Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
ben er nog niet uit of ik voor de SR of LR versie ga. Ik nijg eerder naar de LR versie maar is mijn redenering juist,
Ik doe 77km per dag (indien het enkel woon werk is, zonder extra kilometers) Hier doe ik 20% bij voor onvoorziene omstandigheden en komt uit op een 93 km. Bij een standaard model moet ik opladen tot 26 a 27 % maar om dezelfde range te halen bij een LR model hoef ik slechts op te laden tot 18 a 19 % (indien ik dag per dag zou opladen)

waarschijnlijk zie ik het helemaal verkeerd?
 
ben er nog niet uit of ik voor de SR of LR versie ga. Ik nijg eerder naar de LR versie maar is mijn redenering juist,
Ik doe 77km per dag (indien het enkel woon werk is, zonder extra kilometers) Hier doe ik 20% bij voor onvoorziene omstandigheden en komt uit op een 93 km. Bij een standaard model moet ik opladen tot 26 a 27 % maar om dezelfde range te halen bij een LR model hoef ik slechts op te laden tot 18 a 19 % (indien ik dag per dag zou opladen)

waarschijnlijk zie ik het helemaal verkeerd?
Klopt.
Niet zoveel over nadenken. Gewoon elke dag in de lader pluggen, met de auto ingesteld op laden tot 80%.
Als je een keer verder weg gaat, stel je ‘m eenmalig in voor een 100% lading.

De eventuele extra batterijcapaciteit koop je alleen om thuis en op het werk meer te kunnen laden, zodat je onderweg minder hoeft te laden. Als je daarmee de enige laadstop overbodig maakt, heb je echt winst. Bij nog langere reizen is die winst veel minder.
 
Last edited:
Ik ben zelfstandig, maar de model 3 gaat waarschijnlijk privé.
de model S is nog niet afgeschreven tegen de komst van de model 3 en de boekwaarde is momenteel nog hoger dan de waarde van de model 3.
Bijkomend argument. de S is bijna uit garantie en dan kunnen eventuele kosten beter gedragen worden door de vennootschap dan privé.

Het is de vraag hoeveel particulieren een nieuwe auto kopen van 50k of meer. Ze zullen er wel zijn maar de legendarische Henk en Ingrid (erg geliefd in de VER club) zitten daar niet tussen. Om eerlijk te zijn kunnen die denk ik beter gewoon hun huidige auto zo lang mogelijk blijven gebruiken totdat er gebruikte EV's (van de nieuwe soort) beschikbaar komen, tenzij ze erg gedreven zijn.
Vandaag op een verjaardag geweest waar men het artikel van de ANWB had gelezen en ervan overtuigd was dat vakantie met een EV ondoenlijk is, en daarom een EV voorlopig nog geen optie.

Gelukkig had ik mijn schemaatje bij de hand en kon ze goed toelichten wat met de juiste EV gewoon al een paar jaar kan. Uiteraard de hoge prijs maar verteld van Model 3 die de prijs zo'n beetje halveert en waarmee die reizen ook mogelijk zijn, wellicht voor de eersten al over een beperkt aantal maanden.

En iedereen is nog erg terughoudend en vindt zelfs mijn 400 tot 450 km nog magertjes want in de beleving wil men toch naar die tante in Appingedam en terug kunnen reizen. Rationaliteit bestaat daar niet, een auto betekent vrijheid en moet je overal kunnen brengen waar je wilt. Daarom zijn we er voorlopig nog niet.

Model 3 met range van 300 - 350 km gaat het, als men dan toch een EV wil kopen en het geld ervoor over heeft, niet snel worden. Dat hoeft ook niet want de LR is zijn meerprijs dubbel en dwars waard.

Mijn inschatting waar iedereen uiteraard anders over kan denken.
 
