Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ah, leuk. Als bedankje dat we al vanaf het begin Tesla supporten... :confused:

Op de website staat ‘nooit eerder een testrit gedaan’. Ik heb nooit een testrit gedaan dus daar ga ik ze ook aan houden.
Waarschijnlijk sta ik in die 3 extra maanden maar één keer aan de Supercharger, maar het irriteert me gewoon een beetje hoe Tesla na al die jaren nog steeds zo slordig is in de communicatie over dit soort dingen. (Welke UMC zit er bij de M3? Hoeveel maanden SuC? Testrit voor bestelling of testrit voor levering? Etc etc.)
Don't shoot the pianist;)
 
  • Like
Reactions: Merijn
Is dat zo?
Hoe wordt die 1 fase stroom dan gesplitst in 2 fases?? Die tabel geeft toch alleen de laadcapaciteit weer. Toch niet dat 1 fase gesplitst wordt? Ik dacht dat 7,4kw enkel kon met het aanbieden van twee keer 16A. In je meterkast kan je natuurlijk ook 1 keer 35 splitsen in meerderen punten van 16A maar ik wist niet dat dat ook in je twc kon? Herstel: niet in je twc maar in je auto bedoel je dus?
1 fase splitsen in 2 fasen kan denk ik niet. Maar je kunt wel twee (of zelfs 3) OBCs voeden vanuit 1 fase. Net zoals je met een stekkerverdeeldoos twee apparaten op één stopcontact aan kunt sluiten.

De dame die ik sprak leek redelijk op de hoogte te zijn en bevestigde dat je inderdaad 7.4 kW uit kunt nutten. Maar wat er gebeurt bij 2 actieve fasen daar moest ze het antwoord op schuldig blijven. Begrijpelijk. Want dat vind je, voor zover ik weet, alleen bij mij thuis op de oprit.
Staatje lijkt me niet te kloppen. Bij 22 kW komt er in mijn S85 geen 66 maar 97 km/h bij.
Bij mijn weten zijn er S-en geweest met standaard laders (11 kW), met geüpgrade laders (16.5 kW) en met dubbel laders (22 kW). Dit lijkt uit te gaan van de geüpgrade laders, zoals ze, als ik mij niet vergis, vanaf 30 juni 2017 standaard geleverd werden. Maar dus niet, zoals gebleken is, voor de 3.
 
Mss off topic. De 3 heeft CCS stekkermogelijkheid. De S en X hebben dat niet en hebben een Chademo nodig. Duidelijk. Maar ik zie op de foto's van @Xfrank dat de 3 gewoon via een Mennekeskabel kan laden.
De vraag, waarom dan moet Tesla de SuC's aanpassen voor de 3? Heeft dat te maken met AC en DC??
 
Mss off topic. De 3 heeft CCS stekkermogelijkheid. De S en X hebben dat niet en hebben een Chademo nodig. Duidelijk. Maar ik zie op de foto's van @Xfrank dat de 3 gewoon via een Mennekeskabel kan laden.
De vraag, waarom dan moet Tesla de SuC's aanpassen voor de 3? Heeft dat te maken met AC en DC??

Ja, wat ik er van begrepen heb kun je prima tot 11 kW laden op de Mennekeskabel, maar kun je bij de Model 3 hier geen DC overheen gooien om te snelladen dat moet specifiek met de twee extra punten van de CCS kabel.
 
  • Like
Reactions: Michel3 and Exiteer
Mss off topic. De 3 heeft CCS stekkermogelijkheid. De S en X hebben dat niet en hebben een Chademo nodig. Duidelijk. Maar ik zie op de foto's van @Xfrank dat de 3 gewoon via een Mennekeskabel kan laden.
De vraag, waarom dan moet Tesla de SuC's aanpassen voor de 3? Heeft dat te maken met AC en DC??

Om de aansluitingen van de AC type 2 te kunnen gebruiken voor DC laden, zijn er (zo heb ik hier ergens gelezen) intern wat schakelaars en elektronica nodig. Het is blijkbaar eenvoudiger/efficiënter/goedkoper om de standaard aansluiting type 2 met CCS te gebruiken zonder dat er dingen intern omgeschakeld hoeven te worden.
En wellicht dat in de toekomst ook hogere vermogens mogelijk worden op deze manier...?
 
