Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Naar ik begreep heeft Tesla wel een soort tegemoetkoming in de pen voor mensen die al een MCU upgrade hebben laten doen voor 2590 euro. Wel afwachten wat die gaat inhouden. Dit geldt dan alleen wanneer er door Tesla is vastgesteld dat er een probleem was met de eMMC chip.
 
Last edited:
Op dit moment wordt bij onze eerste S de emmc vervangen.

Er is inderdaad(logisch) nog niet genoeg hardware om het spul te vervangen. Maar aangezien het een recall is zal het tzt gewoon vervangen worden.

Onder welke omstandigheden? Melding in scherm, ondragelijk trage MCU1 of heeft Tesla je echt gecontacteerd om de eMMC te vervangen? En, nu de eMMC vervangen is, werken alle zaken zoals handleiding, voice control en webbrowser weer?
 
Bij Tesla.com vin recall search komt bij mij dit naar voren. Ik zal maandag eens vragen hoe dit samen met een MCU upgrade gaat.

Recall DateFeb 2, 2021 Refresh DateFeb 2, 2021 Recall Number21V035 Description The eMMC flash memory device is rated for an industry-standard 3,000 Program/Erase (“P/E”) cycles. Over time, and depending on usage of the affected component, the eMMC hardware exhausts cycles for each NAND cell. When the eMMC NAND cell hardware reaches lifetime wear, as measured by the number of P/E cycles and remaining available storage capacity, the eMMC controller will no longer be able to maintain the integrity of the filesystem. This wear-out condition can cause failures of the center display software components, and may indirectly cause loss of the rearview camera display, defrost/defog control settings, and exterior turn signal lighting.
Status Recall INCOMPLETE
Safety Risk While we are not aware of any crash, injury, or fatality resulting from this condition, unavailability of the rearview camera display, defrost/defog control settings for purposes of ensuring visibility, and exterior turn signal lighting may increase the risk of a crash. For vehicles for which these functions are not available, drivers can continue to operate the vehicle by performing a shoulder check and using their mirrors when backing, taking care when making turns, and assuring clear visibility when driving.
Remedy In 2020, Tesla deployed several OTA firmware updates to address certain functionalities that may be lost when the eMMC reaches accumulated lifetime wear. Specifically, on vehicles equipped with: • FW release 2020.24.6.11 or newer, the defrosting/defogging settings will maintain the user’s selection for the duration of the drive cycle in which the eMMC wears out. On all subsequent drive cycles, the defrosting/defogging settings will automatically set the ambient cabin temperature to 22 degrees C (71.6 degrees F) and initiate windshield defrosting/defogging to ensure sufficient windshield visibility. In addition, all exterior lighting controls and chimes will continue to function normally after eMMC wear-out. • FW release 2020.48.12 or newer, the rearview camera display will continue to display on the center display after eMMC wear-out and an alert will now appear on the center display anywhere from one to six months before the eMMC reaches accumulated lifetime wear to notify most consumers of the wear status and to inform them that they should contact Tesla Service. As of January 22, 2021, 88% of all US vehicles affected by this recall report are operating all the aforementioned FW updates. Based on the above, Tesla believes that the aforementioned OTA FW updates remedy any potential safety risk presented by the eMMC wear-out condition. However, in the interest of ensuring the best possible ownership experience for affected customers, Tesla will also replace the eMMC on all affected vehicles or reimburse any affected customers who previously paid to replace an eMMC, Visual Compute Module (“VCM”) daughterboard, or MCU that was determined to be caused by accumulated wear of the eMMC. The eMMC is a component on the VCM daughterboard within the MCU. To be specific, Tesla will replace the VCM daughterboard that has the Hynix 8GB eMMC with a VCM daughterboard that has an enhanced 64GB Micron eMMC, free of charge.
 
Zojuist is de update geinstalleerd en het lijkt er op dat de camerabeelden weer zoals vroeger zijn. Even afwachten tot het donker is voor het definitieve resultaat.
De camerabeelden zijn weer helemaal goed!
Hiermee is voor mij de upgrade naar mcu2 volledig geslaagd, en zou ik hem ook aan iedereen aanraden.
Wel enorm knullig dat ik vanochtend bij het service centre ben en dat daar wordt aangegeven dat ik het beste een nieuwe camera kan aanschaffen.
Ook al is de auto 5,5 jaar oud. Hij rijdt nog steeds goed, een nieuwe S is er pas op zijn vroegst in September.
en voor mij is wachten op software echt heel vervelend.
Om niet te hoeven wachten koop je ook een nieuwe telefoon, laptop of computer (die tegenwoordig allemaal ongeveer het zelfde geld kosten als de upgrade)
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Die hebben een heleboel mensen al gehad. Maar er is gewoon niet genoeg hardware/capaciteit beschikbaar. Don't call us, we call you. Daarom kun je ook geen afspraak inplannen.

