robertvg
Extremely Well-Known Member
Er is iets met de A2 (wegdek?) waardoor het verbruik daar lager is dan elders.
Trajectcontrole
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Er is iets met de A2 (wegdek?) waardoor het verbruik daar lager is dan elders.
Dan is het een kwestie van starten op 100% en doorrijden tot hij op nul zit. Zal meer dan 400 km vergen denk ik. Dan met 0 gaan laden en kijken wat hij aangeeft als hij weer op 100 zit.Het is me niet te doen om zuinig te rijden, zit nu rond 200 maar om de kwh die ik uit de bat kan halen
Dat is niet mijn bedoeling ik wil weten hoeveel kwh ik uit de batterij kan halenDan is het een kwestie van starten op 100% en doorrijden tot hij op nul zit. Zal meer dan 400 km vergen denk ik. Dan met 0 gaan laden en kijken wat hij aangeeft als hij weer op 100 zit.
Dan zou ik de tip toch maar opvolgenDat is niet mijn bedoeling ik wil weten hoeveel kwh ik uit de batterij kan halen
Dan is het toch deel 1?Dat is niet mijn bedoeling ik wil weten hoeveel kwh ik uit de batterij kan halen
Wat je meet aan de pomp is inclusief de vampire drain, wat je verbruikt tijdens het rijden is dat niet. Dat maakt gauw 10% verschil.Blijkt dat ik 19.6% meer energie uit het net trek, dan wat er volgens de auto gebruikt is om te rijden.
Waar dat verschil in zit? Ik denk verliezen in de lader (omzetting 400VAC naar DC), en energieverlies in de batterij zelf.
Aangenomen dat wat de auto zelf aangeeft een correcte meting is van de hoeveelheid energie naar de motor toe.
View attachment 233430
Wat je meet aan de pomp is inclusief de vampire drain, wat je verbruikt tijdens het rijden is dat niet. Dat maakt gauw 10% verschil.
In die vijf maanden staat de auto zeg 95% van de tijd stil. In de 5% die je wèl rijdt leg je die 12.000 km af. (5% x 5 maanden x 65 km/h is ongeveer 12.000 km). Het electriciteitsverbruik dat niet voor de aandrijving wordt gebruikt (computers e.d.) is ongeveer dat van een gloeilamp, zo'n 60 Wh. Dat betekent dat stil staand 95% x 150 dagen x 24 uur x 60 Wh = 200 kWh aan vampire drain "verloren" is. Tel die op bij wat je hebt gebruikt voor het rijden van 12.000 km x 198 Wh/km = 2.376 kWh en je komt in de buurt van de energie die je feitelijk hebt geladen.
De eenhedenpolitie heeft kennelijk een vrije dag
Ja, nou je het zegt. NIet 60 Wh, maar 60W.De eenhedenpolitie heeft kennelijk een vrije dag
Heb ik nog nooit ingesteld. Heeft dat geen andere nadelen dan traag opstarten?hoeveel is de vampire drain in de energie bespaar stand? Het opstarten van de auto duurt dan iets langer, maar is best te doen.
221 Wh/km lijkt mij erg mooi! Volgens mij de zuinigste X die we hier voorbij hebben zien komen tot nu toe
.
Volgens mij ben ik een outlierNieuw datapuntje.
50.000 km aangetikt, 85D van dec-2015.
Range charge kwam op 421 km.
View attachment 233506
Hier zit ook wat 'auto-learning' achter denk ik. Op doordeweekse dagen zie ik bijna nooit de melding dat de systemen worden opgestart. Nu op vakantie zie ik die bijna altijd. Ben ook minder voorspelbaar.Maar je kunt bij instellingen een zuinige stand kiezen, dan verbruikt hij veel minder bij stilstand want gaat in een slaap. Het gevolg is wel dat je altijd even moet wachten omdat het opstarten langer duurt.
Hier zit ook wat 'auto-learning' achter denk ik. Op doordeweekse dagen zie ik bijna nooit de melding dat de systemen worden opgestart. Nu op vakantie zie ik die bijna altijd. Ben ook minder voorspelbaar.Maar je kunt bij instellingen een zuinige stand kiezen, dan verbruikt hij veel minder bij stilstand want gaat in een slaap. Het gevolg is wel dat je altijd even moet wachten omdat het opstarten langer duurt.
Zo. Dat haal ik echt niet. Maar ik rij de laatste tijd vooral 150 km/u wegen.Ik zit met mijn X90D de laatste 3600km op 203 watt/km.
Met de ijskoude april maand meegeteld zit ik nu gemiddeld op 219,6 watt/km volgens de Trip counters. Zie foto.
Ik rijd vrij veel 100 km/u wegen. Dat maakt het meeste verschil, I guess.
View attachment 233728
Ik heb m op Energy Saving staan. In de afgelopen (warme) weken betekende dat voor mijn Classic S een verlies van slechts 2 km op een nacht, met de dashcam aan, geen wifi.hoeveel is de vampire drain in de energie bespaar stand? Het opstarten van de auto duurt dan iets langer, maar is best te doen.