Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
ik ben er nog niet uit. maar ik heb nog tot woensdag de tijd.:rolleyes:
mogelijkheid 1:
Rood, zwart interieur, sportvelgen, AP
mogelijkheid 2:
Midnight Silver, wit interieur, aero wielen (zwarte velgen), AP

klein voordeel voor het rood is dat ik al in het bezit ben van een rode lakstift;)
Heb je Midnight Silver ooit live gezien met wit? Toen ik mijn nieuwe S ophaalde zag ik die combi staan en schrok even, denkend dat het de mijne was, die ik met crème had besteld. Ik vind het een pittig contrast, zeg maar.
 
  • Like
Reactions: Xfrank
ik ben er nog niet uit. maar ik heb nog tot woensdag de tijd.:rolleyes:
mogelijkheid 1:
Rood, zwart interieur, sportvelgen, AP
mogelijkheid 2:
Midnight Silver, wit interieur, aero wielen (zwarte velgen), AP

klein voordeel voor het rood is dat ik al in het bezit ben van een rode lakstift;)

Beide zeer fraai. Persoonlijk zou ik voor optie 2 gaan. Efficienter en ik vind de combinatie midnight silver met wit interieur erg gaaf.
 
  • Informative
Reactions: Xfrank
Ik lees in bovenstaande posts wat verwarring over restwaarde/slottermijn.

Een financial leaseconstructie (zakelijk!!) is weinig anders dan een lening. Dat wil zeggen je leent een bedrag en daar betaal je rente over. Hoeveel je leent is afhankelijk van wat *jij* wil en de voorwaarden van de leasemaatschappij. Bij lenen voor de aankoop van een Tesla is het verhaal als volgt:
- er wordt uitgegaan van de aanschafprijs van de auto incl BTW
- In de eerste maand moet je meestal minimaal de BTW extra betalen. Dat is niet erg want die krijg je toch terug. Maar je kan ook meer betalen!
- er wordt afgesproken wat je na afloop van de lease (meestal 48 of 60 maanden) nog wil betalen. Dat zou ook 0 mogen zijn!

VOORBEELD
Auto kost 121.000 euro (waarvan 21K BTW). Je besluit om 10K extra initieel te betalen (dat vermindert maandlasten en rentekosten). Je leent dus 90K.
Je least vijf jaar en stelt dat je na die vijf jaar voor 30K de auto wil overnemen. Dus 60K (90K - 30K) / 60 maanden is 1K per maand.
Daarbij komt nog de rente over het geleende bedrag. Om dat te benaderen kan je zeggen dat het gemiddelde leenbedrag 90K/2 = 45K is. Stel 4% rente, dat maakt 1800 euro per jaar. Maakt een maandtermijn van circa 1150 euro (1K aflossing en 150 rente)..

Let wel: die slottermijn kan 0 euro, 30K, of 60K zijn: dat is aan jou en de leasemaatschappij om daar een afspraak over te maken. Leasemaatschappijen zullen natuurlijk veilig willen zitten!

De slottermijn van de financial lease wordt heel vaak verward met de gegarandeerde restwaarde van Tesla, maar op zich staan die volledig los van elkaar. Tesla stelt vast dat zij na vijf jaar een X bedrag voor jou auto willen geven. Dit bedrag is een 'dictaat' en daar valt niet over te onderhandelen. Het is een 'gratis' extra zekerheid om mensen over te halen de auto te kopen. De waarde is ook gebaseerd op verwachte waarde die de auto dan heeft.

Om zeker te zijn dat je altijd de slottermijn van de financial lease kan betalen, stellen veel mensen deze gelijk aan de gegarandeerde restwaarde van Tesla. MAAR DAT HOEFT DUS NIET!

Afhankelijk van je financiën kan je hier dus zelf mee spelen.

Ik heb het zelf zo ingestoken: als ik géén tesla had gekocht had ik een nieuwe Mondeo gekocht van ca 60K. Die had ik niet gefinancierd, maar direct betaald.Dat bedrag heb ik verdeeld in een stuk bij de eerste betaling waardoor mijn maandlasten lager zijn en een lagere slottermijn. Mocht ik dan de auto moeten verkopen dan is mijn Tesla gegarandeerde restwaarde hoger dan de slottermijn van de leasemaatschappij en heb ik nooit problemen.
 
ik ben er nog niet uit. maar ik heb nog tot woensdag de tijd.:rolleyes:
mogelijkheid 1:
Rood, zwart interieur, sportvelgen, AP
mogelijkheid 2:
Midnight Silver, wit interieur, aero wielen (zwarte velgen), AP

klein voordeel voor het rood is dat ik al in het bezit ben van een rode lakstift;)


Of rood, wit interieur, sportvelgen en AP?