Hoe kan ik een afspraak maken voor deze terugroepactie?
Als u de geregistreerde eigenaar bent, hoeft u op dit moment alleen te bevestigen dat uw voertuig over softwareversie 2020.48.12 of hoger beschikt en als dat niet het geval is, de nieuwste beschikbare versie te installeren. U hoeft op dit moment verder niet direct actie te ondernemen en u kunt met uw auto blijven rijden.Wij nemen contact met u op wanneer de vervangende onderdelen beschikbaar zijn. Plan tot die tijd geen Tesla-serviceafspraak, tenzij u een waarschuwing ontvangt die aangeeft dat een geheugenopslagapparaat niet goed werkt of ervaart dat er permanent niets op het middendisplay wordt weergegeven, hetgeen niet kan worden verholpen door het touchscreen opnieuw op te starten.
Ik was vorige week in SeC Gent voor iets anders. Ik deed navraag. Ze zijn op de hoogte, maar de onderdelen komen pas binnen 3 weken binnen. Ik heb geen eMMC problemen, maar ze zagen wel dat mijn auto op de lijst staat en ik kon al een afspraak maken als ik dat wilde.
 
Wel enorm knullig dat ik vanochtend bij het service centre ben en dat daar wordt aangegeven dat ik het beste een nieuwe camera kan aanschaffen.
Het zou ook heel raar zijn dat door het vervangen van de MCU ineens de camera slechter wordt.
Als ik mijn banden wissel gaat de kwaliteit van de richtingaanwijzer toch ook niet achteruit. Gewoon onprofessioneel van de medewerker.
 
Wel enorm knullig dat ik vanochtend bij het service centre ben en dat daar wordt aangegeven dat ik het beste een nieuwe camera kan aanschaffen
Dat is knullig, maar vergeet niet dat niet elke SeC een lading van <2018 Tesla's heeft staan waar ze de week tevoren al de volgende software update tezamen kunnen installeren en testen.

Meeste SeC medewerkers rijden met een ICE rond omdat Tesla voor de meeste salarissen zonder salariswagen toch nog altijd buiten bereik is, laat staan dat er iemand tussen zit die met een Model S of X rijdt.

Het is zeker niet perfect, maar in de meeste organisaties zie je dat niet alle informatie onmiddellijk doordruppels tot bij alle rollen. Het voorstel om je camera te vervangen zal er eentje uit de interne Knowledge Base geweest zijn, of nog erger, hearsay van collega's dat klanten die wél de camera lieten vervangen een beter beeld kregen.

Gewoon onprofessioneel van de medewerker.

Er zit een bepaald aura rond Tesla alsof alles wat ze moeten doen foutloos hoort te zijn, net als de rest van de wereld, en dat Tesla bovengemiddeld heel wat fout doet. Ik lees dit gevoel vaak van Nederlandse klanten. Is jullie ervaring dan zo dat Tesla bovengemiddeld slecht scoort, of geacht wordt beter te doen dan de rest?

Sowieso, als je als klant er staat met de klacht "de achteruitrijcamera is te donker".. Wat wil je dan horen?
  1. "werkt als ontworpen"
  2. "een toekomstige software-update lost binnenkort het probleem op, ik weet niet wanneer"
  3. "we kunnen een nieuwe camera monteren"
 
Last edited:
.....
Er zit een bepaald aura rond Tesla alsof alles wat ze moeten doen foutloos hoort te zijn, net als de rest van de wereld, en dat Tesla bovengemiddeld heel wat fout doet. Ik lees dit gevoel vaak van Nederlandse klanten. Is jullie ervaring dan zo dat Tesla bovengemiddeld slecht scoort, of geacht wordt beter te doen dan de rest?
......


Ik rij inmiddels 6 jaar Tesla en heb de service idd zien afglijden. In het begin was het gewoon erg goed. (Wie herinnert zich de taarten actie nog?)
Maar inmiddels is het, zeker bij SeC Amsterdam, echt niet leuk meer. Verkeerde adviezen, niet terugbellen, onbereikbaar zijn (of pas na 30 minuten wachten) en reparaties maar half uitvoeren.

Zo en dan nu weer ontopic. Nog mensen klachten over de camera na de laatste update?
 
