan het doen. Beetje leven en laten leven.
Ik ga ook niet op de bumper plakken van iemand die wel met een personenwagen met 100 km/uur inhaalt, maar zelf doe ik het niet.
 
De hele discussie gaat nergens over want even versnellen om een vrachtauto in te halen gaat echt je range niet om zeep helpen. Is de rechterstrook gevuld met vrachtauto's dan gaat de linker ook niet met 130.
Ook dat :)
Ik ga gewoon nog eens het één en ander testen en dan denk ik toch maar een keer bij Tesla aankaarten. Ben benieuwd hoe dat werkt :)

O ja... in het kader van dat verbruik: is ook ergens het actuele verbruik te zien? Ik kan wel zien wat het aantal Wh per km is sinds ik vertrokken ben of geladen heb, maar kan ik ook ergens het huidige verbruik zien?
 
Ook dat :)
Ik ga gewoon nog eens het één en ander testen en dan denk ik toch maar een keer bij Tesla aankaarten. Ben benieuwd hoe dat werkt :)

O ja... in het kader van dat verbruik: is ook ergens het actuele verbruik te zien? Ik kan wel zien wat het aantal Wh per km is sinds ik vertrokken ben of geladen heb, maar kan ik ook ergens het huidige verbruik zien?

Grafiek van verbruik openen en daar 1 van de 2 opties kiezen boven in het scherm -> menig M3 rijder weet nog niet dat er 2 opties zijn :) (de grafiek zelf open je in de onderbalk en vervolgens in submenu op juiste icoontje drukken)
 
100 km/uur is naar mijn idee te langzaam wanneer iemand anders met 120 of 130 een rij voorbij rijdt en iemand besluit om zonder te versnellen naar de linkerrijstrook te gaan. Als zo iemand ineens uit een rij rechts komt is dat echt wel vervelend. En vandaar ook, dat het voor mij "not done" is.
Nou maak je er wel wat moois van :eek:. Niet voor niets schreef ik "Maar als jij gewoon goed in je spiegels kijkt bij het wisselen van baan en pas gaat als het echt kan, dan is er helemaal geen sprake van gevaar.". Tsja, als je dat niet doet, dan ben je sowieso een gevaar op de weg en dan heeft de gevaarzetting en het hinderen niets met je snelheid te maken.
 
Nou maak je er wel wat moois van :eek:. Niet voor niets schreef ik "Maar als jij gewoon goed in je spiegels kijkt bij het wisselen van baan en pas gaat als het echt kan, dan is er helemaal geen sprake van gevaar.". Tsja, als je dat niet doet, dan ben je sowieso een gevaar op de weg en dan heeft de gevaarzetting en het hinderen niets met je snelheid te maken.
Eens hoor. Goed in je spiegels kijken moet je altijd. En wanneer iemand met 120-130 km/uur een hele rij voorbij rijdt waar ik 90 in rij (omdat er ergens een vrachtwagen voor zit) ga ik alsnog niet met 100 km/uur naar links om die vrachtwagen in te halen. Ook niet als diegene die met 120-130 aan komt ruimte genoeg heeft om te remmen. Dan trek ik evengoed even op zodat iemand die zich aan de maximum snelheid houdt niet hoeft te remmen. Wanneer zo iemand 140 of 150 remt en dan alsnog moet remmen dan ben ik het al helemaal met je eens: zijn probleem!

Maar goed... iedereen is daar anders in.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Natuurlijk is dat geen grap. Dat heb je toch ook geleerd bij de rijles??
En zelfs als we binnenkort maar alleen maar 100km/uur mogen, dan is dat alleen maar overdag. De momenten waarop je nog wel hier en daar 120 of 130 mag zijn ook uitgerekend de momenten dat je gewoon graag naar huis wil.
En ik weet ook wel dat de tijd die je kwijt bent met laden veel meer is dan de tijd die je wint door 120-130 in plaats van 100 te rijden.

Punt is en blijft: ik vind het raar dat je met normaal rijgedrag en maximum snelheid zo ver van WLTP zit.

Ik weet niet waar jij rijles gehad hebt, maar de verplichting om met de geldende maximumsnelheid in te halen bestaat niet.

Verder denk ik dat je rekening moet houden met dat vanwege de kou het verbruik hoger ligt. In de zomer zullen de zaken anders liggen. Temeer daar je dan overdag nog maar 100 km/u mag rijden en dan kom je in de zomer niet zelden in de buurt van WLTP.
 
