Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
En kan je met vijf laders, op een dag vijf auto’s laden…

Ja, precies dit. En dan is het een kwestie van tijd dat er een max van 4 uur laden wordt ingevoerd, met daarboven een dure boete per minuut. Zoals je in Zwitserland veel ziet. De auto langzaam laten laden is geen oplossing, want dan moeten er meer dan 100 laadpalen geplaatst worden.

Een Supercharger station in omgeving Winterberg zou uitkomst bieden voor de dagjestoeristen. Ook voor het doorgaande Noord-Zuid verkeer in deze regio.
 
Met zoveel toeristen die alleen voor een weekend of een dag komen skiën (typisch winterberg), is piek capaciteit veel harder nodig en te bereiken middels een SuC, fastned of Ionity lader. Op veel vakantieplekken volstaat een AC lader, maar juist voor het type bezoeken aan Winterberg ligt dat mijns inziens anders.
Is skiën net niet ideaal om ondertussen te laden?
Sowieso overnachten de meesten ook.
Of gaan ‘s avonds iets eten. Skiën doen je maar tot 5 uur. Veel tijd daarna.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Iemand deze tolpoorten al eens tegengekomen in Zuid Portugal? (Op de A1 en A13) De tolbadge piept er niet op als je door het poortje rijdt 🤔 en erboven staat “gereserveed voor aanhangers”.

View attachment 963197
als je een "Bip&go" hebt, dan kan dit ook werken, enkele even versie checken. Er zijn ondertussen verschillende formules waarbij er ook in Spanje, Portugal en Italië kan betaald worden. Voor de elektronische tolpoorten die je bij het binnenrijden van Portugal tegenkomt dien je wel nummerplaat te registreren. Dan hoef je in het begin niet te stoppen bij de BP om credit kaart te registreren.
 
Iemand deze tolpoorten al eens tegengekomen in Zuid Portugal? (Op de A1 en A13) De tolbadge piept er niet op als je door het poortje rijdt 🤔 en erboven staat “gereserveed voor aanhangers”.

View attachment 963197
Heb ik richting Porto ook gehad en toen ik (geen piep, kosten 2,35 of zoiets bij doorrijden tweede poort in beeld) probeerde online na te betalen kwam die maar niet in beeld, ook niet na 30 dagen. De factuur van APRR met Portugese (en Spaanse) bijlage (n) bracht duidelijkheid, ook zonder piep wordt het netjes afgeschreven van je tolbadge.
(voor degenen zonder tolbadge: je kunt na 30 dagen checken wat je nog schuldig bent voor Portugal via Site Search by registration plate en kies buitenlands kenteken plus periode dat je door Portugal reed. dan krijg je geen boete.)
 
het meest storende vind ik dat Tesla alle auto’s naar 1 SuC stuurt (een V2), die dan helemaal vol is waardoor iedereen een uur moet wachten terwijl er om de hoek 12 (!) V3 stalls vrij zijn. Al de tweede keer op deze rit, wat een onzin

IMG_2032.jpeg
 
Natuurlijk kan dat, maar ik vind dat de auto dat zelf moet doen.
Goed punt, maar zolang nog hele volksstammen blind gaan pairen op V2 en niet een v3 10 meter verder pakken, zal de waardering voor die functionaliteit gering zijn….. 😅

Ben vandaag voor het eerst ‘vreemd’ gegaan wat betreft snelladen. Ben in de binnenlanden ten noordoosten van Bordeaux en de Lidl bleek een snellader van 120kW te hebben. Bij de SUC krijg je tenminste de volle mep op een V2 wanneer er niemand naast je staat. Hier kreeg ik max de helft van de 120kW terwijl de plek naast mij onbezet was 🙈🙈🙈🙈
 
het meest storende vind ik dat Tesla alle auto’s naar 1 SuC stuurt (een V2), die dan helemaal vol is waardoor iedereen een uur moet wachten terwijl er om de hoek 12 (!) V3 stalls vrij zijn. Al de tweede keer op deze rit, wat een onzin

View attachment 966478
Viel mij ook op in al mijn Warschau retourtjes deze zomer: bij Irxleben (Magdeburg) werd ik iedere keer naar de v2 gestuurd in plaats van de v3 aan de andere kant van de snelweg. Nu rij ik een MYRWD dus zou het kunnen dat Tesla wist dat ik niet boven de 150kW zou uitkomen, maar dat was niet het geval want ik piekte al die keren met 170kW. En ook al zou dat het geval zijn, dan is drukte bij de v2 natuurlijk een hele goede reden om ook auto’s die niet >150kW gaan laden naar de v3 te sturen zodat ze de hoogst mogelijke laadsnelheid halen.

Wist het al wel, maar realiseer me eigenlijk nu pas goed hoe groot het max. laadsnelheid verschil tussen RWD en LR is: 170kW vs 250kW. Maar ja, had helaas al de RWD besteld bij de LM voordat de grote prijsverlaging kwam begin dit jaar. En ik moet zeggen dat met de MYRWD de laadstops alsnog vaak zo kort zijn dat ik haast moet maken met de sanitaire en culinaire behoeften.
 
