Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
De leasewagen is gisteren vertrokken, dus laat die M3 maar komen. Nog steeds geen factuur gehad, dus ik begin wat nerveus te worden. Bellen jullie naar het algemene nummer voor levering om te achterhalen op welke boot een wagen komt of rechtstreeks naar het service center?
Welkom op het forum, een beetje spannend lijkt dit inderdaad wel te worden. Ik zou in ieder geval Tesla opbellen en je verhaal vertellen zodat ze in ieder geval op de hoogte zijn dat er bij jou op dit moment een beetje haast bij zit. Anders zal je waarschijnlijk gewoon behandeld worden als één van de velen uit de lange, lange rij.
 
Als ik eens kijk naar de afgelopen dagen vind ik de uitkomst helemaal prima voor de M3: prijsdalingen voor producten, mensen die de de M3 besteld of zelfs al geleverd hebben gekregen voor de oude prijs worden keurig gecompenseerd in natura.

Prijsdalingen voor de S en X zijn zuur voor mensen die er net een gekocht hebben. Tegelijkertijd lijkt me dat in het geval je gegarandeerde restwaarde hebt dat ook wel weer meevalt.

Wat ik echt volkomen onbegrijpelijk vind is de extreem knullige communicatie-aanpak. Als je prijzen gaat verlagen weet je precies wat de vragen zijn die opkomen bij specifieke huidige klanten. En kan je dus enorm makkelijk hierover vantevoren nadenken en bij de bekendmaking van prijsdalingen gelijk deze groep informeren over de consequenties voor hen. Communicatieve no-brainer, die alle commotie van de afgelopen dagen had voorkomen.

Wat betekent dit nu over “de cultuur” van het bedrijf Tesla. Mijn conclusie is toch dat dit wijst op een bedrijf dat door een “nerd” wordt bestuurd vanuit techniek, waarbij inmiddels financieel management een serieuze plek heeft gekregen vanwege druk van de SEC. Maar wat een bizar en vooral onnodig amateuristisme op communicatief gebied. Leuk tweeten als CEO is dan wel van deze tijd en maakt de man persoonlijk populair, maar dit soort vermijdbare blunders duidt voor mij op een gebrek aan lerend vermogen binnen het bedrijf op niet-technische aspecten.

Ik ben een grote fan van Tesla, vind Elon geweldig in zijn aanpak en visie maar dit zijn echt onbegrijpelijk knullige en vermijdbare fouten. Dat vind ik toch zorgwekkend.
 
Net als vele gebruik ik mijn telefoon als key.
Gisteren had ik thuis mijn telefoon even in de frunk gelegd omdat ik wat moest pakken. Zonder verder te kijken deed ik de frunk dicht met daar de telefoon dus nog in.
Oh *sugar*, nou ja even de frunk openen via het scherm dan maar.
Ging dus niet, had het pasje nodig. Had ik niet verwacht, ik dacht dat je alles in en om de auto wel kon bedienen als je telefoon in de buurt van de auto is.
Moest dus terug naar binnen voor mijn portemonnee waar mijn pasje in zit.
Zorg dus dat je altijd ook het pasje bij je hebt.
 
In het donker spiegelt de straatverlichting op witte dashboardbalk in het zijraam, en ‘hindert’ het zicht in de buitenspiegel.
Precies waarom ik geen wit interieur wilde. Heel mooi maar kan alleen maar irritant zijn met reflecties in ramen.

Gisteren 2019.5.14 gekregen in mijn X, voor het eerst dogmode, nog geen sentry en nav on Autopilot......wel alles in het Nederlands , ook voor het eerst
Even voor de duidelijkheid... je kan toch wel Engels kiezen nog steeds?!?
 
Als ik eens kijk naar de afgelopen dagen vind ik de uitkomst helemaal prima voor de M3: prijsdalingen voor producten, mensen die de de M3 besteld of zelfs al geleverd hebben gekregen voor de oude prijs worden keurig gecompenseerd in natura.

