Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
(fanboy mode) jullie weten wel wat ik bedoel
Er wordt steeds meer bekend over de Model 3 uit reviews en nagenoeg alle beschrijvingen vallen behoorlijk uit in het voordeel.
Zo liggen de echte prestaties boven de beloofde ( 0-60 ), is de wegligging optimaal, de range (voor zover wij die "kennen") blijkt hoger dan aangegeven en nog een aantal details.

Ik wil er eentje aan toevoegen, of eens ter overweging voorleggen.

Tot nu toe is het altijd zo geweest dat een auto, op het moment dat je hem uit de showroom rijdt, een eerste deel van zijn waarde verliest. Al dan niet met opzet worden jaarlijks nieuwe versies uitgebracht waardoor de auto sneller "oud model" wordt. Het mechaniek heeft een beperkte levensduur zodat de kilometerstand een aardig woordje mee gaat spreken etc.

Maar nu Model 3. Beperkt scala aan uitvoeringen, ontwerp dat, meer nog dan de S, tijdloos bedoeld is en breed aanspreekt, mechaniek dat bedoeld is voor een miljoen mijlen, OTA updates en FSD straks.

Zou het niet de eerste auto kunnen zijn die de showroom uitrijdt en de volle waarde houdt (ook vanwege schaarste)? Zou het zelfs niet zo kunnen zijn dat de waardevastheid vergeleken kan worden met onroerend goed en de waarde wellicht zelfs tijdelijk hoger kan worden?
Als er behalve zaken als banden die vervangen kunnen worden er weinig is dat slijt doet het er veel minder toe of de auto nieuw, zes maanden of drie jaar oud is.

Stel dat dit zo is, dan kan het met de TCO van de auto enorm meevallen en staat de wellicht wat hoge aankooprijs daarmee in een ander daglicht. Wat kan dit betekenen voor bijv. leaseprijzen straks?

Ik ben benieuwd.
(/fanboy mode)

[korrelzout mode]
De acceleratietijd van Dragtimes is niet 1 op 1 over te nemen. Daar gaan ze uit van een rollende start. De Model 3 presteert wel netjes rond de opgegeven specificatie, binnen de meetfoutmarge. Gewoon prima.

De wegligging (lichtvoetig, strak, geen roll, etc) wordt door vele autotesters geroemd. Zij houden ook van dergelijke auto's. In de praktijk is het de vraag of een dergelijke karakteristiek van de wegligging past bij de persoon. Sportief wordt door anderen gezien als onrustig of minder comfortabel. Persoonlijk hou ik er van. Anderen misschien niet. Het is wel heel goed van Tesla dat men de modellen een eigen karakter heeft gegeven.

De range is niet hoger. Tesla heeft gevraagd aan de EPA (blijkbaar) om de geteste waarde wat te verlagen zodat hetgeen gecommuniceerd wordt, beter overeenkomt met de werkelijkheid. Door het kleinere frontale oppervlak, minder brede banden en iets lagere Cw, zal de 3 wat minder energie per km verbruiken dan de S. Uiteindelijk zal het verbruik in de praktijk ergens tussen de 5 en 6.5 km per kWh hangen. Gewoon dikke prima.

De claims over betrouwbaarheid vind ik echt te rooskleurig. Tesla heeft voor de Model 3 de garantie flink beperkt naar een beperkt aantal km EN alleen de accupack. De motoren horen voor zover in de officiële stukken is te lezen niet bij de 8 jr (100k km - 120k km) garantie. Dat zou inhouden dat diverse onderdelen die horen onder het kopje "drivetrain" vallen onder de "standaard" garantie. Ik wil wel eens zien hoeveel vertrouwen Tesla heeft in de eigen producten en dat ze zonder morren motoren vervangen na 200.000km omdat deze 1 miljoen miles mee zouden moeten gaan (door de claims van Elon is het toch mogelijk uiteindelijk op basis van non-conformiteit Tesla te "dwingen"?).

Ook de deuren vind ik op basis van wat ik nu weet een risico. Een elektronische (ont)sluiting. De deuren van de 3 moeten echt hard dicht gegooid worden in vergelijking met andere auto's.

Natuurlijk is Tesla niet slecht met reparaties en de klant helpen, toch durven ze wanneer een auto 5 jaar is een vermogen te vragen voor bijvoorbeeld deurgreep reparaties (structureel issue Model S) die op basis van de verwachtingen niet voor rekening van de klant mogen zijn.

