Hans Noordsij
Well-Known Member
Je zet iets aan en je zet iets uit. Dat doet ie niet
Wim, het duurt nog even tot de komende Nieuwjaarsreceptie dus leg het me even uit, please.
Als het om de [. en ] gaat heb ik hem ook niet aangezet.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Je zet iets aan en je zet iets uit. Dat doet ie niet
(fanboy mode) jullie weten wel wat ik bedoel
Er wordt steeds meer bekend over de Model 3 uit reviews en nagenoeg alle beschrijvingen vallen behoorlijk uit in het voordeel.
Zo liggen de echte prestaties boven de beloofde ( 0-60 ), is de wegligging optimaal, de range (voor zover wij die "kennen") blijkt hoger dan aangegeven en nog een aantal details.
Ik wil er eentje aan toevoegen, of eens ter overweging voorleggen.
Tot nu toe is het altijd zo geweest dat een auto, op het moment dat je hem uit de showroom rijdt, een eerste deel van zijn waarde verliest. Al dan niet met opzet worden jaarlijks nieuwe versies uitgebracht waardoor de auto sneller "oud model" wordt. Het mechaniek heeft een beperkte levensduur zodat de kilometerstand een aardig woordje mee gaat spreken etc.
Maar nu Model 3. Beperkt scala aan uitvoeringen, ontwerp dat, meer nog dan de S, tijdloos bedoeld is en breed aanspreekt, mechaniek dat bedoeld is voor een miljoen mijlen, OTA updates en FSD straks.
Zou het niet de eerste auto kunnen zijn die de showroom uitrijdt en de volle waarde houdt (ook vanwege schaarste)? Zou het zelfs niet zo kunnen zijn dat de waardevastheid vergeleken kan worden met onroerend goed en de waarde wellicht zelfs tijdelijk hoger kan worden?
Als er behalve zaken als banden die vervangen kunnen worden er weinig is dat slijt doet het er veel minder toe of de auto nieuw, zes maanden of drie jaar oud is.
Stel dat dit zo is, dan kan het met de TCO van de auto enorm meevallen en staat de wellicht wat hoge aankooprijs daarmee in een ander daglicht. Wat kan dit betekenen voor bijv. leaseprijzen straks?
Ik ben benieuwd.
(/fanboy mode)
Dit is nu eens een goede nuchtere en neutrale post. Een kleine noot van kritiek en een correcte weergave van wat de M3 op dit moment is. Als ik mag vertrouwen op alle tests dat ik tot nu al gelezen en bekeken heb.[korrelzout mode]
De acceleratietijd van Dragtimes is niet 1 op 1 over te nemen. Daar gaan ze uit van een rollende start. De Model 3 presteert wel netjes rond de opgegeven specificatie, binnen de meetfoutmarge. Gewoon prima.
De wegligging (lichtvoetig, strak, geen roll, etc) wordt door vele autotesters geroemd. Zij houden ook van dergelijke auto's. In de praktijk is het de vraag of een dergelijke karakteristiek van de wegligging past bij de persoon. Sportief wordt door anderen gezien als onrustig of minder comfortabel. Persoonlijk hou ik er van. Anderen misschien niet. Het is wel heel goed van Tesla dat men de modellen een eigen karakter heeft gegeven.
De range is niet hoger. Tesla heeft gevraagd aan de EPA (blijkbaar) of de geteste waarde wat te verlagen zodat hetgeen gecommuniceerd wordt, beter overeenkomt met de werkelijkheid. Door het kleinere frontale oppervlak, minder brede banden en iets lagere Cw, zal de 3 wat minder energie per km verbruiken dan de S. Uiteindelijk zal het verbruik in de praktijk ergens tussen de 5 en 6.5 km per kWh hangen. Gewoon dikke prima.
De claims over betrouwbaarheid vind ik echt te rooskleurig. Tesla heeft voor de Model 3 de garantie flink beperkt naar een beperkt aantal km EN alleen de accupack. De motoren horen voor zover in de officiële stukken is te lezen niet bij de 8 jr (100k km - 120k km) garantie. Dat zou inhouden dat diverse onderdelen die horen onder het kopje "drivetrain" vallen onder de "standaard" garantie. Ik wil wel eens zien hoeveel vertrouwen Tesla heeft in de eigen producten en dat ze zonder morren motoren vervangen na 200.000km omdat deze 1 miljoen miles mee zouden moeten gaan (door de claims van Elon is het toch mogelijk uiteindelijk op basis van non-conformiteit Tesla te "dwingen"?).
Ook de deuren vind ik op basis van wat ik nu weet een risico. Een elektronische (ont)sluiting. De deuren van de 3 moeten echt hard dicht gegooid worden in vergelijking met andere auto's.
Natuurlijk is Tesla niet slecht met reparaties en de klant helpen, toch durven ze wanneer een auto 5 jaar is een vermogen te vragen voor bijvoorbeeld deurgreep reparaties (structureel issue Model S) die op basis van de verwachtingen niet voor rekening van de klant mogen zijn.
De restwaarde van de auto zal gewoon de markt volgen. Vraag en aanbod. Zodra deze redelijk in balans zijn, zal de afschrijving netjes lopen zoals altijd. Bij Tesla's heb je zelfs meer risico op hogere afschrijving door grotere hardwarematige updates. Zoals grotere accupacks, betere hardware AP, (veel) hogere laadsnelheden of een interieur refresh.
