Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Klein beetje OT: hoe kan het eigenlijk dat een omgekeerde lucht-lucht warmtepomp (de airco dus) binnen enkele seconden hele koude lucht kan blazen en je hele cabine naar een aangename temperatuur kan brengen, maar dat voor het omgekeerde zoals het verwarmen van een huis altijd een warmtebuffer wordt gebruikt (een lucht-water wp dus), en de kachel in de auto meestal electrisch is?
Is een lucht-lucht warmtepomp (zoals in de Zoe) bij het verwarmen ook minder efficient dan bij het koelen ?
En duurt zeg maar 10gr verwarmen dan langer dan 10gr koelen ?
 
neen, net niet.
je krijgt aan de 'warme' zijde meer vermogen dan aan de 'koude' zijde. Het vermogen van de pomp wordt immers ook volledig omgezet in warmte.


Maar het gaat om het vermogen dat nodig is om het gewenste resultaat te bekomen.

Om de wagen te koelen is veel minder vermogen dan om hem op te warmen.
Als het in de wagen een paar graden kouder is dan buiten, heb je al snel een gevoel van afkoeling.
Omgekeerd is dat niet het geval.

Stel bvb dat het buiten 30 graden, en de airco blaast 25 graden, dan voel je meteen de koeling. 'Hey, lekker fris'
Als het buiten 5 graden is; en de verwarming blaast 10 graden, tja, dan ben je niet blij.

Daarom zit de electrische weerstand er. Een groot vermogen om snel de wagen op te warmen.

(je ziet de weerstand op het schema dat Pim gepost heeft, rechts onderaan)
 
Last edited:
(de airco dus) binnen enkele seconden hele koude lucht kan blazen en je hele cabine naar een aangename temperatuur kan brengen

Die lucht is lekker koel idd. Heb ooit wel ns gehoord dat uitstroomtemperatuur ca 4 tot 8 graden is?

Stel bvb dat het buiten 30 graden, en de airco blaast 25 graden, dan voel je meteen de koeling. 'Hey, lekker fris'

Tel bij die gevoelskwestie ook maar op dat geaircode lucht niet alleen koeler, maar ook nog eens droger is. In droge lucht werkt ons lichamelijke koelsysteem op basis van ouderwets zweet effectiever (voor wie de biologieles vergeten was: verdampen kost energie, dus koelt ons lichaam ter plaatse van de verdamping van het zweet af)

Dat extra natuurkundige voordeeltje is er niet voor ons lichaam bij het aanzetten van de verwarming. Dan moeten we het echt hebben van de pure infrarood en/of extra bewegingsenergie van de ons omringende lucht.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
neen, net niet.
je krijgt aan de 'warme' zijde meer vermogen dan aan de 'koude' zijde. Het vermogen van de pomp wordt immers ook volledig omgezet in warmte.


Maar het gaat om het vermogen dat nodig is om het gewenste resultaat te bekomen.

Om de wagen te koelen is veel minder vermogen dan om hem op te warmen.
Als het in de wagen een paar graden kouder is dan buiten, heb je al snel een gevoel van afkoeling.
Omgekeerd is dat niet het geval.

Stel bvb dat het buiten 30 graden, en de airco blaast 25 graden, dan voel je meteen de koeling. 'Hey, lekker fris'
Als het buiten 5 graden is; en de verwarming blaast 10 graden, tja, dan ben je niet blij.

Daarom zit de electrische weerstand er. Een groot vermogen om snel de wagen op te warmen.

(je ziet de weerstand op het schema dat Pim gepost heeft, rechts onderaan)

Wat ook meespeelt is dat de koelcapaciteit van de wagen wellicht veel groter is dan de opwarmcapaciteit, dit om de batterij te koelen tijdens superchargen of tijdens zware belasting. Is mij al opgevallen dat de airco plots lijkt harder te werken op momenten waarbij ook de batterij koeling nodig heeft.
 
Mijn typical range blijft maar stijgen, geweldig toch?

Sinds het laatste SeC bezoek met software update bleek dat 90% niet meer 341 maar 345 geeft. Vanmorgen eens doorgeladen naar 100%, dat duurt in de laatste km's/kWh's (2 x juist :)) een eeuwigheid, dus afgehaakt op 381, maar dat was toch ook enkele km's meer dan voorheen.

Maar gauw de sheet ingevuld, beter kan het toch niet meer worden?


Nog maar eens een oproepje om allemaal braaf te gaan / blijven invullen: MaxRange Tesla Battery Survey
Vandaag nog iets verder kunnen doorladen. Op 382 nog steeds niet klaar.
Vervolgens 2x140=280 km gereden met vrijwel alles 130km/u op CC, 211wH/km gem, nog 76 rest. Deze rit maak ik vrij regelmatig, deze score niet eerder gezien.
 
Lijkt me ook,
Ik denk dat een warmtepomp (van beperkte omvang) niet zo snel de cabine kan verwarmen als de elektrische verwarming.
De airco/warmtepomp in de Tesla heeft absoluut voldoende capaciteit om de kleine cabine te verwarmen.
Tesla heeft ongetwijfeld een goede reden om de warmtepomp niet voor verwarmen te gebruiken.
Bijvoorbeeld omdat hij in de stand verwarmen, niet tegelijkertijd de koelvloeistof van accu/motor kan koelen.
Of omdat het gekozen type bij lage buitentemperatuur te weinig rendement heeft.
Of... ?