De restwaarde van de auto zal gewoon de markt volgen. Vraag en aanbod. Zodra deze redelijk in balans zijn, zal de afschrijving netjes lopen zoals altijd. Bij Tesla's heb je zelfs meer risico op hogere afschrijving door grotere hardwarematige updates. Zoals grotere accupacks, betere hardware AP, (veel) hogere laadsnelheden of een interieur refresh.

De Model 3 is gewoon een erg goede (en ik vind ook een erg mooie) auto. Maar de kracht is juist dat het een "gewone" auto's en geen mythisch object voor de verzamelaars.

[/korrelzout mode]
 
Last edited:
[korrelzout mode]
De acceleratietijd van Dragtimes is niet 1 op 1 over te nemen. Daar gaan ze uit van een rollende start. De Model 3 presteert wel netjes rond de opgegeven specificatie, binnen de meetfoutmarge. Gewoon prima.

De wegligging (lichtvoetig, strak, geen roll, etc) wordt door vele autotesters geroemd. Zij houden ook van dergelijke auto's. In de praktijk is het de vraag of een dergelijke karakteristiek van de wegligging past bij de persoon. Sportief wordt door anderen gezien als onrustig of minder comfortabel. Persoonlijk hou ik er van. Anderen misschien niet. Het is wel heel goed van Tesla dat men de modellen een eigen karakter heeft gegeven.

De range is niet hoger. Tesla heeft gevraagd aan de EPA (blijkbaar) of de geteste waarde wat te verlagen zodat hetgeen gecommuniceerd wordt, beter overeenkomt met de werkelijkheid. Door het kleinere frontale oppervlak, minder brede banden en iets lagere Cw, zal de 3 wat minder energie per km verbruiken dan de S. Uiteindelijk zal het verbruik in de praktijk ergens tussen de 5 en 6.5 km per kWh hangen. Gewoon dikke prima.

De claims over betrouwbaarheid vind ik echt te rooskleurig. Tesla heeft voor de Model 3 de garantie flink beperkt naar een beperkt aantal km EN alleen de accupack. De motoren horen voor zover in de officiële stukken is te lezen niet bij de 8 jr (100k km - 120k km) garantie. Dat zou inhouden dat diverse onderdelen die horen onder het kopje "drivetrain" vallen onder de "standaard" garantie. Ik wil wel eens zien hoeveel vertrouwen Tesla heeft in de eigen producten en dat ze zonder morren motoren vervangen na 200.000km omdat deze 1 miljoen miles mee zouden moeten gaan (door de claims van Elon is het toch mogelijk uiteindelijk op basis van non-conformiteit Tesla te "dwingen"?).

Ook de deuren vind ik op basis van wat ik nu weet een risico. Een elektronische (ont)sluiting. De deuren van de 3 moeten echt hard dicht gegooid worden in vergelijking met andere auto's.

Natuurlijk is Tesla niet slecht met reparaties en de klant helpen, toch durven ze wanneer een auto 5 jaar is een vermogen te vragen voor bijvoorbeeld deurgreep reparaties (structureel issue Model S) die op basis van de verwachtingen niet voor rekening van de klant mogen zijn.

De restwaarde van de auto zal gewoon de markt volgen. Vraag en aanbod. Zodra deze redelijk in balans zijn, zal de afschrijving netjes lopen zoals altijd. Bij Tesla's heb je zelfs meer risico op hogere afschrijving door grotere hardwarematige updates. Zoals grotere accupacks, betere hardware AP, (veel) hogere laadsnelheden of een interieur refresh.

De Model 3 is gewoon een erg goede (en ik vind ook een erg mooie) auto. Maar de kracht is juist dat het een "gewone" auto's en geen mythisch object voor de verzamelaars.

[/korrelzout mode]
Dit is nu eens een goede nuchtere en neutrale post. Een kleine noot van kritiek en een correcte weergave van wat de M3 op dit moment is. Als ik mag vertrouwen op alle tests dat ik tot nu al gelezen en bekeken heb.
Design +
Range +
Wegligging +
Prestaties +

Interieur +- ( + voor het minimalistisch int. - voor het saaie dikke stuur en te vlakke stoelen)
Garantie +- ( eerder beperkt )

Het moeten dichtslaan van de deuren krijgen ze nog wel afgesteld volgens mij, de gaps zijn nu ook zo goed als weggewerkt.
99% zeker dat ik overga tot een aankoop maar ik blijf het nuchter bekijken en ga niet mee in de hype (al wordt het moeilijk :D )
 
Dit is nu eens een goede nuchtere en neutrale post. Een kleine noot van kritiek en een correcte weergave van wat de M3 op dit moment is. Als ik mag vertrouwen op alle tests dat ik tot nu al gelezen en bekeken heb.
Design +
Range +
Wegligging +
Prestaties +