  • Funny
Reactions: Ger356
Ik nijg ook naar de LR. Naast het normale werkverkeer ook wekelijks een afstand van 370 km visa versa. Dat gaat met de SR, lijkt mij, lastig worden. Daarbij veel zonnepanelen, waarbij die energie met de LR volledig ingezet kan worden.
Nu hebben wij een Zoe en een ICE. Wanneer momenteel afstanden afgelegd dienen te worden, waarbij de Zoe een laadpauze onderweg vergt, word meestal de ICE ingezet. Ik zou wel eens spijt kunnen krijgen van een SR.
(overigens ook van plan met de M3 op vakantie te gaan)
 
Ik zie het toch anders. Alles hangt af van het budget en het prijsverschil tussen LR en SR. Een tussenlading doe je niet tot vol of tot 80%, maar tot de eindbestemming (of de thuishaven) risicoloos bereikbaar wordt. Met een auto die een realistisch bereik heeft van 250 à 300 km kom je zo bijna overal met een minimale extra reistijd. Je zou met de SR dus af en toe een kwartiertje aan het laden zijn.

Het is niet het einde van de wereld om zo het einde van de wereld te vermijden.(Snap je hem?)

Voor de jaarlijkse autoreizen, splits je je dag in twee of drie delen en doe je per dagdeel hetzelfde. Vol vertrekken, 300 km rijden, kort bijladen en 150 km rijden tot de lunch. Tijdens de lunch tot minstens 80% laden. Opnieuw 250 km rijden, kort bijladen en rijden tot het avondeten en opnieuw minstens 80% laden. En de dag eindigen met een bijkomende 250 km. Een reis van 1000 km is zo, ook met de SR, de Kona, de Leaf+, de I-pace, de Ioniq (twijfelgeval, maar misschien toch dankzij superlaag verbruik en laadsnelheid van 500km/u) haalbaar in een dag.
Wie aan een snelheid van 150 km/u 1500km per dag wil afleggen, zoekt beter en andere oplossing of zou misschien beter met het vliegtuig gaan.
 
Ik zie het toch anders. Alles hangt af van het budget en het prijsverschil tussen LR en SR. Een tussenlading doe je niet tot vol of tot 80%, maar tot de eindbestemming (of de thuishaven) risicoloos bereikbaar wordt. Met een auto die een realistisch bereik heeft van 250 à 300 km kom je zo bijna overal met een minimale extra reistijd. Je zou met de SR dus af en toe een kwartiertje aan het laden zijn.

Het is niet het einde van de wereld om zo het einde van de wereld te vermijden.(Snap je hem?)

Voor de jaarlijkse autoreizen, splits je je dag in twee of drie delen en doe je per dagdeel hetzelfde. Vol vertrekken, 300 km rijden, kort bijladen en 150 km rijden tot de lunch. Tijdens de lunch tot minstens 80% laden. Opnieuw 250 km rijden, kort bijladen en rijden tot het avondeten en opnieuw minstens 80% laden. En de dag eindigen met een bijkomende 250 km. Een reis van 1000 km is zo, ook met de SR, de Kona, de Leaf+, de I-pace, de Ioniq (twijfelgeval, maar misschien toch dankzij superlaag verbruik en laadsnelheid van 500km/u) haalbaar in een dag.
Wie aan een snelheid van 150 km/u 1500km per dag wil afleggen, zoekt beter en andere oplossing of zou misschien beter met het vliegtuig gaan.

Ik zal dit voorlopig voor mij als afsluiting beschouwen omdat we anders in cirkels gaan maar ik heb ooit een symposiumdiscussie, waar het ging om ratio bij menselijke beslissingen, doodgeslagen door te veronderstellen dat de parking dan wel vol zou staan met Dacia's. En geloof me, in mijn netwerken zijn dat echte zeldzaamheden. De koop van een auto gaat zelden op basis van budget (ok, leasebedrijven wellicht maar ook daar houdt men rekening met de wensen van de klant dus biedt SR en LR aan) maar via een mix met emotionele argumenten. Ik weet het bij mezelf. Mijn vorige S was een 70D. Ik kon daar overal mee komen, nooit krap gezeten, maar ervaar de, op zich niet zo heel veel grotere, range van 90D als een weldaad. Niet zozeer op vakanties, maar juist de dagelijkse ritten of als het rustig is bijna een week niet hoeven aankoppelen. Als straks, ik ga ervan uit ergens 2020, de upgrades komen met ranges boven 800 km tegen acceptabele meerprijzen dan ga ik daarvoor. Verschil zit hem alleen in aantal cellen en die worden in steeds sneller tempo afgevuurd. Heerlijk, gewoon aan laden denken als het zo eens uitkomt of een tijdje helemaal niet. Zal ook heel positief zijn voor de laadinfra. Past allemaal precies in het langere termijn plaatje.
 
