Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mijn volgende auto: geen Tesla meer....

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Dat is inderdaad zo, telkens als ik iemand voorbij zoef en ik terug naar aanvaardbare snelheid wil afremmen, zit ik ook altijd op het schermpje te turen om de lampjes niet aan te laten gaan anders lijkt het dat je volop in de ankers gaat.

Oh Ja, OPD is zalig, duurt welgeteld een uurtje en je wil niet meer terug. Zeer goed te doseren. Remmen heb ik al een tijdje niet meer gedaan. Enkel uitkijken als je in een andere wagen stapt :D

Als je 10km met de auto gereden hebt voel je dat wel aan en als je hem niet vlak voor de voorbumper gooit van de auto die je inhaalt is het sowieso nooit een probleem.
 
S

Terwijl dat toch echt de beste rijstijl is. De beste doorstroming en het beste voor het milieu! Niet voor niets dat iedereen dit ook zo leert bij de autorijlessen. Vooruitkijken en anticiperen op de verkeerssituatie en daar hoort uitrollen bij.

Ik weet niet of je al geprobeerd hebt om je Tesla te laten uitrijden zonder regeneratie en zonder bijremmen maar uit ervaring (door een storing in een sensor werkte regen niet) kan ik je vertellen dat dat heel erg ver is. De onbelaste rolweerstand is nu eenmaal erg laag. Als jij bij je rijles zover van te voren van het gas gaat krijg je echt commentaar.
 
Ik heb onlangs nog 2.500km gereden met het dakje open in een Audi V6 cabriolet uit 1993. Waar ik bij de Model S boven de 70km/u het dak dicht doe vanwege de herrie blijft dit in een cabrio tot 120km/u goed te doen. Geen cruise-control, geen lane-assist en met het handje roeren in de bak en een V6 roffel op de achtergrond. Daar kan ik zeker zoveel van genieten als van de rust aan boord van de Model S. Als ik minder zou rijden dan zou ik het geen probleem vinden om weer terug te gaan naar een ICE. Ik vind na bijna 2 jaar een EV nog altijd een wat zielloos apparaat waar ik weinig binding mee heb. Het is denk ik nogal persoonlijk.

Het geeft aan dat je acceptatie van geluid veel hoger is in een ICE dan in een EV.
Ik vind een Model S met dak dat open kan al veel herrie maken t.o.v. een die niet open kan.

Ik kan met het volume van de radio op standje 1-2 in de S de gesprekken en muziek prima waarderen.
In een ICE staat het volume meestal zo dat de buurt kan meegenieten als je voor de deur komt.
Als ik voor een verkeerslicht sta merk ik dat dit vrijwel standaard is bij ICE rijders en ik daar niet uitzonderlijk in ben.
Ik en de andere doen dit uiteraard met als enig doel om de herrie van de ICE te overstemmen.

Zielloos is idd persoonlijk al begrijp ik dat wel.
Veel ICE's die ik gehad heb hadden altijd wel wat onhebbelijkheden waar je omheen moest rijden om lekker te rijden en dat geeft ook wel weer een gevoel of ze een eigen wil hebben. Een EV is in die zin veel te perfect en daarom wellicht zielloos.
 