In Zaventem stond (of staat nog) er een model S met deze combinatie, voor mij een topcombo!
Maar om de vrouw hier te overhalen voor rood ... :confused:
 
Let wel: die slottermijn kan 0 euro, 30K, of 60K zijn: dat is aan jou en de leasemaatschappij om daar een afspraak over te maken. Leasemaatschappijen zullen natuurlijk veilig willen zitten!
Die laatste zin is het antwoord op de gestelde vraag waarom km/jr belangrijk is voor een financial lease. Loan to value bepaling. Een hoge slottermijn en een hoog kilometrage gaan niet samen (dus je hebt het niet volledig voor het kiezen).
 
De Model 3 versie (want die bedoel je vast en zeker ipv Model S) heeft wel degelijk concurrentie van net onder de 50k. Kijk maar eens naar de mogelijkheden bij een Kona of e-Niro. Veel completer vind je een auto momenteel niet.
Erg leuke auto's....maar je moet ze wel kunnen rijden. De aantallen zijn zeer beperkt.

rood is de duurste kleuroptie, maar krijg je dan ook een betere laklaag of betaal je gewoon voor het complexere productieproces?

Volgens mij is het vooral ontmoedigen...gezien de tweets van Elon dat de verfwinkel eruit ziet als een moordscene na een batch rode autos. Een hoop schoon te maken blijkbaar.

Lak zou "multicoat" moeten zijn wat impliceert dat er meer lagen zijn dan de "solid" kleuren en de standaard "metallic" lakken. Tot nu toe geen onverdeeld positieve geluiden gelezen over de kwaliteit van de lak in het algemeen. Blijkbaar is de lak relatief gevoelig voor beschadigingen, tijdens transport krijgt de lak volgens een aantal mensen te veel voor de kiezen en er worden hier en daar ook lakfouten (spuit fouten) gevonden. Geen idee hoe "goed" ik dat ooit ga zien persoonlijk. Het is wel belangrijk dit soort zaken direct te melden bij aflevering of direct erna...anders is het niet uit te sluiten dat de chauffeur de beschadigingen heeft veroorzaakt ;).
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Michel3
rood is de duurste kleuroptie, maar krijg je dan ook een betere laklaag of betaal je gewoon voor het complexere productieproces?
Ja, heb het al een keer uitgezocht. Schades laten herstellen / spuiten zijn dus ook duurder! Wij rijden nu in een deep perl white Leaf of zoiets en bij schades zie je dat idem dito in de rekening terug! Hier citaat van onze Leaf-spuiterij over die mooie rode kleur ...en de rode kleur is inderdaad een speciale kleur. Deze kleur is buitenom de normale opbouw van de lak ook nog eens voorzien van aangekleurde blanke lak. Dit geeft een extra diepe en mooie rode glans over de auto. Het nadeel van deze kleur is inderdaad dat bij spuitwerk het te spuiten oppervlak altijd een stuk ruimer genomen dient te worden dan bij de conventionele metallic lakken. Hierdoor zullen spuitkosten aan de rode lak altijd hoger uitvallen dan bij de andere kleuren die Tesla levert.... :oops:
 
  • Helpful
Reactions: Michel3
ik ben er nog niet uit. maar ik heb nog tot woensdag de tijd.:rolleyes:
mogelijkheid 1:
Rood, zwart interieur, sportvelgen, AP
mogelijkheid 2:
Midnight Silver, wit interieur, aero wielen (zwarte velgen), AP

klein voordeel voor het rood is dat ik al in het bezit ben van een rode lakstift;)
Waarom aero wielen als je voor de midnight silver gaat, de sportvelgen komen juist zo mooi uit met dit kleur.
 
Wat mij betreft zijn er veel redenen voor 18" met Aero, maar dat is keuze en smaak.
Ik vind de Aero doppen redelijk goed staan bij: zwart, grijs, wit
De grijze 18" velgen staan goed bij: zwart, grijs, blauw, wit
Maar eigenlijk vind ik blauw het mooiste ... en wil ik de aero doppen alleen voor de range in de winter en op lange vakantieritten.
Ach, het zijn maar wielen.
Misschien doe ik wel zwart en stop ik die € 1600 in FSD?