Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Maingau laadpas ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
In mijn iPhone app krijg ik helemaal geen adres info te zien (blijft leeg). De Maingau helpdesk heeft wel een nieuwe pas verstuurd, maar die komt natuurlijk nooit op tijd aan. Ik heb inmiddels van twee forumleden het aanbod gehad hun pas te lenen, dus dat komt goed! :)
 
Zonder 20 pagina's terug te hoeven te scrollen (en oude misschien niet meer relevante informatie te kunnen negeren) durf ik te vragen om een kleine opsomming voor mijn zomervakantie #DTV. :rolleyes:
Is voor Duitsland de Maingau laadpas nog steeds the way to go? Dit gaat inderdaad ook nog via een laadpas, of misschien tegenwoordig al via een app ofzo? Werkt deze bij 90% van alle lokale laadpaaltjes?

nb. Ga naar Duitsland op vakantie en geen superchargers in de directe buurt

alvast bedankt voor de moeite.
 
Zonder 20 pagina's terug te hoeven te scrollen (en oude misschien niet meer relevante informatie te kunnen negeren) durf ik te vragen om een kleine opsomming voor mijn zomervakantie #DTV. :rolleyes:
Is voor Duitsland de Maingau laadpas nog steeds the way to go? Dit gaat inderdaad ook nog via een laadpas, of misschien tegenwoordig al via een app ofzo? Werkt deze bij 90% van alle lokale laadpaaltjes?

nb. Ga naar Duitsland op vakantie en geen superchargers in de directe buurt

alvast bedankt voor de moeite.

Ook al werkt de Maingau laadpas op heel veel plaatsen het is vooral prettig als hij op jouw route werkt! ;) Check bijv. via Chargemap.com je route en laadplekken en stel eerst in Chargemap een laadpaalfilter in dat hoort bij je EV. Wel geen Chademo etc etc. Simple as that... Suc6

PS
..lees ook de comments bij twijfelachtige of vitale laadpalen even door. Vaak heel leerzaam.
 
Net email ontvangen met de nieuwe Maingau tarieven per 7 Mei 2019, beknopt als volgt:
upload_2019-5-2_19-59-15.png


Denemarken best wel prijzig en dat met zoveel windmolens of juist daardoor..?! :eek:

Dus langer snelladen dan 60min kost extra per min., idem bij gewone laadpalen langer dan 240min. Best wel redelijk lijkt me.

Hieronder de komplete email.

Mg.01.jpg
Mg.02.jpg
 
In Denemarken rekenen de meeste laadpassen €1,35 per kWh. Toen ik er was rekende Maingau nog €0,40 wat gewoon erg schappelijk was. Zelfs de €0,95 vanaf 7 mei is redelijk te noemen. Protip: Chargemap rekent bij de Clever.dk laadpalen geen kosten! Dat is natuurlijk nog beter.
 
Maingau wordt voor DC (zoals FatsNed) steeds interessanter... en AC minder.

DC
Zojuist de afrekening voor maart 2019 gekregen. Ze hanteren daarin 25 cent ipv 30 cent in Nederland (toeslagfoutje?) en het mooiste komt nog: ze krijgen van FastNed de verstookte AC-kWh's door ipv de geleverde DC-kWh's. Ter compensatie van de conversieverliezen trekken ze 20% van de kWh's af... Dat wordt straks met de CCS-adaptor dolle pret bij de 175 kWh-laders van FastNed. Zo lang het duurt.
"*Es werden pauschal 20% für Wandlungsverluste aufgrund des Einsatzes von ACMessgeräten in DC-Ladeeinrichtungen abgezogen."
Wat een correcte Duitsers toch!

AC
Dat je maar 4 uur bij een AC-paaltje mag staan, is overdag prima maar de dood voor het 's nacht laden...
 
Zonder 20 pagina's terug te hoeven te scrollen (en oude misschien niet meer relevante informatie te kunnen negeren) durf ik te vragen om een kleine opsomming voor mijn zomervakantie #DTV. :rolleyes:
Is voor Duitsland de Maingau laadpas nog steeds the way to go? Dit gaat inderdaad ook nog via een laadpas, of misschien tegenwoordig al via een app ofzo? Werkt deze bij 90% van alle lokale laadpaaltjes?

nb. Ga naar Duitsland op vakantie en geen superchargers in de directe buurt

alvast bedankt voor de moeite.

