Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik stuur binnen de bebouwde kom alsof ik een heftruck bestuur, open palm, eenhandig, voldoende druk erop en draaien maar.

Zoiets:

Daar ga je bij een rijvaardigheidstraining ook op aangesproken worden.

Ziet er cool uit. Je hebt helemaal geen controle want met 1 hand vlak op het stuur slaat het stuur uit je hand als je bv een borduur raakt of aangereden wordt.

Je ziet in het filmpje ook hoe zijn hand van drie uur naar zes uur verschuift... En vanzelfsprekend net hetzelfde probleem met de airbag, net zoals met 1 hand bovenop het stuur rijden.

Zo een bol is enkel maar goed om daarbij de botten in je vingers te breken.

Doe er je goed mee: Bekijk hier alle Rijvaardigheidstrainingen van de ANWB | ANWB
 
  • Like
Reactions: OttoR and job-lek
Je hebt helemaal geen controle want met 1 hand vlak op het stuur slaat het stuur uit je hand als je bv een borduur raakt of aangereden wordt.

Ik heb nog nooit in mijn leven een stoeprand geraakt en als ik aangereden wordt ben ik al te laat, buiten dat dat mij gelukkig ook nog nooit is overkomen.

Anyway, ik kan méér dan voldoende druk uitoefenen op deze manier en dan heb ik de stuurbekrachtiging zelfs op sport staan.

Alles binnen de bebouwde kom hier is max 30 en ik blijf daar meestal onder.

Daarbuiten rij ik keurig met twee handen op kwart voor drie hoor, ik heb meerdere trainingen en slipcursussen gevolgd.

Nogmaals, deze stuurtechniek gebruik ik enkel bij lage snelheden en als er meerdere keren achter elkaar volledige stuuruitslag nodig is.
 
+1 @Dikkie Dik alhoewel ik weet dat t niet zo hoort. Zo heb ik bij langzamere zeer scherpe bochten nog wel eens mijn hand ondersteboven boven aan het stuur om hem in één soepele, makkelijk corrigeerbare beweging naar onder te trekken. Gaat dan aan het begin van de draai de airbag af breek ik mijn arm, neus en vingers. Slechte, in de praktijk zonder airbags zo gegroeide op zich zeer effectieve gewoontes. @wooter heeft echter wel gewoon gelijk. Afleren is lastig maar ik ben me er wel bewust van.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Daar ga je bij een rijvaardigheidstraining ook op aangesproken worden.

Ziet er cool uit. Je hebt helemaal geen controle want met 1 hand vlak op het stuur slaat het stuur uit je hand als je bv een borduur raakt of aangereden wordt.
Ik ben ooit een keer een flinke steen tegen gekomen op de weg en dan wordt het stuur inderdaad uit je handen geslagen.
Schade ongeveer €7000,—
 
De training was niet in de krappe binnenstad van Utrecht, Wouter, maar op een circuit.
Dan nog, vraag aan een willekeurige instructeur wat ie denkt van zo een stuurtechniek, zelfs bij het manoeuvreren in een parkeervak. Ergens een borduur of een steen niet gezien en je stuur gaat een eigen leven lijden.

Komt erop neer dat als je eens goed getraind bent in de juiste stuurtechniek, je niet meer gewend bent om op degelijke foute manier te sturen. En als extra voordeel gaat je stuur langer mee omdat je niet erop zit te wrijven.
 
Mijn model 3 is inmiddels 4,5 jaar oud. Buiten interieurfilter, banden en ruitenwissers eigenlijk geen onderhoud gehad de afgelopen jaren.

Ik overweeg binnenkort toch even de remmen en airco een beurt te geven.

Heeft iemand hier recent remvloeistof laten vervangen en airco geserviced? Remvloeistof zou probleemloos buiten Tesla om kunnen neem ik aan? Airco service moet echt bij tesla begreep ik.

Tips voor een bedrijf in de randstad zijn welkom.
 
Omleiding, afrit missen, laadpaal op locatie onbeschikbaar, onverwacht hogere drain tijdens parkeren,...

Ik denk niet dat er hier veel mensen op een dagelijkse rit alles uitrekenen om met 3-5% thuis aan te komen.
Sja bij omleiding om ik met 1% of minder aan 😅 maar dat is zelden. Je kunt zo goed spelen met verbruik dat ik eigenlijk nooit zenuwachtig ben. Uitrekenen hoeft niet dat h doet de grijze kater zelf. Bij de zwarte panter zijn we wat voorzichtiger. Daar hebb en omstandigheden meer effect.
 
Dan nog, vraag aan een willekeurige instructeur wat ie denkt van zo een stuurtechniek, zelfs bij het manoeuvreren in een parkeervak. Ergens een borduur of een steen niet gezien en je stuur gaat een eigen leven lijden.

Komt erop neer dat als je eens goed getraind bent in de juiste stuurtechniek, je niet meer gewend bent om op degelijke foute manier te sturen. En als extra voordeel gaat je stuur langer mee omdat je niet erop zit te wrijven.
Could you please name the right technique so I can Google it up? Or better, if you can share a video showing this technique? I would like to unlearn my mistakes
 
  • Like
Reactions: job-lek