Sorry maar dat ligt natuurlijk 100% aan de bestuurder die niet kan rijden.
Het gaspedaal is ook bij een ICE niet een aan/uit schakelaar. Zeker als je hem wat hoger in de toeren gooit reduceer je het gas en laat je het niet los.
Daar gaan alleen niet meteen de remlichten aan, waardoor degene achter je ook meteen gaat remmen.
Je kunt in je scherm zien of de remlichten aangaan. Gebeurd trouwens ook bij een ICE hoor. Is een EU regel zo ver ik weet die vereist dat boven een bepaalde deceleratie de remlichten aan moeten.
Als je aan het remmen bent dan is het vaak niet handig om je blik van de weg af te halen. Bij vrijwel elke ICE is het remlicht gekoppeld aan het rempedaal. Zelfs heel lichtjes indrukken geeft dan al een remlicht. Gewoon gas los zal vrijwel geen enkele ICE het remlicht doen aangaan.
Bij een ICE als je licht het rempedaal activeert is dat toch exact hetzelfde?
Dan wel, maar vaak laat je de wagen wat uitlopen zonder dat je remt. Bij een ICE weet je precies wanneer je remlicht aan gaat en bij een auto met one-pedal driving is dat wat onduidelijker.
De beste doorstroming en het beste voor het milieu! Niet voor niets dat iedereen dit ook zo leert bij de autorijlessen. Vooruitkijken en anticiperen op de verkeerssituatie en daar hoort uitrollen bij.
Ik betwist ook niet dat je dat niet moet willen, maar dat bij de Tesla dan vaak de remlichten aan gaan waardoor degene achter je ook weer gaat remmen. Juist deze golfreactie van het remmen werkt files in de hand.
Het geeft aan dat je acceptatie van geluid veel hoger is in een ICE dan in een EV.
Ik vind een Model S met dak dat open kan al veel herrie maken t.o.v. een die niet open kan.
Dan moet je volgens mij kijken naar uitlijning van het raam. Ik heb niet de indruk dat mijn auto geluid maakt bij het open dak. Het is in ieder geval heel veel minder dan het geluid van de spiegels en de banden.
Zielloos is idd persoonlijk al begrijp ik dat wel. Veel ICE's die ik gehad heb hadden altijd wel wat onhebbelijkheden waar je omheen moest rijden om lekker te rijden en dat geeft ook wel weer een gevoel of ze een eigen wil hebben. Een EV is in die zin veel te perfect en daarom wellicht zielloos.
Daarom vind ik een EV voor de (saaie) zakelijke kilometers of de heen-/terugreis van een vakantie ook heerlijk ontspannen. Maar als het weer goed is en ik rij in een mooie omgeving dan kan ik wel genieten van het "ouderwetse" rijden.
 
Volgens mij kun je opd prima doseren en hoeft je remlicht echt geen knipperlicht te zijn.
En als de bestuurder achter je direct moet afremmen omdat de remlichten aan gaan, dan zit deze waarschijnlijk te dicht achter je en is het dus niet het probleem van de remlichten maar van de bumperklever.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
De remlichten die automatisch aan gaan bij regeneratie lijkt me geen probleem. Het komt vrij goed overeen met waar je in een normale auto wel expliciet voor moet remmen, dus je achterliggers weten/beseffen dat je sterker vertraagt dan een normale ICE.

Ik heb me jaren geleden laten verrassen door een motorfiets. De motorfietsen waar ik ervaring mee heb hebben een sterkere motorrrem dan een auto, en daar gaat niet automatisch het remlicht van branden. Zat ik toch plots erg kort en onbedoeld achterop de motorfiets.

Het idee bij een Tesla is dat we ruimschoots de tijd van het zelf alle wijzertjes in het oog houden gepasseerd zijn, en de auto geautomatiseerd genoeg is zodat je niet moet wakker liggen over of de dimlichten branden bij voldoende duister, de remlichten het doen als je vertraagt en of je bandendruk wel in orde is. En bij uitbreiding dus ook of je wel nog in je rijvak rijdt, en waarom ook niet je laten rijden ipv zelf te moeten sturen.

Er is in de vliegwereld een gezegde: een Boeing heeft een knop voor alles, en een Airbus heeft één knop voor alles. Tesla is meer zoals Airbus, en absoluut niet zoals Boeing.
 
Regeneratie uit: scheelt 0,5 kWh/100 km (let op de 100 ;))

Getest met een Ioniq (waar je de regeneratie kunt instellen, remmen gaat altijd primair elektrisch en waar nodig de fysieke rem er bij. Regen 0 en 1 laten het remlicht niet aan gaan, regen 2 en 3 wel. Standje 3 zorgt voor maximum afremmen (heb zelf al getallen van 80 kW of hoger aan regen energie voorbij zien komen.


