Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Zojuist getest hoe ver leeg ik mijn S kon rijden. Had nog 20km toen ik bijna thuis was. Wat om gereden en daarna door de wijk nog wat.

Bij 0km had ik nog 120kW en daar heb ik Trip B een reset gegeven.

Zal morgen de sheet dan ook weer invullen met alle data!

interessante test, ik ben héél benieuwd.

maar wat bedoel je precies met 120kW ? dat kan ik niet plaatsen.
 
Max power, volgens de power meter neem ik aan.

Klopt, zat tussen de 160kW en 80kW, gokte daarom 120kW. Shutdown kwam uiteindelijk thuis met nog iets van 60kW vermogen.


Laden is ook net klaar en heb de sheet weer ingevuld: Tesla Battery Survey (old name MaxRange) - Google Sheets

Ik zit nu op 368km bij 100% vol.

De auto gaf aan 74kWh te hebben geladen, maar mijn kWh meter vind dat er 83kWh gebruikt is om te laden.
 
Last edited:
Dat verschil tussen de gebruiksgegevens van de auto en de laadpaal/meter zal te verklaren zijn door het laadverlies, dit kan zo rond de 10-20% zijn. Jij zit geloof ik rond de 12%.

Klopt, was mij bekend. Ik heb nu op 12A geladen en dat is ook niet super. Had op 32A kunnen laden, maar dan had de auto heel lang met 100% vol gestaan.

Ik ben er in ieder geval niets bij gekregen aan bereik. 368km x 200wh is 74kWh. Dat zou ik dus beschikbaar hebben om te rijden.

Ik mis ergens 11kWh ;)
 
Laden stopte gisteren al bij een range van 35 km. Dag daarvoor ook. Gelukkig hoefde we niet ver naar SeC Den Haag. Ik ben benieuwd wat er aan de hand is. Nu moeten we rondrijden in een BMW 3 en ik snap niet meer waar mensen het over hebben als ze claimen dat het afwerkingsniveau naar dat niveau moet. Een 5 of 7 zal vast mooier zijn, maar dan nog. Wat een vormlust en een onbegrijpelijke interface. Mis de Tesla.
 
Laden stopte gisteren al bij een range van 35 km. Dag daarvoor ook. Gelukkig hoefde we niet ver naar SeC Den Haag. Ik ben benieuwd wat er aan de hand is. Nu moeten we rondrijden in een BMW 3 en ik snap niet meer waar mensen het over hebben als ze claimen dat het afwerkingsniveau naar dat niveau moet. Een 5 of 7 zal vast mooier zijn, maar dan nog. Wat een vormlust en een onbegrijpelijke interface. Mis de Tesla.

Onbekend is onbemind.
 
Klopt, zat tussen de 160kW en 80kW, gokte daarom 120kW. Shutdown kwam uiteindelijk thuis met nog iets van 60kW vermogen.


Laden is ook net klaar en heb de sheet weer ingevuld: Tesla Battery Survey (old name MaxRange) - Google Sheets

Ik zit nu op 368km bij 100% vol.

De auto gaf aan 74kWh te hebben geladen, maar mijn kWh meter vind dat er 83kWh gebruikt is om te laden.

Shutdown?
Betekent dat dan dat je hebt moeten duwen?
Of dat het vermogen gewoon vanaf dan zeer snel zakte? (Zoals Franks 60kWh-test destijds)
 
Shutdown?
Betekent dat dan dat je hebt moeten duwen?
Of dat het vermogen gewoon vanaf dan zeer snel zakte? (Zoals Franks 60kWh-test destijds)

Gewoon dood. Niets meer. Auto schakelde drive-train uit en melding in het scherm dat ik moest gaan laden. Even 5 min de stekker er in gehad met een verlengsnoer en toen kon ik de oprit nog op rollen.
 
