Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vendor Let op: "emergency lane departure avoidance" kan voor gevaarlijke situaties zorgen in Nederland.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wilde voor jullie veiligheid even mijn Reddit draadje delen die voor nogal wat interesse en reacties heeft gezorgd.

PSA: Emergency Lane Departure Avoidance has steered me into oncoming traffic multiple times since 2019.16.2. : teslamotors

Emergency Lane Departure Avoidance kan niet permanent uitgeschakeld worden vanaf 2019.16.x. het gaat weer aan bij iedere rit. Niet te verwarren met de normale Lane Departure Warning, deze kan wel uitgeschakeld worden.

Op bepaalde wegen waar geen middenlijn staat maar wel smalle zijstroken, moet ik halverwege in de zijstroken rijden om tegenliggers te laten passeren. Ik heb nu drie keer gehad dan de auto zelf ingrijpt en mij terug naar het midden van de weg stuurt. Hier heb ik nu al twee keer tegenliggers gehad. Ik kan dan ingrijpen, en dat doe ik ook, maar mijn vrouw overcorrigeerde bijna door de schrik. Zonder ingrijpen zou er een botsing zijn geweest.

Ik heb Tesla geïnformeerd maar krijg geen reactie terug, terwijl ik me echt onveilig voel. Hebben jullie hier ook last van? Het lijkt alsof deze functie, die dus niet permanent uit kan en ook zonder Autopilot actief is, niet in Nederland en andere landen is getest.

In het filmpje is de stuurbeweging lastig te zien, ik ga kijken of ik dit kan filmen vanuit de auto zelf met een andere camera.

Die Amerikanen op Reddit snappen onze wegen niet echt, en een aantal vonden dat ik richtingaanwijzers moet gebruiken om op die wegen te rijden...

Als je dit ook ervaart, stuur alsjeblieft een email met details, filmpjes naar Tesla. Hopelijk wordt dit snel opgelost, of krijg ik de mogelijkheid dit permanent uit te schakelen want nu vergeet ik dat... Het is erg lastig jezelf aan te leren 5 stappen te volgen om een veiligheidsfunctie uit te schakelen als je wil wegrijden.

Hier nog het filmpje, de stuurbeweging richting tegenliggers is op ongeveer 4s te zien.

 
Erg vervelend, maar dit soort wegmarkering vind ik wel erg onlogisch. Zijn dit een soort van fietssuggestiestroken?

Om autonoom rijden mogelijk te maken zullen zulke zaken wel weggewerkt moeten worden vrees ik.
 
Eens, het zijn ook belachelijke wegen. Maar die zijn hier overal. Ik had me er al bij neergelegd dat ik AP hier nooit zou kunnen gebruiken, maar nu kan ik er niets een veilig rijden met mijn auto, zonder eerst een functie uit te moeten schakelen...
 
Persoonlijk vind ik een functie die voorkomt dat je per ongeluk van de weg afrijdt wel veilig. Ik heb de nadelen ook nog niet zo ondervonden. Het scheelt al als je er rekening mee houdt. Ben het er wel eens dat het mogelijk zou moeten zijn om de functie permanent uit te zetten.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat in andere landen mensen er ook geen last van hebben. Ik weet nog van een vakantie in Schotland in het hoge noorden dat er veel 'single lanes' waren met ook van de onderbroken markeringen aan de zijkant van de weg. Ben benieuwd hoe dat op dat soort wegen functioneert.
 
Wat ik nog niet heb uitgevonden: werkt ELDA ook onder een bepaalde snelheid nog steeds? Ik merk op de wegen zoals bedoeld door de OP dat ik automatisch met lage snelheid (max 30 km/ uur) naar de zijkant of over de zijkant van de weg stuur.
 
Jullie hebben gelijk, ik wil ook een functie die zorgt dat ik niet per ongeluk van de weg afrij. Het sleutelwoord is echter per ongeluk. Ik wil niet dat de auto gaat sturen als ik zelf actief de auto naar de zijkant stuur en er ook nog eens geen dreigend ongeluk is. Alleen bij een dreigend ongeluk zou deze functie moeten activeren. Nogmaals, dit gaat niet over de lane departure warning, die mag wel activeren als de auto zonder richtingaanwijzer over de belijning gaat.
 
Ik wilde voor jullie veiligheid even mijn Reddit draadje delen die voor nogal wat interesse en reacties heeft gezorgd.

PSA: Emergency Lane Departure Avoidance has steered me into oncoming traffic multiple times since 2019.16.2. : teslamotors

Emergency Lane Departure Avoidance kan niet permanent uitgeschakeld worden vanaf 2019.16.x. het gaat weer aan bij iedere rit. Niet te verwarren met de normale Lane Departure Warning, deze kan wel uitgeschakeld worden.

Op bepaalde wegen waar geen middenlijn staat maar wel smalle zijstroken, moet ik halverwege in de zijstroken rijden om tegenliggers te laten passeren. Ik heb nu drie keer gehad dan de auto zelf ingrijpt en mij terug naar het midden van de weg stuurt. Hier heb ik nu al twee keer tegenliggers gehad. Ik kan dan ingrijpen, en dat doe ik ook, maar mijn vrouw overcorrigeerde bijna door de schrik. Zonder ingrijpen zou er een botsing zijn geweest.

Ik heb Tesla geïnformeerd maar krijg geen reactie terug, terwijl ik me echt onveilig voel. Hebben jullie hier ook last van? Het lijkt alsof deze functie, die dus niet permanent uit kan en ook zonder Autopilot actief is, niet in Nederland en andere landen is getest.

