Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad, om nieuwe firmware te krijgen kun je best gaan WiFi-en. Even WiFi instellen, en dan checken of de phone app nog werkt (want als er een firewall de OpenVPN connectie naar Tesla blokkeert dan werkt de app niet en dan komen er ook geen updates).

Bij mij duurde het bijna exact 1 uur voor ik spontaan een vraag kreeg of ik nieuwe firmware wilde downloaden.
 
  • Informative
Reactions: sjaakmaarsen
Inderdaad, om nieuwe firmware te krijgen kun je best gaan WiFi-en. Even WiFi instellen, en dan checken of de phone app nog werkt (want als er een firewall de OpenVPN connectie naar Tesla blokkeert dan werkt de app niet en dan komen er ook geen updates).

Bij mij duurde het bijna exact 1 uur voor ik spontaan een vraag kreeg of ik nieuwe firmware wilde downloaden.
Thanks, had m inderdaad al op wifi gezet (gisteren al) en de app getest, maar hier nog steeds geen melding. Dan nog maar even geduldig afwachten:)
 
Even op speedtest.net in de wagen gaan als je op WiFi bent. Als je geen 6-7 Mbps haalt met ping-tijden van 50ms (dus waarschijnlijk wat packet loss) dan schijnt die ook minder enthousiast te zijn dan als je 8 Mbp/s of meer hebt met een ping-tijd van 14ms. Blijkbaar is er ook een test van hoe stabiel die WiFi-verbinding is.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Even op speedtest.net in de wagen gaan als je op WiFi bent. Als je geen 6-7 Mbps haalt met ping-tijden van 50ms (dus waarschijnlijk wat packet loss) dan schijnt die ook minder enthousiast te zijn dan als je 8 Mbp/s of meer hebt met een ping-tijd van 14ms. Blijkbaar is er ook een test van hoe stabiel die WiFi-verbinding is.
Mijn Model 3 altijd op een snelle wifi maar de updates nog niet binnen.

Logica heb ik nog niet kunnen ontdekken.
 
Inmiddels nu bijna een week ook eigenaar van een M3 (LR RWD).

Ik denk dat je dan de eerste met een RWD auto hier in het draadje bent. Ik ben heel benieuwd hoe die auto bevalt t.o.v. de AWD varianten of juist de SR+. Ga je je verbruik ook bijhouden in Tesla Gemiddeld Verbruik ?

En eens een 0-100 test uitvoeren? Het is erg onduidelijk hoe snel die auto nu is t.o.v. de tijden die Tesla noemt (5.2s), maar i1 Tesla (YouTube kanaal) haalt rond de 4.5 seconde en dat zit heel dicht tegen de AWD aan (Tesla: 4.6s), waar de RWD SR+ (met ook maar 1 motor) dik boven de 5 seconden doet in praktijktests.
 
  • Disagree
Reactions: SpeedyEddy
Die RWD LR is snel (en nog indrukwekkender van 0-70 km/h dan de cijfer van 0-100 km/h aangeven). Aan lichten kun je beter een lichte voet hebben of je maakt jezelf ziek met de acceleratie en verliest het overzicht op de gevaren die er voor jou op de baan zouden zitten (althans als je de acceleratie van een ICE gewoon bent).

Met passagiers in de wagen moet je nog voorzichtiger zijn. Die weten niet dat je "the pedal to the metal" drukt, en voor hen is het nog erger.

Ik vermoed trouwens dat RWD LR die op die zomerbanden die in Europa geleverd worden iets sneller van 0-100 km/h gaat dan in de tests van Tesla, die uitgaan van Primacy MXM 4 banden met een iets lagere rolweerstand maar ook iets minder grip.

Als ik het joetjoep-gejanik zie van midrangers die overgestapt zijn op de LR AWD (en dyno-tests met de Midrange en SR+) dan lijkt het me inderdaad dat de inverter van de motor op die modellen de batterij (die een pak minder cellen heeft) tracht te sparen ten koste van de acceleratie.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Ik denk dat je dan de eerste met een RWD auto hier in het draadje bent. Ik ben heel benieuwd hoe die auto bevalt t.o.v. de AWD varianten of juist de SR+. Ga je je verbruik ook bijhouden in Tesla Gemiddeld Verbruik ?

