Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

mijn ervaringen: is mijn volgende auto weer een Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
De Tesla model S is prima voor kleine afstanden maar na onze laatste buitenlandse reis naar Berlijn kwamen we tot de volgende slotsom. De superchargers van Tesla zijn prut, die van Ionity overigens veel sneller en veel goedkoper. Tesla heeft hier de slag al verloren en ik denk dat de superchargers spoedig zullen uitsterven, het is trekken aan een dood paard als je het mij vraagt. Het zitcomfort in de S is slecht, beide hadden we rugpijn. Na een lange rit hunker ik na mijn oude Grand Cherokee V8 met echte heerlijke zetels, het is net of je thuiskomt na een lange werkdag en plaatsneemt in je fauteuil. Conclusie de volgende auto zal geen Tesla meer zijn. De model S is een prachtige wagen om te zien maar ik denk dat het niet lukt om dit te evenaren, tenminste dat is tot op heden niet gelukt met de X en de 3, deze zijn gewoon echt niet mooi en het oog wil ook wat:cool: Onze komende tripjes naar Wintersport en Frankrijk zullen met de Grand Cherokee zijn, ik verheug me er nu al op. Enig minpuntje is het verbruik van 1:6 maar dat is altijd nog beter dan met het vliegtuig;)
 
  • Disagree
Reactions: Maurice1
De Tesla model S is prima voor kleine afstanden maar na onze laatste buitenlandse reis naar Berlijn kwamen we tot de volgende slotsom. De superchargers van Tesla zijn prut, die van Ionity overigens veel sneller en veel goedkoper. Tesla heeft hier de slag al verloren en ik denk dat de superchargers spoedig zullen uitsterven, het is trekken aan een dood paard als je het mij vraagt. Het zitcomfort in de S is slecht, beide hadden we rugpijn. Na een lange rit hunker ik na mijn oude Grand Cherokee V8 met echte heerlijke zetels, het is net of je thuiskomt na een lange werkdag en plaatsneemt in je fauteuil. Conclusie de volgende auto zal geen Tesla meer zijn. De model S is een prachtige wagen om te zien maar ik denk dat het niet lukt om dit te evenaren, tenminste dat is tot op heden niet gelukt met de X en de 3, deze zijn gewoon echt niet mooi en het oog wil ook wat:cool: Onze komende tripjes naar Wintersport en Frankrijk zullen met de Grand Cherokee zijn, ik verheug me er nu al op. Enig minpuntje is het verbruik van 1:6 maar dat is altijd nog beter dan met het vliegtuig;)
Met een beetje geluk kan je binnen afzienbare tijd je Cherokee inruilen voor een Tesla Pick-Up. Tot die tijd dan nog maar even aan de pomp hangen de Jeep.
 
De superchargers van Tesla zijn prut, die van Ionity overigens veel sneller en veel goedkoper. Tesla heeft hier de slag al verloren en ik denk dat de superchargers spoedig zullen uitsterven

De ene S is de andere niet. Mijn S uit 2013 kan max. 50 kW snelladen bij Ionity, tegen betaling en alleen met een adapter (ChaDeMo). Bij Tesla gaat het sneller, zonder adapter en onbeperkt gratis.

Ik kan me daarom niet voorstellen dat je voorspelling uitkomt. Waarschijnlijker lijkt mij dat de komende tien jaar zowel Ionity als Tesla floreren en ik mijn S de 500.000 km voorbij zie gaan zonder rugpijn. Als er iets moet uitsterven, dan zet ik mijn geld op de Jeep en de benzinepomp.
 
De enige reden dat ik naar een ander merk cq terug naar Porsche zou gaan is de onbetrouwbaarheid van de service.

Ik heb (afkloppen) nog geen problemen gehad maar het feit dat je als veelrijder vrij snel uit de garantie termijn bent en dan voor puur slechte engineering van onderdelen (koplamp, handgreep, etc) diep in de buidel gepakt wordt voor vervanging vind ik niet kunnen. En dan is daar nog de 20-30K extra afschrijving in het tweede jaar door de prijsstrategie van Tesla.

Vooralsnog zullen de andere merken eerst maar eens moeten laten zien of en hoe ze een volledig electrische auto bouwen in de vingers hebben. BMS, batterij, snelladers om maar eens een paar kritische onderdelen te noemen. Ik heb geen zin om alle kinderziektes van deze tech over me heen te krijgen.

