Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Op youtube:

De vergelijking tussen Model 3 en de Hyundai Kona. Hierin stelt dat vlogger dat de Kona de betere deal is. Nu is de Kona wel goedkoper, maar hij stelt ook dat de "AP" van Kona gelijkwaardig is aan die van Tesla. Tesla durft alleen meer. Is dat zo? Ik heb zelf geen idee.
Wel zag ik op tweakers dat Tesla en Hyundai dezelfde batterij gebruiken. Wat betreft batterij degradatie zouden ze wel gewaagd kunnen zijn.

Ze gebruiken niet dezelfde batterij. Ik heb via Twitter ze gewezen op wat fouten in hun verhaal. Ik haakte namelijk na 2,5 ofzo al af. Het zoveelste populaire videootje van mensen die er geen verstand van hebben. Ben ik wel een beetje klaar mee.

Mijn eigen ervaring met de proefrit in de Kona is positief maar niet echt te vergelijken met een Tesla. Tesla ligt beter op de weg, meer controle, geen wielspin, betere menu's in infotainment etc, mobiele app, beter bereik, veel sneller opladen enz. enz.

Ik kan oprecht zeggen dat de Kona een goede auto is met veel opties voor een scherpe prijs, maar de Tesla is in (bijna) elk opzicht beter. Belangrijkste punt waar Kona op wint is aanschafprijs. Draaicirkel kan ook prettig zijn voor steden/parkeergarages.
 
Ben vandaag even gaan kijken bij de Model 3 in Rotterdam en het was lekker rustig. Konden gelijk naar de auto toe. Erg mooie auto. Ruim van binnen. Kwa hoofdruimte op de achterbank is het zelfs iets beter dan de model S. Beenruimte is natuurlijk wat minder. Al met al erg onder de indruk van de bouwkwaliteit en de uitstraling van de hele auto. Verder is er erg weinig extra info beschikbaar. Geen prijzen of reële range indicatie.

De prijzen voor NL zullen zeer binnenkort bekend worden. Als het goed is moet binnen enkele weken een mail bij een aantal mensen in de mailbox komen met een uitnodiging hun Model 3 te configureren. Ik verwacht dan binnen 5 minuten allerlei schermprintjes hier in het topic ;).

Praktijk verbruik is een beetje in te schatten. De Model 3 lijkt zuiniger te zijn dan de Model S. Dus een gemiddelde van 5-6km/kWh moet haalbaar zijn. Er zijn twee packs. Wanneer je uitgaat van 80% verbruik tijdens een praktijkrit (ontladen van 90->10%), zou je uitkomen op:

MR: (60kWh * 0.9) * 5.5 = 297 km
LR: (75kWh * 0.9) * 5.5 = 371 km

- verminder met 10% bij regen
- verminder met 10-20% bij koude (afhankelijk van mogelijkheid van voorverwarmen auto/batterij aan de stekker)
- hou rekening met windrichting

Hoi voor Europese testen Youtuber Bjorn Nyland in de gaten. Gegarandeerd dat hij diverse lange trips gaat maken en hier meer over laat zien.

Als ervaren S rijder zal je dit waarschijnlijk allemaal al weten ;)
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
Medewerker gaf aan dat de wachttijd zaterdag op een gegeven moment op was gelopen tot 1:20 uur.

Vanmiddag 12.20 uur: 6 seconden wachttijd, moest even zeggen of ik gereserveerd had. Nee zei ik, maar toen bleek dat ze de 3 bedoelden, niet het bekijken.
Er was nog iemand die uit een Prius stapte en zuchtte dat hij hem direct mee wilde nemen. :)
 
Trouwens net ook de M3 gezien in Rotterdam. Moet zeggen dat de neus in werkelijkheid een stuk fraaier is dan ik op de foto's en videos vond. Wel is hij echt stukken kleiner dan de S en heeft de S - vind ik - nog steeds het fraaiste uiterlijk. Ook de achterbak een riant verschil. Toen ik de S bestelde hoopte ik dat de 3 niet snel geleverd zou worden maar nu ik de 3 in real-life heb gezien absoluut niet ontevreden met de S. De 3 is wel gewoon een fraaie auto en dit gaat straks als warme broodjes over de EU toonbank.
 
