Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
ik heb ook opnieuw aangevuld.
Het was al even geleden:oops:

Alhoewel ik ook vroeger, net als nu de batterij regelmatig balanceer, blijkt nu ook uit de data dat mijn typical range is toegenomen.
Met pakweg 15km. over de laatste 2 jaar.
Ik zit nu terug op de waarde van 3 jaar, of 140.000km terug.
Overigens blijkt uit de praktijk dat ik ook effectief meer kilometers uit de batterij haal dan vroeger.

Op deze manier haal ik de 500.000 km zonder probleem :D

ik ben zo vrij geweest de data van "mijn bijna identieke tweelingbroer" @JoeNe na te kijken, en dat geeft eenzelfde beeld.

Misschien heeft Tesla de zero-potection en/of de brickprotection aangepast ? Of de 100% ?
 
Last edited:
ik heb ook opnieuw aangevuld.
Het was al even geleden:oops:

Alhoewel ik ook vroeger, net als nu de batterij regelmatig balanceer, blijkt nu ook uit de data dat mijn typical range is toegenomen.
Met pakweg 15km. over de laatste 2 jaar.
Ik zit nu terug op de waarde van 3 jaar, of 140.000km terug.

Op deze manier haal ik de 500.000 km zonder probleem :D
Wat bedoel je met batterij balanceren?
 
ik heb ook opnieuw aangevuld.
Het was al even geleden:oops:

Alhoewel ik ook vroeger, net als nu de batterij regelmatig balanceer, blijkt nu ook uit de data dat mijn typical range is toegenomen.
Met pakweg 15km. over de laatste 2 jaar.
Ik zit nu terug op de waarde van 3 jaar, of 140.000km terug.
Overigens blijkt uit de praktijk dat ik ook effectief meer kilometers uit de batterij haal dan vroeger.

Op deze manier haal ik de 500.000 km zonder probleem :D

ik ben zo vrij geweest de data van "mijn bijna identieke tweelingbroer" @JoeNe na te kijken, en dat geeft eenzelfde beeld.

Misschien heeft Tesla de zero-potection en/of de brickprotection aangepast ? Of de 100% ?

Ik blijf erbij dat de enige echte vergelijking is bij rated range, aangezien typical beïnvloed kan worden door Tesla door een ander typical verbruik te kiezen. Zelf door de wisselingen alweer even niet meer ingevuld, maar ik heb de indruk dat rated ook ingevoerd kon worden?
 
Ik blijf erbij dat de enige echte vergelijking is bij rated range, aangezien typical beïnvloed kan worden door Tesla door een ander typical verbruik te kiezen. //**//

Kan, maar gebeurt niet. Ik rijd momenteel regelmatig aan het typical verbruik; en dan zie je mooi hoe je reele range (gebaseerd op je gemiddelde verbruik) overeenkomt met de typical range. En hoe je verbruik netjes overeenkomt met de Soc.

Ik bedoel met dit laatste dat -in mijn geval bij 375km typical de batterij op 50% soc staat na 187 km.
Leuke zaken die je allemaal kan uitvissen tijdens een roadtrip.;):cool:

Typical is m.i. 198wh/km, al sedert het prille begin.
 
  • Like
Reactions: Keezje and is3
Kan, maar gebeurt niet. Ik rijd momenteel regelmatig aan het typical verbruik; en dan zie je mooi hoe je reele range (gebaseerd op je gemiddelde verbruik) overeenkomt met de typical range. En hoe je verbruik netjes overeenkomt met de Soc.

Ik bedoel met dit laatste dat -in mijn geval bij 375km typical de batterij op 50% soc staat na 187 km.
Leuke zaken die je allemaal kan uitvissen tijdens een roadtrip.;):cool:

Typical is m.i. 198wh/km, al sedert het prille begin.

Ik heb de indruk dat mijn typicalverbruik tegenwoordig aan 180Wh/km wordt weergegeven.
 
Ik heb de indruk dat mijn typicalverbruik tegenwoordig aan 180Wh/km wordt weergegeven.

Hoe kom je daarbij ?
Zie onderstaande fotos...
20170824_135936-800x600.jpg
20170824_135946-800x600.jpg


op de bovenste foto zie je toch duidelijk dat het Typical lijntje net onder de 200 ligt.

En de wiskunde bewijst dit ook :
met het actuele gemiddelde verbruik van 161wh/km zou ik nog 234km rijden.
met het typical verbruik zou ik nog 189 km rijden.

Regeltje van drie : 234 km gemiddeld / 189 km typical * 161 wh/km gemiddeld = 199 wh/km typical.;)
 
Last edited:
Hoe kom je daarbij ?
Zie onderstaande fotos...
View attachment 243409 View attachment 243410

op de bovenste foto zie je toch duidelijk dat het Typical lijntje net onder de 200 ligt.

En de wiskunde bewijst dit ook :
met het actuele gemiddelde verbruik van 161wh/km zou ik nog 234km rijden.
met het typical verbruik zou ik nog 189 km rijden.

Regeltje van drie : 234 km gemiddeld / 189 km typical * 161 wh/km gemiddeld = 199 wh/km typical.;)
Regeltje van 3 zal de vrouw niet zien zitten tijdens het rijden uit te rekenen.

Ik stel enkel vast dat ik het typicalbereik (het cijfer in de instrumentcluster) benader als ik 180Wh/km rij. Dit is uiteindelijk hetegeen wat van belang is voor de echtgenote: dat dit een betrouwbaar en realistisch cijfer is.

Hieronder enkele foto's van een rit zonet.
 

Attachments

  • 20170824_160824.jpg
    20170824_160824.jpg
    317.5 KB · Views: 42
  • 20170824_162542.jpg
    20170824_162542.jpg
    243.1 KB · Views: 33
  • 20170824_162943.jpg
    20170824_162943.jpg
    220.1 KB · Views: 29
  • 20170824_163214.jpg
    20170824_163214.jpg
    184.9 KB · Views: 33
  • 20170824_164309.jpg
    20170824_164309.jpg
    331 KB · Views: 36
85D > 423 km (na 52748 km)

Helaas gisteren een confrontatie met range (range anxiety)
Na een rit van 323 km thuis gekomen met 2 km range (en klamme handjes)
Vertrokken met 100% (was voor vertrek 417 km, mss was het dus eerder 99% ipv 100%)
Volgens de stats in de auto "slechts" 70,1 kWh verbruikt (waar is dan de resterende +14kWh die ik aan boord denk te hebben??? :eek:

Vandaar nogmaals laden tot 100% om te kijken hoeveel er weer in gaat.
Blijkt dat de auto vannacht 83,5 kWh geladen heeft :eek::eek::eek:

Moet nu even een ommetje maken naar de bakker (kan de auto niet met 100% laten staan) :p