Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
@Kurtbe mijn Model X (en onze Model 3) hadden nooit 12V die constant aan bleef.

Als je toch een constante 12V wil, kan je er makkelijk eentje aftakken van de zekeringkast bij het bestuurders-voeteneinde. Het paneel van de middenconsole loswrikken, en dan het paneel onder het dashboard dat je er helemaal uit kan halen. En dan zie je de zekeringkast inclusief een 12V eindpunt dat rechtstreeks op de 12V accu is aangesloten.

Wegvallen van radio is door mijn SeC besproken geweest. Een nieuwe tuner is voor Q1 2021 verwacht.
 
  • Vooreerst is er het wegvallen van de radio. Je kan nog enkel via TuneIn luisteren. Dat valt soms wat tegen omdat de verbinding niet altijd stabiel is waardoor de verbinding soms weg valt. Bovendien kan je ook niet meer van station wisselen door op de stuurknop te drukken. Dat moet nu via het grote scherm. Ook verkeersinformatie loopt niet meer binnen. Ik heb nochthans wél betaalt voor een auto mét radio. Kan Tesla die nu zomaar eruit halen? Ik betaalde 2770 € om vervolgens geen radio meer te hebben...

Het wegvallen van de radio staat op de website Infotainment-upgrade vermeld.
Overigens is de prijs EUR 2770,= enkel voor het vervangen van de MCU2, hier zit niet de tuner upgrade bij. Deze kost additioneel EUR 520,=.
De prijs van EUR 2770,= is trouwens incorrect. Dit is een oude/verkeerde prijsstelling en verschillende personen in dit topic hebben met reclameren de prijs weten aan te passen naar EUR 2590,= zoals op hun eigen website valt te lezen (zie hiervoor dezelfde link). Advies is dus om even je Service Center hiermee te raadplegen.

  • Ik heb de premium audio en sinds de update klinken de achterste luidsprekers veel dunner. Het laag is er duidelijk uit en enkel de mid-en hoge tonen werken nog. Ook dat gaf ik gisteren aan op het SC. Ook de Dolby instelling bij de klankregeling is eruit en vervangen door een ander soort setting. (maar persoonlijk vond ik die Dolby setting afgrijselijk klinken.)

Klopt, dit punt wordt vaker aangegeven bij de swap, hoewel de meesten het een vooruitgang vinden, is er een select clubje welke audiokwaliteit een achteruitgang vindt. Jammer om te lezen dat jij in de laatste groep valt.

  • De schermen die mindere kwaliteit bieden. (maar die misschien idd. uitzonderlijk zijn, hoewel: 2 keer in dezelfde auto? Lijkt mij érg toevallig.)

Nogmaals, ik heb hier nog niet eerder van gehoord. Net als @Gaston ben ik wel benieuwd in welk opzicht je de achteruitgang in kwaliteit ervaart?

  • Verder gaat sentry mode zowat elke regendruppel als een inbreker beschouwen en staat de auto om de paar seconden met zijn lichten te pinken wanneer het regent.

Op mijn auto zit al Sentry mode (ik heb HW2.5) en hier werkt het wel redelijk. Vind dat moeilijk toe te schrijven aan de MCU2 upgrade. Als die functie je niet bevalt, zet je 'm gewoon uit, en dan heb je hetzelfde alarm als je voorheen had.

  • Verwar de 5G niet met het nog uit te rollen 5G netwerk: de nieuwe simkaart kent enkel het 4G netwerk en verbindt NIET met 5G. De 5G slaat op WiFi en niet de LTE verbinding!

Dit had ook op de Tesla website (zie link eerder gepost) gelezen kunnen worden. Het betreft hier inderdaad WiFI 5 GHz variant welke met de MCU2 upgrade beschikbaar komt, dit in plaats van enkel de 2.4 GHz variant op de MCU1.

Maar het is niet allemaal kommer en kwel.
  • De browser is EINDELIJK bruikbaar. Hij heeft niet de snelheid van telefoon, tablet of computer, maar het is behoorlijk. je kan zelfs naar televisieuitzendingen kijken via de betreffende sites. Ik heb het nog niet getest, maar het zou best kunnen dat ABetterRoutePlanner (voor lange afstanden nog steeds stukken beter dan Tesla zelf) nu wel vlot draait en de rit kan begeleiden.
  • Gevolg is dat ook de navigatie stukken sneller is. Ook de spraakfunctie is een stuk vlotter. Qua rijgedrag is er dan weer geen verschil met vroeger. Hoewel de update 2020.40.3 dat wél zou bieden (ik zag hem daarnet klaarstaan op mijn App. Misschien dat SC hem straks wel installeert.)
  • Netfix is wel geinig om in de auto te bekijken en er zit ook nog een ander kanaal op met beeldmateriaal. Daarnaast is er YouTube, maar let wel, je kan met je Google account niet aanmelden. Google laat je weten dat de browser van Tesla niet te vertrouwen is.
  • Ook spelletjes schijnen beter te zijn, maar dat is mijn afdeling niet.
  • Dashcam en sentry mode werken en nemen alles op via 4 camera's. Tenminste als je een USB sleutel plaatst. Dat scheelt een hoop beveiliging: wanneer een inbreker in de auto raakt staat hij meteen op die sleutel. Je moet er dan wel van uitgaan dat die inbreker die sleutel niet uit de USB port trekt, hem formatteert en er op de zwarte markt een aardig centje aan verdient... Ik zoek nog naar een oplossing om een SSD schijf ergens in te bouwen waar ik dan meteen ook muziek zou opzetten...
Zo, in de hoop hiermee je vraag naar behoren te hebben beantwoord.