Tot die tijd rij ik nog met mijn MS met veel genoegen.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje
De Tesla model S is prima voor kleine afstanden maar na onze laatste buitenlandse reis naar Berlijn kwamen we tot de volgende slotsom. De superchargers van Tesla zijn prut, die van Ionity overigens veel sneller en veel goedkoper. Tesla heeft hier de slag al verloren en ik denk dat de superchargers spoedig zullen uitsterven, het is trekken aan een dood paard als je het mij vraagt. Het zitcomfort in de S is slecht, beide hadden we rugpijn. Na een lange rit hunker ik na mijn oude Grand Cherokee V8 met echte heerlijke zetels, het is net of je thuiskomt na een lange werkdag en plaatsneemt in je fauteuil. Conclusie de volgende auto zal geen Tesla meer zijn. De model S is een prachtige wagen om te zien maar ik denk dat het niet lukt om dit te evenaren, tenminste dat is tot op heden niet gelukt met de X en de 3, deze zijn gewoon echt niet mooi en het oog wil ook wat:cool: Onze komende tripjes naar Wintersport en Frankrijk zullen met de Grand Cherokee zijn, ik verheug me er nu al op. Enig minpuntje is het verbruik van 1:6 maar dat is altijd nog beter dan met het vliegtuig;)
Ieder zijn mening, maar ik zal happen naar de ongenuanceerde berichtgeving op de Model S:
- Model S alleen voor kleine afstanden?:rolleyes: Hier is meer informatie nodig. Heb je 60 kWh uit 2013? Of rij je continue 250 op de Duitse autobahn (in de winter)?
- superchargers gauw uitsterven? :rolleyes:. Wereledwijd meer dan 1630 stations en groeit nog wekelijks.
- Ik heb nog nooit in een Cherokee gereden, maar zitcomfort van Tesla slecht? :eek: Dan zal je waarschijnlijk lang of groot zijn, ik begreep dat voor langere mensen het comfort inderdaad minder is.

Over smaak en comfort valt niet veel te twisten want dat is persoonlijk, maar:
Met de familie op vakantie helemaal naar Pompei geweest met de Model S. Wat een aangename ervaring. Nog nooit zijn we zo uitgerust op zo'n lange trip aangekomen, en dan heb we dezelfde afstanden gereden voorheen in een verschillende ICE's waarbij we in de Model S wel iets langer onderweg was dan bij een ICE door het chargen. Maar AP en de comfort maken het gewoon zeer aangenaam en rustgevend . De achterbank van de Model S is inderdaad een stuk minder.

Laden gaat geweldig op de SuC van Tesla. Nergens hoeven wachten en ondertussen even benen strekken. Ideaal.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje and Sijsje
Ieder zijn mening, maar ik zal happen naar de ongenuanceerde berichtgeving op de Model S:
- Model S alleen voor kleine afstanden?:rolleyes: Hier is meer informatie nodig. Heb je 60 kWh uit 2013? Of rij je continue 250 op de Duitse autobahn (in de winter)?
- superchargers gauw uitsterven? :rolleyes:. Wereledwijd meer dan 1630 stations en groeit nog wekelijks.
- Ik heb nog nooit in een Cherokee gereden, maar zitcomfort van Tesla slecht? :eek: Dan zal je waarschijnlijk lang of groot zijn, ik begreep dat voor langere mensen het comfort inderdaad minder is.

Over smaak en comfort valt niet veel te twisten want dat is persoonlijk, maar:
Met de familie op vakantie helemaal naar Pompei geweest met de Model S. Wat een aangename ervaring. Nog nooit zijn we zo uitgerust op zo'n lange trip aangekomen, en dan heb we dezelfde afstanden gereden voorheen in een verschillende ICE's waarbij we in de Model S wel iets langer onderweg was dan bij een ICE door het chargen. Maar AP en de comfort maken het gewoon zeer aangenaam en rustgevend . De achterbank van de Model S is inderdaad een stuk minder.

Laden gaat geweldig op de SuC van Tesla. Nergens hoeven wachten en ondertussen even benen strekken. Ideaal.

Hij heeft maar 12 berichten, eerste bericht geeft aan een S75.

Sinds de 2018 stoelen van de S vind ik persoon de stoelen zeer comfortabel en ik ben lang (1,97m). Met loaners vond ik de stoelen wel drama want die kon ik niet configureren tot een optimale druk.