Natuurlijk kan dat, maar ik vind dat de auto dat zelf moet doen.
het meest storende vind ik dat Tesla alle auto’s naar 1 SuC stuurt (een V2), die dan helemaal vol is waardoor iedereen een uur moet wachten terwijl er om de hoek 12 (!) V3 stalls vrij zijn. Al de tweede keer op deze rit, wat een onzin

View attachment 966478
Wat Tesla ook beter kan doen is CCS chargers voor oudere Tesla's Wat mij opviel is dat als je een lange route hebt dan slaat de navigatie standaard CCS stations over en laad je tot meer dan 90% laden om de volgende niet CCS aansluiting te halen. Dat terwijl CCS upgrade is uitgevoerd.
Wat je dan doet bij iedere charger is opnieuw de route bekijken of er niet een CCS charger daartussen in ligt, zodat je naar slechts 60 a 70% hoeft te laden wat siginifcant sneller gaat dan naar 90%.
En iedere keer komt zo'n melding dat CCS adapter benodigd is. Ja, dat weet ik intussen wel en die adapter ligt standaard in mijn auto. Met andere woorden aub een vinkje om die melding nooit meer te zien.
 
Hier was de ervaring van een lange terugrit op 26.8 ook niet ideaal. SuC met 8 V2 stalls voorstellen ipv een grote V3 die wat verder kan en ik ook kon bereiken. Verder me voorgesteld om op 54% te gaan laden, waardoor ik extra stop zou moeten doen en extra lang zou moeten laden. Ik heb dan maar via ABRP duidelijk betere laadlocaties gekozen.

Wat me ook opviel was dat de auto bij de laatste stop zei dat ik thuis zou aankomen met 12%, terwijl ik na loskoppelen direct kon zien dat ik het maar vrij nipt zou halen. Met nog 300 km te gaan even wat hoofdrekenen om in te schatten dat ik met 3% zou aankomen. Uiteindelijk inderdaad exact met 3% thuis aangekomen.

Het verbaast me dat ik plots zo veel beter zelf SuC's en SoC kan inschatten. Ofwel ben ik plots een EV-ninja geworden ofwel is de navigatie merkbaar achterruit gegaan (ik denk het laatste).

Wat betreft SoC inschatten: ik ben vrij zeker dat hij de eind-SoC ingeschat door te sterk te steunen op het verbruik van de laatste X kilometers. Als ik net wat files achter de rug heb, lijkt hij te denken dat ik aan dat tempo tot this ga blijven rijden. Als ik een stuk 150 km/u rij, lijkt hij te verwachten dat ik dit ook in België ga doen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Wat betreft SoC inschatten: ik ben vrij zeker dat hij de eind-SoC ingeschat door te sterk te steunen op het verbruik van de laatste X kilometers. Als ik net wat files achter de rug heb, lijkt hij te denken dat ik aan dat tempo tot this ga blijven rijden. Als ik een stuk 150 km/u rij, lijkt hij te verwachten dat ik dit ook in België ga doen.
Dat is mijn ervaring ook, als je lokaal veel hebt rondgereden heb je een hoger verbruik dan op de snelweg en dat houdt-ie aan waardoor je de eerste 2 SuC’s wordt geadviseerd om een vol uur (!) te gaan laden. Later in de rit worden de gemiddelden beter en de inschattingen dus ook, een bredere dataset dan de laatste 50 km en een vleugje AI (wat voor soort verbruid past bij dese rit) zou wonderen kunnen verrichten.
 
  • Like
Reactions: NielsA
het meest storende vind ik dat Tesla alle auto’s naar 1 SuC stuurt (een V2), die dan helemaal vol is waardoor iedereen een uur moet wachten terwijl er om de hoek 12 (!) V3 stalls vrij zijn. Al de tweede keer op deze rit, wat een onzin

View attachment 966478
Ik meen iets op het scherm gezien te hebben een keertje, dat de route werd omgeleid om een drukke SuC te vermijden. Maar het zou kunnen dat het niet altijd optimaal werkt. Bij mijn laatste laatste lange trip was ik toch vooral de navigatie aan het overrulen door zelf te kijken voor welke volgende SuC ik wilde gaan.

Op de heenweg was het zo druk dat ik soms liever wat langer bleef laden om bij een rustige SuC te kunnen komen ipv te moeten stoppen in een gebied waar alles SuCs bezet waren.
 
  • Like
Reactions: cousin_IT
Heb ik richting Porto ook gehad en toen ik (geen piep, kosten 2,35 of zoiets bij doorrijden tweede poort in beeld) probeerde online na te betalen kwam die maar niet in beeld, ook niet na 30 dagen. De factuur van APRR met Portugese (en Spaanse) bijlage (n) bracht duidelijkheid, ook zonder piep wordt het netjes afgeschreven van je tolbadge.
(voor degenen zonder tolbadge: je kunt na 30 dagen checken wat je nog schuldig bent voor Portugal via Site Search by registration plate en kies buitenlands kenteken plus periode dat je door Portugal reed. dan krijg je geen boete.)
ha, weer wat geleerd. In het verleden heb ik wel eens een half in de rij gestaan bij het postkantoor om enkele openstaande tol rekeningen te betalen.
 
een bredere dataset dan de laatste 50 km en een vleugje AI (wat voor soort verbruid past bij deze rit) zou wonderen kunnen verrichten.
Daar bedoel je mee data van andere (gelijke type) Tesla's denk ik? Kan me niet voorstellen dat Tesla dat al niet doet. De vraag is of die dataset op sommige trajecten al diep genoeg is voor alle variabelen. Misschien dat juist op die trajecten de navigatie moeite heeft met verbruik inschatten.
 
Daar bedoel je mee data van andere (gelijke type) Tesla's denk ik? Kan me niet voorstellen dat Tesla dat al niet doet. De vraag is of die dataset op sommige trajecten al diep genoeg is voor alle variabelen. Misschien dat juist op die trajecten de navigatie moeite heeft met verbruik inschatten.
Nee ik bedoelde de gemiddelde verbruiksdata van mijn MS, nu merk je dat de schattingen in het begin gewoon niet goed zijn en dat ze na 200-300 km verbeteren. Dat duidt op een te kleine dataset voor de schatting
 
  • Like
Reactions: NielsA