Tja, sorry voor de herhaling maar op dezelfde argumenten kan ik moeilijk een ander antwoord geven dan voordien.
Zolang het batterijpack de duurste component is van een EV, en het ziet er naar uit dat dat nog lang het geval zal zijn, komt extra range met een flinke meerkost. Misschien dat in jouw netwerk budget geen rol speelt, maar de werkelijkheid is voor het merendeel van de mensheid anders, heeft ook met prioriteiten te maken.
Nederland en België zijn erg gul met het promoten van EVs voor zakelijke rijders waardoor het beeld wat scheef trekt, maar de Europese verkoopsaantallen bewijzen dat, in de praktijk, de meeste kopers van een EV (>85%) gaan voor het haalbare: een wagen met +-200km range en een prijs ruim onder 50.000€. De reden is duidelijk: een wagen van 50.000€ of meer is voor heel veel mensen onbetaalbaar zonder offers te brengen waartoe ze niet bereid zijn. En als ik de commotie lees die ontstond omdat de incentives in Nederland wat zullen afnemen vanaf 2019, denk ik dat ook veel Tesla-eigenaars zich naast emoties ook deels laten leiden door de prijs.
Ik beweer dat een EV met een range van 250 à 300km ook al erg bruikbaar is.
Dat de M3 de verhoudingen wat gaat veranderen is duidelijk, maar de mate waarin zal het sterk afhangen van de prijs van de SR.
 
Ik weet niet of dit al gepost is maar Nextmove heeft de Model 3 op de Autobahn getest bij 120 en 150 km/u. Zeker bij 120 km/u een indrukwekkende range!

Folgende Ergebnisse haben wir ermittelt:
150 km/h: - Verbrauch/Consumption: 229 Wh/km - Reichweite/Range : 315 km
120 km/h: - Verbrauch/Consumption: 164 Wh/km - Reichweite/Range: 450 km


Klopt ook aardig met
https://electrek.co/2018/07/24/tesla-model3-epa-ratings-advertise/
waarin halfverwege
... For example, a Model 3 owner recently got an impressive 375 miles of range at 70 mph on the highway....
dat is dus
112 km/h: - Bereik: 603 km

Dit is dus één van de hoofdredenen dat we voor de M3 LR gaan en er afh. garantie / onderhoud zo lang mogelijk privé in gaan rijden! Hopelijk minimaal 8 jaar maar liever net zo langs als onze Saab ooit, 17 jaar. Het record van ons Fendt trekker, nu al 38 jaar going strong halen we (zelf) zeker niet.
 
  • Like
Reactions: Klaas
Klopt ook aardig met
https://electrek.co/2018/07/24/tesla-model3-epa-ratings-advertise/
waarin halfverwege
... For example, a Model 3 owner recently got an impressive 375 miles of range at 70 mph on the highway....
dat is dus
112 km/h: - Bereik: 603 km
Die 603 km bij 112 km/u lijkt me erg optimistisch en niet in lijn met de autobahn test. Ik verwacht op basis van de Autobahn test eerder rond de 475-480 km bij 112 km/u.
Deze resultaten vallen me eerlijk gezegd wat tegen. Ik hoopte bij 120 km/u een range te zien van 500+ km, ook al omdat in de VS de 310 mijl/499 km EPA range een kunstmatige verlaging is door Tesla van werkelijk 334 mijl (537 km). Voor de standard range die ik op het oog heb, zal bij 120 km/u de 350 km range vermoedelijk onbereikbaar zijn.
 
Die 603 km bij 112 km/u lijkt me erg optimistisch en niet in lijn met de autobahn test. Ik verwacht op basis van de Autobahn test eerder rond de 475-480 km bij 112 km/u.
Deze resultaten vallen me eerlijk gezegd wat tegen. Ik hoopte bij 120 km/u een range te zien van 500+ km, ook al omdat in de VS de 310 mijl/499 km EPA range een kunstmatige verlaging is door Tesla van werkelijk 334 mijl (537 km). Voor de standard range die ik op het oog heb, zal bij 120 km/u de 350 km range vermoedelijk onbereikbaar zijn.

