Nog los van het commentaar van de Tesla medewerker en de keuze voor de X (lijkt me geen beroerde keuze
)...het verhaal over de hardware, is gewoon bekend. Dat Tesla medewerkers nog niet de nieuwste tweets hebben gelezen van Elon en zich indekken door te wachten op de VS, is tekenend voor de manier van communiceren bij Tesla.
Echter.....
Het is al sinds december bekend dat alle auto's op dat moment AP2.5 hardware hebben en dat ergens halverwege 2019 AP3.0 hardware zal worden gebruikt. Ook was al bekend dat AP3.0 alleen noodzakelijk is voor FSD.
De "uncorking" van de non performance S en X auto's in 2017 heeft
niets te maken met AP hardware. Tesla heeft destijds een moment gekozen en bepaald dat auto's voor dat moment geen software aanpassing krijgen (was 1 juli 2017 als ik het goed heb gevonden). De controverse was, dat veel auto's werden gepushed in juni 2017 voor de kwartaalcijfers en dat die auto's geen upgrade kregen van de performance via een software update...terwijl deze auto's mogelijk wel zouden voldoen aan de hardware eisen voor de upgrade (bepaalde serie DriveUnits en batterypacks).
De dashcam optie is een leuke extra en ik snap dat AP2.0 eigenaren dit ook hadden gewild...aan de andere kant is de kwaliteit nu ook niet zo geweldig ten opzichte van een after market exemplaar, dat dit nu echt een dealbreaker zou moeten zijn. Als waar is wat hier te lezen is (
v9.0 Dashcam - why only 2.5?), dan is de beperking waarschijnlijk de MCU. Die een flinke upgrade heeft gehad.
Voor de Model 3 is de nieuwe MCU gebruikt en daar zijn geen wijzigingen voor aangekondigd. Verschil in AP hardware 2.5 en 3.0 is slechts de computer boven het dashboard kastje...waarvan Tesla al had aangegeven deze te vervangen voor een ieder die FSD koopt.
Dus afgezien van "gerommel" met prijzen, software features en Performance Plus pakketten (en nu een uncorking van wat extra performance voor
alle reeds gemaakte Model 3s), lijkt de hardware op belangrijke punten van de Model 3 niet veel te verschillen vanaf het moment van leveren in de EU totdat andere batterypacks en uitvoeringen verschijnen. Elon had de Medium Range al voor mei 2019 internationaal genoemd. De verrassingsversies (SR, SR+, LR RWD) komen hopelijk naar de EU (ik reken op half jaar ongeveer).
Dus ik snap je "angst" (misschien te sterk woord) om iets belangrijks te missen, maar op basis van wat bekend is, denk ik dat je je iets te ongerust hebt gemaakt. Maar gefeliciteerd met je X natuurlijk. Dat is geen vervelende auto
.