.....Er zit een bepaald aura rond Tesla alsof alles wat ze moeten doen foutloos hoort te zijn, net als de rest van de wereld, en dat Tesla bovengemiddeld heel wat fout doet. Ik lees dit gevoel vaak van Nederlandse klanten. Is jullie ervaring dan zo dat Tesla bovengemiddeld slecht scoort, of geacht wordt beter te doen dan de rest?

Sowieso, als je als klant er staat met de klacht "de achteruitrijcamera is te donker".. Wat wil je dan horen?
  1. "werkt als ontworpen"
  2. "een toekomstige software-update lost binnenkort het probleem op, ik weet niet wanneer"
  3. "we kunnen een nieuwe camera monteren"
In dit geval was mijn opmerking niet Tesla specifiek want dit zou bij welk ander merk ook zo kunnen gebeuren. Wat dat betreft is Tesla niet anders dan andere merken.

Je zou als medewerker ook kunnen zeggen dat je het op dat moment even niet weet, maar dat je het gaat uitzoeken en de klant over een week terug belt om te laten weten of je al iets meer weet mbt een mogelijke oplossing.
 
  • Like
Reactions: THOB
Dat is knullig, maar vergeet niet dat niet elke SeC een lading van <2018 Tesla's heeft staan waar ze de week tevoren al de volgende software update tezamen kunnen installeren en testen.

Meeste SeC medewerkers rijden met een ICE rond omdat Tesla voor de meeste salarissen zonder salariswagen toch nog altijd buiten bereik is, laat staan dat er iemand tussen zit die met een Model S of X rijdt.

Het is zeker niet perfect, maar in de meeste organisaties zie je dat niet alle informatie onmiddellijk doordruppels tot bij alle rollen. Het voorstel om je camera te vervangen zal er eentje uit de interne Knowledge Base geweest zijn, of nog erger, hearsay van collega's dat klanten die wél de camera lieten vervangen een beter beeld kregen.



Er zit een bepaald aura rond Tesla alsof alles wat ze moeten doen foutloos hoort te zijn, net als de rest van de wereld, en dat Tesla bovengemiddeld heel wat fout doet. Ik lees dit gevoel vaak van Nederlandse klanten. Is jullie ervaring dan zo dat Tesla bovengemiddeld slecht scoort, of geacht wordt beter te doen dan de rest?

Sowieso, als je als klant er staat met de klacht "de achteruitrijcamera is te donker".. Wat wil je dan horen?
  1. "werkt als ontworpen"
  2. "een toekomstige software-update lost binnenkort het probleem op, ik weet niet wanneer"
  3. "we kunnen een nieuwe camera monteren"
De medewerker wist mij te vertellen dat iedereen last had van een donkerder beeld, en dat de camera de enige optie was. Waarop ik zei dat ze dit dan wel van te voren hadden mogen zeggen. Hij vertelde daarna dat dit inderdaad had moeten gebeuren.
Direct naast mij stond een klant die kreeg ook uitleg over de upgrade en daar werd ook niets tegen gezegd.
Als ze nu wat makkelijker te bereiken waren zou ik graag aangeven dat die extra camera dus niet nodig is en dat ze dus betere informatie kunnen geven. Maar ja, tegenwoordig moet ik langs rijden om een vraag beantwoord te krijgen.
 
Er zit een bepaald aura rond Tesla alsof alles wat ze moeten doen foutloos hoort te zijn, net als de rest van de wereld, en dat Tesla bovengemiddeld heel wat fout doet. Ik lees dit gevoel vaak van Nederlandse klanten. Is jullie ervaring dan zo dat Tesla bovengemiddeld slecht scoort, of geacht wordt beter te doen dan de rest?

Sowieso, als je als klant er staat met de klacht "de achteruitrijcamera is te donker".. Wat wil je dan horen?
  1. "werkt als ontworpen"
  2. "een toekomstige software-update lost binnenkort het probleem op, ik weet niet wanneer"
  3. "we kunnen een nieuwe camera monteren"

Beste Wooter,

Fout, en dan ook nog eens kostbaar advies (als je daadwerkelijk de camera zou hebben vervangen) is nogal knullig. En inderdaad, in een ideale wereld hoort alles foutloos te zijn. ;) Dat geldt voor Tesla, maar ook voor alle andere fabrikanten.

Jouw gevoel, dat Nederlandse klanten bovengemiddeld veel van Tesla zouden verwachten, deel ik niet. Ik denk dat van iedere fabrikant wordt verwacht dat deze (of zijn dealers daar waar van toepassing) deskundig advies geeft, reparaties deskundig en voor faire prijzen uitvoert en niet wegloopt van zijn verantwoordelijk voor ontwerpfouten. Helaas leven wij wat dat betreft niet in een ideale wereld, getuige de vele affaires van de afgelopen jaren met rekkende distributiekettingen, dichtslibbende egr kleppen en - in het geval van Tesla - brakke mmc chips en rammelende aandrijfassen in de X.

