Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Wellicht even een paar cycles wachten, anders denk ik
dat je geen nieuwe batterij hebt gekregen

Batterij zit er nu zo'n 2 weken in. Nu denk ik ook niet dat hij gloednieuw is, maar ik vind het wel apart dat hij EXACT het zelfde aantal km als mijn oude batterij aan geeft.

Ik had bijvoorbeeld 340km normaler gevonden, een D is toch een stukje nieuwer.

Wat ik vooral bedoel is dat er heel wat factoren mee spelen op basis waarvan de auto zijn voorspelling doet.
 
neen, ik had al een D.

Mijn accu is een type D met Vin 16915.

bizar...heb VIN 20707 en heb een B....:confused:
Mijn bestelling van de S dateert wel van 07/2011, ligt daar misschien aan :eek:
Ze waren mij 'vergeten' te bellen waardoor ik nog een heel tijdje heb moeten wachten op mijn levering, uiteindelijk S ontvangen oktober 2013

- - - Updated - - -

Recentelijk heb ik een nieuw main pack gekregen bij 66000km na een defect relais. Ik had een B-pack (Sept 2013) en heb nu een D.

ik had ook een D, geleverd nov.2013

Kijk...september --> B-pack
Eind oktober (de mijne) --> B-pack
november --> D-pack

...
 
Zou het kunnen dat je wel je eigen pack terugkrijgt, maar dat deze een nieuwe aanduiding 'D' krijgt omdat bepaalde onderdelen/elektronica vervangen is die het pack feitelijk een D maakt? Of zijn de cellen zelf ook daadwerkelijk anders in een D pack?
 
Zou het kunnen dat je wel je eigen pack terugkrijgt, maar dat deze een nieuwe aanduiding 'D' krijgt omdat bepaalde onderdelen/elektronica vervangen is die het pack feitelijk een D maakt? Of zijn de cellen zelf ook daadwerkelijk anders in een D pack?
Dat weet ik niet. Maar ik had expres een foto gemaakt van mijn oude pack zijn label en van de nieuwe.

Totaal verschillende labels en heb nu een D pack.

Maar het maffe vind ik, dat het nieuwe pack exact het zelfde aantal km aan geeft.
 
Wido, zou het kunne zijn dat het algoritme wat de range berekend los staat van de accu. Waarschijnlijk geeft de accu een bepaalde state of charge door, waarbij voor jou auto een bepaalde range hoort. Elders heb ik gelezen dat alleen een range charge en het leeg rijden in staat is om dit te resetten.
 
(als courtesy hierbij nog even de link naar de sheet, scheelt terugbladeren voor de volgende)

Met mijn eerste pack heb ik vandaag nog eens gekeken wat hij aangeeft.

Bij 90% was het 345 km en bij 100% was het 385 km.

Ik heb wel even (bijna) helemaal door laten laden en toen ik ging rijden duurde het vier kilometer voordat de eerste er bij typical af ging.

Zo bekeken zit het niet ver van de 390 km. Ervan uitgaande dat een nieuw pack met de huidige berekeningswijze rond 399 km aangeeft vind ik het best meevallen na bijna een jaar en 45650 km.

Ik kreeg dus ook die mooie lijn. Ik zal sheet ook bijwerken.

Curve.jpg
 
Last edited:
Wido, zou het kunne zijn dat het algoritme wat de range berekend los staat van de accu. Waarschijnlijk geeft de accu een bepaalde state of charge door, waarbij voor jou auto een bepaalde range hoort. Elders heb ik gelezen dat alleen een range charge en het leeg rijden in staat is om dit te resetten.

Dat gok ik dus ook. Al zal er in de accu wel een BMS zitten die specifiek daar voor parameters bij houdt.

Al laad ik nu net op 335km 90%, 2km meer dan 3 dagen terug.
 
Zojuist weer de Sheet ingevuld. Had afgelopen week een "maxrangelaadsessie" (dubbele woordwaarde):smile:
Wat mij echter gisteren opviel is dat mijn verbruik, bij mijn inziens gelijkwaardige rijomstandigheden en rijgedrag ( snelweg/stad/provinciaal) enorm laag was.
Normaal haal ik ca. 240 -250 . Gisteren, naar het leek, wat ik ook deed ik kwam uit op een gemiddelde over ca. 200+ Km van 197Wh/Km. Onder typical....
Het enige wat ik anders had gedaan, was het laden pas later starten zodat de accu 's morgens bij weggaan al/nog warm was en er geen regen-beperking was.
Dat was de laatste weken bijna onvermijdelijk aanwezig. Pas vaak weg na meer dan 150Km. En dus ook dagen niet.
Zijn er andere die het weer van de laatste dagen (niet veel warmer..) ook zo'n positieve invloed zien hebben op hun verbruik?
Heb tot nu alleen ervaring in de winter (dec.2014) .
 
