Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Net terug van ca 3000km rondreis door Frankrijk (via Belgie). Opladen ging gelukkig helemaal probleemloos (alleen gebruik gemaakt van SUC) en het handmatig sturen ging ook heerlijk. Navigatie van Tesla blijft helaas matig, snelste route wordt vaak niet gevonden. Waarschijnlijk door een combinatie van verouderde kaarten (wegen), geen actuele informatie over de wegen (snelheidslimieten) en gebrekkige verkeersinformatie (files, ongevallen etc). Daarbij ook een paar keer gehad dat de door Tesla voorgestelde route opeens niet meer haalbaar bleek op de batterijlading. Geeft allemaal niet echt vertrouwen. Gelukkig bood Waze icm ABRP de oplossing voor zorgeloos navigeren.
Had jij de navigatie update 2022.12?
Bij mij was de navigatie net wel héél goed. Zowel ter plaatse als op de heen- en terugweg geen problemen. Waze gaf de file voor de Gotthardtunnel niet aan en Tesla leidde me er omheen. Snelheidslimieten werden aangegeven zoals het hoorde. Zelfs een kleine opstopping in het stadje werd gemeden.

In de rest van uw verhaal over de M3 kan ik me wel vinden.... . Jammer want de auto op zich rijdt wel prettig.
 
  • Like
Reactions: Dan84
Helemaal met je eens. Veel te weinig SeC's, ehh SuC's, aldaar en de oude palen van Enel zijn allemaal kapot. Overigens zijn er ook te weinig SeC's. Ooit een keer een afspraak ingepland maar nooit een reactie gekregen.
Ik ben vorig jaar naar Sicilie gereden en heb vaak geladen aan Enel X palen. Ze waren oud maar werkten allemaal prima, ook die ene verlate paal in de bergen ver weg van de Amalfikust waar nooit iemand kwam (🔝) dus ze zijn zeker niet allemaal stuk.
 
Ik ben vorig jaar naar Sicilie gereden en heb vaak geladen aan Enel X palen. Ze waren oud maar werkten allemaal prima, ook die ene verlate paal in de bergen ver weg van de Amalfikust waar nooit iemand kwam (🔝) dus ze zijn zeker niet allemaal stuk.
Excuses, ik heb ten onrechte veralgemeniseerd. Het waren mijn ervaringen in Toscane (Volterra, Siena en Lucca). Blijft toch uitkijken want in de app stonden ze alle in groen, maar dat kan ook betekenen niet bezet.
 
Net terug van ca 3000km rondreis door Frankrijk (via Belgie). Opladen ging gelukkig helemaal probleemloos (alleen gebruik gemaakt van SUC) en het handmatig sturen ging ook heerlijk. Navigatie van Tesla blijft helaas matig, snelste route wordt vaak niet gevonden. Waarschijnlijk door een combinatie van verouderde kaarten (wegen), geen actuele informatie over de wegen (snelheidslimieten) en gebrekkige verkeersinformatie (files, ongevallen etc). Daarbij ook een paar keer gehad dat de door Tesla voorgestelde route opeens niet meer haalbaar bleek op de batterijlading. Geeft allemaal niet echt vertrouwen. Gelukkig bood Waze icm ABRP de oplossing voor zorgeloos navigeren.

Bijkomend probleem met de oude en/of foutieve data over de wegen (snelheidslimieten) en de gebrekkige verkeersbord herkenning is dat adaptieve cruise control en lane keep assist met regelmaat niet wilden werken ivm vermeende overschrijding van snelheidslimieten. Wellicht hieraan gerelateerd of een geheel eigen probleem, is dat ook met regelmaat waarmee “AP” er helemaal mee kapt voor de rit omdat hij denkt dat niemand het stuur vast houdt. Ik wordt door de “nag” al gedwongen om met 1 hand aan het stuur te rijden (anders registreert hij niets) maar dan nog werd er soms ogenschijnlijk willekeurig de brui aan gegeven. Uiteraard hebben de phantom breaks ook weer van zich laten horen, best schrikken als je 150 rijdt, ook als je er al op bedacht bent dat het kan gebeuren. Was overigens alleen in Frankrijk dat dit zich voordeed.

Gelukkig niet meer het issue gehad met de phantom truck en de blèrende dode hoek waarschuwing. Middels een hercalibratie van de camera’s opgelost net voor de vakantie. Blijkt een terugkerend issue te (kunnen) zijn omdat er meer “op zicht” gereden wordt maar de technologie dus nog niet volwassen genoeg is in vergelijk met radar (aldus Tesla techneut).