VIN zat op 37XXX.
De pianolak op de console moet bij mij ook verdwijnen...ik schrok wel van het verschil in buitenafmeting tov de S. Toen ze daar zo vlak achter elkaar stonden. De S Is echt wel heel groot.
Dat heb je vorig jaar juni in Fremont toch al kunnen constateren ;)
IMG_0749.jpeg
 
Ik denk zelf dat de model 3 iets hoger dan 42000 zal gaan zijn. eerder tegen de 50.000 aan. Hij zal toch voornamelijk zakelijk gereden gaan worden dus dan kunnen ze de prijs wel iets hoger maken denk ik. Althans, ik verwacht wel dat dit in acht genomen wordt. En met de 4% bijtelling maakt 5000 euro meer ook niet veel uit per maand
Ik denk dat Tesla net als in China eerst de LR versie gaat pluggen en dat daar kaal minimaal €60.000 voor neergeteld mag worden. Waarom marge weggooien als er toch wel vraag is? En tot dusver heb ik Tesla nog niet echt prijzen op de markt zien aanpassen (EU prijzen zijn akelig gelijk) m.u. dan voor de 60kWh versie vanwege subsidiegrenzen in Duitsland. Maar die 60 versie was dan meteen ook in andere landen beschikbaar. En die SR versie van de M3 gaat vroegstens laat 2019 in de EU komen, eerste kwartalen zijn ze zoet met de US voorzien...
 
Vraagje over batterijverbruik in de winter wanneer de wagen de ganse dag stilstaat.

Stel je maakt in de winter (temp onder nul) een korte rit 75km en voor de rest van de dag staat de wagen buiten geparkeerd maar zonder aan de laadpaal en 's avonds maak je nog een rit van 75km
Kan iemand zeggen met hoeveel % de batterij vermoedelijk zal gezakt zijn of is dit verwaarloosbaar. Er is geen mogelijkheid om overdag even aan de stroom te hangen vandaar mijn vraag en indien ik dit scenario wens te doen of ik dan best voor de lr versie ga.
 
Vraagje over batterijverbruik in de winter wanneer de wagen de ganse dag stilstaat.

Stel je maakt in de winter (temp onder nul) een korte rit 75km en voor de rest van de dag staat de wagen buiten geparkeerd maar zonder aan de laadpaal en 's avonds maak je nog een rit van 75km
Kan iemand zeggen met hoeveel % de batterij vermoedelijk zal gezakt zijn of is dit verwaarloosbaar. Er is geen mogelijkheid om overdag even aan de stroom te hangen vandaar mijn vraag en indien ik dit scenario wens te doen of ik dan best voor de lr versie ga.

Ergens tussen de 1 en max 3 procent schat ik. Maar als je bedoeld te vragen. Haal ik t op 1 acculading om 2x75 km te rijden plus wat sluipverlies dan is het antwoord volmondig ja, ook met de kleinste accuvariant.
 
Ik denk dat Tesla net als in China eerst de LR versie gaat pluggen en dat daar kaal minimaal €60.000 voor neergeteld mag worden. Waarom marge weggooien als er toch wel vraag is? En tot dusver heb ik Tesla nog niet echt prijzen op de markt zien aanpassen (EU prijzen zijn akelig gelijk) m.u. dan voor de 60kWh versie vanwege subsidiegrenzen in Duitsland. Maar die 60 versie was dan meteen ook in andere landen beschikbaar. En die SR versie van de M3 gaat vroegstens laat 2019 in de EU komen, eerste kwartalen zijn ze zoet met de US voorzien...
Ik denk dat Tesla net als in China eerst de LR versie gaat pluggen en dat daar kaal minimaal €60.000 voor neergeteld mag worden. Waarom marge weggooien als er toch wel vraag is? En tot dusver heb ik Tesla nog niet echt prijzen op de markt zien aanpassen (EU prijzen zijn akelig gelijk) m.u. dan voor de 60kWh versie vanwege subsidiegrenzen in Duitsland. Maar die 60 versie was dan meteen ook in andere landen beschikbaar. En die SR versie van de M3 gaat vroegstens laat 2019 in de EU komen, eerste kwartalen zijn ze zoet met de US voorzien...

Dus iemand die de model 3 als particulier wenst te bestellen(ik dus) veel geduld zal moeten hebben tot alle zakelijke rijders hun model ontvangen hebben? Jammer ook dat de prijs van de 3" hierdoor ook kunstmatig zal opgedreven worden indien dit zo zou zijn.
 
