SparkyM3LR4WD
Elbert
Natuurlijk is dat geen grap. Dat heb je toch ook geleerd bij de rijles??
En zelfs als we binnenkort maar alleen maar 100km/uur mogen, dan is dat alleen maar overdag. De momenten waarop je nog wel hier en daar 120 of 130 mag zijn ook uitgerekend de momenten dat je gewoon graag naar huis wil.
En ik weet ook wel dat de tijd die je kwijt bent met laden veel meer is dan de tijd die je wint door 120-130 in plaats van 100 te rijden.
Punt is en blijft: ik vind het raar dat je met normaal rijgedrag en maximum snelheid zo ver van WLTP zit.
Schrale troost, van de zomer wordt het een stuk beter....
In de winter met koud weer en climate control op "auto" gaat de capaciteit rap terug.
Airco met de hand uitschakelen scheelt in sommige situaties al een heel stuk. Stoelverwarming aan en temp. binnen een graadje lager wil ook helpen. Voorverwarmen aan de laadpaal helpt ook een beetje in de winter. Bij lange afstanden af en toe de snelheid aanpassen bij lange afstanden is ook een oplossing (tijdsverlies is erg beperkt en tussendoor laden kost altijd véél meer tijd)
Tenslotte nog de bandenspanning, juiste velgen en correcte uitlijning (dit laatste komt volgens mij bij bij M3 minder voor dan bij MS/MX maar zorgt wel voor véél hoger verbruik en idem bandenslijtage!)
Maar zoals vermeld -> bij warmer weer kan er zomaar richting de 100 km range bijkomen.Dan moet 20% onder de WLTP zeker lukken, ook zonder fluwelen rechter voetje