Gewoon dood. Niets meer. Auto schakelde drive-train uit en melding in het scherm dat ik moest gaan laden. Even 5 min de stekker er in gehad met een verlengsnoer en toen kon ik de oprit nog op rollen.
Dit is dan het tweede serieuze geval (na Bjorn) dat rijden "onder 0" toch riskant kan zijn, zelfs als het gele vermogenslijntje nog niet verontrustend laag staat?
 
Ik zou dit vooral niet in de winter aanraden als de temperatuur van de batterij laag is. Het BMS zorgt dat de temperatuur boven de 8 graden wordt gehouden maar aan die temperatuur zal de capaciteit nog steeds lager zijn dan "normaal". Niet dat dat nu veel impact zal gehad hebben bij widodh maar mensen die op wintersport gaan met hun S kunnen hier maar beter rekening mee houden.
 
Dit is dan het tweede serieuze geval (na Bjorn) dat rijden "onder 0" toch riskant kan zijn, zelfs als het gele vermogenslijntje nog niet verontrustend laag staat?

Toen ik mijn straat in reed kreeg ik de melding dat ik een veilige plek moest gaan zoeken omdat de auto zichzelf elk moment ging uitschakelen. Ik had toen nog 60kW aan vermogen. Met moeite haalde ik de 50km/h nog in de straat.

Zo wist ik dat als hij uit zou vallen ik de P-plek naast mijn huis nog kon halen.

Bij mijn oprit moet ik stoppen en achteruit de oprit op, daarbij een kleine stoep naar boven. Die stoep werd hem 'fataal'. Klap, auto uit en direct in de P-stand.

Uiteindelijk heb ik dus 6,6km gereden en 1,2kWh verbruikt sinds de 0km.

Vervolgens is er volgens de auto 74kWh geladen. Dat is 11kWh minder dan mijn 85kWh accu. Nu zou er een 4kWh brick protection zijn en zou ik dus zo rond de 80kWh aan beschikbare capaciteit moeten hebben.

Ik mis dan echter dus 6 a 7kWh. Zou dat de degradatie van mijn accu zijn na 2,5 jaar en 110.000km op de teller?

Wat (kennelijk vanaf 7.0) ook veranderd is: voorheen kwam in het hoofdscherm de melding "Charge Now" te staan als je "onder 0" terecht kwam. Nu blijft er gewoon "0" staan en kun je alleen nog aan het gele vermogenslijntje iets afleiden of je nog een eindje kunt... :scared:

Wat ik heb gezien:
- Gele melding over dat ik moet gaan laden bij ong 10km
- Rode melding dat ik nu ECHT moet gaan laden bij 3km
- Melding dat Airco en Verwarming uit gaan bij -3km
- Melding in het scherm dat de auto elk moment kan gaan uitschakelen bij -6km
- Auto dood bij -6,6km
 
Ik mis dan echter dus 6 a 7kWh. Zou dat de degradatie van mijn accu zijn na 2,5 jaar en 110.000km op de teller?

Daar kan je inderdaad van uit gaan. Volgens de sheet heb je nu, na ongeveer 367 cycles, tussen de 6 a 7% degradatie. Jouw cijfers wijken slechts 0,62% af van het gemiddelde dus dit lijkt me "normaal". De werkelijk beschikbare capaciteit is net geen 71 kWh volgens de sheet, dus wel geen 80.

De vraag is natuurlijk wat die 74 kWh precies betekent. Dat is wat er "in" de batterij is gegaan maar komt dat er ook volledig terug uit?
 
Last edited:
Onze auto is een week geleden bij SeC geweest vanwege de accu en er zit nu een leenpakket onder. Meteen weer een range als nieuw. Heeft iemand hier ervaring met zo'n leenpakket? Hoe lang duurt zo'n reparatie van je oorspronkelijke pakket? Ze hadden het erover dat het pakket terug moet naar Amerika voor zo'n reparatie. Ik ga er in ieder geval maar zuinig mee om, je weet nooit of hij er onder blijft.