Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
De Model 3 verkochte aantallen: jan1875 feb 2485 maart 3820 april 3875 mei 6250 , juni 6062 en in juli 14.250.. ..totaal dit jaar ( 38.617)
Monthly Plug-In Sales Scorecard
Nu wordt duidelijk dat de model 3 geen concurrentie te duchten heeft van andere EV's. Tien(!) keer zoveel auto's verkocht als de nummers 2 en 3. En dat wordt alleen maar meer. De grootste concurrenten zijn de ice's en in het m3 segment is ook die barriere geslecht met een marktaandeel van meer dan 50%.
Zou de Model 3 de best verkochte auto in de VS kunnen worden?
 
De Model 3 verkochte aantallen: jan1875 feb 2485 maart 3820 april 3875 mei 6250 , juni 6062 en in juli 14.250.. ..totaal dit jaar ( 38.617)
Monthly Plug-In Sales Scorecard

Dit is enkel van VS en Inside EV's werkt met inschattingen (die overigens tot nu toe erg nauwkeurig bleken).
Officieel zijn er in Q1+Q2 26.620 Model 3's geleverd (volgens Inside EV's 24.367 in VS). Er waren 11.166 stuks onderweg eind juni. Die zijn inmiddels allemaal geleverd lijkt me. Die 11.166 komen er dus nog bij voor 37.786 Model 3's. Die 11.000 zitten in de 14.000 die Inside EV's vermeld voor juli, maar daar zitten nog eens 3.000 stuks bovenop en een x aantal voor Canada. Ik verwacht dat ze op meer dan 40.000 zitten en heel rap naar de 100.000 gaan. Voor einde van het jaar zijn ze ruim door 100.000 heen.
 
Als ze in dit tempo doorgaan met het verhogen van de prijs is hij helemaal onbetaalbaar als hij naar Europa komt.
Tesla increases price of Model 3 Dual Motor and a few other options

Ik snap dat ze tot het uiterste gaan om in Q3 in de zwarte cijfers te komen maar elke maand de prijs aanpassen maakt veel klanten ook niet blij.

Inderdaad vervelend. Eerst prijs verlagen en paar weken later verhogen tot oude niveau. Gewoon 1 vaste prijs vasthouden voor aantal maanden is het beste. De Performance is niet in prijs verhoogd, terwijl die dezelfde motoren heeft. Ook vreemd in mijn ogen.
 
Ze kunen hun belofte houden door de 35k versie alleen in de USA te leveren en er in de rest van de wereld 5k bovenop te rekenen ;)
Is niet wat ze bij de introductie aangaven. De base M3 zou voor 35.000 euro te koop zijn. Iets vergelijkbaars hebben ze ook met de S en X gedaan, waarbij ze geen extra winst wilden maken in verschillende geografische markten.

Geografische marktsegmentatie is economisch gezien trouwens volkomen legitiem, maar geeft ontevreden klanten en slechte beeldvorming. Als ze een wereldwijde disruption van de ICE markt willen, kunnen ze dat beter vermijden. Tot nog toe hebben ze dat ook steeds gedaan.
 
Geografische marktsegmentatie is economisch gezien trouwens volkomen legitiem, maar geeft ontevreden klanten en slechte beeldvorming
Zeker. Het oogt de laatste twee maanden nogal rommelig met de prijsstelling van de Model 3. Al twee keer een prijs verandering voor de AWD optie, twee keer een prijsverhoging voor de multi coat kleuren, prijsverlaging voor de performance versie, met terugwerkende kracht gratis supercharing voor de performace versie en dan is er vast nog wel meer (winterset wielen zijn ook duurder geworden geloof ik). Komt, vind ik tenminste, niet echt goed over op de klanten.
 
upload_2018-8-3_10-26-20.png


Wij rijden nu in een parlemoer witte Leaf ( ...tja er stonden er 2 op kenteken klaar bij de dealer ruim 2 jr geleden... ). Dat is bij schades toch wat duurder spuiten dan gewoon wit! :( Hoe zit dat bij Multi-Coat Red, dat is zie ik bij de MS als een bestaande Tesla kleur! Zijn dat veel duurdere spuitreparaties dan bijv bij blauw ( Deep Blue Metallic ook voor de M3 neem ik aan ). Als je voor lang(ere) tijd privé in een M3 gaat rijden is dat best wel een puntje van aandacht.
 
Vooral de wijziging van de multi-coats vind ik erg raar. Overigens is de wijziging ook op de S doorgevoerd. De "gewone" kleuren zijn € 1600. Is dat nu ook hoger dan "vroeger"?

Ja volgens mij was het in den beginne $1000 per andere kleur dan zwart. Is toen blijkbaar ergens het afgelopen jaar $1500 geworden, zie hierboven antw Co2Clean op vraag van mij over M3 prijsberekening.
En ik was toevallig net bezig de M3 kleuren, met mijn hierbovenstaande vraag, door te sturen naar onze Leaf-schadebedrijf, zie gegoogled plaatje, daar staan die oude kleurenbedragen nog op.
Op een termijn van onze minimaal 8-10 geplande M3-rij-jaren is eenmalig $500 extra te verwaarlozen maar als je ( naar verwachting ) een paar ( tot veel meer ) keer schade rijdt krijg je natuurlijk de pee in over iedere keer weer extra spuiten vw die mooie kleur....

TeslaM3.colors.png
 
Is niet wat ze bij de introductie aangaven. De base M3 zou voor 35.000 euro te koop zijn. Iets vergelijkbaars hebben ze ook met de S en X gedaan, waarbij ze geen extra winst wilden maken in verschillende geografische markten.

Geografische marktsegmentatie is economisch gezien trouwens volkomen legitiem, maar geeft ontevreden klanten en slechte beeldvorming. Als ze een wereldwijde disruption van de ICE markt willen, kunnen ze dat beter vermijden. Tot nog toe hebben ze dat ook steeds gedaan.
Ik meen toch dat ze bij de introductie nooit over 35000 EURO gepraat hebben, wel 35000 DOLLAR in de US.
De kale short range versie zal hier zeker een vanaf prijs van om en bij de 43k hebben.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik meen toch dat ze bij de introductie nooit over 35000 EURO gepraat hebben, wel 35000 DOLLAR in de US.
De kale short range versie zal hier zeker een vanaf prijs van om en bij de 43k hebben.
Klopt. Maar wat men moet bedenken is dat er langzaam een verschuiving in denken plaatsvindt van aankoopprijs naar TCO en dan ziet het plaatje, in vergelijking, er ineens heel anders uit.
 
Ja volgens mij was het in den beginne $1000 per andere kleur dan zwart. Is toen blijkbaar ergens het afgelopen jaar $1500 geworden, zie hierboven antw Co2Clean op vraag van mij over M3 prijsberekening.
En ik was toevallig net bezig de M3 kleuren, met mijn hierbovenstaande vraag, door te sturen naar onze Leaf-schadebedrijf, zie gegoogled plaatje, daar staan die oude kleurenbedragen nog op.
Op een termijn van onze minimaal 8-10 geplande M3-rij-jaren is eenmalig $500 extra te verwaarlozen maar als je ( naar verwachting ) een paar ( tot veel meer ) keer schade rijdt krijg je natuurlijk de pee in over iedere keer weer extra spuiten vw die mooie kleur....

View attachment 322642

Antwoord al binnen en luidt:

....de rode kleur is inderdaad een speciale kleur. Deze kleur is buitenom de normale opbouw van de lak ook nog eens voorzien van aangekleurde blanke lak. Dit geeft een extra diepe en mooie rode glans over de auto. Het nadeel van deze kleur is inderdaad dat bij spuitwerk het te spuiten oppervlak altijd een stuk ruimer genomen dient te worden dan bij de conventionele metallic lakken. Hierdoor zullen spuitkosten aan de rode lak altijd hoger uitvallen dan bij de andere kleuren die Tesla levert....


Nu nog mn avatar aanpassen!

 
Klopt. Maar wat men moet bedenken is dat er langzaam een verschuiving in denken plaatsvindt van aankoopprijs naar TCO en dan ziet het plaatje, in vergelijking, er ineens heel anders uit.
Sorry, maar daar ben ik het totaal niet mee eens. 35k, of het Eur of USD is = 35.000

TCO is allemaal leuk, maar wat mij betreft een excuus om je niet aan je eerdere beloftes te houden.

Voor heel veel mensen is de keiharde cash die ze bij de aankoop op tafel moeten leggen wel degelijk van een heel erg groot belang.

TCO is alleen leuk als je de cash hebt, eerder niet.
 
Ik meen toch dat ze bij de introductie nooit over 35000 EURO gepraat hebben, wel 35000 DOLLAR in de US.
De kale short range versie zal hier zeker een vanaf prijs van om en bij de 43k hebben.
Op het risico af dat iemand hier dit al eerder uitrekende:

US$ 35.000 ex. tax = € 30.180 Excl. BTW
* 121% = € 36.500 Incl. BTW
* 114% = € 41.630 Incl. EU importheffing

Transportkosten komen daar nog bij, dus € 43K lijkt me realistisch. En ja, in 2016 heeft Tesla Nederland € 35K gezegd tegen de pers. Maar wat weten die nou helemaal?