Groetjes, Kurt

Bedankt voor de gedetailleerde reactie op mijn vraag. Hopelijk slaat de ervaring met de upgrade meer de positieve kant op dan de negatieve kant. Mogelijk verzacht de EUR 180,= korting (2770 - 2590) de negatieve ervaring een klein beetje, hier heb je namelijk wel gewoon recht op, lees deze forumthread nog maar eens aandachtig door, iedereen heeft – na enig aandringen – wel gewoon de prijs van EUR 2590,= geoffreerd gekregen.
 
  • Like
Reactions: nico180
Gisteren kon ik na anderhalve week mijn X ophalen, mét MCU2 en HW3!

Inderdaad zoals anderen ook al zeiden, zijn alle instellingen gewist (stoel, spiegels, telefoon, navigatie, profielen, etc). Maar eerlijk gezegd, ik vond het wel leuk om alles weer helemaal naar eigen smaak in te richten. Het upgraden naar de nieuwste iPhone is tegenwoordig ook maar een saaie emotieloze ervaring :)

De snelheid waarmee het scherm reageert, navigatieritten inlaadt en in- en uitzoomt is echt heel tof.

Eindelijk sentry is ook gewoon leuk speelgoed. 128GB SanDisk usb erin, format en het werkt feilloos.

En natuurlijk direct pionnen, verkeersborden, signaal bij groen licht, etc. Ik ben aangenaam verrast door wat de auto ziet, hoe ie reageert en rijdt. En dit is nog maar het begin.

Kortom, mijn 3 jaar oude auto voelt en fungeert weer als een compleet nieuwe X. Dat is toch wel een enorme gamechanger van Tesla als je het mij vraagt.

Ook zeer tevreden over de service en updates van SeC Tilburg.

Ik ga even The Social Dilemma op Netflix kijken in de auto :cool::D
 
@Kurtbe; bedankt voor de uitgebreide beschrijving. Morgen wordt mijn MCU1 vervangen door de MCU2. Ben benieuwd.
Je gaf aan niet te kunnen inloggen op Youtube door een beveiligingsmelding. Ik kwam toevallig dit filmpje tegen op Youtube waarin wordt uitgelegd hoe je dit kan omzeilen. Hier gaat het weliswaar om een model 3, maar werkt wellicht ook bij een model S. Geen idee of dit überhaupt werkt, want ik heb het zelf nog niet kunnen testen. Waarschijnlijk kan dit ook werken met andere sites dan als in dit voorbeeld met Plex. Maar in dit filmpje leggen ze uit hoe dit dan werkt;
 
Ik rij al een paar weken vrolijk rond met MCU2 en HW3, maar een sidenote:

Bij achteruit rijden valt het mij op dat de camerabeeld van achtercamera niet "live" is en ongeveer een halve seconde achterloopt. Klapte er bijna op tijdens fileparkeren.
 
Ik rij al een paar weken vrolijk rond met MCU2 en HW3, maar een sidenote:

Bij achteruit rijden valt het mij op dat de camerabeeld van achtercamera niet "live" is en ongeveer een halve seconde achterloopt. Klapte er bijna op tijdens fileparkeren.

Ik had het nog niet gelinkt aan een vertraging in het beeld, maar na 7 jaar Tesla rijden had ik dit twee dagen geleden ook voor het eerst (na upgrade MCU2/HW3). Ik schrok ervan.
 
Bij achteruit rijden valt het mij op dat de camerabeeld van achtercamera niet "live" is en ongeveer een halve seconde achterloopt. Klapte er bijna op tijdens fileparkeren.

Zo ver ik weet altijd al geweest en helemaal een vertraging in the blinker cameras. Geen idee of het een halve seconde is maar ik rijd meestal super rustig achteruit bij parkeren maar je moet je er zeker wel bewust van zijn. Spiegels hebben een vertraging van circa 1/60000000 seconde :)
 
  • Funny
Reactions: Remog
Het valt me op dat de schermen van de MCU2 weliswaar scherper zijn/lijken, maar bij avond een stuk donkerder zijn dan MCU1.

Zwart lijkt ook veel zwarter dan de MCU1 schermen.

Het scherm van de infotainment en het kleine scherm achter stuur kan je nog wat helderder zetten via settings, maar de visualisatie van de achteruitrijd cam is echt beroerd. Veel te donker.

Misschien/hopelijk een encoding dingetje. Of contrast te hoog.
De cams zijn niet vervangen.
 
Het valt me op dat de schermen van de MCU2 weliswaar scherper zijn/lijken, maar bij avond een stuk donkerder zijn dan MCU1.

Zwart lijkt ook veel zwarter dan de MCU1 schermen.

Het scherm van de infotainment en het kleine scherm achter stuur kan je nog wat helderder zetten via settings, maar de visualisatie van de achteruitrijd cam is echt beroerd. Veel te donker.

Misschien/hopelijk een encoding dingetje. Of contrast te hoog.
De cams zijn niet vervangen.

Dat is een veelgehoorde klacht bij de swap. Kennelijk is de weergave van de achteruitrijcamera wel even donker als een auto welke default al met MCU2 geleverd is, dus het is niet enkel voorbehouden aan de auto's die deze swap hebben ondergaan. De brightness van de achteruitrijcamera op MCU1 kan veel feller.

Ik heb me laten vertellen dat de MCU1 een directe passthrough heeft met de achteruitrijcamera, terwijl het beeld van de achteruitrijcamera bij een MCU2 via de AP gerenderd wordt, wat dus het verschil kan verklaren.