Interieur +- ( + voor het minimalistisch int. - voor het saaie dikke stuur en te vlakke stoelen)
Garantie +- ( eerder beperkt )

Het moeten dichtslaan van de deuren krijgen ze nog wel afgesteld volgens mij, de gaps zijn nu ook zo goed als weggewerkt.
99% zeker dat ik overga tot een aankoop maar ik blijf het nuchter bekijken en ga niet mee in de hype (al wordt het moeilijk :D )

Leuk die verschillende meningen en verwachtingen. We gaan het gewoon zien. Het grappige is dat ik helemaal nooit iets om auto's gegeven heb (anders dan om functioneel en prettig van A naar B te komen) en iets in mij nu zegt dat deze auto, niet alleen door de aspecten hierboven maar ook door de connectiviteit en toekomstige programma's, de aanzet zal zijn tot een totaal andere kijk op mobiliteit. Ben ook benieuwd wat het effect zal zijn als straks testdrives mogelijk worden met de Europese versie :)
 
[korrelzout mode]
De claims over betrouwbaarheid vind ik echt te rooskleurig. Tesla heeft voor de Model 3 de garantie flink beperkt naar een beperkt aantal km EN alleen de accupack. De motoren horen voor zover in de officiële stukken is te lezen niet bij de 8 jr (100k km - 120k km) garantie. Dat zou inhouden dat diverse onderdelen die horen onder het kopje "drivetrain" vallen onder de "standaard" garantie. Ik wil wel eens zien hoeveel vertrouwen Tesla heeft in de eigen producten en dat ze zonder morren motoren vervangen na 200.000km omdat deze 1 miljoen miles mee zouden moeten gaan (door de claims van Elon is het toch mogelijk uiteindelijk op basis van non-conformiteit Tesla te "dwingen"?).

Ook de deuren vind ik op basis van wat ik nu weet een risico. Een elektronische (ont)sluiting. De deuren van de 3 moeten echt hard dicht gegooid worden in vergelijking met andere auto's.[/korrelzout mode]

Even mijn eigen korrel zout :)
De garantie is gelijk/beter dan de beste concurrentie. Ik had ook liever gezien dat ze meer garantie gaven, maar dat is niet realistisch als je op veel grotere schaal gaat produceren en de concurrentie allemaal op ongeveer hetzelfde niveau garantie zitten. Overigens ben ik wel benieuwd naar de melding dat de huidige motoren in de 3 al een miljoen km mee zouden moeten gaan. Dat is pas gegarandeerd bij de Tesla Semi. Ook al is gezegd dat het om dezelfde motoren gaat, kan ik mij voorstellen dat er nog verbeteringen worden doorgevoerd in de komende 2 jaar.

De deuren gaan keurig dicht. Dit heb ik zelf kunnen ervaren in LA. Ik gooi deuren nooit hard dicht, en dat is ook niet nodig bij de Model 3.
 
Even mijn eigen korrel zout :)
De garantie is gelijk/beter dan de beste concurrentie. Ik had ook liever gezien dat ze meer garantie gaven, maar dat is niet realistisch als je op veel grotere schaal gaat produceren en de concurrentie allemaal op ongeveer hetzelfde niveau garantie zitten. Overigens ben ik wel benieuwd naar de melding dat de huidige motoren in de 3 al een miljoen km mee zouden moeten gaan. Dat is pas gegarandeerd bij de Tesla Semi. Ook al is gezegd dat het om dezelfde motoren gaat, kan ik mij voorstellen dat er nog verbeteringen worden doorgevoerd in de komende 2 jaar.

De deuren gaan keurig dicht. Dit heb ik zelf kunnen ervaren in LA. Ik gooi deuren nooit hard dicht, en dat is ook niet nodig bij de Model 3.

Over de Model 3 motoren is gezegd "designed to last 1 million miles". Dus ruim 1.6 miljoen km ;). Overigens is dat bij de Semi afgezwakt naar "will not break down for 1 million miles". Daarbij vermeldend dat er 4 motoren zijn en de vrachtwagen met 2 stuks nog prima rijdt.

Bij de S en X zijn vele drive units vervangen. En nog steeds gebeurt dat regelmatig. De motoren van de 3 zijn van een ander type en hagel nieuw. Er is dus nog niets positiefs of negatiefs over te zeggen qua betrouwbaarheid. Natuurlijk ga ik uit van het positieve...echter lijkt het erop alsof je de klos bent wanneer je driveunit na meer dan 80k km (of 4 jaar) er mee stopt. Er is dan geen garantie meer en dan val je "terug" naar consumentenrecht (non-conformiteit).

