En nu alweer gewijzigd.vreemd genoeg had iemand mijn gegevens aangepast. Ik reed opeens in een ander type auto en had een nieuw battery pack gekregen
Heb opeens een 100D
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En nu alweer gewijzigd.vreemd genoeg had iemand mijn gegevens aangepast. Ik reed opeens in een ander type auto en had een nieuw battery pack gekregen
Is de temperatuur........straks thuis is het weer 381Na 2 weken slow charging (1 fase 10A) tijdens vakantie in Spanje is mijn 100% typical gestegen van 381 naar 387 km.
Deze accu had in het begin 395 km bij 100% typical en ik heb er nu 70.000 km in 3 jaar mee gereden.
Is de temperatuur........straks thuis is het weer 381
klopt - de typical gaat uit van een verbruik net onder de 200wh/km//--//
Ik heb in de afgelopen jaren geen verband kunnen ontdekken tussen 90% , 100% range en de buiten temperatuur (zomer/winter).
Wat bedoel je met batterij balanceren?ik heb ook opnieuw aangevuld.
Het was al even geleden
Alhoewel ik ook vroeger, net als nu de batterij regelmatig balanceer, blijkt nu ook uit de data dat mijn typical range is toegenomen.
Met pakweg 15km. over de laatste 2 jaar.
Ik zit nu terug op de waarde van 3 jaar, of 140.000km terug.
Op deze manier haal ik de 500.000 km zonder probleem
ik heb ook opnieuw aangevuld.
Het was al even geleden
Alhoewel ik ook vroeger, net als nu de batterij regelmatig balanceer, blijkt nu ook uit de data dat mijn typical range is toegenomen.
Met pakweg 15km. over de laatste 2 jaar.
Ik zit nu terug op de waarde van 3 jaar, of 140.000km terug.
Overigens blijkt uit de praktijk dat ik ook effectief meer kilometers uit de batterij haal dan vroeger.
Op deze manier haal ik de 500.000 km zonder probleem
ik ben zo vrij geweest de data van "mijn bijna identieke tweelingbroer" @JoeNe na te kijken, en dat geeft eenzelfde beeld.
Misschien heeft Tesla de zero-potection en/of de brickprotection aangepast ? Of de 100% ?
Wat bedoel je met batterij balanceren?
Ik blijf erbij dat de enige echte vergelijking is bij rated range, aangezien typical beïnvloed kan worden door Tesla door een ander typical verbruik te kiezen. //**//
Kan, maar gebeurt niet. Ik rijd momenteel regelmatig aan het typical verbruik; en dan zie je mooi hoe je reele range (gebaseerd op je gemiddelde verbruik) overeenkomt met de typical range. En hoe je verbruik netjes overeenkomt met de Soc.
Ik bedoel met dit laatste dat -in mijn geval bij 375km typical de batterij op 50% soc staat na 187 km.
Leuke zaken die je allemaal kan uitvissen tijdens een roadtrip.
Typical is m.i. 198wh/km, al sedert het prille begin.
Ik heb de indruk dat mijn typicalverbruik tegenwoordig aan 180Wh/km wordt weergegeven.
Regeltje van 3 zal de vrouw niet zien zitten tijdens het rijden uit te rekenen.Hoe kom je daarbij ?
Zie onderstaande fotos...
View attachment 243409 View attachment 243410
op de bovenste foto zie je toch duidelijk dat het Typical lijntje net onder de 200 ligt.
En de wiskunde bewijst dit ook :
met het actuele gemiddelde verbruik van 161wh/km zou ik nog 234km rijden.
met het typical verbruik zou ik nog 189 km rijden.
Regeltje van drie : 234 km gemiddeld / 189 km typical * 161 wh/km gemiddeld = 199 wh/km typical.
Ik stel enkel vast dat ik het typicalbereik (het cijfer in de instrumentcluster) benader als ik 180Wh/km rij.
I know , was ik nog vergeten vermelden.Bij dergelijke korte ritjes zit er natuurlijk een wat grotere foutmarge op.
Soms moet je even een beetje moeite doen om een oud draadje op te zoeken maar dan heb je ook watThnx dat je dit draadje weer gevonden hebt. Kan ik de X rijders nog een keer oproepen om de sheet, zie post #1, ook af en toe met data te vullen.