Tsja, wat betreft de superchargers zie ik toch ook soortgelijke problemen door drukte of gewoon totaal onbekend met zeker weten een warme pack toch geen vol vermogen krijgen. Ik denk dat er bij circa 2/3e van mijn SuC bezoeken er wel iets was.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
De SuC zijn inderdaad drukker aan het worden zeker tijdens de spitsuren, maar dat betekent niet dat ze gaan uitsterven. Ik merk dat Tesla juist haar best doet om:
- Aantal SuC te verbeteren incl het aantal laadpunten per SuC.
- de range aan het verbeteren is zodat thuisladen steeds meer volstaat en dat de noodzakelijk laadtijd afneemt. I know, geen optie op vakantie, maar dan kan je kiezen voor destination chargers. Helaas is mijn ervaring dat de destination charger nogal te wensen overlaat.

Overigens door netwerken als In Ionity hebben we meer keuze en zal daarmee de drukte ook afnemen.Dus als @Cherokee liever daar laadt, prima! Wat ik wel jammer vind is dat hij een ICE auto in deze tijd de voorkeur geeft, terwijl hij, volgens mij (aanname :)), een keuze heeft. Niet iedereen kan een EV aanschaven, maar als je het kan denk dan alstublieft duurzaam.
 
Last edited:
ik kom van een bmw en heb nu de model 3 en ben nu al aan het denken voor binnen 5 jaar ofwel de y ofwel de pickup als die leuk blijkt. (en niet té zot van verbruik) (en als ze die in europa gaan uitleveren)

ik vond (of vind) de tesla modellen zeker niet de mooiste op de markt, zeker niet ivm bmw of audi, maar het rijdt gewoon zo veel leuker en hun pionierswerk kan naar mijn mening niet overschat worden. Vandaar trouwe fan geworden
 
Ieder zijn mening, maar ik zal happen naar de ongenuanceerde berichtgeving op de Model S:
- Model S alleen voor kleine afstanden?:rolleyes: Hier is meer informatie nodig. Heb je 60 kWh uit 2013? Of rij je continue 250 op de Duitse autobahn (in de winter)?
- superchargers gauw uitsterven? :rolleyes:. Wereledwijd meer dan 1630 stations en groeit nog wekelijks.
- Ik heb nog nooit in een Cherokee gereden, maar zitcomfort van Tesla slecht? :eek: Dan zal je waarschijnlijk lang of groot zijn, ik begreep dat voor langere mensen het comfort inderdaad minder is.

Over smaak en comfort valt niet veel te twisten want dat is persoonlijk, maar:
Met de familie op vakantie helemaal naar Pompei geweest met de Model S. Wat een aangename ervaring. Nog nooit zijn we zo uitgerust op zo'n lange trip aangekomen, en dan heb we dezelfde afstanden gereden voorheen in een verschillende ICE's waarbij we in de Model S wel iets langer onderweg was dan bij een ICE door het chargen. Maar AP en de comfort maken het gewoon zeer aangenaam en rustgevend . De achterbank van de Model S is inderdaad een stuk minder.

Laden gaat geweldig op de SuC van Tesla. Nergens hoeven wachten en ondertussen even benen strekken. Ideaal.

Ik heb een model S 75 van ruim 1,5 jaar oud. Ik rij normaal stevig door (altijd 130 of 150 in Duitsland) maar haal met moeite 200km op de snelweg op 1 lading. Dan zijn we wel vol beladen met 4 personen. Dat valt toch tegen, zeker op vakantie. En die stoelen, tja wellicht ben ik verwend met Jeep en daarvoor Saab, maar ze zitten vervelend, ik ben 1.96 en groter dan gemiddeld. Mijn kinderen zijn ook lang en de zitpositie achterin is niet prettig op een lange afstand. De Duitsers halen sowieso de neus op voor de superchargers, crap aus Amerika vertellen ze. Ze hebben gelijk, immers het is toch niet te doen bij drukke laadstations als je maar 1/3 van het vermogen krijgt omdat er iemand naast je staat? Dat kan toch veel beter en dat laat Ionity zien.Ik heb op de route naar Berlijn bij 3 superchargers geladen, geen enkele kon sneller lader dan ongeveer 380km per uur (zonder buurman) terwijl ik bij Ionity met de S wel boven de 600km/u kwam. Bij Bremen was er op de heenreis wel een supercharger bij de Starbucks die goed kon laden maar op de terugreis bleken deze weggehaald te zijn. Nogmaals, de model S vind ik prachtig om te zien, ook het interieur, maar op de autobahn is de lol er snel af.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Ik vind het overigens een beetje goedkoop om te schijten op volle superchargers.

Het is nu niet alsof het een absolute verrassing is dat de Model 3 goed verkoopt, en andere clubs zoals IONITY daar niet lekker aan willen verdienen? En Shell met hun locaties had toch ook vrij eenvoudig 2-3 jaar geleden kunnen beginnen met een laadnetwerk uit te rollen? Ik zie Porsche of Audi nog geen eigen laadnetwerk uitrollen. Beetje zakgeld bij IONITY steken, dat wel...
 
