Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik met mijn Model Y op vakantie wil naar België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië en Frankrijk Welke laadpassen zouden jullie dan aanraden om aan te vragen? Ik heb inmiddels de ANWB laadpas maar wellicht is een back up pas geen overbodige luxe?
ik heb een laadpas van Luminius (belg zijnde). om meen arsenaal te vermijden. rekenen 1 cent bovenop de prijs en ondersteunde laadpunten makkelijk in app terug te vinden. momenteel 1 keer gebruikt bij een laadpunt in Duitsland. in belgie zelf 99,9% thuisladen :)
 
Als ik met mijn Model Y op vakantie wil naar België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië en Frankrijk Welke laadpassen zouden jullie dan aanraden om aan te vragen? Ik heb inmiddels de ANWB laadpas maar wellicht is een back up pas geen overbodige luxe?

Ik heb er meer dan 160.000 km opzitten zonder laadpas. 😅
(ik heb niet eens een laadpas/app en div. ritjes naar Italie, Oostenrijk etc achter de rug)
Lekker inpluggen bij een snellader van Tesla, thats all :cool:
En met de huidige prijzen is het weer leuk!
 
  • Like
Reactions: JanG007
In veel hotels betaal je ook €25 flat fee voor ontbijt zonder rekening te houden met hoeveel je bij het buffet gebruikt.

En als je als hotelbaas weet dat EV rijders ook de doelgroep is die €7500 betaalt voor virtuele accessoires dan wordt die €50 volgend jaar €75
Ja maar jij met je Porsche gaat ook niet ergens tanken waar je €5/liter moet betalen bij een Porsche dealer.

Geen probleem dat een hotel het laden doorrekent, maar aan €50 per 12 uur pas ik toch echt als het AC laden is.

Vorige zomer in Erlangen overigens nog gratis geladen aan een niet-TWC-lader. Holiday Inn Express.
 
Zwitsers zijn aan het voorsorten voor een fahrverbot voor EV bij stroomtekort.

Frankrijk idem.

Maar een 'jic' ICE rental reserveren voor trips

 
Last edited:
Zwitsers zijn aan het voorsorten voor een fahrverbot voor EV bij stroomtekort.

Frankrijk idem.

Maar een 'jic' ICE rental reserveren voor trips

En tegelijk geen wetgevend kader waarin V2G kan passen, en dus het net kan helpen.

Sommigen zijn te stom om voor de duivel te dansen.
 
Eigenlijk een wat algemener verhaal dan alleen met de Tesla door Europa, maar toch voor elke EV rijder een prima vooruitzicht…

Zojuist een reportage bij de NOS over de EU deal om in 2027 om de 60km een laadpunt langs de snelweg te hebben binnen europa. In west Europa heeft Tesla deze dekking al bijna voor elkaar schat ik zo in dus dat zal geen probleem zijn. Ook in bijvoorbeeld Portugal waar weinig supercharger zijn, staan op heel veel plaatsen al snelladers langs de snelweg.

Wat verder wel een goed initiatief is, is dat het betalen eenvoudiger moet… het zou goed zijn als ook de prijzen wat transparanter worden, niet dat ikzelf daar nu een probleem mee heb maar het zal de acceptatie bij velen wel makkelijker maken.

In de reportage bij het journaal werden mensen geïnterviewd met range anxiety, jammer dat ze zo’n eenzijdig beeld geven want de praktijk is naar mijn idee toch heel anders, zeker in west europa.

 
Eigenlijk een wat algemener verhaal dan alleen met de Tesla door Europa, maar toch voor elke EV rijder een prima vooruitzicht…

Zojuist een reportage bij de NOS over de EU deal om in 2027 om de 60km een laadpunt langs de snelweg te hebben binnen europa. In west Europa heeft Tesla deze dekking al bijna voor elkaar schat ik zo in dus dat zal geen probleem zijn. Ook in bijvoorbeeld Portugal waar weinig supercharger zijn, staan op heel veel plaatsen al snelladers langs de snelweg.

Wat verder wel een goed initiatief is, is dat het betalen eenvoudiger moet… het zou goed zijn als ook de prijzen wat transparanter worden, niet dat ikzelf daar nu een probleem mee heb maar het zal de acceptatie bij velen wel makkelijker maken.

In de reportage bij het journaal werden mensen geïnterviewd met range anxiety, jammer dat ze zo’n eenzijdig beeld geven want de praktijk is naar mijn idee toch heel anders, zeker in west europa.

Je ziet dat bijvoorbeeld ook in Italië de dekkingsgraad rap toeneemt: bij tankstations langs de snelwegen staan vaak snelladers maar ook in de dorpen en steden bij parkeerplaatsen en supermarkten.
 