Ik weet niet waar jij rijles gehad hebt, maar de verplichting om met de geldende maximumsnelheid in te halen bestaat niet.
Dat zeg ik ook niet, maar die discussie is ook al zo ongeveer beslecht. Je zult toch echt een beetje met de stroom mee moeten rijden.
Verder denk ik dat je rekening moet houden met dat vanwege de kou het verbruik hoger ligt. In de zomer zullen de zaken anders liggen. Temeer daar je dan overdag nog maar 100 km/u mag rijden en dan kom je in de zomer niet zelden in de buurt van WLTP.
Jup... dat heb ik inderdaad in de jaren dat ik "Now you know", "I1Tesla", "Like Tesla" enz volg ook al lang meegekregen. Kou is zeker van invloed. En ik heb ook echt de vlogs wel bekeken waar ze tests doen met -10 tot -20 graden celsius.Had er alleen geen rekening mee gehouden dat rond de 10 graden Celsius het zo'n drama zou zijn
 
Dat zeg ik ook niet, maar die discussie is ook al zo ongeveer beslecht. Je zult toch echt een beetje met de stroom mee moeten rijden.

Jup... dat heb ik inderdaad in de jaren dat ik "Now you know", "I1Tesla", "Like Tesla" enz volg ook al lang meegekregen. Kou is zeker van invloed. En ik heb ook echt de vlogs wel bekeken waar ze tests doen met -10 tot -20 graden celsius.Had er alleen geen rekening mee gehouden dat rond de 10 graden Celsius het zo'n drama zou zijn

Nou ja, drama. Ik denk dat als je wat meer gewend bent aan de auto je wel meer range uit de auto gaat persen. Ik heb (in de zomer weliswaar) al eens meer dan 600 km uit een enkele lading geperst met de LR onder het mom ‘kijken of dat gaat lukken’. Natuurlijk rij je dan geen 130 km/u, maar gewoon 100 km/u op de snelweg.

Dus je snelheid enigszins beperken, blower niet te hard laten waaien (wordt het namelijk ook echt niet comfortabeler van), zoveel mogelijk op cc rijden (dat scheelt best flink in verbruik) en zo min mogelijk snelheidsschommelingen, zou de range flink kunnen doen toenemen.
 
Ik kreeg op die Facebookpagina ook al te horen, dat dit soort bereik niet gek is met "winterse" omstandigheden in "ons klimaat". Maar volgens mij is dit meer herfstweer en is ons klimaat toch niet zo extreem?
En daar werd me ook verteld dat ik dan zomaar op 30% minder dan WLTP kon zitten....en dat is nog altijd genoeg,

Inderdaad ook daar de tip gekregen om de stoelverwarming aan te zetten en de cabine verwarming wat lager. En tja... dan ben ik misschien wat koppig, maar dan moet ik dus tot de conclusie komen dat ik met zo'n EV niet "normaal" kan rijden. Uitgerekend op die langere ritten zit ik niet alleen in de auto en dan is het wel fijn voor de rest als ze niet zitten te verkleumen. Stoelverwarming achter helpt ook niet met kinderstoeltjes :)

Voorverwarmen aan de laadpaal doe ik sowieso.

Ik vind het in ieder geval bijzonder teleurstellend. Ik ben nog steeds flink aan het testen. Maar onlangs kwam ik tot de conclusie dat ik van 100% naar nagenoeg leeg zo'n 200 km kon rijden met normaal rijgedrag. En dat vind ik gewoon weinig

Tot slot, waardoor ik ook het idee heb dat er wellicht iets mis is: ongeacht de temperatuur die ik voor uit de verwarming krijg, naar de achterbank toe komt nagenoeg altijd een sloot hitte!

Om de accu van een SR+ in 200km leeg te rijden moet je ongeveer 275Wh/km verbruiken, als dat waar is klopt er iets helemaal niet aan de auto.
Heb je toevallig een foto van het gemiddelde gebruik sinds de auto geleverd is?
NB. Wij komen met een LR AWD (iets minder efficiënt dan de SR+ door het extra gewicht en de 4 wiel aandrijving) op een gemiddelde van 174Wh/km over 23.000 km.
 
Yes en dan heb ik het gemiddeld verbruik over de afgelopen 10, 25 of 50 km. En ik zie de grafiek wel wat wiebelen, maar ik zie nergens een getal met het actuele verbruik per km

Het actuele verbruik zie je helemaal aan de rechterkant van de verbruiksgrafiek. Aflezen uit de grafiek dus, niet ideaal maar het beste wat je kan krijgen.
En deze is dan natuurlijk het beste af te lezen als je hem op een bereik van 10km zet ipv 50km.