Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Net terug van een weekje rondreizen door Engeland.
Voldoende superchargers voor de langere ritten.
Ook bij de "services" direct langs de snelwegen altijd een aantal snelladers aanwezig, waar je vaak ook gewoon zonder app/pasje maar met bankpas of creditcard kunt betalen. Locaal op de meeste parkeerpleintjes wel een aantal laadplekken aanwezig.
Geen enkele laadstress derhalve.
Zelfde ervaring, alleen elke plaats lijkt wel een andere aanbieder van laadpalen te hebben met een eigen app die je vaak als Nederlander niet kan installeren. Iedere keer een sessie opstarten via een webpagina is niet super handig
 
Ik las op het autoblog forum dat iemand dezelfde reis met een Enyaq 80 (volgens mij de grootste accu?) er 7 stops voor nodig had en bijna 4 uur meer. Van een ander met een Polestar hoorde ik in Kroatië dat die veel laadstress had, omdat hij zijn route moest plannen via ABPR, omdat de eigen routeplanner hem naar langzame laadpalen stuurde ipv snelladers. En daarbij kwam hij ook nog bij laadpalen die out of order waren.

Dan is mijn vooroordeel over non-tesla toch wel bevestigd. Hoe ver de anderen ook denken te zijn, ze lopen echt nog ver achter tesla.
Voor Tesla rijders lopen de andere merken heel ver achter. Toch is dat verschil sinds het openstellen van de SuC’s helemaal niet zo groot meer als de meeste Tesla rijders denken. Ikzelf heb ook een Enyaq RS in bestelling staan voor de vervanging van mijn M3P. Als je de laatste tests van Bjorn ziet dan is een Enyaq coupe gelijk aan een MY mbt verbruik en range.

Het probleem (en dat is ook bij nieuwe tesla rijders) is dat er geen enkele vorm van uitleg aan nieuwe EV rijders wordt gegeven icm verplichte EV keuze vanwege zakelijke lease. Daardoor krijg je deze vertekende berichtgeving. Zowel hier als op Enyaq forum zie je bijna dagelijks meldingen langskomen over traag laden bij hoge SoC. Buiten dit forum weet 85% van de M3 rijders ook niet dat op V2 SuC’s stall sharing zit.

De kracht van EV rijden zit in de goede informatie vooraf icm goede voorzieningen (apps) en dit ontbreekt nog bij alle EV levernaciers.

Nu lees je hier ook hoe geweldig de Tesla navigatie is. En begrijp me goed deze is ook geweldig. Maar sta je ergens zonder SuC in de buurt dan stopt de tesla navi er ook gewoon mee. Automatische routering buiten het SuC netwerk kan tesla nog slechter dan menig andere partij. De vendor locking hierin is dus enorm. Op sommige punten is Ionity voor mij een betere keus op vakantie. Tesla doet hier niks mee. Ook in de Tesla heb ik voor het berekenen van de meest efficiënte route meerdere apps nodig net als bij de Enyaq.

Voor mij is het USP van Tesla om een Tesla te kopen verdwenen met het openstellen van SuC’s. Toch ga ik er in de toekomst gretig gebruik van blijven maken op vakantie.

Wel ben ik oprecht benieuwd hoe de toekomst van Tesla gaat zijn. Het lijkt erop dat er meer marge zit in het laadnetwerk dan in de verkoop. Zeker nu er overal subsidies zijn voor het realiseren van laadplekken.
 
Tesla doet hier niks mee. Ook in de Tesla heb ik voor het berekenen van de meest efficiënte route meerdere apps nodig net als bij de Enyaq.
Vergelijk het met benzine- en dieselauto's, waar er helemaal geen functie in zit om routes te berekenen met rekening te houden wat er nog over zit in de tank.

Het hele "bereken route met inachtname van laden" is relatief gezien nog erg nieuw, en de sterkte zit daar zeker nog niet bij de legacy merken. Tesla verkiest om vanzelfsprekende reden hun eigen laadnetwerk, deels ook omdat je moeilijk kan rekenen op andere netwerken qua beschikbaarheid. ABRP is zowat de beste poging, maar ook zij kunnen niet voorzien wanneer er IONITY of Allego palen weer geen goesting hebben.
 