Ik heb een model S 75 van ruim 1,5 jaar oud. Ik rij normaal stevig door (altijd 130 of 150 in Duitsland) maar haal met moeite 200km op de snelweg op 1 lading. Dan zijn we wel vol beladen met 4 personen. Dat valt toch tegen, zeker op vakantie. En die stoelen, tja wellicht ben ik verwend met Jeep en daarvoor Saab, maar ze zitten vervelend, ik ben 1.96 en groter dan gemiddeld. Mijn kinderen zijn ook lang en de zitpositie achterin is niet prettig op een lange afstand. De Duitsers halen sowieso de neus op voor de superchargers, crap aus Amerika vertellen ze. Ze hebben gelijk, immers het is toch niet te doen bij drukke laadstations als je maar 1/3 van het vermogen krijgt omdat er iemand naast je staat? Dat kan toch veel beter en dat laat Ionity zien.Ik heb op de route naar Berlijn bij 3 superchargers geladen, geen enkele kon sneller lader dan ongeveer 380km per uur (zonder buurman) terwijl ik bij Ionity met de S wel boven de 600km/u kwam. Bij Bremen was er op de heenreis wel een supercharger bij de Starbucks die goed kon laden maar op de terugreis bleken deze weggehaald te zijn. Nogmaals, de model S vind ik prachtig om te zien, ook het interieur, maar op de autobahn is de lol er snel af.
Zelf ben ik een gemiddelde rijder die goed met de stroming meerij. De tijden dat ik stevige rijder was zijn verdwenen toen ik elektrisch ging rijden, dankzij AP. In Duitsland rij ik meestal 130 en zelden harder. Een EV is nu eenmaal gevoeliger voor luchtweerstand.

Wat betreft de SuC, dat het beter kan is wel duidelijk :) A.d.a.k. heeft Tesla een start gemaakt dit laadstations en waarschijnlijk uit kostenbesparing en toen er nog weinig EV's waren, de huidige laadconstructie zo geïmplementeerd.
 
Ik heb een model S 75 van ruim 1,5 jaar oud. Ik rij normaal stevig door (altijd 130 of 150 in Duitsland) maar haal met moeite 200km op de snelweg op 1 lading. Dan zijn we wel vol beladen met 4 personen. Dat valt toch tegen, zeker op vakantie. En die stoelen, tja wellicht ben ik verwend met Jeep en daarvoor Saab, maar ze zitten vervelend, ik ben 1.96 en groter dan gemiddeld. Mijn kinderen zijn ook lang en de zitpositie achterin is niet prettig op een lange afstand. De Duitsers halen sowieso de neus op voor de superchargers, crap aus Amerika vertellen ze. Ze hebben gelijk, immers het is toch niet te doen bij drukke laadstations als je maar 1/3 van het vermogen krijgt omdat er iemand naast je staat? Dat kan toch veel beter en dat laat Ionity zien.Ik heb op de route naar Berlijn bij 3 superchargers geladen, geen enkele kon sneller lader dan ongeveer 380km per uur (zonder buurman) terwijl ik bij Ionity met de S wel boven de 600km/u kwam. Bij Bremen was er op de heenreis wel een supercharger bij de Starbucks die goed kon laden maar op de terugreis bleken deze weggehaald te zijn. Nogmaals, de model S vind ik prachtig om te zien, ook het interieur, maar op de autobahn is de lol er snel af.

Als je 200 km op een lading haalt is je verbruik bijna 350 Wh/km. Dat is ook in D extreem hoog. Met de X kom ik op de Duitse Autobahn op 250 tot 275 Wh/km.
Traag laden heb ik met de X bij de 20+ trips die ik door D heb gemaakt niet meegemaakt, wel in NL. SuC Zevenaar waar ik de laatste tijd regelmatig gebruik van moest maken was knap waardeloos, maar je kunt nu gelukkig uitwijken naar SuC Duiven.
De SuC met vier laadpunten bij Starbucks in Bremen is deze zomer vervangen door een SuC met 8 laadpunten aan de overkant van de straat waar wij overigens precies dezelfde maximum laadsnelheid haalden.
 
Ik heb een model S 75 van ruim 1,5 jaar oud. Ik rij normaal stevig door (altijd 130 of 150 in Duitsland) maar haal met moeite 200km op de snelweg op 1 lading.