Ik heb (ook) in Duitsland mijn Maingaupas nog nooit gebruikt. Erg lastig vind ik dat er allerlei regionale aanbieders zijn die gelieerd zijn aan energiebedrijven. Die kunnen vaak alleen maar met een eigen pas worden gebruikt. Soms is het mogelijk per sms of telefoon de lader in te schakelen met een vast bedrag per laadbeurt (o.a. in Münster en München). Verder hebben Aldi, Lidl, Ikea en sommige bouwmarkten vaak (gratis) laadpalen staan waar je gebruik van kunt maken zonder pas.
Goingelectric.de is de beste bron van info over wat en hoe bij de verschillende laadpalen.
 
  • Informative
Reactions: Geendiesel
Ik heb (ook) in Duitsland mijn Maingaupas nog nooit gebruikt. Erg lastig vind ik dat er allerlei regionale aanbieders zijn die gelieerd zijn aan energiebedrijven. Die kunnen vaak alleen maar met een eigen pas worden gebruikt. Soms is het mogelijk per sms of telefoon de lader in te schakelen met een vast bedrag per laadbeurt (o.a. in Münster en München). Verder hebben Aldi, Lidl, Ikea en sommige bouwmarkten vaak (gratis) laadpalen staan waar je gebruik van kunt maken zonder pas.
Goingelectric.de is de beste bron van info over wat en hoe bij de verschillende laadpalen.

Check via Chargemap.com op je (waarschijnlijk nu al bekende) route welke laadpaalen je denkt te gebruiken, daar staat precies bij wat er nodig is / werkt qua laadpassen.. Op die manier in 2017 met een Leaf-30kWh Belgie en Frankrijk ( tm de Mt Ventoux jawel ) gedaan, moet met een 75D ruim de helft aan planning schelen! Suc6

PS voor een trip binnenkort naar Duitsland / Denemarken trouwens ook zo via Chargemap.com gedaan, Maingau zag ik wordt iig. op onze route heel vaak ondersteuund...
 
Mijn ervaringen met Maingau zijn positief.
Sinds kort laad ik alleen nog maar met de Maingau kaart, dit is, op dit moment goedkoper als thuis laden.(25 cent tov de 32 cent die ik thuis betaal)
En dan nog eens de 20% aftrek vanwege het laadverlies.

Een ander positief punt is dat sinds kort het 'Ladenetz' als roaming partner is toegevoegd. Dit zijn meestal de laadpunten in de groter steden (Stadtwerke)
Overigens, ik heb nog steeds een PHEV en heb nog nooit problemen gehad met de BEV's, meestal sta ik alleen.

Toen ik mijn Maingau kaart kwijt was (verloren of gestolen) had ik, na het blokkeren van de kaart binnen 4 dagen een nieuwe.

P.s. geladen heb ik bij Fastnet (via de Renault Zoe stekker)
, EnBw en anderen die Maingain roaming hebben .
 
  • Like
Reactions: Geendiesel
Ik sleep al ruim een jaar een Maingau-pas mee en had die tot nu nog nooit gebruikt. Vandaag in Xanten zou het de eerste keer moeten worden. Heeft de Ionity-laadpaal geen kaartlezer maar moet het activeren via de app gebeuren. Na even wat gedoe, o.a. het aanleveren van het bankrekeningnummer omdat ik blijkbaar nooit de betaalmethode heb opgegeven, werkte het laden vlekkeloos.
Nu weet ik nog steeds niet of de pas werkt.
 
Ik sleep al ruim een jaar een Maingau-pas mee en had die tot nu nog nooit gebruikt. Vandaag in Xanten zou het de eerste keer moeten worden. Heeft de Ionity-laadpaal geen kaartlezer maar moet het activeren via de app gebeuren. Na even wat gedoe, o.a. het aanleveren van het bankrekeningnummer omdat ik blijkbaar nooit de betaalmethode heb opgegeven, werkte het laden vlekkeloos.
Nu weet ik nog steeds niet of de pas werkt.

Xanten heeft toch geen Ionity?
 
  • Like
Reactions: Geendiesel