Ik blijf mij erover verbazen dat we de capaciteit van de accu blijven aflezen aan de typical range, terwijl we inmiddels allemaal weten dat daar de nodige parameters inzitten die zelfs per software update veranderd kunnen worden....

Rated range aflezen bij 90% en 100% lijkt mij een veel eenvoudiger / eenduidiger vergelijk....
 
Zojuist weer de Sheet ingevuld. Had afgelopen week een "maxrangelaadsessie" (dubbele woordwaarde):smile:
Wat mij echter gisteren opviel is dat mijn verbruik, bij mijn inziens gelijkwaardige rijomstandigheden en rijgedrag ( snelweg/stad/provinciaal) enorm laag was.
Normaal haal ik ca. 240 -250 . Gisteren, naar het leek, wat ik ook deed ik kwam uit op een gemiddelde over ca. 200+ Km van 197Wh/Km. Onder typical....
Het enige wat ik anders had gedaan, was het laden pas later starten zodat de accu 's morgens bij weggaan al/nog warm was en er geen regen-beperking was.
Dat was de laatste weken bijna onvermijdelijk aanwezig. Pas vaak weg na meer dan 150Km. En dus ook dagen niet.
Zijn er andere die het weer van de laatste dagen (niet veel warmer..) ook zo'n positieve invloed zien hebben op hun verbruik?
Heb tot nu alleen ervaring in de winter (dec.2014) .
Zeker! Gisteren 370km gereden met 115km/h op de teller, 196Wh/km gehaald. Het is prima te doen.

Ik blijf mij erover verbazen dat we de capaciteit van de accu blijven aflezen aan de typical range, terwijl we inmiddels allemaal weten dat daar de nodige parameters inzitten die zelfs per software update veranderd kunnen worden....

Rated range aflezen bij 90% en 100% lijkt mij een veel eenvoudiger / eenduidiger vergelijk....

Deels mee eens, maar toch blijft het nog steeds een raadsel wat de status van de accu is. Op termijn zal Tesla hier toch zeker meer duidelijkheid/openheid over moeten geven denk ik zo.
 
Gisteren de grafiek weer geüpdatet met de laatste nieuwe data: Tesla MaxRange

Er is de laatste tijd veel gerommeld met de Google spreadsheet dus het was jammergenoeg een behoorlijke klus om weer alles goed te krijgen met behulp van oude opgeslagen versies… :frown:
Daarom een verzoek: niet sorteren en filteren met de originele versie (maak een kopie voor eigen gebruik), nieuwe invoer op een nieuwe regel (dus niet je oude invoer updaten).

Check voor de zekerheid nog even je eigen gegevens, ook waar deze nog niet juist of volledig zijn ingevuld (geel gemarkeerde cellen): Tesla_MaxRange_NL_BE - Google Sheets
 
Gisteren de grafiek weer geüpdatet met de laatste nieuwe data: Tesla MaxRange

Er is de laatste tijd veel gerommeld met de Google spreadsheet dus het was jammergenoeg een behoorlijke klus om weer alles goed te krijgen met behulp van oude opgeslagen versies… :frown:
Daarom een verzoek: niet sorteren en filteren met de originele versie (maak een kopie voor eigen gebruik), nieuwe invoer op een nieuwe regel (dus niet je oude invoer updaten).

Check voor de zekerheid nog even je eigen gegevens, ook waar deze nog niet juist of volledig zijn ingevuld (geel gemarkeerde cellen): Tesla_MaxRange_NL_BE - Google Sheets

Ai, net te laat, daarnet bijgewerkt :crying:
 
Wellicht interessant om ook hier nog een keer te posten. Een reactie die ik had gegeven onder de blog van Maarten Steinbuch op de vraag van iemand of we behalve het aantal gereden kilometers nog andere data hadden die relevant zouden kunnen zijn voor de degradatie van de batterij zoals het jaarlijks aantal kilometers en/of de ouderdom van de batterij.


Yes, we have the delivery date of the cars and thus can calculate the yearly mileage.
In this graph the yearly mileage is plotted against the deviation from the trend line (describing battery percentage vs. mileage):

relation_kmsyear_deviationfromtrend.png
There doesn’t seem to be a correlation between both values.
If battery age would account for a significant loss of range, the red dots (negative deviation from trend line) would be found in the lower left and the green dots (positive deviation from trend line) would be found in the upper right, since cars with a high yearly mileage would then have an ‘advantage’ relative to cars with a low yearly mileage (losing their range because of age instead of mileage).

Also the ambient temperature (at the moment of range charging) doesn’t seem to correlate with the deviation from the trend line:
relation_temp_deviationfromtrend.png

- - - Updated - - -

Ai, net te laat, daarnet bijgewerkt :crying:

Net op tijd. Kijk maar. :wink: