Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
De hogere snelheid en de 5% boost in power zullen voor ALLE reeds verkochte auto's via software updates uitgerold worden en hebben niets te maken met andere hardware.

De hogere snelheid is niets meer dan een andere instelling van de software waardoor de motoren meer toeren mogen maken (19000 volgens een tweet van Elon).

Maar zaterdag ochtend wilde nog niemand van tesla dit op papier bevestigen, helaas. Ze moesten wachten op bevestiging uit USA.
In juni 2017 werd ons ook verteld dat de S sneller gemaakt zou worden met software update ivm met de opkomst van de 3, maar helaas pindakaas u heeft hw 2.0 dus dat gaat niet, enkel 2.5 (augustus 2017) auto’s krijgen die update. Als ze dit hadden gemeld hadden wij 2 maanden kunnen wachten. Voor ons nu ook geen Teslacam, hadden wel BlackVue maar toch. Dus als de in december bestelde 3 software 2.5 heeft en de nu te bestellen auto’s 3.0 is het meer dan terecht dat ik mij daar zorgen om maak.

Ik blijf de 3 een toffe karretje vinden, maar ik kon op dat moment de deal van de X niet voorbij laten gaan.
 
Tesla is geen standaard autofabriek.
De Audis, BMWs en Mercedessen hebben een vast modeljaar. En veranderen per modeljaar de autos én de prijzen. Reden waarom mensen aan het einde van een productiejaar vaak wachten met bestellen en die traditionele autofabrieken geven tegen het einde van het modeljaar vaak ook een soort compensatie in de vorm van gratis pakketten. Voordat bijv. Audi met een facelift komt, krijg je het oorspronkelijke model altijd met een accessoirespakket voor dezelfde prijs.

Maar Tesla modificeert voortdurend de auto's én doet dat nu ook met de prijzen (verlaging om de traditionele autofabrikanten die de achterstand aan het inlopen zijn, voor te blijven). Je bestelt een Tesla en als je hem dan maanden later krijgt, is hij meestal al beter dan toen je hem bestelde. Heel slim om teleurgestelde eerdere kopers toch te compenseren met iets wat eigenlijk niets kost, namelijk software, die je als fabriek toch al had ontwikkeld en die je als fabriek nu dus ietsje minder vaak aan eerdere kopers zult kunnen verkopen. Dat compenseren achteraf doet de traditionele autofabrikant ook niet.
Dus ik zou niet zeuren over prijsverlagingen, maar genieten van een auto die zelfs na het verlaten van de fabriek nog beter gaat worden met al die software-updates.
 
Naar dat moment kijk ik ook uit. Forum loopt nu een beetje over van negativisme
Dan maar weer wat positiefs, ben zojuist achtervolgt door mensen, reden mij nog net niet klem, maar ze zagen voor het eerst een M3 in het wild, en wilde dolgraag mijn verhaal horen en erin zitten....hadden volgende week een afspraak voor een proefrit, en waren na mijn gesprek van een half uur, zo door dolle, dat ze er 2 gingen bestellen.....

Met welke andere auto van +/- 75k maak je dat nou mee....Ferrari, Lambo's?, dan nog durven mensen je niet aan te spreken. Ik blijf de Tesla's nog steeds bijzondere auto's vinden
 
Kan mij goed voorstellen dat sommige mensen toch een wat naar gevoel aan de prijsdaling overhouden, dat blijven helaas toch de financiële nadelen van early-adopter/new tech investeringen. Voor wat perspectief, het was 100 jaar niet anders voor early adopters van zoiets futuristisch als de Ford Model T automobiel:
Model-T-price.jpg
 
Maar zaterdag ochtend wilde nog niemand van tesla dit op papier bevestigen, helaas. Ze moesten wachten op bevestiging uit USA.
In juni 2017 werd ons ook verteld dat de S sneller gemaakt zou worden met software update ivm met de opkomst van de 3, maar helaas pindakaas u heeft hw 2.0 dus dat gaat niet, enkel 2.5 (augustus 2017) auto’s krijgen die update. Als ze dit hadden gemeld hadden wij 2 maanden kunnen wachten. Voor ons nu ook geen Teslacam, hadden wel BlackVue maar toch. Dus als de in december bestelde 3 software 2.5 heeft en de nu te bestellen auto’s 3.0 is het meer dan terecht dat ik mij daar zorgen om maak.

Ik blijf de 3 een toffe karretje vinden, maar ik kon op dat moment de deal van de X niet voorbij laten gaan.
Nog los van het commentaar van de Tesla medewerker en de keuze voor de X (lijkt me geen beroerde keuze :D)...het verhaal over de hardware, is gewoon bekend. Dat Tesla medewerkers nog niet de nieuwste tweets hebben gelezen van Elon en zich indekken door te wachten op de VS, is tekenend voor de manier van communiceren bij Tesla.

Echter.....

Het is al sinds december bekend dat alle auto's op dat moment AP2.5 hardware hebben en dat ergens halverwege 2019 AP3.0 hardware zal worden gebruikt. Ook was al bekend dat AP3.0 alleen noodzakelijk is voor FSD.

De "uncorking" van de non performance S en X auto's in 2017 heeft niets te maken met AP hardware. Tesla heeft destijds een moment gekozen en bepaald dat auto's voor dat moment geen software aanpassing krijgen (was 1 juli 2017 als ik het goed heb gevonden). De controverse was, dat veel auto's werden gepushed in juni 2017 voor de kwartaalcijfers en dat die auto's geen upgrade kregen van de performance via een software update...terwijl deze auto's mogelijk wel zouden voldoen aan de hardware eisen voor de upgrade (bepaalde serie DriveUnits en batterypacks).

De dashcam optie is een leuke extra en ik snap dat AP2.0 eigenaren dit ook hadden gewild...aan de andere kant is de kwaliteit nu ook niet zo geweldig ten opzichte van een after market exemplaar, dat dit nu echt een dealbreaker zou moeten zijn. Als waar is wat hier te lezen is (v9.0 Dashcam - why only 2.5?), dan is de beperking waarschijnlijk de MCU. Die een flinke upgrade heeft gehad.

Voor de Model 3 is de nieuwe MCU gebruikt en daar zijn geen wijzigingen voor aangekondigd. Verschil in AP hardware 2.5 en 3.0 is slechts de computer boven het dashboard kastje...waarvan Tesla al had aangegeven deze te vervangen voor een ieder die FSD koopt.

Dus afgezien van "gerommel" met prijzen, software features en Performance Plus pakketten (en nu een uncorking van wat extra performance voor alle reeds gemaakte Model 3s), lijkt de hardware op belangrijke punten van de Model 3 niet veel te verschillen vanaf het moment van leveren in de EU totdat andere batterypacks en uitvoeringen verschijnen. Elon had de Medium Range al voor mei 2019 internationaal genoemd. De verrassingsversies (SR, SR+, LR RWD) komen hopelijk naar de EU (ik reken op half jaar ongeveer).

Dus ik snap je "angst" (misschien te sterk woord) om iets belangrijks te missen, maar op basis van wat bekend is, denk ik dat je je iets te ongerust hebt gemaakt. Maar gefeliciteerd met je X natuurlijk. Dat is geen vervelende auto :).
 