In het filmpje is de stuurbeweging lastig te zien, ik ga kijken of ik dit kan filmen vanuit de auto zelf met een andere camera.

Die Amerikanen op Reddit snappen onze wegen niet echt, en een aantal vonden dat ik richtingaanwijzers moet gebruiken om op die wegen te rijden...

Als je dit ook ervaart, stuur alsjeblieft een email met details, filmpjes naar Tesla. Hopelijk wordt dit snel opgelost, of krijg ik de mogelijkheid dit permanent uit te schakelen want nu vergeet ik dat... Het is erg lastig jezelf aan te leren 5 stappen te volgen om een veiligheidsfunctie uit te schakelen als je wil wegrijden.

Hier nog het filmpje, de stuurbeweging richting tegenliggers is op ongeveer 4s te zien.


Volgens de reacties op Reddit is het ook een probleem dat zich in de states voor doet. Dat maakt het wat mij betreft nog meer absurd dat ze deze “safety” feature gereleased hebben.
Worden er überhaupt wel tests gedaan?
 
Wij hebben hier ook deze wegen met fietssuggestie stroken in het rood ernaast.
Hier doet de auto hetzelfde, en stuurt gevaarlijk naar het midden van de weg. Enige optie is om dit systeem uit te zetten.
Levensgevaarlijk
 
Wij hebben hier ook deze wegen met fietssuggestie stroken in het rood ernaast.
Hier doet de auto hetzelfde, en stuurt gevaarlijk naar het midden van de weg. Enige optie is om dit systeem uit te zetten.
Levensgevaarlijk

Het emergency systeem kan helaas niet permanent uitgezet worden. Je moet dat voor iedere rit opnieuw doen. Erg vervelend, ik ga het een keer vergeten. Meld aub aan Tesla als je ook zoiets hebt meegemaakt, dan gaan ze het hopelijk oplossen.
 
Ik heb dit probleem ook al ervaren. Ga er eigenlijk vanuit dat dit wel opgelost gaat worden, maar het is inderdaad iets waar je jezelf wel bewust van moet zijn tijdens het rijden op dit soort wegen. Dit soort markeringen kom je ook genoeg tegen op 80-wegen.

De correctie vind ik niet per se het lastigste, wel dat hij er zo overdreven waarschuwingssignaal bij geeft. Wekt niet echt vertrouwen bij passagiers in je auto.

Soms rijd ik maar bewust constant over de streep zonder tussentijds terug te gaan naar het midden van de weg, dan krijg je de correctie in elk geval niet.
 
  • Informative
Reactions: SeBsZ
Same here. 't Is mij ook al een paar keer overkomen. Zeer ongewenst, als je het mij vraagt.

Nu ben ik zelf vrij actief met de auto bezig, omdat ik dat leuk vind. En dus verrast het me niet zo snel. Maar als mijn vrouw in de auto stapt, dan doet ze dat gewoon om ergens te komen en niet om te kijken hoe de auto zich in verschillende situaties ge/misdraagt. Dan is het eens te gevaarlijker, denk ik.

Ze rijdt bijna nooit in mijn auto, maar de volgende keer dat ze dat wil doen, zal ik haar toch nog even waarschuwen. Denk dat ze dan toch maar weer met haar eigen auto gaat. Gelukkig ook een EV, maar dan een zonder dit soort fratsen :D
 
Zelfde meegemaakt, ook met tegenliggers. Vrij gevaarlijk.
Wat ik wel gek vind is dat het, sinds ik LDA helemaal uit heb gezet, niet meer gebeurt op exact dezelfde weg. Heb het al meerdere keren gereden sinds LDA uit staat en geen ingrepen meer. Zouden de twee dan toch verband houden??
 
  • Informative
Reactions: SeBsZ
Ik ervaar hetzelfde probleem. ELDA is in zijn huidige vorm gevaarlijk. Ik zet het nu iedere rit handmatig uit. Ook op het Amerikaanse forum worden soortgelijke ervaringen gedeeld. Hopelijk is dit in 2019.16.3 gecorrigeerd. Heeft iemand van het forum dit al kunnen testen?
 
  • Informative
Reactions: SeBsZ
Ben het eens dit is zeer gevaarlijk. Paar keer ingreep meegemaakt dat is niet ok. Het geluid ook wat je hoort...
Trouwens over geluid, persoonlijk vind ik ook de beltoon van de ringtone/carkit ook extreem hard en irritant en je schrikt er van. Ik denk dat er iets met de auto is iedere keer wat een slechte keuze van Tesla zo'n sound terwijl deze auto helemaal top is verder.
 
Trouwens over geluid, persoonlijk vind ik ook de beltoon van de ringtone/carkit ook extreem hard en irritant en je schrikt er van. Ik denk dat er iets met de auto is iedere keer wat een slechte keuze van Tesla zo'n sound terwijl deze auto helemaal top is verder.
Beetje OT, maar helemaal mee eens. Gisteren hadden we het er nog over dat het kennelijk "tijd werd om de controlestaven te laten zakken omdat de kern oververhit dreigde te raken" :eek:.
 
Optie is super en goed bedacht. Het moet echter verder geoptimaliseerd worden.
Ik rij regelmatig ook op soortgelijke wegen en ben tot niet blij met de oplossing van Tesla.

Om te beginnen vanaf 70km pas activeren
In de toekomst locatie gebaseerd uitschakelen.