Prijsdalingen voor de S en X zijn zuur voor mensen die er net een gekocht hebben. Tegelijkertijd lijkt me dat in het geval je gegarandeerde restwaarde hebt dat ook wel weer meevalt.

Wat ik echt volkomen onbegrijpelijk vind is de extreem knullige communicatie-aanpak. Als je prijzen gaat verlagen weet je precies wat de vragen zijn die opkomen bij specifieke huidige klanten. En kan je dus enorm makkelijk hierover vantevoren nadenken en bij de bekendmaking van prijsdalingen gelijk deze groep informeren over de consequenties voor hen. Communicatieve no-brainer, die alle commotie van de afgelopen dagen had voorkomen.

Wat betekent dit nu over “de cultuur” van het bedrijf Tesla. Mijn conclusie is toch dat dit wijst op een bedrijf dat door een “nerd” wordt bestuurd vanuit techniek, waarbij inmiddels financieel management een serieuze plek heeft gekregen vanwege druk van de SEC. Maar wat een bizar en vooral onnodig amateuristisme op communicatief gebied. Leuk tweeten als CEO is dan wel van deze tijd en maakt de man persoonlijk populair, maar dit soort vermijdbare blunders duidt voor mij op een gebrek aan lerend vermogen binnen het bedrijf op niet-technische aspecten.

Ik ben een grote fan van Tesla, vind Elon geweldig in zijn aanpak en visie maar dit zijn echt onbegrijpelijk knullige en vermijdbare fouten. Dat vind ik toch zorgwekkend.
Ben ik het 100% met eens.

Het product op zich is schitterend, dat staat buiten kijf. De build quality blijft een zorgenkind. De hele sales poot is nogal chaotisch. Modellen worden geïntroduceerd om even later dan weer gecancelled te worden. Ze beginnen alles nu een beetje te standardiseren maar zeker niet op elk gebied. Een geluk dat ze in Tesla eigenaars de beste salesmensen hebben die ze kunnen dromen. De logistieke poot is werkelijk dramatisch. Heb al van enkele mensen wat weerwerk gekregen dat het "niet zo eenvoudig" is om 10.000 pakketjes af te leveren in Europa maar ik dacht in deze tijd dat we dat nu wel al onder de knie hadden. Mij overtuig je niet van het feit dat dit deel werkelijk amateuristisch geleid wordt. Op het einde van de rit is er weinig verschil tussen een iPhone van China laten komen of een auto van de US laten komen. En communicatie is ook niet hun sterkste punt maar dat komt gewoon omdat veel zaken niet genoeg gepland of uitgedacht worden. Dat proces moeten ze echt veel beter managen als hun online sales model succesvol wil zijn.

Ik ben een fan van Elon. Een beetje nerdy, een beetje rock 'n roll aan het hoofd vind ik best ok. Maar de mensen rond hem die de 'saaie' zaken zoals sales of logistiek moeten regelen zijn duidelijk van een minder niveau.
 
Ben ik het 100% met eens.

Het product op zich is schitterend, dat staat buiten kijf. De build quality blijft een zorgenkind. De hele sales poot is nogal chaotisch. Modellen worden geïntroduceerd om even later dan weer gecancelled te worden. Ze beginnen alles nu een beetje te standardiseren maar zeker niet op elk gebied. Een geluk dat ze in Tesla eigenaars de beste salesmensen hebben die ze kunnen dromen. De logistieke poot is werkelijk dramatisch. Heb al van enkele mensen wat weerwerk gekregen dat het "niet zo eenvoudig" is om 10.000 pakketjes af te leveren in Europa maar ik dacht in deze tijd dat we dat nu wel al onder de knie hadden. Mij overtuig je niet van het feit dat dit deel werkelijk amateuristisch geleid wordt. Op het einde van de rit is er weinig verschil tussen een iPhone van China laten komen of een auto van de US laten komen. En communicatie is ook niet hun sterkste punt maar dat komt gewoon omdat veel zaken niet genoeg gepland of uitgedacht worden. Dat proces moeten ze echt veel beter managen als hun online sales model succesvol wil zijn.