Serieus iets mis met je wagen dan. Even op ABRP gecontroleerd wat het bereik is met een S75 bij autobahn vmax 150 en veel extra gewicht. Bereik is ruim 200 kilometer met dat rijgedrag en dat geweicht.

A Better Routeplanner

Maar toegegeven een 75 is niet ideaal voor kou + gewicht + boenderen. Een 100 pack is daar veel beter voor. Wellicht een verkeerde keuze geweest vanuit jou om voor de 75 te kiezen?

De Duitsers halen sowieso de neus op voor de superchargers, crap aus Amerika vertellen ze. Ze hebben gelijk, immers het is toch niet te doen bij drukke laadstations als je maar 1/3 van het vermogen krijgt omdat er iemand naast je staat?

In Duitsland zijn SuC's praktisch verlaten! Enkel niet met de wintersportvakanties door de Hollandse invasies. Tsja, dat was ook mijn fout vorig jaar met de voorjaarsvakantie. In 2020 zat dat he-le-maal drama zijn want V3 SuC's zijn niet uitgerold dan maar ook op de wintersport routes niet meer SuC's maar wel meer Hollanders.

Volgende keer ga ik niet meer 150km/h rijden als ik op vrijdagnacht/zaterdag ga rijden maar rijd ik keurig 113km/h heel de route om SuC's te vermijden. Rij ik op zondag dan ga ik gewoon zoals voorheen lekker met 150 cruisen op AP.
 

Attachments

  • chrome_2019-11-14_16-49-04.png
    chrome_2019-11-14_16-49-04.png
    232.5 KB · Views: 62
Volgende keer ga ik niet meer 150km/h rijden als ik op vrijdagnacht/zaterdag ga rijden maar rijd ik keurig 113km/h heel de route om SuC's te vermijden. Rij ik op zondag dan ga ik gewoon zoals voorheen lekker met 150 cruisen op AP.
Ik rij al jaren niet meer op do/vrij/za.
Zondag is een heerlijke reisdag, eventueel zaterdagmiddag vertrekken en je rijdt achter de meute aan.
Veel huisjes en hotels kun je ook al van zondag tot zondag boeken..
 
We gaan naar een skigebiedje naast het meer van Annecy (Le Grand Bornand Chinaillon): Dit wordt het derde jaar. In eerste instantie heb ik gekozen voor dit gebied vanwege de afstand (minder dan 1000km vanaf Utrecht), en de rustige route (vanaf Dyon volg je Bourg-en-Bresse en Geneve, en heb je de snelweg voor jezelf). Ik verwacht dezelfde rust aan te treffen bij de SUC's. Een meer dan uitstekend alternatief voor het 'Hollandse' Oostenrijk.
 
We gaan naar een skigebiedje naast het meer van Annecy (Le Grand Bornand Chinaillon): Dit wordt het derde jaar. In eerste instantie heb ik gekozen voor dit gebied vanwege de afstand (minder dan 1000km vanaf Utrecht), en de rustige route (vanaf Dyon volg je Bourg-en-Bresse en Geneve, en heb je de snelweg voor jezelf). Ik verwacht dezelfde rust aan te treffen bij de SUC's. Een meer dan uitstekend alternatief voor het 'Hollandse' Oostenrijk.
Helemaal eens. Ik rij nog een stukje door het aosta dal(tijdens de drukke vakanties) in. Zo goed als geen nederlanders daar. Nauwelijks drukte daar. Goed eten en goede koffie
 
In 2020 zat dat he-le-maal drama zijn want V3 SuC's zijn niet uitgerold dan maar ook op de wintersport routes niet meer SuC's maar wel meer Hollanders.

Volgende keer ga ik niet meer 150km/h rijden als ik op vrijdagnacht/zaterdag ga rijden maar rijd ik keurig 113km/h heel de route om SuC's te vermijden. Rij ik op zondag dan ga ik gewoon zoals voorheen lekker met 150 cruisen op AP.
Oh da's gek want dit jaar zei iedereen dat 2019 een ramp ging zijn aan alle superchargers in Duitsland door doortrekkende Nederlanders. En in 2018 hetzelfde verhaal...
 
Oh da's gek want dit jaar zei iedereen dat 2019 een ramp ging zijn aan alle superchargers in Duitsland door doortrekkende Nederlanders. En in 2018 hetzelfde verhaal...
Ja. Was bij Waldlaubersheim en Achern ook het geval. Retedruk vooral door de M3's. Idem Monte Ceneri maar daar was het altijd al druk omdat de Zwitsers daar in het weekend altijd hun accu helemaal volladen.
Veel te weinig stalls daar.