Dit gezegd hebbende ben ik nog steeds gelukkiger met Tesla op dit gebied dan ik was met andere fabrikanten. Zeker in de beginjaren was de service fenomenaal. Inmiddels wat minder dan toen, maar zeer zeker niet slecht (SEC Den Haag, SEC Amsterdam heb ik opgegeven :().

Betekent dit dat geen kritiek mag worden gegeven op Tesla? Natuurlijk niet! En natuurlijk lees je wat dat betreft op dit forum veel kritiek gericht op Tesla. Dat is logisch, dit is immers een Tesla forum. Het heeft niet veel zin om hier kritiek te geven op bijvoorbeeld Audi of BMW, daar zijn andere fora voor.

En tenslotte, welk advies zou ik willen horen? Het liefst een juist advies. Dat mag dan best zijn “sorry, ik weet het niet, maar ik ga er intern een vraag over stellen en zal u zsm informeren”.
 
  • Like
Reactions: THOB
De camerabeelden zijn weer helemaal goed!
Hiermee is voor mij de upgrade naar mcu2 volledig geslaagd, en zou ik hem ook aan iedereen aanraden.
Wel enorm knullig dat ik vanochtend bij het service centre ben en dat daar wordt aangegeven dat ik het beste een nieuwe camera kan aanschaffen.
Ook al is de auto 5,5 jaar oud. Hij rijdt nog steeds goed, een nieuwe S is er pas op zijn vroegst in September.
en voor mij is wachten op software echt heel vervelend.
Om niet te hoeven wachten koop je ook een nieuwe telefoon, laptop of computer (die tegenwoordig allemaal ongeveer het zelfde geld kosten als de upgrade)
Ik ben benieuwd, ik heb net de nieuwste software update geïnstalleerd op de X. Vanavond even uitproberen! (Als ik dat lichamelijk nog red, ik voel nu al de spierpijn opkomen na een middagje schaatsen, trekkend aan een sleetje met onze tweeling daarop. :p)
 
  • Like
  • Funny
Reactions: THOB and watt
Ik ben benieuwd, ik heb net de nieuwste software update geïnstalleerd op de X. Vanavond even uitproberen! (Als ik dat lichamelijk nog red, ik voel nu al de spierpijn opkomen na een middagje schaatsen, trekkend aan een sleetje met onze tweeling daarop. :p)

Ik ben in ieder geval wel benieuwd, ik kan anders ook niet wachten tot ik de update aangeboden krijg! (N.B. normaal ben ik niet zo ongedulding mbt een update maar aangezien dit dan een vervelende "bug" zou fixen, wel zeer welkom).
 
Tot voor de update was het advies compleet correct: een nieuwe camera gaf duidelijker beeld.
Zo ken ik er nog wel een: het advies om een nieuwe auto te kopen is dan ook “compleet correct”, dat geeft ook een duidelijker beeld! ;)

Bovendien meen ik begrepen te hebben dat een nieuwe camera niet de oplossing voor het probleem was. Staat geloof ik ergens op dit forum.
 
  • Like
Reactions: Erik-S85
Tot voor de update was het advies compleet correct: een nieuwe camera gaf duidelijker beeld.
Beste Wooter,
Zodra er een klacht is over Tesla, wil je dit altijd weer op enige manier goedpraten. Ik denk dat ik namens velen spreek dat, deze en vele andere van je opmerkingen te ver gaan. Wij willen gewoon de goede en ook de minder goede punten bij Tesla uiten zonder dat er iemand alles goed zit te praten, zeker als het niet goed te praten valt.
In dit geval kwam de update, letterlijk 5 minuten na het advies om de camera te wisselen.
 
In dit geval kwam de update, letterlijk 5 minuten na het advies om de camera te wisselen.
Dan was het tot voor die 5 minuten toch gewoon correct.

Maar het achterliggende probleem is gewoon de achtergrond informatie die nodig is om goed advies te geven.

Met achtergrond informatie doel ik op de huidige en toekomstige ontwikkelingen in software.

De medewerkers van Tesla weten (helaas) niet met als dat wij gezamenlijk hier op het forum aan informatie kunnen vergaren. Niets ten nadeel van de medewerkers. Ze krijgen geen informatie buiten wat voor ze van belang is om de taken uit te voeren.