De deuren vielen me op in diverse filmpjes. Dat is nu typisch een zaak om eerst zelf te ondervinden, maar werd vaak aangehaald.

Wat me nog veel meer opviel in de diverse filmpjes....is dat iedereen het een fijne auto vond om in te rijden en dat de auto er bloedmooi uitziet. En vaak behoorlijk strak (naadjes/chroom) ook.

En over DragTime. Op het display stond 0-60mph (1FT) en dat ding meet via GPS. Dus is het maar de vraag of hun waarde op dezelfde manier is gemeten als de "officiele" en of je dus daar conclusies uit kunt trekken. De conclusie dat de Model 3 (veel) sneller is dan fabrieksopgave lijkt me een wat te sterke conclusie op basis van hun meting. Dat de Model 3 "tenminste" de fabrieksopgave haalt, lijkt me geen discussie.
 
Over de Model 3 motoren is gezegd "designed to last 1 million miles". Dus ruim 1.6 miljoen km ;). Overigens is dat bij de Semi afgezwakt naar "will not break down for 1 million miles". Daarbij vermeldend dat er 4 motoren zijn en de vrachtwagen met 2 stuks nog prima rijdt.

Heb je een bron/link van de opmerking dat de huidige Model 3 motoren al daarvoor zijn gemaakt? Want die kan ik niet vinden. Behalve veel media die aan de haal gaan met de ambitie dat men werkt aan een motor die 1 miljoen km meekan. Maar dat staat natuurlijk niet gelijk aan het daadwerkelijk hebben van een motor die 1 miljoen km mee kan.
 
Tot nu toe is het altijd zo geweest dat een auto, op het moment dat je hem uit de showroom rijdt, een eerste deel van zijn waarde verliest.

Zou mij ook niet verbazen, zou niet voor het eerst zijn. Gebeurde ook bij de introductie van een onverwoestbare ICE (quote Wikipedia): ,,...nine months after its introduction, a black market had developed in Germany for Mercedes-Benz W123s available for immediate delivery.[6]Customers willing to order new cars from their local authorized dealer for the recommended list price faced waiting times in excess of twelve months. Meanwhile, models that were barely used and were available almost immediately commanded a premium over the new price of around DM 5,000.[6]
 
Kijk voor de aardigheid even op website van Navigant. Lijkt een bedrijf dat onderzoek doet onder het motto: wie betaalt, bepaalt.
De foto's van hun medewerkers zijn van dien aard, dat ik zelfs geen nieuwe auto van ze zou kopen ;)
Je bedoelt deze:
6DE2201F-54AA-4323-B298-B7686E5B8CC5.jpeg

Dat zijn stock foto’s hoop ik voor ze, werkt in de US waarschijnlijk beter.
 
(...)Zou het niet de eerste auto kunnen zijn die de showroom uitrijdt en de volle waarde houdt (ook vanwege schaarste)? Zou het zelfs niet zo kunnen zijn dat de waardevastheid vergeleken kan worden met onroerend goed en de waarde wellicht zelfs tijdelijk hoger kan worden?(...)

Bob Lutz lijkt het met je eens te zijn qua waardestijging:), maar dan vanuit een iets ander perspectief bezien...:confused:
Expert: 'Koop nu een Tesla als verzamelobject, voor het bedrijf flopt'
Rare-car collectors should buy a Tesla Model S 'while they're still available,' Bob Lutz says
tja, en Elon verwacht volgens de laatste berichten juist zeer grote koersstijgingen... Op welk paard zullen we wedden...:rolleyes:
 

het gevolg van de verbroken relatie met Mobileye. “Sindsdien heeft het bedrijf moeite om hetzelfde niveau te bereiken met behulp van het systeem dat het zelf heeft ontwikkeld.”

Volgens Navigant is het Autopilot-systeem van Tesla 'gestagneerd en in veel opzichten zelfs achteruitgegaan sinds de introductie eind 2015'.

Over dat laatste is veel te lezen alhier op dit mooie forum. De belofte is er maar... Zou het goedkomen???
 
Toyota ? Ik denk zo goed als de grootste autoproducent ter wereld en garantie die bijna ongeëvenaard is.

Even een overzichtje:
Screen Shot 2018-01-23 at 23.52.47.png


Volgens mij scoort Tesla dus erg goed met de Model 3. Een verbetering zou kunnen zijn dat Tesla afstapt van de 80.000 km beperking. Let wel op dat deze garantievoorwaarden kunnen verschillen met betrekking tot verschillende onderdelen. Maar dit is op hoofdlijnen de stand van zaken.
 
