Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
262542DC-AC74-48F6-A884-96514BC07B46.png
B432FF1D-BD07-4374-B718-71F05A348649.jpeg
Onderweg de Tesla planner vergeleken met abrp. Tesla komt 10 minuten eerder aan 16:55 vs 17:05 terwijl abrp totaal 21 minuten kortere laadsessies (20+19=39 vs 25+35=60) plant en met lagere SoC op de eindbestemming aan komt. Ik heb de nax snelheid in abrp op 150km/h staan. De planner van Tesla in mijn Model 3 op 2020.24 lijkt te rooskleurig.
 
Last edited:
View attachment 570893 View attachment 570894 Onderweg de Tesla planner vergeleken met abrp. Tesla komt 10 minuten eerder aan 16:55 vs 17:05 terwijl abrp totaal 21 minuten kortere laadsessies (20+19=39 vs 25+35=60) plant en met lagere SoC op de eindbestemming aan komt. Ik heb de nax snelheid in abrp op 150km/h staan. De planner van Tesla in mijn Model 3 op 2020.24 lijkt te rooskleurig.

Met je rechtervoet kun je bepalen wie gelijk krijgt ;)
 
Dan deze.... Mijn Tesla stuurt mij onderweg naar De Marken naar de SuC in Forli. Daar gearriveerd met 6% SoC blijkt deze alleen CCS te zijn... Met de laatste elektroden naar een DeC gerold en daar wat bijgeladen om tot de volgende SuC te komen. Volgens Tesla een typisch gevalletje foutje bedankt. Wees gewaarschuwd :)
 
Dan deze.... Mijn Tesla stuurt mij onderweg naar De Marken naar de SuC in Forli. Daar gearriveerd met 6% SoC blijkt deze alleen CCS te zijn... Met de laatste elektroden naar een DeC gerold en daar wat bijgeladen om tot de volgende SuC te komen. Volgens Tesla een typisch gevalletje foutje bedankt. Wees gewaarschuwd :)
Een SuC voor alleen CCS? Nog 45.000 km slechts.
 
Dan deze.... Mijn Tesla stuurt mij onderweg naar De Marken naar de SuC in Forli. Daar gearriveerd met 6% SoC blijkt deze alleen CCS te zijn... Met de laatste elektroden naar een DeC gerold en daar wat bijgeladen om tot de volgende SuC te komen. Volgens Tesla een typisch gevalletje foutje bedankt. Wees gewaarschuwd :)

Dan zou ik Tesla even contacten want dan lijkt mij dat jouw voertuig gelabeld is als CCS compatible.
 
Dan zou ik Tesla even contacten want dan lijkt mij dat jouw voertuig gelabeld is als CCS compatible.

Als ik nu ook nog eens de hardware zou krijgen :) Heb Tesla gebeld en die melden dat het inderdaad een fout is. Heb er nog ééntje; SuC Biberwier staat wel op de Tesla site (find us) maar is hartstikke off-line. Staat overigens ook niet in de navigatie en met Lermoos om de hoek hoeft het ook geen probleem te zijn.
 
We zitten nu 3 dagen in het noorden van Portugal, in een klein dorpje in national Parque de Montesinho. Hier is de Tesla nog wel buitenaards. Alleen al bij het aansluiten op het stopcontact kwam het halve dorp koekeloeren, en heb ik wat uitleg gegeven. Uiteraard heb ik de eigenaar van het huisje meegenomen voor een ritje. Over een uurtje gaan we verder de SUC black hole in: Santiago de Compostela. Gaan weer een paar uurtjes heerlijk sturen worden op smalle bochtige wegen.
 
We zitten nu 3 dagen in het noorden van Portugal, in een klein dorpje in national Parque de Montesinho. Hier is de Tesla nog wel buitenaards. Alleen al bij het aansluiten op het stopcontact kwam het halve dorp koekeloeren, en heb ik wat uitleg gegeven. Uiteraard heb ik de eigenaar van het huisje meegenomen voor een ritje. Over een uurtje gaan we verder de SUC black hole in: Santiago de Compostela. Gaan weer een paar uurtjes heerlijk sturen worden op smalle bochtige wegen.
Ja, de Tesla is daar nog niet zo bekend.
Maar wat is het toch enorm mooi daar, met erg vriendelijke mensen!:rolleyes:
 
Hier op weg naar Italië woensdag max 119kw aan de suc, bij IONITY Bruchsal wel 186kw gehaald. In Januari bij zelfde suc’s nog 148kw gehaald.
Nul wachttijden, niet eens “dubbel” gestaan de hele weg.

Met dakkoffer hele weg 125-135 gereden, verbruik piekt dan soms naar 250-270wh/km, maar gemiddeld uiteindelijk maar 229.
 

Attachments

  • DBECEC6D-58F5-421A-B9CD-EE7EC59CBBB6.jpeg
    DBECEC6D-58F5-421A-B9CD-EE7EC59CBBB6.jpeg
    597.3 KB · Views: 63
Gisteren dezelfde rit gedaan als enkele weken terug vanuit Oostenrijk, en toch opmerkelijke verschillen gezien.

Ik merk op dat ABRP altijd neigt om vaak te laden, terwijl de routeplanner in Tesla liever lang staat te laden.