  • Like
Reactions: Michel3
Babydoekjes zijn prima! Om het "leer" goed te onderhouden is het volgende nog beter: Chemical guys
Ja de babydoekjes was een tip van Tesla Antwerp Store... Een kennis van mij heeft al langer dan half jaar zijn M3 met wit interieur (woont in USA) en die zegt geen last te hebben van blue-jeans-wearoff ...
Dat Chemical guys was ik ook al tegengekomen... Tesla zelf adviseert ook vochtig doekje met alcohol maar vraag me af of dat niet aggressief is ;)
 
Nog los van het commentaar van de Tesla medewerker en de keuze voor de X (lijkt me geen beroerde keuze :D)...het verhaal over de hardware, is gewoon bekend. Dat Tesla medewerkers nog niet de nieuwste tweets hebben gelezen van Elon en zich indekken door te wachten op de VS, is tekenend voor de manier van communiceren bij Tesla.

Echter.....

Het is al sinds december bekend dat alle auto's op dat moment AP2.5 hardware hebben en dat ergens halverwege 2019 AP3.0 hardware zal worden gebruikt. Ook was al bekend dat AP3.0 alleen noodzakelijk is voor FSD.

De "uncorking" van de non performance S en X auto's in 2017 heeft niets te maken met AP hardware. Tesla heeft destijds een moment gekozen en bepaald dat auto's voor dat moment geen software aanpassing krijgen (was 1 juli 2017 als ik het goed heb gevonden). De controverse was, dat veel auto's werden gepushed in juni 2017 voor de kwartaalcijfers en dat die auto's geen upgrade kregen van de performance via een software update...terwijl deze auto's mogelijk wel zouden voldoen aan de hardware eisen voor de upgrade (bepaalde serie DriveUnits en batterypacks).

De dashcam optie is een leuke extra en ik snap dat AP2.0 eigenaren dit ook hadden gewild...aan de andere kant is de kwaliteit nu ook niet zo geweldig ten opzichte van een after market exemplaar, dat dit nu echt een dealbreaker zou moeten zijn. Als waar is wat hier te lezen is (v9.0 Dashcam - why only 2.5?), dan is de beperking waarschijnlijk de MCU. Die een flinke upgrade heeft gehad.

Voor de Model 3 is de nieuwe MCU gebruikt en daar zijn geen wijzigingen voor aangekondigd. Verschil in AP hardware 2.5 en 3.0 is slechts de computer boven het dashboard kastje...waarvan Tesla al had aangegeven deze te vervangen voor een ieder die FSD koopt.

Dus afgezien van "gerommel" met prijzen, software features en Performance Plus pakketten (en nu een uncorking van wat extra performance voor alle reeds gemaakte Model 3s), lijkt de hardware op belangrijke punten van de Model 3 niet veel te verschillen vanaf het moment van leveren in de EU totdat andere batterypacks en uitvoeringen verschijnen. Elon had de Medium Range al voor mei 2019 internationaal genoemd. De verrassingsversies (SR, SR+, LR RWD) komen hopelijk naar de EU (ik reken op half jaar ongeveer).

Dus ik snap je "angst" (misschien te sterk woord) om iets belangrijks te missen, maar op basis van wat bekend is, denk ik dat je je iets te ongerust hebt gemaakt. Maar gefeliciteerd met je X natuurlijk. Dat is geen vervelende auto :).

Onze s is op 30 juni 2017 geleverd, dan begrijp je mij nu nog beter denk ik. Dus dag voor of na levering met zulke wijzigingen komen wil je niet nog eens meemaken. Iedereen was verrast vrijdag en misschien raakte ik te gefrustreerd zaterdag, maar ik kan de 3P elke dag nog bestellen, de X daarentegen was echt een deal, die je niet wilt laten lopen.

Over de hw versie is er op het forum nog niemand voor zover ik weet die kan bevestigen of de 2.5 of 3.0 erin zit. Is al een paar keer gevraagd of iemand het kastje open wil maken om te kijken, maar nog geen bevestiging gezien.
 
Een model 3 eigenaar ervaring met

‘electriciteitsnet van lage kwaliteit gedetecteerd’?

Uiteindelijk werd het laden gestopt. Opnieuw aangezet en kreeg weer deze melding.

