Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Op snelweg heeft gewicht een nihil effect.
Ook op snelweg heeft het gewicht belang. De rolweerstand is evenredig met het gewicht van de auto. Bij 120 km/u betekent 10% meer massa ongeveer 0,6 kWh/100km meer verbruik. Dat absolute meerverbruik is trouwens onafhankelijk van de snelheid en wordt dus relatief gezien belangrijker bij lagere snelheden.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Ook op snelweg heeft het gewicht belang. De rolweerstand is evenredig met het gewicht van de auto. Bij 120 km/u betekent 10% meer massa ongeveer 0,6 kWh/100km meer verbruik. Dat absolute meerverbruik is trouwens onafhankelijk van de snelheid en wordt dus relatief gezien belangrijker bij lagere snelheden.

0,6 kWh per 100 km = 6 Wh/km. Ik vind dat verwaarloosbaar.
 
Een richtcijfer: voor een wagen van 2000kg is de rolweerstand verantwoordelijk voor een verbruik van 5,45 kWh/100km, onafhankelijk van de snelheid, maar evenredig met de massa en de rolweerstandscoëfficiënt (die dan weer afhangt van het wegdek en de bandenspanning en ik op 0,01 inschat). Vandaar dat 10% meer massa 0,6 kWh/100km betekent.
Een Cx-waarde die 10% hoger ligt, geeft bij 120 km/u een meerverbruik van 1,1 kWh/100km. Daar wel afhankelijk van de snelheid: kwadratisch zelfs.
 
Performance Model 3 krijgt referalprogramma voor onbeperkt gratis superchargen. Zou dat ook voor ons gelden?

Zal wel. Tesla heeft de gewoonte om die soort programma's door te rollen tegen dat ze aflopen. Dus ik geloof dat er op 16 september gewoon weer een mail in de bus zit dat de referral actie verlengd is. En op 1 november ook weer. En dan weer op 15 december. Etc.
 
Zal wel. Tesla heeft de gewoonte om die soort programma's door te rollen tegen dat ze aflopen. Dus ik geloof dat er op 16 september gewoon weer een mail in de bus zit dat de referral actie verlengd is. En op 1 november ook weer. En dan weer op 15 december. Etc.

maar dan moet je wel iemand kennen die Tesla klant is die je een referral code bezorgd? En als je geen code kan vastkrijgen en je besteld een M3P heb je "pech" en betaal je voor je suc?
 
Zal wel. Tesla heeft de gewoonte om die soort programma's door te rollen tegen dat ze aflopen. Dus ik geloof dat er op 16 september gewoon weer een mail in de bus zit dat de referral actie verlengd is. En op 1 november ook weer. En dan weer op 15 december. Etc.

Het enige nieuwe element is dat ze het nu hebben over concreet een jaar vanaf levering unlimited superchargen. Maar persoonlijk denk ik dat ze dit nog een tijdje als USP blijven gebruiken. Werkt.
 
Het enige nieuwe element is dat ze het nu hebben over concreet een jaar vanaf levering unlimited superchargen. Maar persoonlijk denk ik dat ze dit nog een tijdje als USP blijven gebruiken. Werkt.
Ik vind het een knappe vondst. De performance versie wordt er aantrekkelijker door, waardoor meer kopers net over de grens worden getrokken en dat zal weer positief uitwerken op de winst.
Wel ben ik benieuwd wat dit zal doen met de belasting van het Supercharger-netwerk. Met de hoeveelheden M3's die verkocht worden, zal dit flink toenemen. We gaan zien hoe dit zich ontwikkelt in de VS. Daar zijn in bepaalde staten al overvolle supercharger-stations.
 
Last edited:
Ik vind het een knappe vondst. De performance versie wordt er aantrekkelijker door, waardoor meer kopers net over de grens worden getrokken en dat zal weer positief uitwerken op de winst.
Wel ben ik benieuwd wat dit zal doen met de belasting van het Supercharger-netwerk. Met de hoeveelheden M3's die verkocht worden, zal dit flink toenemen. We gaan zien hoe dit zich ontwikkelt in de VS. Daar zijn in bepaalde staten al overvolle supercharger-stations.
Zo erg kan het daar niet zijn. Amsterdam is een constante factor in de top-10 wereldwijd en daar gaat ook weinig mis.
 
Ik vind het een knappe vondst. De performance versie wordt er aantrekkelijker door, waardoor meer kopers net over de grens worden getrokken en dat zal weer positief uitwerken op de winst.
Wel ben ik benieuwd wat dit zal doen met de belasting van het Supercharger-netwerk. Met de hoeveelheden M3's die verkocht worden, zal dit flink toenemen. We gaan zien hoe dit zich ontwikkelt in de VS. Daar zijn in bepaalde staten al overvolle supercharger-stations.

Het hangt af van het aandeel van de P versies in het geheel.
 
