Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn gok is Genève. Nu hij officieel in de shops staat (in US) is het waarschijnlijk dat ook de rest van de wereld de auto kan bekijken. Als het net zo gaat als in 2016 (mijn eerste kennismaking met de X, in Genève dus) zal het een druk bezochte stand worden.

De belangstelling in de shops kan een graadmeter zijn. Daar wacht men anderhalf uur om een paar minuten de 3 te mogen bekijken (en dan weer snel doorlopen).

Ik zal de datum alvast noteren :) en een hotel boeken :D

Bij de model X hebben wij onze configuratie-uitnodiging gekregen net na de opening van het autosalon. Zouden ze dan nu de eerste configuratie-uitnodigingen ook versturen in maart? :)
 
Mijn gok is Genève. Nu hij officieel in de shops staat (in US) is het waarschijnlijk dat ook de rest van de wereld de auto kan bekijken. Als het net zo gaat als in 2016 (mijn eerste kennismaking met de X, in Genève dus) zal het een druk bezochte stand worden.

De belangstelling in de shops kan een graadmeter zijn. Daar wacht men anderhalf uur om een paar minuten de 3 te mogen bekijken (en dan weer snel doorlopen).
Goede reden voor een lang weekend Oostkust ;)
3DEB3CDA-335F-4BE7-8BCC-5C62DBBAD178.jpeg

Deze zagen wij eind oktober. Wat hebben wij toch met rood ;)
 
Last edited:
Daar zijn geen echte cijfers van bekend. Wel schattingen en die lopen uiteen van 20 tot 30k.
Misschien iets onderbouwing. Op dit moment rond 10k Tesla's in Nederland. In totaal zijn er 200k Tesla's (zijn er meer) dat wil zeggen 5% hiervan in NL. Bij 500k reserveringen is dat 25k voor Model 3 in NL. Maar is allemaal nattevingerwerk.

Er zijn geen recente cijfers van het totaal aantal reserveringen maar dat zal nog wel gestaag groeien doordat de hoop op passende alternatieven voorlopig vervliegt.
Ik ben in de cijfers gedoken en er zijn ca 287.000 Tesla's geproduceerd sinds 2012, daarvan zijn er vast ook een aantal afgeschreven en voor 2012 zijn vast nog een x-duizend verkocht, dus ergens rond de 300.000 lijkt me reëel. Nederland zit met ca 10.000 op 3,33%. Dat aandeel loslatend op 500k reserveringen geeft ~16,5k. Met de vermoedelijke S/X-groei van 2018 en 2019 in het vooruitschiet (was ~3300 in 2017) zou de M3-verkopen daarmee in de buurt komen van de gecombineerde verkopen van S en X tezamen oftewel een verdubbeling van het totaal aantal Tesla's in Nederland in 1 jaar! Ik ben benieuwd.
 
Last edited:
Mijn gok is Genève. Nu hij officieel in de shops staat (in US) is het waarschijnlijk dat ook de rest van de wereld de auto kan bekijken. Als het net zo gaat als in 2016 (mijn eerste kennismaking met de X, in Genève dus) zal het een druk bezochte stand worden.

De belangstelling in de shops kan een graadmeter zijn. Daar wacht men anderhalf uur om een paar minuten de 3 te mogen bekijken (en dan weer snel doorlopen).

Tesla staat (nog) niet op de exhibitor list :(

88th Geneva International Motor Show
 
Er is een dreiging, die Tesla ongetwijfeld ziet, dat model S/X rijders afhaken van EV's of overstappen naar goedkopere elektrisch aangedreven alternatieven (Ampera-e, Leaf 60, Ioniq).
Ik kan me echt niet voorstellen dat model S/X rijders overstappen naar een Ampera-e, Leaf 60 of Ioniq. Het verschil in luxe is gewoon te groot. Dan maken de verschillende nieuwkomers zoals Jaguar en Polestar meer kans.
 
@RichieB Ik gaf alleen de voorbeelden omdat die auto's onder de €50.000 uitkomen en daarom (volledig) binnen de 4% bijtelling vallen. Er zijn nog geen prijzen bekend van de jaguar en polestar, dus weten we niet of dat werkelijk alternatieven zijn.

EDIT: ik zie dat de Polestar 2 een prijskaartje moet krijgen in de buurt van de model 3, dus dat zou ook een alternatief kunnen zijn (ALS die in 2019 uitkomt). Jaguar I-Pace lukt dat niet, die zal al >15% duurder zijn dan de ice F-Pace (~€57.000) en concurreren met de model X.
 
Last edited:
Dat.... kan nog wel eens meevallen.
Zeg Hans je schrijft telkens dat we onze 3'tjes onder de 2018 kerstboom zullen hebben, of zelfs eerder, maar weet jij daar meer van? Het intrigeert me echt; als je er meer van weet kan je vermoedelijk niet uitleggen waarom, maar dan is een "ja, ik weet er meer van" ook al een goed antwoord wat mij betreft :).
Ik ben (zonder enige in-house kennis) meer pessimistisch: M3 staat niet in Genève in maart 2018, en onze eigen M3'tjes ook niet onder onze kerstboom 2018 :(. Ik hoop dat ik me vergis natuurlijk. M3 in Genève, dat zou sowieso al een leuke road-trip opleveren!
 