Ik sta aan een publieke laadpaal, waar ook een ander laadt. Heb inmiddels maar de amperage naar 7 AMP gegooid. Maar volgens mij werkt het niet. Laadtijd is 24+ uur terwijl ik nog 40% heb .....

UPDATE: ook bij een andere laadpaal, waar trouwens niemand anders laadt, komt het laden niet boven de 5/6 amps (van de 16). Laadsnelheid 2/3 km/u. Af en toe probeert ie er 11amp van te maken en daarna gaat het weer terug naar de 5 of 6.

Ik hoor aan de achterkant, bij het laadcontact ook veel geklik als ik probeer te laden. Aan/uit/aan/uit etc. Maar dan springt ie wel naar 16amp (terwijl de melding wordt getoond). Alleen klopt de snelheid bij 16amp niet (15 km/u terwijl dat rond de 50 moet zijn.

Hmmmm. Met mijn model s nog nooit gehad. Zou het zijn omdat dit de eerste keer is dat ik laadt? Ik heb wel al aan de supercharger gehangen maar nog niet aan een normale laadpaal.
 

Attachments

  • D9029917-1D14-4329-9A1B-108BD00F4BFD.jpeg
    D9029917-1D14-4329-9A1B-108BD00F4BFD.jpeg
    685.5 KB · Views: 53
  • C445CA16-A967-4B15-B8EE-1773ED82D819.jpeg
    C445CA16-A967-4B15-B8EE-1773ED82D819.jpeg
    788.9 KB · Views: 36
Last edited:
Onze s is op 30 juni 2017 geleverd, dan begrijp je mij nu nog beter denk ik. Dus dag voor of na levering met zulke wijzigingen komen wil je niet nog eens meemaken. Iedereen was verrast vrijdag en misschien raakte ik te gefrustreerd zaterdag, maar ik kan de 3P elke dag nog bestellen, de X daarentegen was echt een deal, die je niet wilt laten lopen.

Over de hw versie is er op het forum nog niemand voor zover ik weet die kan bevestigen of de 2.5 of 3.0 erin zit. Is al een paar keer gevraagd of iemand het kastje open wil maken om te kijken, maar nog geen bevestiging gezien.
Ik begrijp de frustratie van je S en de deal voor de X. Echter blijft het zo dat het niet uitmaakt of AP2.5 of AP3.0 hardware momenteel in de Model 3 zit.

Voor de nu "goedkope" versie van AutoPilot is de 3.0 hardware niet nodig en heeft ook geen voordeel. Voor de nieuwe FSD (het oude EAP met een belofte over verkeersborden, verkeerslichten, kruispunten en gebruik in de stad) zal altijd de 3.0 geleverd worden. Dan wel al standaard in de auto, dan wel op een gegeven moment door een vervanging. Een vervanging die overigens pas noodzakelijk wordt wanneer nieuwe features unlocked worden in de toekomst die gebruik maken van de extra power van deze hardware.

Dus ja, de vroegere "uncorking" waar mensen naast grepen en de MCU aanpassing waardoor deze beter ging werken en meer functies ontsloot, zijn zeker zaken waardoor mensen gevoeliger worden voor dreigende veranderingen. Echter de huidige ontwikkelingen van de AP hardware lijken zeer lauwe soep te zijn ten opzichte van de eerdere grotere hardware wijzigingen.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Het is al sinds december bekend dat alle auto's op dat moment AP2.5 hardware hebben en dat ergens halverwege 2019 AP3.0 hardware zal worden gebruikt. Ook was al bekend dat AP3.0 alleen noodzakelijk is voor FSD.
In de Q3 call vertelde Elon dat eind Q1 2019, ongeveer nu dus, HW3 klaar zou zij voor mass production. Ook in een podcast van vorige week vertelde hij dat HW3 “is about to go in production” dus het zou inderdaad de komende weken al kunnen zijn.