Al me al fijne vakantie gehad maar een lekkere reisauto is de Model 3 helaas voor mij nog niet.
Maar hé, je hebt wel lekker vijf jaar een lage bijtelling 🤘🏻😉!
 
  • Funny
Reactions: RobsEV
Je zal de newbie leaserijders de kost idd niet willen geven die het overkomt @Phil V.

Wat nog erger is in mijn verwende krengen buurt en vriendenkring is mensen die hun tesla inruilen tijdens de vakantie voor een x5 diesel, want poeh hé dat laden onderweg lijkt me zo’n gedoe en zo eng….

‘We doen het hele jaar al duurzaam, laat me die ene keer dan gewoon naar vakantie blazen’.

Ik word daar zo narrig van. Nee klojo, je blaast in die 3000 km op 160 per uur er meer co2 doorheen dan de rest van het jaar met je ritjes naar het f*** hockeyveld.

Kan je beter mensen opvoeden die leeg in een Frans bos staan:)
In licht van onderstaande onderzoeksresultaten nog irritanter dat EV-ICE wisselen voor de vakantie.

 
In licht van onderstaande onderzoeksresultaten nog irritanter dat EV-ICE wisselen voor de vakantie.


Vooruitgang gaat in stapjes, het mag moet allemaal een stuk sneller, daar zijn een hoop mensen zich wel al van bewust.
Als iemand overstapt naar een EV en de vakantiekilometers met een ICE doet dan is dat zo, het is toch weer een flinke stap voorwaarts.

Als ze de juiste EV hebben gekozen dan nemen ze vanzelf ook wel die stap er achteraan om de vakantie met een EV te proberen, soms is dat het eerste jaar gewoon nog wat spannend om uit te proberen.

En als niet dan maken ze waarschijnlijk toch nog 80% van hun jaarlijkse kilometers in de EV.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and Phil V
Als ze de juiste EV hebben gekozen dan nemen ze vanzelf ook wel die stap er achteraan om de vakantie met een EV te proberen, soms is dat het eerste jaar gewoon nog wat spannend om uit te proberen.

En als niet dan maken ze waarschijnlijk toch nog 80% van hun jaarlijkse kilometers in de EV.
Inderdaad. Ik hoorde al verschillende mensen (mijzelf incluis) dat vakantie geen topic was in de beslissing om naar EV, omdat reizen met het vliegtuig gebeurde en die daarna wel met de wagen op reis gingen.
Wij hebben zelfs nooit meer gevlogen sedertdien. Eerst triggerden de nieuwsgierigheid en de uitdaging ons. Daarna consistentie qua milieubewust zijn. Maar grootste drive was dat reizen zo aangenaam is met een EV door de verplichte stops. De reis wordt in stukken gekapt en duurt maar tot de volgende laadbeurt.
 
Inderdaad. Ik hoorde al verschillende mensen (mijzelf incluis) dat vakantie geen topic was in de beslissing om naar EV, omdat reizen met het vliegtuig gebeurde en die daarna wel met de wagen op reis gingen.
Wij hebben zelfs nooit meer gevlogen sedertdien. Eerst triggerden de nieuwsgierigheid en de uitdaging ons. Daarna consistentie qua milieubewust zijn. Maar grootste drive was dat reizen zo aangenaam is met een EV door de verplichte stops. De reis wordt in stukken gekapt en duurt maar tot de volgende laadbeurt.
Helemaal eens! Mooie reis naar Zuid Portugal en Malaga was prachtig en zeer goed te doen. Eind dit jaar opnieuw.
 
In 2 onbezorgde reisdagen ben ik naar Granada gereden voor een pittig fietstochtje www.badlands.cc (waar de Tesla altijd te track-en is, ben ik dat van morgenochtend ook 8.00, #089 😅).

Inmiddels plan ik helemaal niets meer. Aangenaam was de verrassing dan ook dat ik een bevestiging kreeg dat ik in de parkeergarage kon laden. Bingo! En verrek, nog een destination charger ook!
 
Maar hé, je hebt wel lekker vijf jaar een lage bijtelling 🤘🏻😉!

Lage bijtelling? Zo laag is die niet meer. Mijn M3 van eind 2020 is in de lease gelijk aan de Škoda Superb die ik ervoor reed.