  • Informative
Reactions: HWS
Ik denk dat er toch een foutje in die tabel zit:

Toyota Belgium - Geniet bij ons van 5 Jaar waarborg

(*) Waarborg 5 jaar: de fabriekswaarborg van 3 jaar (tot maximum 100.000 km) wordt met 2 jaar (tot maximum 150.000 km) verlengd door Toyota Belgium nv voor voertuigen die door haar geleverd worden en waarvoor een certificaat voor verlengde waarborg wordt afgeleverd en ondertekend door een Erkend Toyota Verkooppunt in België of in het Groothertogdom Luxemburg. Aanbod onder voorwaarden. Meer info in uw erkend Toyota Verkooppunt.
 
Heb je een bron/link van de opmerking dat de huidige Model 3 motoren al daarvoor zijn gemaakt? Want die kan ik niet vinden. Behalve veel media die aan de haal gaan met de ambitie dat men werkt aan een motor die 1 miljoen km meekan. Maar dat staat natuurlijk niet gelijk aan het daadwerkelijk hebben van een motor die 1 miljoen km mee kan.

At the launch of its all-new Tesla Model 3 this week, the Californian car maker made the bold claim that the new model will require servicing... almost never.

Speaking to media and guests at the event, Tesla CEO Elon Musk said: "The next generation powertrains are designed to be a million miles between services,” Musk said.

Was (onder andere) bij het delivery event dat Elon dat zelf heeft gezegd. De Model 3 zou een motor moeten hebben die is ontworpen om zonder service de 1 miljoen miles te halen. Inderdaad is dat iets anders dan de garantie dat de motor 1 miljoen mile meegaat. Dat is ook eigenlijk mijn punt....

Tesla (bij monde van Elon zelf) schetst een verwachting ten aanzien van de technische levensduur van de motor (1 miljoen miles) en ondertussen garandeert Tesla de motor voor 4 jaar tot 80.000km. Dat zal in de praktijk inhouden dat problemen met de motoren tussen de 80.000 en 200.000/300.000km discussie gaat opleveren. Belangrijk is dan dat de klant weinig invloed heeft op de levensduur van de motor. Onderhoud is immers geen factor (bij ICE natuurlijk wel) en een onderdeel in de motor vervangen zal waarschijnlijk ook niet gaan...het zijn kleine, geïntegreerde modules.

Voor zakelijke rijders is dit allemaal wat minder interessant. Zij rijden de auto's doorgaans maar enkele jaren en eventuele reparaties worden gewoon betaald door de leasemaatschappij. Als particulier moet ik de auto lang gaan rijden...noodzakelijk omdat ik niet even iedere 4 jaar het geld kan opbrengen voor een nieuwe auto van dit kaliber.

De Model 3 is (eigenlijk "wordt") een veel duurdere auto dan ik tot nu toe gewend ben te rijden. Duurdere auto's hebben doorgaans duurdere onderdelen en hogere reparatiekosten wanneer iets stuk is. "Even" een € 500 ophoesten in jaar 5 omdat bijvoorbeeld het elektronische deurmechaniek in de auto stopt (waarschijnlijk door design/productie fout) is dan een probleem.

Dat verhaal gaat ook op voor de motor(en), de MCU, de LED koplampunits en PX2 computer. Dat zijn naar mijn mening (dure) onderdelen die eigenlijk tijdens het leven van de auto, niet defect mogen gaan (bij normaal gebruik). Waarbij "leven van de auto" in NL ongeveer gelijk staat aan 10 jaar oud en/of 200.000km. Bovendien zijn dat onderdelen die invloed hebben op het "normaal kunnen gebruiken" van de auto.

Het garantie/nonconformiteit verhaal is meer iets voor een ander topic denk ik...voor dit topic wilde ik aangeven dat in de officiële communicatie van Tesla "slechts" de standaard garantie van toepassing is op een onderdeel dat bij de S (vooral achterwiel aangedreven) en X (vibratie bij harde acceleratie, vooral bij hogere suspension setting) zeer regelmatig onder (drivetrain + battery 8jr) garantie is vervangen. Ik zie dat velen op het internet zeggen dat de complete drivetrain bij de accu garantie hoort van de Model 3 (zelfs Model3OwnersClub; Trevor), maar ik heb dat nergens in officiële bronnen kunnen vinden.
 
  • Like
Reactions: Klaas and CO2CLEAN