Tesla Nederland verwacht over 2 maand eerste demo M3's, dus daar hoef je niet voor naar Genève. (Voorrang voor hen die gereserveerd hebben ;-)
Wow!! Tell me more! :) Is er nog een "officieel" statement daarover?

Zou wel erg leuk zijn om even "kennis te maken" met de 3 voor de zomer. Je hebt het over "demo" auto's. Zijn dat dan VS versies? En alleen om die "paar minuten erin zitten en wegwezen?"

@RichieB Ik gaf alleen de voorbeelden omdat die auto's onder de €50.000 uitkomen en daarom (volledig) binnen de 4% bijtelling vallen. Er zijn nog geen prijzen bekend van de jaguar en polestar, dus weten we niet of dat werkelijk alternatieven zijn.

EDIT: ik zie dat de Polestar 2 een prijskaartje moet krijgen in de buurt van de model 3, dus dat zou ook een alternatief kunnen zijn (ALS die in 2019 uitkomt). Jaguar I-Pace lukt dat niet, die zal al >15% duurder zijn dan de ice F-Pace (~€57.000) en concurreren met de model X.

Of mensen snel overstappen van een 100k auto naar een 40-50k auto is natuurlijk maar de vraag. De 50kW laadsnelheid van de Leaf, Ampera-e, Golf-e, I-Pace (vanaf € 75k), etc. zie ik als een behoorlijke beperking t.o.v. de Model 3 (S/X). Niet voor woon-werk verkeer, maar als "totale vervanger van de familie ICE" of Model S/X. De "kleine" accu van de nieuwe Leaf (40kWh) is ook net te weinig voor comfortabel "op vakantie".

Wat dat aangaat lijkt de Hyundai het echt bruikbare alternatief te worden. Zeker wanneer de 100kW CCS optie op die auto zit en deze inderdaad met een 45-50kW accu zal worden geleverd dit jaar voor < € 50k.

Grootste concurrent voor de S/X lijkt toch de Model 3 te zijn, al is het een compleet ander type auto.

Maar voor alle concurrenten geldt...je moet ze wel kunnen kopen en geleverd krijgen. Afgezien van de Leaf, lijken de "andere modellen" voor de periode 2018-2020 te blijven hangen in enkele 10duizenden auto's per jaar. En dat is een orde van grootte te weinig om een echte Tesla-concurrent (of killer) genoemd te mogen worden naar mijn bescheiden mening.

Overigens zal de Model 3 LR zeer waarschijnlijk niet < € 50k gaan kosten:

Op basis van de basisprijs van de S uit de VS en de excl. BTW prijs van de basis S in NL en 1025 voor kosten rijklaar, zou de Model 3 LR momenteel uitkomen op minimaal € 52.5 k (incl. BTW en kosten rijklaar). Het Standard Range model zou momenteel rond de € 42k uitkomen.
 
Last edited:
Vakantie / buitenland en NIET-Tesla laden... bij alle beschouwingen hierboven: in het buitenland 50kW snelladen ( Chademo, CCS, 43kW AC) is NIET nederland, met veel Fastned, Allego en nog wat anderen.
Bijv. afgelopen sept. met Leaf/30kWh naar de mediterrannée geweest, dat gaat, is avontuurlijk qua (snel)laden maar is wel een militaire expeditie qua planning. Ik vind dat wel lollig, in de zomer dan, maar bijv. met de Leaf naar de wintersport in Frankrijk NOWAY... !
Het Eu Tesla SuC netwerk is ongekend. In alle opzichten....
In het buitenland is qua 50kW snelladen meestal maar één snellader per lokatie, redundantie, dus kunnen terugvallen op een andere snellaad-lokatie vlakbij is (heel) veel uitzoekerijen planning. Er zijn er ook nogal wat kapot, service/tel.helpdek is vaak slecht tot gewoon helemaal afwezig. Toppunt was Arles, 3 snelladers, alledrie kapot, bij de goedwillende Nissan dealer aldaar (1x50kW kapot) hadden ze geen idee. En dat komt dus geregeld voor.... PS Parijs-Avignon met de autotrein gedaan (scheelt 1400km), is sowieso een aanrader, ook met ICE.
 
Hier wat specs van de Model 3 vergeleken met S en X:
View attachment 257638
Ik was nieuwsgierig naar de afmetingen van de 3 ten opzichte van andere auto's en kwam deze tabel tegen. 't Is me nooit zo opgevallen uit de Youtube videos, maar tjonge wat is de Model 3 breed. Ik dacht dat ie een heel stuk smaller zou zijn dan de model S, maar het scheelt slechts 3 centimeter (spiegels ingeklapt). Zo'n 9-12 cm breder dan de naaste concurrenten BMW 3, Audi A4 en Mercedes C.
Ik ben benieuwd hoe de 3 in het echt zal zijn. Kan niet wachten om een proefrit te maken.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 11.50.01.png
 
Last edited: