Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben inmiddels weer terug van mijn iet wat avontuurlijke fietstrip in Andalusie. Wat was ik blij met de Tesla op de terugweg. Ik was lichamelijk helemaal op na 5 dagen fietsen (gemiddeld 175km per dag, 19 uur per dag op fiets, 3500hm per dag en temperaturen van 35-40 graden), en dan is een auto, die al het werk uit handen neemt, heerlijk......

Het viel mij op dat Tesla erg conservatief is in zijn berekeningen. Bij vertrek zou ik met 12% aankomen op volgende laadlocatie. Keer op keer. Ondanks dat ik met een kruissnelheid reed van 145-150km/u, haalde ik dat makkelijk (eerder 18%). De omstandigheden waren weliswaar gunstig, maar toch. Zou rekening gehouden worden met ervaringen van andere langere trips? Normaal staat de fiets op het dak, nu niet.
 
Het aantal V3 stalls kun je ook in de Tesla navigatie zien.
Volgens mij zie je in de Tesla navigatie alleen de maximale laadsnelheid (bijv. 250 kW, dus v3 charger) die wordt aangeboden op een SuC lokatie. Daaruit kun je niet aflezen hoeveel van die v3 chargers er daar zijn en hoeveel v2.

Er zijn best veel lokaties die voornamelijk v2 chargers hebben, en slechts enkele v3 chargers. Zoals de vaak drukke SuC Nossen (D), met 8x v2 en slechts 4x v3. Dit is zo'n SuC lokatie die ik dankzij de informatie van Abetterrouteplanner probeer te vermijden en waarin de Tesla navigatie tekort schiet. Die stuurt je daar gewoon naar toe als er 4 stalls vrij zijn.
 
Dat heb ik vaak geprobeerd voor Ionity en Tesla snelladers maar mijn uitspraak van de franse, spaanse of italiaanse bestemming werd niet begrepen of Tesla zat er 100m naast en plande naar het laadstation aan de overkant van de snelweg o_O
Ik zeg gewoon: He schat wil je dit even in de navigatie zetten? En dat werkt op vakantie best goed zonder het knopje op het stuur in te drukken. :cool:
 
Ik zet superchargers nooit als favorieten in de navigatie, al was het maar omdat als je er een keer naar genavigeerd hebt op een dag, het in je historiek staat. Goed genoeg om daar dezelfde dag nog naar terug te verwijzen, maar een week later heb ik echt geen boodschap meer aan al die superchargers die ik in de vakantie heb gebruikt.

Ik volg de Tesla navi, en als ie nogal conservatief lang wil laden, kies ik zelf een supercharger door op de "opladen" snelkoppeling de snelladers in de buurt te zien. Beetje uitzoomen, en eentje kiezen die wat korter in de buurt is zodat ik niet tot 100% moet laden maar al tegen 60-70% kan vertrekken.
 
Volgens mij zie je in de Tesla navigatie alleen de maximale laadsnelheid (bijv. 250 kW, dus v3 charger) die wordt aangeboden op een SuC lokatie. Daaruit kun je niet aflezen hoeveel van die v3 chargers er daar zijn en hoeveel v2.
Per type laadsnelheid worden wel de aantallen weergegeven, dus je kunt bv zien hoeveel 250 kW/v3 chargers er zijn. Je ziet alleen niet hoeveel er bezet zijn.
 
Per type laadsnelheid? Waar zie jij dat in de navigatie? Dan heb ik niet goed gekeken?

IMG_20220912_183011.jpg
 
Je kunt vanuit ABRP de stop ook 'delen' met de Tesla, scheelt typen 😉
Kon ik in het verleden wel, maar werkt nu niet meer. Zal zo eens naar mijn ABRP instellingen kijken, want dat was wel handig. Zeker omdat Tesla navigatie je niet automatisch langs andere snelladers stuurt als er een geen SuC voorhanden is. Op vakantie in Noorwegen nu komt die situatie af en toe voor.

Tot nu toe heeft de Tesla navigatie prima gewerkt, maar de afgelopen twee dagen op rij heeft de auto aangegeven niet op de bestemming aan te kunnen komen terwijl er simpelweg een SuC beschikbaar was op de route. Heel even dacht ik dat die SuC er dan mogelijk uitlag, maar dat bleek beide keren niet het geval te zijn. Eigenaardig en ik heb er nog geen verklaring voor kunnen vinden. Het waren iets complexere routes met een extra waypoint en veerboten (navigeren incl. ferries stond aan), maar daar zou de navigatie mee om moeten kunnen gaan. ABRP had er geen moeite mee en plande de route -met enkel SuC’s- foutloos.
 
Tot nu toe heeft de Tesla navigatie prima gewerkt, maar de afgelopen twee dagen op rij heeft de auto aangegeven niet op de bestemming aan te kunnen komen terwijl er simpelweg een SuC beschikbaar was op de route. Heel even dacht ik dat die SuC er dan mogelijk uitlag, maar dat bleek beide keren niet het geval te zijn. Eigenaardig en ik heb er nog geen verklaring voor kunnen vinden. Het waren iets complexere routes met een extra waypoint en veerboten (navigeren incl. ferries stond aan), maar daar zou de navigatie mee om moeten kunnen gaan. ABRP had er geen moeite mee en plande de route -met enkel SuC’s- foutloos.

Tesla navigatie online heeft er geen moeite mee.
 

Attachments

  • 29E4F02E-B83D-489E-AF42-BD7ABCA6E09D.jpeg
    29E4F02E-B83D-489E-AF42-BD7ABCA6E09D.jpeg
    1.1 MB · Views: 56
Vandaag voor het eerst een probleem gehad met de SUC. Bij de Brennerpas zijn werkzaamheden waardoor de SuC niet bereikbaar is. Vanuit het noorden is het helemaal niet mogelijk. Vanuit het zuiden enkel als je de navi niet volgt (dan sta je voor dezelfde afsluiting). De kaart leek aan te geven dat je via het tankstation er wellicht ook kon komen en dat bleek juist te zijn. Flink om moeten rijden.

Eenmaal op de plek bleek dat veel mensen (illegaal) via de "wegafsluiting" waren doorgereden (er was net geasfalteerd) omdat ze anders leeg zouden zijn. Werkzaamheden waren uitgelopen en blijkbaar niet doorgegeven aan Tesla. Tesla kan hier niet veel aan doen, maar het is wel even zweten.