De Model 3 is gewoon een erg goede (en ik vind ook een erg mooie) auto. Maar de kracht is juist dat het een "gewone" auto's en geen mythisch object voor de verzamelaars.
[/korrelzout mode]
Dit is nu eens een goede nuchtere en neutrale post. Een kleine noot van kritiek en een correcte weergave van wat de M3 op dit moment is. Als ik mag vertrouwen op alle tests dat ik tot nu al gelezen en bekeken heb.
Design +
Range +
Wegligging +
Prestaties +
Interieur +- ( + voor het minimalistisch int. - voor het saaie dikke stuur en te vlakke stoelen)
Garantie +- ( eerder beperkt )
Het moeten dichtslaan van de deuren krijgen ze nog wel afgesteld volgens mij, de gaps zijn nu ook zo goed als weggewerkt.
99% zeker dat ik overga tot een aankoop maar ik blijf het nuchter bekijken en ga niet mee in de hype (al wordt het moeilijk )
[korrelzout mode]
De claims over betrouwbaarheid vind ik echt te rooskleurig. Tesla heeft voor de Model 3 de garantie flink beperkt naar een beperkt aantal km EN alleen de accupack. De motoren horen voor zover in de officiële stukken is te lezen niet bij de 8 jr (100k km - 120k km) garantie. Dat zou inhouden dat diverse onderdelen die horen onder het kopje "drivetrain" vallen onder de "standaard" garantie. Ik wil wel eens zien hoeveel vertrouwen Tesla heeft in de eigen producten en dat ze zonder morren motoren vervangen na 200.000km omdat deze 1 miljoen miles mee zouden moeten gaan (door de claims van Elon is het toch mogelijk uiteindelijk op basis van non-conformiteit Tesla te "dwingen"?).
Ook de deuren vind ik op basis van wat ik nu weet een risico. Een elektronische (ont)sluiting. De deuren van de 3 moeten echt hard dicht gegooid worden in vergelijking met andere auto's.[/korrelzout mode]
[korrelzout mode]
De acceleratietijd van Dragtimes is niet 1 op 1 over te nemen. Daar gaan ze uit van een rollende start. De Model 3 presteert wel netjes rond de opgegeven specificatie, binnen de meetfoutmarge. Gewoon prima.
Even mijn eigen korrel zout
De garantie is gelijk/beter dan de beste concurrentie. Ik had ook liever gezien dat ze meer garantie gaven, maar dat is niet realistisch als je op veel grotere schaal gaat produceren en de concurrentie allemaal op ongeveer hetzelfde niveau garantie zitten. Overigens ben ik wel benieuwd naar de melding dat de huidige motoren in de 3 al een miljoen km mee zouden moeten gaan. Dat is pas gegarandeerd bij de Tesla Semi. Ook al is gezegd dat het om dezelfde motoren gaat, kan ik mij voorstellen dat er nog verbeteringen worden doorgevoerd in de komende 2 jaar.
De deuren gaan keurig dicht. Dit heb ik zelf kunnen ervaren in LA. Ik gooi deuren nooit hard dicht, en dat is ook niet nodig bij de Model 3.
Over de Model 3 motoren is gezegd "designed to last 1 million miles". Dus ruim 1.6 miljoen km . Overigens is dat bij de Semi afgezwakt naar "will not break down for 1 million miles". Daarbij vermeldend dat er 4 motoren zijn en de vrachtwagen met 2 stuks nog prima rijdt.
Even mijn eigen korrel zout
De garantie is gelijk/beter dan de beste concurrentie.
Tot nu toe is het altijd zo geweest dat een auto, op het moment dat je hem uit de showroom rijdt, een eerste deel van zijn waarde verliest.
Kijk voor de aardigheid even op website van Navigant. Lijkt een bedrijf dat onderzoek doet onder het motto: wie betaalt, bepaalt.
Je bedoelt deze:Kijk voor de aardigheid even op website van Navigant. Lijkt een bedrijf dat onderzoek doet onder het motto: wie betaalt, bepaalt.
De foto's van hun medewerkers zijn van dien aard, dat ik zelfs geen nieuwe auto van ze zou kopen
(...)Zou het niet de eerste auto kunnen zijn die de showroom uitrijdt en de volle waarde houdt (ook vanwege schaarste)? Zou het zelfs niet zo kunnen zijn dat de waardevastheid vergeleken kan worden met onroerend goed en de waarde wellicht zelfs tijdelijk hoger kan worden?(...)
Toyota ? Ik denk zo goed als de grootste autoproducent ter wereld en garantie die bijna ongeëvenaard is.
Heb je een bron/link van de opmerking dat de huidige Model 3 motoren al daarvoor zijn gemaakt? Want die kan ik niet vinden. Behalve veel media die aan de haal gaan met de ambitie dat men werkt aan een motor die 1 miljoen km meekan. Maar dat staat natuurlijk niet gelijk aan het daadwerkelijk hebben van een motor die 1 miljoen km mee kan.
At the launch of its all-new Tesla Model 3 this week, the Californian car maker made the bold claim that the new model will require servicing... almost never.
Speaking to media and guests at the event, Tesla CEO Elon Musk said: "The next generation powertrains are designed to be a million miles between services,” Musk said.