Ergens tussen de 1 en max 3 procent schat ik. Maar als je bedoeld te vragen. Haal ik t op 1 acculading om 2x75 km te rijden plus wat sluipverlies dan is het antwoord volmondig ja, ook met de kleinste accuvariant.


Dat stelt al wat gerust. Ik dacht dat met de winterkoude in combinatie met een gure koude snijdende oosten of noordenwind pal op de wagen (ik bedenk nu even een extreme weersomstandighheid) dat de wagen constant zou bezig zijn de batterijen te behoeden van schade
 
  • Like
Reactions: Gamechanger
Dat stelt al wat gerust. Ik dacht dat met de winterkoude in combinatie met een gure koude snijdende oosten of noordenwind pal op de wagen (ik bedenk nu even een extreme weersomstandighheid) dat de wagen constant zou bezig zijn de batterijen te behoeden van schade
Naar mijn ervaring is de vampire drain in de winter niet groter dan in de zomer. Alleen het verbruik tijdens de eerste 30km na koud vertrek ligt wat hoger. Wat zich daarna weer wat normaliseert. In de zomer haal ik 200 Wh/km. In de winter kan dat oplopen tot 250Wh/km. Ik heb ritten van 50km enkel en rij met een S
 
Dus iemand die de model 3 als particulier wenst te bestellen(ik dus) veel geduld zal moeten hebben tot alle zakelijke rijders hun model ontvangen hebben? Jammer ook dat de prijs van de 3" hierdoor ook kunstmatig zal opgedreven worden indien dit zo zou zijn.
Als je refereert naar het $35.000 SR instapmodel (zal ca.€ 41.000 zijn), mag je achteraan de rij sluiten: eerst de duurdere modellen (LR en performance) - die zullen vooral zakelijk aftrek hebben - en daarna zijn voor het instapmodel eerst een paar honderd duizend Amerikanen aan de beurt. En daartussen komt eerst het MR model naar Europa. Zelfs met verwachte ramp-up ben je dan zeker een half jaar tot een jaar verder voordat hier een SR rijdt...
Wat betreft bedoel je met kunstmatig opdrijven van de prijs? Prijs gaat niet omhoog, kwestie van slim profiteren van vraag die er toch wel is en alleen duurdere modellen met meer marge aanbieden (klassiek Keynes: vraag bij schaarste creëert hogere prijs).
 
  • Helpful
Reactions: Jobbeke
Ben weer terug hier na een tijdje afstand nemen, vanwege de lange wachttijd. Dat blijkt nu toch wat mee te vallen. Zal dus vaker hier en op Model 3 Owners Club Forum aanwezig zijn. Daar helaas weinig Nederlanders.
Reservering sinds 22 april 2016. Long Range, PUP, 18” Aero’s, EAP2. Rest besluit ik bij bestellen. Hoop op Smart Air Suspension. Weet dat al tijden sprake is van Towing op een 3, mogelijk in combinatie met SAS, maar dat wordt een gok.

Daarom vraag nav bovenstaande plaatje. Is inmiddels meer bekend over hoe Tesla omgaat met garantie als je toch een trekhaak monteert (onder een Model S)?
Ik wil namelijk heel graag fietsen en een aanhanger achter mijn toekomstige 3 kunnen hangen.
 
  • Like
Reactions: Gamechanger
Als je refereert naar het $35.000 SR instapmodel (zal ca.€ 41.000 zijn), mag je achteraan de rij sluiten: eerst de duurdere modellen (LR en performance) - die zullen vooral zakelijk aftrek hebben - en daarna zijn voor het instapmodel eerst een paar honderd duizend Amerikanen aan de beurt. En daartussen komt eerst het MR model naar Europa. Zelfs met verwachte ramp-up ben je dan zeker een half jaar tot een jaar verder voordat hier een SR rijdt...
Wat betreft bedoel je met kunstmatig opdrijven van de prijs? Prijs gaat niet omhoog, kwestie van slim profiteren van vraag die er toch wel is en alleen duurdere modellen met meer marge aanbieden (klassiek Keynes: vraag bij schaarste creëert hogere prijs).

Heb zo het gevoel dat de M3, die toch bedoeld was voor de middenklasse, voornamelijk zakelijk gereden gaat worden. Deze hoge instapprijzen zet particulieren, zoals mezelf, toch nog enkele maanden buiten spel. De downshifting naar een mainstream imago zal nog wel enkele jaren in beslag nemen, als ze er al ooit komt. Mss willen de zakelijke rijders dit ook helemaal niet natuurlijk.