Enkele weken op terugrit gekozen om weinig keren te laden, maar wel telkens lang te laden, en een paar keren met onder de 10% te arriveren bij een supercharger. Zo heb ik dus 45 minuten staan laden in Pfaffenhofen, een uur in Geiselwind, Mogendorf haalde ik niet ondanks ik 120 bleef rijden en iedereen me voorbij reed dus even kort in Wiesbaden bijgeladen (10') en in Mogendorf dan 45 minuten.

Gisteren koos ik ervoor om niet aan range anxiety toe te geven en gewoon lekker te rijden, met een voorkeur voor grote superchargers ipv kleine. Het was tenslotte 2 augustus, een typische terugkomdag op zo een wisselweekend dus ik vermoedde dat de kleinere superchargers het wel druk hadden. Zo kon ik op het display zien dat Schweitenkirchen en Pfaffenhofen beiden druk waren, dus koos ik ervoor om te gaan kijken bij Weyarn voor 28 minuten, dan Hilpoltstein voor 23 minuten, lange break in Geiselwind voor 54 minuten en gewoon vertrokken naar Wiesbaden voor 16 minuten. Bij Mogendorf stonden we er blijkbaar 52 minuten en toch kwam ik op 5% thuis. Ander element in Geiselwind was ook dat de supercharger 100% vol stond, we tot 84% hadden geladen en nog maar 32kW kregen. Ook had iemand op 44% op de andere stall aangesloten wat ook nefast is voor de laadsnelheid. Ik wou dus liever m'n plaats opgeven aan iemand die het echt nodig had, en ik wel ging laden bij Wiesbaden.

Totaal blijkt dat met 5 laadstops ipv 4 ik 11 minuten langer heb staan laden. De rit was omwille van files bij wegenwerken ook wel 18km langer maar dat lijkt me niet de verklaring. Sowieso had de filedruk meer effect op de totale reistijd dan het laden, en bijgevolg ook een lagere gemiddelde snelheid.

Rijtijd was 9u17 tegenover 10u10

In Wiesbaden trof ik overigens een Duitse Model 3 rijder aan die merkte dat er uit de Type 2 stekkers niks komt (ik hoop dat ie toch tot bij een supercharger is geraakt, of tenminste toegang had tot een andere laadpaal binnen rijbereik). In Hilpoltstein is het aanbod laadpalen aanzienlijk uitgebreid, in die zin dat er quasi geen normale parking voor die gok-tent over blijft. Daar stond ook een Opel Corsa te laden, die we later in Geiselwind ook zagen laden aan het e-on laadstation. En 2 kilometer voor IONITY Aachener Land Süd stond er een Audi E-tron op de pechstrook van de A4. Oh, en makkelijk op 80% van alle tankstations zie ik zag, waren er wel 1 of meerdere auto's aan het wachten om te kunnen tanken, terwijl ik met uitzondering van Geiselwind nooit een stall heb moeten delen (en Geiselwind kiezen we eerder omdat we Burger King in Dettelbach niet zo leuk vinden).

Doet me eraan denken: mijn broer was ook op vakantie en die kwam een Nederlands gezin tegen in een Golf Variant. Bleek een huurwagen te zijn, de e-tron had ie thuis laten staan want reizen met een elektrische auto gaat niet zo. Bleek dat ie mijn blauwe X met Belgisch kenteken wel al in het dorp had zien staan ;)
 
Last edited:
Nog iets wat me opviel tijdens zovele kilometers snelweg: als ik mijn richtingsaanwijzer aantikte en de auto vond niet direct een plek om in te voegen, leek het dat de timeout telkens werd gereset telkens ik de richtingsaanwijzer aantikte. Dwz dat ik dan na 5 keren knipperen terug de richtingsaanwijzer aantikte en de auto wat langer tijd nam om een plek te kiezen.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
De afgelopen twee dagen teruggereden vanuit Toscane, via Oostenrijk met een overnachting in Ulm.

Route gepland via ABRP. De kinderen (2 en 6) willen toch iedere 1,5 uur even de benen strekken en de laadfilosofie van ABRP past daar heel goed bij.

Dag 1 4x laden. Superchargers Modena (Campogalliano), Affi, Brennero en Ionity Nassereith.

De charger bij Modena is echt vreselijk. Veel muggen en faciliteiten alleen toegankelijk voor hotelgasten ivbm corona en dus niet voor Tesla laders. Affi is eigenlijk best prima met voldoende drink en lunch mogelijkheden. Brennero zijn ook wel voldoende faciliteiten en bij Ionity heb ik maar 5 minuten gestaan om het hotel te halen. In Ulm langst de straat geladen met 50kw tijdens het eten.

Dag 2 3x laden. Superchargers Hirschberg, Mogendorf en Hilden. Vervolgens in een ruk naar huis en met 9% aangekomen.

Hirschberg en Mogendorf zijn bij een McDonald's / tankstation en best treurig. Hilden lijkt op het eerste gezicht ook treurig maar is echt meer dan prima met een prima broodjeszaak. Er wordt een grote overkapte SUC gebouwd dus daar komen vast meer faciliteiten.

Al met al weer prima bevallen. In de praktijk voor mij geen verschil wbt reistijd tov een ICE. Ook rijstijl niet aangepast, gewoon stevig doorgereden waar veilig mogelijk.

In totaal gedurende de vakantie 4.021 km gereden. Gemiddeld verbruik 216 Wh/km. Vind ik zeer acceptabel, mede gezien de dakkoffer die ik op het dak had (die geschikt is tot 200 km/h :))