:oops: Pittig commentaar in het redditdraadje inderdaad! Voortaan ga ik electrek links eerst even heel goed nalezen! Jij verwoordt je reactie met ...lijkt me erg optimistisch.... nog heel netjes. Maar 470-480km kunnen we ook heel goed mee leven.
 
Die 603 km bij 112 km/u lijkt me erg optimistisch en niet in lijn met de autobahn test. Ik verwacht op basis van de Autobahn test eerder rond de 475-480 km bij 112 km/u.
Deze resultaten vallen me eerlijk gezegd wat tegen. Ik hoopte bij 120 km/u een range te zien van 500+ km, ook al omdat in de VS de 310 mijl/499 km EPA range een kunstmatige verlaging is door Tesla van werkelijk 334 mijl (537 km). Voor de standard range die ik op het oog heb, zal bij 120 km/u de 350 km range vermoedelijk onbereikbaar zijn.

De officiele “highway” test (gemiddeld maar 80 km/u) geeft 318 mijl / 511 km. De totale EPA score ligt hoger omdat “city” test hoger scoorde (348 mijl / 558 km). Dat men op Autobahn 450 haalt bij 120 valt mij juist op doordat het meer is dan ik had verwacht. Zal wel door warmte komen.

De standard range zal 2/3 halen van long range. De standard range heeft 2/3 van batterijcellen aanboord. Op snelweg heeft gewicht een nihil effect. Dus 300 km a 120 km/u voor standard range bij warm weer. In winter verwacht ik zo’n 270 km voor standard range en 400 voor long range.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
De officiele “highway” test (gemiddeld maar 80 km/u) geeft 318 mijl / 511 km. De totale EPA score ligt hoger omdat “city” test hoger scoorde (348 mijl / 558 km). Dat men op Autobahn 450 haalt bij 120 valt mij juist op doordat het meer is dan ik had verwacht. Zal wel door warmte komen.

De standard range zal 2/3 halen van long range. De standard range heeft 2/3 van batterijcellen aanboord. Op snelweg heeft gewicht een nihil effect. Dus 300 km a 120 km/u voor standard range bij warm weer. In winter verwacht ik zo’n 270 km voor standard range en 400 voor long range.
Realistisch (alle omstandigheden) zou ik dan rekenen met:

SR: 250km
LR: 375km

Ja, je kan zeker weten meer halen dan dat, maar om zonder range anxiety te rijden zou ik zelf hier mee rekenen.

Ik heb gezien dat men uit een LR ongeveer 66kWh haalt, dat is bij 375km dan 176Wh/km. Een realistische waarde voor een Model 3.
 
Realistisch (alle omstandigheden) zou ik dan rekenen met:

SR: 250km
LR: 375km

Ja, je kan zeker weten meer halen dan dat, maar om zonder range anxiety te rijden zou ik zelf hier mee rekenen.

Ik heb gezien dat men uit een LR ongeveer 66kWh haalt, dat is bij 375km dan 176Wh/km. Een realistische waarde voor een Model 3.

Je haalt er sowieso meer uit dan 66 kWh. Dat had te maken met lengte van test en systemen van auto die zo’n 250 W slurpen. 250W * 32 uur is 8 kWh en dus 74 bruikbaar.
 
  • Like
Reactions: S-19910
  • Funny
Reactions: MusQueTear
Dat zou geweldig zijn!

Spoiler alert: In 2015 is er ook een S gespot met fabrieksplaten die een U-haul trok, volbehangen met meetapparatuur. Dat leek toen veelbelovend maar was wellicht bedoeld als test voor de X.
Dat is niet zo voor de 3, tenzij ... de Y de trekhaak krijgt.

Het is aangekondigd, dus langdurig vertrouwen loont weer.

"Back in 2016, Tesla CEO Elon Musk said that they will offer an optional tow hitch for the Model 3, but it has yet to happen a year into production."