En eens een 0-100 test uitvoeren? Het is erg onduidelijk hoe snel die auto nu is t.o.v. de tijden die Tesla noemt (5.2s), maar i1 Tesla (YouTube kanaal) haalt rond de 4.5 seconde en dat zit heel dicht tegen de AWD aan (Tesla: 4.6s), waar de RWD SR+ (met ook maar 1 motor) dik boven de 5 seconden doet in praktijktests.

En hoe heeft iTesla dat gemeten? Met een fatsoenlijk meetinstrument (bv VBox), of met een meetmethode die fantastische resultaten kan opleveren omdat de nauwkeurigheid nu eenmaal niet zo hoog is?
 
En eens een 0-100 test uitvoeren? Het is erg onduidelijk hoe snel die auto nu is t.o.v. de tijden die Tesla noemt (5.2s), maar i1 Tesla (YouTube kanaal) haalt rond de 4.5 seconde en dat zit heel dicht tegen de AWD aan (Tesla: 4.6s), waar de RWD SR+ (met ook maar 1 motor) dik boven de 5 seconden doet in praktijktests.

Je redenatie loopt vrij scheef;

1. Haal KM en MPH niet door de war. Meneer i1 tesla doet 0-60 mph. Niet te vergelijken met 0-100 kmh.

2. voor een eerlijk vergelijk is het niet 4,6 sec voor de AWD (dat is namelijk kmph 0-100) en dat zijn de snelheden op papier.

3. I1 tesla test niet met de juiste materialen van wat ik kan zien. Is allemaal natte vingerwerk.

Ik zou ze eens naast elkaar zetten en in de praktijk 0-100 kmh met geijkte apparatuur testen, dan krijg je antwoord op je vraag, niet zoals je nu redeneert.
 
Met alle respect, als het om de model 3 gaat zou ik de reservering annuleren. Die 1000 staat alleen maar bij Tesla en in de ultra kleine kans dat ze failliet gaan ben je die ook nog eens kwijt.

Model 3 ja. Heb 'm nu geannuleerd, kan 45 werkdagen duren voor ik het op de rekening heb haha.

Achja fijn een klein onderdeel geweest te zijn van de financiering om de productie te realiseren.

Heb voor nu een mx-5 gekocht, hoop dat over twee jaar middels aankoopsubsidie en/of tweedehands kopen de model 3 binnen budget komt. De 48k viel een beetje tegen voor particulier nieuw kopen.
 
Je redenatie loopt vrij scheef;
... Ik zou ze eens naast elkaar zetten en in de praktijk 0-100 kmh met geijkte apparatuur testen, dan krijg je antwoord op je vraag, niet zoals je nu redeneert.

Ja dat zou leuk zijn he... Alleen heb ik niet de beschikking over alle Model 3's die er op de markt zijn (of zijn geweest). Sterker nog, ik heb geen enkele Model 3, maar zou graag mijn keus voor aanschaf bepalen op zoveel mogelijk informatie. Ik moet dus maar afgaan op wat ik kan vinden op bijv. YouTube en daaruit bepalen of ik een test min of meer valide vind of niet. Helaas geen informatie van alle Model 3's naast elkaar en hun prestaties. Bjorn komt een eind met een grote efficiency test (Youtube: 150Z4l69CBo) maar nu de SR+ er is, de MR is verdwenen maar de RWD off menu terug is, zou ik ze graag eens naast elkaar getest zien.

Ik heb maanden geleden een DragTimes filmpje gezien met een VBox en een van de eerste Model 3's en die zat echt in de 4 seconden, en dik onder 5. Wikipedia Model 3 artikel schrijft 'advertised 5.0, tested 4.6' van de RWD vs 'advertised 4.6, tested 4.4' voor de AWD. En omdat de RWD alleen met de permanent magnet switched reluctance motor wordt geleverd is hij ook nog eens efficiënter (en goedkoper) dan de AWD. Mij lijkt de RWD dus meer 'value for money' dan de AWD en ook meer dan de SR+ omdat je wel full premium interieur hebt en het grote accupakket.