Zo ben ik in een Frans bos beland waar ik volgens de tesla navi nooit meer uit kwam, want had nog maar 15 procent en dichtstbijzijnde SuC kon ik daar niet mee halen. Enigszins beperkt is het dus wel. Ik vind het geen non-issue. Zou mooi zijn als je zou mogen kiezen dat je bv Fastned ook meeneemt in de route rekening. Betrouwbare palen, durf ik wel op te vertrouwen.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Er zijn natuurlijk best bestemmingen waar geen (snel)laders meer in de buurt zijn. Rijdt richting het Oosten en de laadpaal en SuC dichtheid wordt snel dunner.
Op bestemming heb je toch geen SuC nodig? Meestal is zelfs een stopcontact voldoende.
Zo ben ik in een Frans bos beland waar ik volgens de tesla navi nooit meer uit kwam, want had nog maar 15 procent en dichtstbijzijnde SuC kon ik daar niet mee halen.
Dan ben je al 400km onoplettend geweest.

Ik ben ook ooit vanaf Lyon de Alpen ingereden om daar 3 dagen te verblijven alvorens binnendoor naar Cannes door te trekken. Omdat ik wist dat ik Cannes niet zou halen en er geen SuC meer was, heb ik in Lyon vol geladen en in de buurt van Savinnes Le Lac (waar we drie dagen verbleven eens gaan eten in een restaurant met DeC.
Opgelost.
Trouwens DeCs staan in de nav, maar je moet ze zelf als bestemming kiezen. Ze worden niet als tussenstop voorgesteld.
En nu ik dit schrijf, denk ik er aan, is dat ook niet het geval zo met niet-Tesla snelladers? Staan toch ook in de nav als je op het laadikoontje klikt? Wat is dan het probleem. Gewoon een snellader, die dichtst bij de route ligt, als tussenstop kiezen, nog even de geschatte SoC bij aankomst daar checken of je het haalt en klaar. Wat mis ik?
 
  • Like
Reactions: AustinP
Nou niet zo oordelend @Phil V, ik was prima oplettend. Ik zeg alleen wat de auto aangeeft, dus dat daar nog wat intelligentie mist. Ik wist uiteraard precies dat daar een lokaal paaltje stond en dat ik op een park was met 1000 normale stopcontacten. Dus altijd weer vol dat bos uit kon.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Tesla navigatie houdt overigens geen rekening mee met dat je bestemming buiten bereik van een SuC kan zijn op terugweg. Je kan probleemloos met 10% ergens arriveren volgens de Tesla navi, en je gaat geen waarschuwing krijgen dat je van daaruit de volgende dag niet meer een SuC kan bereiken.

Dat valt overigens eenvoudig op te lossen door je bestemming als waypoint in te voeren, en de bestemming van je terugrit de volgende dag als eindbestemming. Dan zal de Tesla navigatie er wel voor zorgen dat je ofwel de dag ervaren nog genoeg kan laden bij een SuC, of op 'bestemming' nog genoeg over hebt om de volgende dag een SuC te bereiken.

Vroeger moest je daar ABRP nog voor gebruiken, maar sinds de navi update met waypoints val ik nog maar zelden terug op ABRP als bijbel.
 
  • Like
Reactions: TM3LR and Robster
Wij zijn inmiddels ook al weer aardig onderweg in Europa: eerst naar Grindelwald, toen door naar Lago d’Iseo en nu zitten we bij Bovec in Slovenië. Het SUC netwerk is als altijd perfect. Een outlet (Palmanova) zorgde voor de nodige vertraging. Kreeg familieleden maar moeizaam weer de wagen in.
In Grindelwald mocht ik laden bij het huis, maar een Zwitserse verloopstekker had er geen zin. In het dorp zijn voldoende laders. Aan het Iseomeer (Paratico) zag ik voldoende laders, maar daar heb ik geen gebruik van gemaakt, aangezien we toch een avond naar Verona gingen voor de opera. Over 3 dagen beklimmen we de Triglav. Die wandeltocht is te combineren met een bezoek aan de SUC. Al met al een fijne en zorgeloze vakantie.
Paar zaken die mij positief opvallen: NL-ers zijn niet meer in meerderheid bij SUC: veel andere nationaliteiten, waaronder veel Noren. Italianen vallen vooral voor de model Y en er zijn inmiddels ook andere NL EV’s buiten Tesla te zien. De verandering gaat goed door!
 
  • Like
Reactions: Robster
Nou niet zo oordelend @Phil V,
Excuses. Was niet zo bedoeld. Ik vermoedde wel dat jij je niet zou hebben laten verrassen, zoals je nu zelf ook aangeeft.
Ik bedoel maar in het algemeen dat als iemand daardoor zou leeg komen te staan, dat hij dan al 400km niet aan het opletten is. Ik had het wat onpersoonlijker moeten formuleren.