Ik ben een fan van Elon. Een beetje nerdy, een beetje rock 'n roll aan het hoofd vind ik best ok. Maar de mensen rond hem die de 'saaie' zaken zoals sales of logistiek moeten regelen zijn duidelijk van een minder niveau.
Volkomen, maar dan ook volkomen met je eens. Grappige is dat Tesla natuurlijk “disruprief” wil en moet zijn in hun technologie, tijdspaden, productiemethoden etc etc. Dat begrijp en waardeer ik.

Tegelijkertijd zijn er veel zaken waar je de decennialange goede ervaringen van large corporates zo over kan nemen: logistiek, communicatie etc. Daar is het misschien wel arrogant om deze aspecten van het bedrijf niet serieus te nemen, en levert volgens mij onnodige problemen op.

We hadden het al over de communicatie rondom prijsdalingen. Maar neem nou eens het toewijziginsproces van M3’s. Ik weet heel zeker dat er hier talloze lezers zijn die op basis van hun deskundigheid met een heel eenvoudig, transparant en goed geaccepteerd proces zouden zijn gekomen om dit te doen. En nu ook hier weer onnodige stress en onduidelijkheid.

Ben bang dat we de komende maanden ellende gaan krijgen over reparatiecapaciteit en onderdelenvoorziening. Ook dingen waar je juist niet disruprief wil zijn maar het “gewoon goed geregeld wilt hebben”. Neem daar dan ervaren professionals voor en laat die hun werk opzetten en uitvoeren.

We zijn allemaal fan en accepteren veel, maar het voelt zo onnodig allemaal.
 
Is het dan niet zo dat als de RDW jou eerder bestelde auto op kenteken zou zetten, dat ze de catalogus waarde van vandaag aanhouden?

Ik heb mijn Model 3 nog niet, ook nog geen VIN-nummer. Gereserveerd in juni 2016 en besteld halverwege december 2018. Mijn vraag is welke bijtelling (cataloguswaarde) wordt berekend? De oude prijs of de prijs na de prijsverlaging van vrijdag?
 
Ik heb mijn Model 3 nog niet, ook nog geen VIN-nummer. Gereserveerd in juni 2016 en besteld halverwege december 2018. Mijn vraag is welke bijtelling (cataloguswaarde) wordt berekend? De oude prijs of de prijs na de prijsverlaging van vrijdag?

Lastig te zeggen, maar als je voor de oude prijs hebt besteld, ben ik bang dat die ook geregistreerd staat bij het rdw straks. Vandaar dat je de gratis ap of fsd krijgt. Er stond in het bericht van tesla “auto’s gekocht voor de prijsdaling”.
 
Ik had hetzelfde issue. Bij SC Duiven hebben de computer even gereset, toen was de melding weg. Er was een andere Model 3 waar ze al een diagnostic op aan het draaien waren. Als daar wat uitkomt dan nemen ze contact op..

Ja, klopt. Dat is waarschijnlijk die van mij. Staat nu sinds dinsdag bij SC Duiven. Ik zal maandag eens bellen of ze er al uit zijn. Netjes ontvangen, leenauto (model S P90D) stond al klaar. Volgens de monteur hebben ze nog weinig ervaring en kon het 'wat langer' duren...
Leenauto is geen straf (erg snel...) maar de 3 rijdt toch wel een stukje dynamischer.
 
Ik ben een fan van Elon. Een beetje nerdy, een beetje rock 'n roll aan het hoofd vind ik best ok. Maar de mensen rond hem die de 'saaie' zaken zoals sales of logistiek moeten regelen zijn duidelijk van een minder niveau.

Maar krijgen deze mensen ook de ruimte van Elon die ze nodig hebben om de zaken goed te regelen? Heb soms het idee dat Elon er hele eigen ideeën op na houdt en moeilijk de verantwoordelijkheid uit handen geeft om de experts hun eigen werk te laten doen.

Denk wel dat ze snel orde op zaken moeten stellen, want zo gaan ze op termijn echt krediet verspelen