Uit de http://ir.teslamotors.com/static-files/7235e525-db16-470c-8dce-9ecac0ad7712 = Q2 update letter:
Average selling price will remain high for several quarters as we expect a richer mix in the initial wave of Model 3 deliveries to Europe and APAC. We believe future Model 3 cost savings will more than offset the normalization of the Model 3 average selling price in the second half of 2019

Vrij vertaald is mijn interpretatie:
  • In eerste helft van 2019 worden in Europa en Azië de duurdere M3 modellen verkocht
  • Pas in tweede helft van 2019 komt de SR batterij versie
 
  • Like
Reactions: schonelucht
het laatste stukje uit de "letter";

Interest expenses in Q3 should be roughly $170 million (with approximately half being non-cash) and losses attributable to noncontrolling interest should remain in line with the last quarter. It took 15 years to execute on our initial goal to produce an affordable, long-range electric vehicle that can also be highly profitable. In the second half of 2018, we expect, for the first time in our history, to become both sustainably profitable and cash flow positive. None of this would be possible without the incredible efforts of our employees and the support of our customers, suppliers and investors. We thank you for your unwavering support and we have never been more excited on what the next few years will produce.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and ebullio
Uit de http://ir.teslamotors.com/static-files/7235e525-db16-470c-8dce-9ecac0ad7712 = Q2 update letter:
Average selling price will remain high for several quarters as we expect a richer mix in the initial wave of Model 3 deliveries to Europe and APAC. We believe future Model 3 cost savings will more than offset the normalization of the Model 3 average selling price in the second half of 2019

Vrij vertaald is mijn interpretatie:
  • In eerste helft van 2019 worden in Europa en Azië de duurdere M3 modellen verkocht
  • Pas in tweede helft van 2019 komt de SR batterij versie
Dat lees ik er helemaal niet in eigenlijk. Men verwacht dat de initiële golf van auto's vooral de meer luxere uitvoeringen zijn. De SR komt eind dit jaar beschikbaar. Maar het zou kunnen dat deze nog niet direct in erg grote aantallen beschikbaar zijn. De luxere mix is volgens mij ook gestuurd door klantkeuze en niet direct beschikbaarheid.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Dat lees ik er helemaal niet in eigenlijk. Men verwacht dat de initiële golf van auto's vooral de meer luxere uitvoeringen zijn. De SR komt eind dit jaar beschikbaar. Maar het zou kunnen dat deze nog niet direct in erg grote aantallen beschikbaar zijn. De luxere mix is volgens mij ook gestuurd door klantkeuze en niet direct beschikbaarheid.

Ik ga ook voor de full option M3 performance (nou ja dan zonder FSD denk ik nu)
 
Dat lees ik er helemaal niet in eigenlijk. Men verwacht dat de initiële golf van auto's vooral de meer luxere uitvoeringen zijn. De SR komt eind dit jaar beschikbaar. Maar het zou kunnen dat deze nog niet direct in erg grote aantallen beschikbaar zijn. De luxere mix is volgens mij ook gestuurd door klantkeuze en niet direct beschikbaarheid.
We gaan het zien... Verbaast me sowieso dat de analisten nu de geclaimde 5000 geproduceerde M3's per week slikken. De forecast is om in Q3 50.000 tot 55.000 exemplaren te produceren. Da's minder dan 4000 per week en staat ook ver af van de verwachting om eind augustus op 6000 exemplaren te zitten. Of zitten er in een Amerikaans kwartaal maar 2 maanden? =:-o
 
We gaan het zien... Verbaast me sowieso dat de analisten nu de geclaimde 5000 geproduceerde M3's per week slikken. De forecast is om in Q3 50.000 tot 55.000 exemplaren te produceren. Da's minder dan 4000 per week en staat ook ver af van de verwachting om eind augustus op 6000 exemplaren te zitten. Of zitten er in een Amerikaans kwartaal maar 2 maanden? =:-o
Zullen wel weer een paar onderhoudsdagen/weken bijzitten. Tesla heeft expliciet aangegeven dat de 7000 per week S3X meermalen in juli werd gehaald, dat wekt vertrouwen.
 
We gaan het zien... Verbaast me sowieso dat de analisten nu de geclaimde 5000 geproduceerde M3's per week slikken. De forecast is om in Q3 50.000 tot 55.000 exemplaren te produceren. Da's minder dan 4000 per week en staat ook ver af van de verwachting om eind augustus op 6000 exemplaren te zitten. Of zitten er in een Amerikaans kwartaal maar 2 maanden? =:-o

Goed punt! Ik weet niet of hun Q3 ook 13 weken kent. Elon Musk zei eerder dit jaar dat hij voorzichter zal zijn met beloftes aangaande data waarop functies/producten beschikbaar zullen zijn. Wellicht zijn ze hier dus ook conservatiever. Wellicht houden ze ook rekening met wat downtime m.b.t. bijschaven productielijnen.

In Q2 hebben ze 28.500 Model 3's gemaakt. Dan zou 55.000 een verdubbeling zijn. Lijkt me een mooi doel :)