Tesla Nederland verwacht over 2 maand eerste demo M3's, dus daar hoef je niet voor naar Genève. (Voorrang voor hen die gereserveerd hebben ;-)
Wow!! Tell me more!
Is er nog een "officieel" statement daarover?
Zou wel erg leuk zijn om even "kennis te maken" met de 3 voor de zomer. Je hebt het over "demo" auto's. Zijn dat dan VS versies? En alleen om die "paar minuten erin zitten en wegwezen?"
@RichieB Ik gaf alleen de voorbeelden omdat die auto's onder de €50.000 uitkomen en daarom (volledig) binnen de 4% bijtelling vallen. Er zijn nog geen prijzen bekend van de jaguar en polestar, dus weten we niet of dat werkelijk alternatieven zijn.
EDIT: ik zie dat de Polestar 2 een prijskaartje moet krijgen in de buurt van de model 3, dus dat zou ook een alternatief kunnen zijn (ALS die in 2019 uitkomt). Jaguar I-Pace lukt dat niet, die zal al >15% duurder zijn dan de ice F-Pace (~€57.000) en concurreren met de model X.
Of mensen snel overstappen van een 100k auto naar een 40-50k auto is natuurlijk maar de vraag. De 50kW laadsnelheid van de Leaf, Ampera-e, Golf-e, I-Pace (vanaf € 75k), etc. zie ik als een behoorlijke beperking t.o.v. de Model 3 (S/X). Niet voor woon-werk verkeer, maar als "totale vervanger van de familie ICE" of Model S/X. De "kleine" accu van de nieuwe Leaf (40kWh) is ook net te weinig voor comfortabel "op vakantie".
Wat dat aangaat lijkt de Hyundai het echt bruikbare alternatief te worden. Zeker wanneer de 100kW CCS optie op die auto zit en deze inderdaad met een 45-50kW accu zal worden geleverd dit jaar voor < € 50k.
Grootste concurrent voor de S/X lijkt toch de Model 3 te zijn, al is het een compleet ander type auto.
Maar voor alle concurrenten geldt...je moet ze wel kunnen kopen en geleverd krijgen. Afgezien van de Leaf, lijken de "andere modellen" voor de periode 2018-2020 te blijven hangen in enkele 10duizenden auto's per jaar. En dat is een orde van grootte te weinig om een echte Tesla-concurrent (of killer) genoemd te mogen worden naar mijn bescheiden mening.
Overigens zal de Model 3 LR zeer waarschijnlijk niet < € 50k gaan kosten:
Op basis van de basisprijs van de S uit de VS en de excl. BTW prijs van de basis S in NL en 1025 voor kosten rijklaar, zou de Model 3 LR momenteel uitkomen op minimaal € 52.5 k (incl. BTW en kosten rijklaar). Het Standard Range model zou momenteel rond de € 42k uitkomen.