Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vendor Let op: "emergency lane departure avoidance" kan voor gevaarlijke situaties zorgen in Nederland.

This site may earn commission on affiliate links.
Het is te hopen. Net terug uit zuid Limburg omgeving Heyenrath en de stuurcorrectie is ronduit gevaarlijk, vooral de 1e keer. Op bochtige heuvelachtige wegen moet je echt de fietsstrook hier en daar hebben om nog ongeziene tegenliggers te vermijden. Dan pas ik ook de trick toe om permanent ruim over de fietsstrook te rijden zodat ie juist niet corrigeert..
na een dagje ben je er wel op verdacht overigens. Van mij mag het in 16.3 een luchtig audiosignaal worden en pas stuurcorrectie als je echt de berm ingaat en er geen tegenliggers zijn ..
 
  • Like
Reactions: SeBsZ
Deze optie is ronduit gevaarlijk op veel Nederlandse secundaire wegen en dat het niet permanent uit te schakelen is, is teleurstellend. Ik heb meerdere incidenten gemeld bij feedback@Tesla en hoop dat ze snel met een software update komen.
 
Follow up video en post op Reddit: Follow-up video to previous post about Model 3 erroneously activating Emergency Lane Departure Avoidance on crazy Dutch roads. : teslamotors

Conclusie: 2019.16.3.2 gekregen gisteravond en het probleem is niet opgelost, Tesla vertelde me aan de telefoon gisteren dat het in die versie opgelost zou zijn. Nieuwe video gemaakt waar je het heel duidelijk ziet, dit keer niet met TeslaCam maar met mobiel zodat je het scherm kan zien.


Ik denk dat het beter is als je een video maakt op een recht stuk, je rijdt namelijk recht op die paal af waardoor je punt niet echt goed overkomt.
 
Ik reed vanochtend op de route Leusden - De Glind - Barneveld. Een smalle weg met deels fietsstrooksuggesties (niet-doorgetrokken-streep) en met ook nog een soort betonblokken om de weg wat te verbreden. Geen enkel probleem gehad met de ELDA. Wat mee kan spelen is dat ik bij het over de strepen gaan en op de betonrand rijden, niet harder reed dan 30 tot 40 km en dan steeds sterk over de strepen stuurde. Toch vreemd die verschillen die we zo ervaren met deze functionaliteit.

Zie Google maps voor een beeld van de soort weg: Google Maps
 
Ik reed vanochtend op de route Leusden - De Glind - Barneveld. Een smalle weg met deels fietsstrooksuggesties (niet-doorgetrokken-streep) en met ook nog een soort betonblokken om de weg wat te verbreden. Geen enkel probleem gehad met de ELDA. Wat mee kan spelen is dat ik bij het over de strepen gaan en op de betonrand rijden, niet harder reed dan 30 tot 40 km en dan steeds sterk over de strepen stuurde. Toch vreemd die verschillen die we zo ervaren met deze functionaliteit.

Zie Google maps voor een beeld van de soort weg: Google Maps
Dat klopt ook met mijn eerdere waarneming: fluks en fors over het fietsgedeelte voorkomt de stuurcorrectie maar dat kan niet altijd.
 
Er zit vooruitgang in (hier al minder op bekende stukken), maar voordat ze alle idiote EU situaties onder controle hebben, ken nog wel paar grote EU steden waar ze prima kunnen testen, dan zijn onze fietsstroken nog simpel...;)

Ik zie wel meer herkenning van fietsers en personen in het scherm.
 
k neem het met een korreltje zout. Maar aan de telefoon vertelden ze me dat het in 2019.16.3 opgelost zou moeten zijn........ Dat zou heeeul knap zijn.

Lijkt erop dat het met 9.16.3.2 uitgezet is op 60km en lokale wegen, dat kan je ook opgelost noemen.
Op N wegen krijg ik het wel "aan de praat".

Maar goed, kan mijn vrouw weer in de auto laten rijden (die NIET alle fijne finesses wil weten) ....
 
Lijkt erop dat het met 9.16.3.2 uitgezet is op 60km en lokale wegen, dat kan je ook opgelost noemen ...

Eerder onder de 40km pas is onze ervaring hier op de Zeeuwse 2-baanswegen en op alle lokale wegen is ELDA hier volop aanwezig. :mad: Zie ook, inc foto's, mijn Oosterscheldedijk post ( is beide ruim onder de 60km/h, dat moet sowieso daar altijd ). Wat ons betreft absoluut NIET opgelost, en dus naar [email protected] een verzoek gestuurd om van ELDA gewoon een normale On / Off optie te maken. Is dat nou zo moeilijk...?!

PS
..als ik perse wil dat software alles voor mij bedenkt koop ik wel een Apple..;)
 
Sorry maar als mijn veiligheid in het geding is ga ik echt niet voor tesla testen.. dat hadden ze in eerste instantie zelf moeten doen. Jij gaat toch ook niet over een gevaarlijke brug lopen die op instorten staat (Want ja, anders doet niemand het?) omdat de verantwoordelijke er niets aan doet of onderzoekt of het echt wel veilig is? Ow en als hij instort is het je eigen schuld :)... Maar dank voor het testen, jammer dat je om het leven gekomen bent.
 
Bijzondere reactie.. “boeiend”. Benieuwd hoe je er in staat als je op een tegenligger klapt wanneer je auto onverwacht ingrijpt want volgens mij heb je nog geen ervaring met hoe heftig de stuuracties kunnen zijn. Helaas heb ik dat wel mee mogen maken en, zoals de topic titel al suggereert is het ronduit gevaarlijk.
 
Tesla mag van mij een optie inbouwen boven de 60-70km pas aan.
Nu is het elke keer een verassing wat gaat de auto doen en zit je helemaal verkrampt aan je stuur. Ik zou zelfs met de optie enkel een waarschuwing happy zijn. Op mijn Outlander kon ik de optie ook niet uitzetten daar kreeg je enkel waarschuwingen vanaf 70km. Maar het was wel de eerste actie elke keer LDW uitzetten. Op een scherm zijn te veel handelingen om elke keer te doen.
 
Bijzondere reactie.. “boeiend”. Benieuwd hoe je er in staat als je op een tegenligger klapt wanneer je auto onverwacht ingrijpt want volgens mij heb je nog geen ervaring met hoe heftig de stuuracties kunnen zijn. Helaas heb ik dat wel mee mogen maken en, zoals de topic titel al suggereert is het ronduit gevaarlijk.

Boeiend in voor mij vakmatige zin, dat het weer eens duidelijk maakt dat je in een SAE level 0-2 voertuig altijd binnen een seconde als bestuurder moet kunnen ingrijpen. Geldt ook voor een klapband. Ook om te zien dat TESLA de balans van false negatives naar false positives aan het verschuiven is.

Het gedrag is idd zeer ongewenst, komt gevaarlijk over, maar met risico mitigatie van alerte bestuurder met handen aan het stuur en beperkt stuurkoppel blijkbaar een "aanvaardbaar" rest risico in ISO 26262 termen (ISO 26262 - Wikipedia).

Een gezonde dosis kritisch wantrouwen t.o.v. elke vorm van (semi-) autonomie was en blijft nodig.