Met regeneratie op 0 wordt er bedoeld dat je de auto zo volledig mogelijk laat uitrollen (dus al paar honderd meter of meer voor verkeerslicht van het pedaal af. Dat is niet helemaal wat wordt bedoeld in de rijlessen want je gaat anderen echt hinderen met deze rijstijl. Dit is ook veel vermoeiender dan one-pedal-driving. De tester meldt dit ook.
 
Regeneratie is overigens traploos instelbaar bij een Tesla.
Gewoon niet als een malloot volledig je e-pedaal loslaten maar gedoseerd en je kunt zo je regeneratie perfect regelen.
Wanneer je dat gewoon doet is volgens Tesla het rijden met regeneratie aan tot 10% zuiniger.
Maar goed als ik hier lees dat mensen niet eens kunnen aanvoelen wanneer de regeneratie zo groot is dat dan ook de remlichten wel of niet aan gaan dan is dit wellicht ook te moeilijk.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Uitrijden is altijd voordeliger (efficienter) dan regenereren.
Volgens mij hebben ze wel eens een test gedaan, trokken ze een Tesla voort op regen. En dan kijken hoeveel energie je terug wint.

Per mijl kwam er 60% terug in de accu. Dus 40% verlies je... Is ook logisch.

Dus punt blijft, uitrijden is beter dan regen, maar regen is veeeeeel beter dan remmen.

Als een stoplicht opeens op oranje springt mis ik vaak een groot stuk regen, waardoor ik helaas wel moet remmen. Hoe zachter je gaat, hoe zachter de regen staat en dat vind ik wel jammer.

Voor op de snelweg heb ik liever een optie regen helemaal uit te zetten.

Dat je het via de flippers kunt instellen, vond ik op de E-tron super handig.
 
Uitrijden is altijd voordeliger (efficienter) dan regenereren.
Volgens mij hebben ze wel eens een test gedaan, trokken ze een Tesla voort op regen. En dan kijken hoeveel energie je terug wint.

Per mijl kwam er 60% terug in de accu. Dus 40% verlies je... Is ook logisch.

Dus punt blijft, uitrijden is beter dan regen, maar regen is veeeeeel beter dan remmen.

Als een stoplicht opeens op oranje springt mis ik vaak een groot stuk regen, waardoor ik helaas wel moet remmen. Hoe zachter je gaat, hoe zachter de regen staat en dat vind ik wel jammer.

Voor op de snelweg heb ik liever een optie regen helemaal uit te zetten.

Dat je het via de flippers kunt instellen, vond ik op de E-tron super handig.

Ik kan ook volledig uitrijden door mijn voet gedeeltelijk op het e-pedaal te houden.
Het is geen keuze tussen accelereren of regeneren. Het is van verschillende gradaties accelereren naar uitrijden tot verschillende gradaties van regeneren.

Hoe meer ik deze op laat komen hoe harder hij gaat regeneren wanneer ik volledig het pedaal los laat en hij remt dan nog steeds niet hard genoeg dan pas neem ik het rempedaal erbij. Met een klein beetje anticiperen is dat maar heel weinig nodig.
 
Ik ben op dit moment erg content met de Tesla regen hier in de Dolomieten.

Overigens ook met mijn oplichtend remlicht tijdens de down hill voor de achterliggers. Veelal kamikaze-wielrenners :rolleyes:.

DC1D596A-B590-4618-B0B0-E446A6858428.jpeg
 
Ik leg het altijd zo uit:
- Je gaspedaal is je gaspedaal en je rem
- Je kunt remmen door meer of minder gas te geven

Dat andere pedaal in het midden is "extra". Want je moet best hard rijden wil je die nog nodig hebben.

En on topic:
- 4 jaar vooruit kijken....... knap. Dus geen flauw idee. Zou ik nu moeten kiezen: Tesla ("what else")
 
Status
Not open for further replies.