13.30u testrit gedaan in Beveren. De tweede M3 moest helaas naar de bandenboer omdat er nagel in de achterband stak, vermoedelijk opzettelijk volgens Teslamedewerker. Eventjes moeten wachten maar met een drankje en een lekker stukje cake dus geen erg.
Bevindingen van de testrit;
Je zit helemaal niet zo dicht op je voorruit als sommigen beweren.
Stuurt zeer strak.
Verteert oneffenheden in het wegdek zeer goed ondanks de stugge ophanging.
Snelheid op het scherm aflezen went verbazend snel.
Acceleratie op sport modus is indrukwekkend.
Laatste twijfels zijn weg;)

Teslamedewerker vertelde mij dat de midrange awd in mei besteld kan worden in België en de prijs vanaf 50k. De midrange rwd zou nog dit jaar komen maar nog niet bevestigd.
De shortrange komt maar is nog geen sprake van en waarschijnlijk niet voor het einde van het jaar.
20190202_134849.jpg
20190202_134853.jpg
20190202_134901.jpg
 
1 fase splitsen in 2 fasen kan denk ik niet. Maar je kunt wel twee (of zelfs 3) OBCs voeden vanuit 1 fase. Net zoals je met een stekkerverdeeldoos twee apparaten op één stopcontact aan kunt sluiten.

De dame die ik sprak leek redelijk op de hoogte te zijn en bevestigde dat je inderdaad 7.4 kW uit kunt nutten. Maar wat er gebeurt bij 2 actieve fasen daar moest ze het antwoord op schuldig blijven.

Dat is wel wel weer handig. Ik vraag me dan wel wat de instelling op je MODEL3 dan moet zijn als je aan een 32A 1 fase kabel hangt. 3 keer 10A?
 
dus zonder je aansluiting te verzwaren, maar wel 3 fasen in plaats van 1 te gebruiken (en daarvoor je meterkast om te laten bouwen en de drie fasen met een verplichte hoofdschakelaar aansluiten, het is al meer verteld en hierover bestaat een apart draadje, kosten 1000 euro incl alles, éénmalig. dan laadt je exact het maximum dat de on-board charger aan kan bij 16A, nl 11 kW) Zullen we weer on-topic gaan: Ik neem aan dat bij de model 3 exact dezelfde UMC zit als bij de S en X. @Xfrank, ben jij nog daar om dat even te checken?

En je hoeft nooit iets in te stellen in je model 3, alleen ampêrage, dat kun je evt omlaag bijstellen (bijvoorbeeld om te druppelladen en de batterij warm te houden voor de volgende ochtend, wat ik vaak doe in het weekend, want ik laadt maar op 1 fase 230x16). Je TWC stel je maar 1 keer in bij installatie en wel op het ampêrage dat afgezekerd is, ongeacht het aantal fasen.
 
Last edited:
Teslamedewerker vertelde mij dat de midrange awd in mei besteld kan worden in België en de prijs vanaf 50k. De midrange rwd zou nog dit jaar komen maar nog niet bevestigd.
De shortrange komt maar is nog geen sprake van en waarschijnlijk niet voor het einde van het jaar.
View attachment 373931 View attachment 373932 View attachment 373933

Lijkt me weer eens een niet-zo-op-realiteit-berust verhaal van een Tesla medewerker.
De Midrange AWD bestaat niet in Amerika. Die is juist RWD zodat de kosten lager zijn.
Verwacht persoonlijk ook niet snel een Midrange AWD.

In mei kunnen bestellen van een Midrange RWD voor Europa lijkt me wel realistisch.
 
  • Like
Reactions: Michel3 and Jooop
Ja: met de aantekening dat de nu standaard meegeleverde nieuwe UMC beperkter is.

View attachment 373934
Oh, dan ben ik blij dat ik nog even de UMC (met ook de rode 11kW adapter!) van mijn "demolished" model S heb "gesalvaged" in mijn schuur. Weer een item dat een standaard 2e leven in de M3 krijgt en het origineel van de Model 3 op de reservebank gaat duwen (na de 16A Type2, die wordt verdreven door mijn knaloranje 32A)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: nico180
Lijkt me weer eens een niet-zo-op-realiteit-berust verhaal van een Tesla medewerker.
De Midrange AWD bestaat niet in Amerika. Die is juist RWD zodat de kosten lager zijn.
Verwacht persoonlijk ook niet snel een Midrange AWD.

In mei kunnen bestellen van een Midrange RWD voor Europa lijkt me wel realistisch.
Ik hoop dat u gelijk hebt want ik zit eigenlijk op de MR RWD te wachten:)
 
  • Like
Reactions: Joosten