In Portugal is het het laatste jaar ook sterk verbeterd. zeker de locale laadpalen.
deze op de snelweg zijn voorlopig nog niet altijd even betrouwbaar naar werking. enige nadeel dat je een locale RFID badge nodig hebt. quasi alle palen zijn aangesloten in het landelijk netwerk, maar authenticeren via app is maar mogelijk in een minderheid van de gevallen.
met betrekking tot Suc is het momenteel nog een echte laadwoestijn.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
In Portugal is het het laatste jaar ook sterk verbeterd. zeker de locale laadpalen.
deze op de snelweg zijn voorlopig nog niet altijd even betrouwbaar naar werking. enige nadeel dat je een locale RFID badge nodig hebt. quasi alle palen zijn aangesloten in het landelijk netwerk, maar authenticeren via app is maar mogelijk in een minderheid van de gevallen.
met betrekking tot Suc is het momenteel nog een echte laadwoestijn.
Nou, lijkt me niet helemaal juist, want alleen al in de chargepoint app zie ik veel mogelijkheden. (no badge) Ik heb verder een enorme vracht laadpassen en er gaan er vast wel een paar van werken.
 
  • Like
Reactions: job-lek
In Portugal is het het laatste jaar ook sterk verbeterd. zeker de locale laadpalen.
deze op de snelweg zijn voorlopig nog niet altijd even betrouwbaar naar werking. enige nadeel dat je een locale RFID badge nodig hebt. quasi alle palen zijn aangesloten in het landelijk netwerk, maar authenticeren via app is maar mogelijk in een minderheid van de gevallen.
met betrekking tot Suc is het momenteel nog een echte laadwoestijn.
Langs de snelwegen zie je in Portugal tegenwoordig bij heel veel benzinepompen ook snelladers staan. Of ze werken weet ik niet want ik heb in Portugal slechts twee keer langs de snelweg geladen Eén keer bij de SuC en die werkte (natuurlijk) prima en één keer bij Ionity, die werkte wel maar de sessie werd twee keer afgebroken.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Nou, lijkt me niet helemaal juist, want alleen al in de chargepoint app zie ik veel mogelijkheden. (no badge) Ik heb verder een enorme vracht laadpassen en er gaan er vast wel een paar van werken.
Veel locale aanbieders zijn enkel toegankelijk via eigen badge of van een aanbieder die compatibel is met Mobi.E netwerk ; Suc en ionity zijn nog niet zo dik bezaaid en zijn ook via app toegankelijk, net als de laadplaatsen van EDP zelf. zoals ik zij, het is het afgelopen jaar sterk verbeterd. Maar deze winter was het zonder de mobi.e kaart toch een beetje zoeken.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
We gaan deze zomer met de 3 Noorwegen verkennen. Blijven in het brede deel, tot Trondheim zeg maar. Gezien van status van Noorwegen als EV-voorloper en de vele superchargers oogt dat niet heel spannend. Voor wie er geweest is: is het EV-leven inderdaad eenvoudig of zijn er nog wel aandachtspunten?
 
We gaan deze zomer met de 3 Noorwegen verkennen. Blijven in het brede deel, tot Trondheim zeg maar. Gezien van status van Noorwegen als EV-voorloper en de vele superchargers oogt dat niet heel spannend. Voor wie er geweest is: is het EV-leven inderdaad eenvoudig of zijn er nog wel aandachtspunten?
Was 7 jaar geleden al appeltje eitje daar….. ;)
 
  • Like
Reactions: M13z1 and job-lek
Zoekknop bovenaan deze pagina gebruiken, op het tandwieltje klikken voor advanced, ipv ‘everywhere’ kiezen voor ‘zoeken in dit forum’ en ‘titels only’ aanklikken.

E653FBBB-29FC-45BE-A3D0-CB6E45AE9880.jpeg


Dan vind je dit. Daar ga je meer info krijgen dan dat er hier antwoorden komen.

 
We gaan deze zomer met de 3 Noorwegen verkennen. Blijven in het brede deel, tot Trondheim zeg maar. Gezien van status van Noorwegen als EV-voorloper en de vele superchargers oogt dat niet heel spannend. Voor wie er geweest is: is het EV-leven inderdaad eenvoudig of zijn er nog wel aandachtspunten?
Afgelopen jaar een paar weken wildgekampeerd in de Y dus volledig op SuCs gedaan zonder problemen (NL - D - DK - SE - N tot Bodø). Als backup nog wel de Circle-K en Fortum laadapps geinstalleerd en de Shell Recharge pas van thuis meegenomen maar die zijn 0 keer gebruikt.