Dat HW3 noodzakelijk is voor FSD is bekend maar sommige, waaronder ik, denken dat AP ook voordeel gaat hebben van HW3. Ik druk op de “bestel” knop op de dag dat ik weet dat HW3 in de auto zit.
 
  • Like
Reactions: Red P and Mad P***y
Dan maar weer wat positiefs, ben zojuist achtervolgt door mensen, reden mij nog net niet klem, maar ze zagen voor het eerst een M3 in het wild, en wilde dolgraag mijn verhaal horen en erin zitten....hadden volgende week een afspraak voor een proefrit, en waren na mijn gesprek van een half uur, zo door dolle, dat ze er 2 gingen bestellen.....

Met welke andere auto van +/- 75k maak je dat nou mee....Ferrari, Lambo's?, dan nog durven mensen je niet aan te spreken. Ik blijf de Tesla's nog steeds bijzondere auto's vinden
Het gekste wat ik heb meegemaakt zijn wijzende vingers en auto's die expres voor en langs je gaan rijden om de auto met 120km/h te bekijken, en 1 keer een motorrijder met 130km/h die foto's aan het maken was naast mij o_O Met 1 hand dus....
 
Het gekste wat ik heb meegemaakt zijn wijzende vingers en auto's die expres voor en langs je gaan rijden om de auto met 120km/h te bekijken, en 1 keer een motorrijder met 130km/h die foto's aan het maken was naast mij o_O Met 1 hand dus....
Op de weg terug van Tilburg hebben ten minste 3 verschillende auto's foto's gemaakt op de snelweg. Dat was even een mindfuck.

Maar een motorrijder met een hand aan het stuur... Dat overtreft het!
 
Een model 3 eigenaar ervaring met

‘electriciteitsnet van lage kwaliteit gedetecteerd’?

Uiteindelijk werd het laden gestopt. Opnieuw aangezet en kreeg weer deze melding.

Ik sta aan een publieke laadpaal, waar ook een ander laadt. Heb inmiddels maar de amperage naar 7 AMP gegooid. Maar volgens mij werkt het niet. Laadtijd is 24+ uur terwijl ik nog 40% heb .....

UPDATE: ook bij een andere laadpaal, waar trouwens niemand anders laadt, komt het laden niet boven de 5/6 amps (van de 16). Laadsnelheid 2/3 km/u. Af en toe probeert ie er 11amp van te maken en daarna gaat het weer terug naar de 5 of 6.

Ik hoor aan de achterkant, bij het laadcontact ook veel geklik als ik probeer te laden. Aan/uit/aan/uit etc. Maar dan springt ie wel naar 16amp (terwijl de melding wordt getoond). Alleen klopt de snelheid bij 16amp niet (15 km/u terwijl dat rond de 50 moet zijn.

Hmmmm. Met mijn model s nog nooit gehad. Zou het zijn omdat dit de eerste keer is dat ik laadt? Ik heb wel al aan de supercharger gehangen maar nog niet aan een normale laadpaal.
Dit heb ik bij mij thuis ook 2 keer gehad. Even ontkoppelen en de kop van de TWC er opnieuw in loste het op. Paar weken gelden gebeurd, sindsdien niet meer.
Ik merk wel dat het belangrijk is om de TWC in 1 keer goed, stevig en vrij snel in de auto te duwen, anders hoor je klik klik klik en gaat het lampje geel branden en dan weer blauw etc. Echt ff goed doorduwen dus.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Overigens...is al langsgeweest wat er precies in de standaard AP optie zit?
Hiermee kan uw auto automatisch sturen, accelereren en remmen voor andere voertuigen en voetgangers in dezelfde rijstrook.

Vooral het stukje "dezelfde rijstrook". Dat zou inhouden dat het AP systeem nu een Adaptive CruiseControl optie is met "alleen" LaneKeeping. De LaneChange is er nu uit? Dus het handmatig knipperlicht aan en dat de auto dan van rijstrook wisselt.