Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Blijkt dat ik 19.6% meer energie uit het net trek, dan wat er volgens de auto gebruikt is om te rijden.
Waar dat verschil in zit? Ik denk verliezen in de lader (omzetting 400VAC naar DC), en energieverlies in de batterij zelf.
Aangenomen dat wat de auto zelf aangeeft een correcte meting is van de hoeveelheid energie naar de motor toe.

View attachment 233430
Wat je meet aan de pomp is inclusief de vampire drain, wat je verbruikt tijdens het rijden is dat niet. Dat maakt gauw 10% verschil.

In die vijf maanden staat de auto zeg 95% van de tijd stil. In de 5% die je wèl rijdt leg je die 12.000 km af. (5% x 5 maanden x 65 km/h is ongeveer 12.000 km). Het electriciteitsverbruik dat niet voor de aandrijving wordt gebruikt (computers e.d.) is ongeveer dat van een gloeilamp, zo'n 60 Wh. Dat betekent dat stil staand 95% x 150 dagen x 24 uur x 60 Wh = 200 kWh aan vampire drain "verloren" is. Tel die op bij wat je hebt gebruikt voor het rijden van 12.000 km x 198 Wh/km = 2.376 kWh en je komt in de buurt van de energie die je feitelijk hebt geladen.
 
  • Like
Reactions: JP68
Nieuw datapuntje.

50.000 km aangetikt, 85D van dec-2015.
Range charge kwam op 421 km.

1 (3).jpg
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Wat je meet aan de pomp is inclusief de vampire drain, wat je verbruikt tijdens het rijden is dat niet. Dat maakt gauw 10% verschil.

In die vijf maanden staat de auto zeg 95% van de tijd stil. In de 5% die je wèl rijdt leg je die 12.000 km af. (5% x 5 maanden x 65 km/h is ongeveer 12.000 km). Het electriciteitsverbruik dat niet voor de aandrijving wordt gebruikt (computers e.d.) is ongeveer dat van een gloeilamp, zo'n 60 Wh. Dat betekent dat stil staand 95% x 150 dagen x 24 uur x 60 Wh = 200 kWh aan vampire drain "verloren" is. Tel die op bij wat je hebt gebruikt voor het rijden van 12.000 km x 198 Wh/km = 2.376 kWh en je komt in de buurt van de energie die je feitelijk hebt geladen.

60 Wh! Draai ik thuis overal led lampjes in en staat mijn auto met niksen nog zoveel te gebruiken. Wist niet dat het zoveel was
 
221 Wh/km lijkt mij erg mooi! Volgens mij de zuinigste X die we hier voorbij hebben zien komen tot nu toe :)
.

Ik zit met mijn X90D de laatste 3600km op 203 watt/km.

Met de ijskoude april maand meegeteld zit ik nu gemiddeld op 219,6 watt/km volgens de Trip counters. Zie foto.

Ik rijd vrij veel 100 km/u wegen. Dat maakt het meeste verschil, I guess.

X verbruik.jpg
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Maar je kunt bij instellingen een zuinige stand kiezen, dan verbruikt hij veel minder bij stilstand want gaat in een slaap. Het gevolg is wel dat je altijd even moet wachten omdat het opstarten langer duurt.
Hier zit ook wat 'auto-learning' achter denk ik. Op doordeweekse dagen zie ik bijna nooit de melding dat de systemen worden opgestart. Nu op vakantie zie ik die bijna altijd. Ben ook minder voorspelbaar.
 
Maar je kunt bij instellingen een zuinige stand kiezen, dan verbruikt hij veel minder bij stilstand want gaat in een slaap. Het gevolg is wel dat je altijd even moet wachten omdat het opstarten langer duurt.
Hier zit ook wat 'auto-learning' achter denk ik. Op doordeweekse dagen zie ik bijna nooit de melding dat de systemen worden opgestart. Nu op vakantie zie ik die bijna altijd. Ben ook minder voorspelbaar.
 
misschien iets terzijde, over het verbruik, maar ik heb mijn 85D ruim vijf dagen geleden in Dusseldorf geparkeerd met 164km resterend, nu is daar nog 132 van over, dus de Tesla gebruikt 6km = ongeveer 1,5 KWH per dag om zijn systemen in de lucht te houden, op jaarbasis zes volledige laadcycli.
Vampire drain is 6km per dag. Dat merken we niet wanneer de auto aan de kabel hangt.
Tesla heeft mij gelukkig verteld dat de auto na een week naar een energiezuiniger stand overschakelt.