4% was belachelijk laag, maar sinds de 16% verhoging is de bijtelling voor een EV geen reden meer om er één te gaan rijden.

De Superb was aanzienlijk ruimer, en met veel dingen comfortabeler als reisauto dan de Model 3. Ik vind de M3 ook een prettige auto, en vind dat als je de mogelijkheid hebt om elektrisch te gaan rijden je dit vanuit duurzaamheid ook moet doen; maar de heersende opinie dat het lekker goedkoop is ben ik het voor de leaserijders niet mee eens.
 
Lage bijtelling? Zo laag is die niet meer. Mijn M3 van eind 2020 is in de lease gelijk aan de Škoda Superb die ik ervoor reed.

4% was belachelijk laag, maar sinds de 16% verhoging is de bijtelling voor een EV geen reden meer om er één te gaan rijden.

De Superb was aanzienlijk ruimer, en met veel dingen comfortabeler als reisauto dan de Model 3. Ik vind de M3 ook een prettige auto, en vind dat als je de mogelijkheid hebt om elektrisch te gaan rijden je dit vanuit duurzaamheid ook moet doen; maar de heersende opinie dat het lekker goedkoop is ben ik het voor de leaserijders niet mee eens.
Ah check, dat wist ik niet. Ik dacht dat je er eentje reed van de 30.000 stuks uit 2019. Excuus!
 
Lage bijtelling? Zo laag is die niet meer. Mijn M3 van eind 2020 is in de lease gelijk aan de Škoda Superb die ik ervoor reed.

4% was belachelijk laag, maar sinds de 16% verhoging is de bijtelling voor een EV geen reden meer om er één te gaan rijden.

De Superb was aanzienlijk ruimer, en met veel dingen comfortabeler als reisauto dan de Model 3. Ik vind de M3 ook een prettige auto, en vind dat als je de mogelijkheid hebt om elektrisch te gaan rijden je dit vanuit duurzaamheid ook moet doen; maar de heersende opinie dat het lekker goedkoop is ben ik het voor de leaserijders niet mee eens.
NL is misschien wat vroeg geweest in het laten verdampen van bonussen voor EV’s, en heeft nagelaten malussen op ICE’s in te voeren. De drijfveer moet nu komen van bedrijven die owv sociale redenen kiezen voor low carbon oplossingen, en heel wat kleine bedrijven liggen daar minder wakker van tov multinationals.

Maar toegegeven, een Skoda Superb zal ook ruimer zijn en even veel kosten als een BMW 3. Het is een nuttige wagen, maar nog altijd een soort budget-merk van de Volkswagen groep.
 
NL is misschien wat vroeg geweest in het laten verdampen van bonussen voor EV’s, en heeft nagelaten malussen op ICE’s in te voeren. De drijfveer moet nu komen van bedrijven die owv sociale redenen kiezen voor low carbon oplossingen, en heel wat kleine bedrijven liggen daar minder wakker van tov multinationals.

Maar toegegeven, een Skoda Superb zal ook ruimer zijn en even veel kosten als een BMW 3. Het is een nuttige wagen, maar nog altijd een soort budget-merk van de Volkswagen groep.
In Nederland mag je vanaf 2025 alleen nog maar elektrisch leasen, althans, dat is aangekondigd (zoals nog veel meer, bijv. vanaf 2050 mag niemand meer een gasaansluiting hebben). Problem solved.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Lage bijtelling? Zo laag is die niet meer. Mijn M3 van eind 2020 is in de lease gelijk aan de Škoda Superb die ik ervoor reed.

4% was belachelijk laag, maar sinds de 16% verhoging is de bijtelling voor een EV geen reden meer om er één te gaan rijden.

De Superb was aanzienlijk ruimer, en met veel dingen comfortabeler als reisauto dan de Model 3. Ik vind de M3 ook een prettige auto, en vind dat als je de mogelijkheid hebt om elektrisch te gaan rijden je dit vanuit duurzaamheid ook moet doen; maar de heersende opinie dat het lekker goedkoop is ben ik het voor de leaserijders niet mee eens.
De bijtelling van een EV is natuurlijk
nog altijd lager dan van een ICE maar als je kiest voor een duurdere auto dan kan het zijn dat je netto duurder uit bent. Die keuze maak je zelf, je kunt ook een goedkoperw auto gaan rijden.