Hoe ook, een Nederlander die inmiddels een LR RWD geleverd heeft gekregen biedt hoop dat die variant dus ook echt naar hier komt en misschien dat forumleden daarover ook hun informatie of ervaringen willen delen. Daar is dit draadje tenslotte voor.
 
Ja dat zou leuk zijn he... Alleen heb ik niet de beschikking over alle Model 3's die er op de markt zijn (of zijn geweest). Sterker nog, ik heb geen enkele Model 3, maar zou graag mijn keus voor aanschaf bepalen op zoveel mogelijk informatie. Ik moet dus maar afgaan op wat ik kan vinden op bijv. YouTube en daaruit bepalen of ik een test min of meer valide vind of niet. Helaas geen informatie van alle Model 3's naast elkaar en hun prestaties. Bjorn komt een eind met een grote efficiency test (Youtube: 150Z4l69CBo) maar nu de SR+ er is, de MR is verdwenen maar de RWD off menu terug is, zou ik ze graag eens naast elkaar getest zien.

Ik heb maanden geleden een DragTimes filmpje gezien met een VBox en een van de eerste Model 3's en die zat echt in de 4 seconden, en dik onder 5. Wikipedia Model 3 artikel schrijft 'advertised 5.0, tested 4.6' van de RWD vs 'advertised 4.6, tested 4.4' voor de AWD. En omdat de RWD alleen met de permanent magnet switched reluctance motor wordt geleverd is hij ook nog eens efficiënter (en goedkoper) dan de AWD. Mij lijkt de RWD dus meer 'value for money' dan de AWD en ook meer dan de SR+ omdat je wel full premium interieur hebt en het grote accupakket.

Hoe ook, een Nederlander die inmiddels een LR RWD geleverd heeft gekregen biedt hoop dat die variant dus ook echt naar hier komt en misschien dat forumleden daarover ook hun informatie of ervaringen willen delen. Daar is dit draadje tenslotte voor.

Als je het moet doen met online data dan is het des te belangrijker juist te filteren. Wikipedia is per definitie geen website waar ik te veel waarde aan zou hechten. Daarbij staat er (als je dan toch Wikipedia als leidraad gebruikt) in dat artikel dat de AWD 0-60mph adverteert met 4.4 sec maar onder de 4 sec duikt in de praktijk wat alsnog .6 sec sneller is dan de RWD dus nogmaals, vergelijk op een eerlijke manier en je ziet dat de verschillen even groot blijven, ook in praktijk;

Links RWD en rechts AWD

ACA08505-64CD-440B-937D-845BA369D831.png
 
Model 3 ja. Heb 'm nu geannuleerd, kan 45 werkdagen duren voor ik het op de rekening heb haha.

Achja fijn een klein onderdeel geweest te zijn van de financiering om de productie te realiseren.

Heb voor nu een mx-5 gekocht, hoop dat over twee jaar middels aankoopsubsidie en/of tweedehands kopen de model 3 binnen budget komt. De 48k viel een beetje tegen voor particulier nieuw kopen.
Eerste ook geannuleerd en was binnen 10 dagen terug gestort.
 
Vanavond op een vrijwel lege A12 gereden bij Utrecht op het stuk met trajectcontrole 80km (parallelrijbaan). Het viel me op dat de AutoPilot daar niet de door mij ingestelde snelheid van 83km/u wil rijden. Hij zweeft een beetje zenuwachtig in tussen de 78 en 80 km/u. Zelfs als ik de ingestelde snelheid verder verhoog maakt het niks uit. Het lijkt wel alsof hij "denkt" dat dat hele stuk een scherpe bocht of zo is. Is dit normaal AP gedrag?

Er staat versie 2019.12.1.2 op mijn M3.
klopt, maar gek genoeg alleen van oost naar west. Als je west-oost dus richting Arnhem op de parallelbaan zit accepteert ie wel een correctie naar boven! Rraarrrr