Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ danig minder range dan verwacht

This site may earn commission on affiliate links.
vertrokken met 383km aan ingeschat bereik; 140km gereden en bij aankomst ingeschatte bereik nog 100km ?

Niet normaal.

Er moet maw een abnormale reden voor dit hoge verbruik.
-> uitlijning ?
-> zware tegenwind ?
-> verwarming op high met ramen open ?:p
-> ...
Tja, ik weet het ook niet :(
Kijk het nog even aan bij volgende trips, maar als het verbruik hoog blijft, kijk dan de banden na.
Ik had na een verkeerde uitlijning plots 30% hoger verbruik, en banden die als gek versleten.
Opnieuw laten uitlijnen, en probleem was weg.

Bandenspanning heb ik wel al van 2,6/2,7 naar 3,0 gezet
Ik zal dit ook eens na laten kijken wanneer de winterbanden gemonteerd worden.
Overigens is AP zeker niet zuiniger, we hebben vele roadtrips gedaan met wagen met en zonder AP. AP zit altijd en overal hoger.
Logisch, de human pilot zal toch nog steeds meer anticiperen.
(wat wel geldt : langer verbruik bij rijden op klassieke CC dan zonder CC)
Hmmm... Ik geloof op zich best dat met AP hoger verbruik is. Misschien dat het met chill mode wat zou schelen.
Wat ik anders zie is het anticiperen... Als ik zie hoe in Nederland in de ochtendspits men aan het bumperkleven is.... en het niet gewaardeerd wordt als je wél 2 seconden afstand houdt... En dan ook nog eens terwijl je bijna iedere ochtend de negatieve gevolgen (aanrijdingen) van dat weinig afstand houden kunt zien!
 
Wat is je gemiddeld verbruik? Vanmorgen had ik onze model 3 even bij me (wordt voornamelijk door mijn vrouw gereden) en ons gemiddeld verbruik over de eerste 13.000 km is 160 Wh/km. Dat moet bij jou dan extreem veel hoger zijn? Indien ja: er is iets met je rechtervoet of met je auto aan de hand. In het geval van de laatste zul je even langs een SEC moeten... (en dat gun je niemand in deze barre tijden)
Succes!
@Plantje Voornoemde vraag lijkt mij ook relevant. Wat is het huidige gemiddelde verbruik over alle gereden kilometers?
 
Wat me nog te binnen schiet: rijd je bij je huis veel in heuvelachtig terrein? Limburg kent dat zeker. Dat kan het bereik ook nogal stevig beïnvloeden, naast het rekensommetje dat ik heb gegeven in het andere topic.
 
Nog een interessante site met wat gegevens over de SR+, onderaan kan je praktische verbruiken zien. Daar zie je dat zij er vanuit gaan dat je op de snelweg met -10°C zo'n 204Wh/km verbuikt.

Tesla Model 3 Standard Range Plus

Misschien aankomende tijd nog wat testjes doen en bijhouden wat je verbruiken zijn geweest?

Edit: heb je thuis een elektrameter om bij te houden hoeveel kWh erin is gegaan met een laadsessie?
 
Nog een interessante site met wat gegevens over de SR+, onderaan kan je praktische verbruiken zien. Daar zie je dat zij er vanuit gaan dat je op de snelweg met -10°C zo'n 204Wh/km verbuikt.

Tesla Model 3 Standard Range Plus
Die site ken ik en daar hebben ze het met winter over -10.... Ik heb dat verbruik met +10!
Misschien aankomende tijd nog wat testjes doen en bijhouden wat je verbruiken zijn geweest?

Edit: heb je thuis een elektrameter om bij te houden hoeveel kWh erin is gegaan met een laadsessie?
Ik ga zeker de nodige tests doen!
Ik heb een laadpaal van New Motion. In de app kan ik zien hoeveel er per laadsessie in gaat. Maar dat zijn nogal wat sessies...hij gaat iedere keer aan de lader.
 
Kijk ook eens op ev-database.nl bij de M3 SR+.......
Naast de WLTP actieradius staat daar ook het te verwachten praktische energieverbruik/actieradius. Handige site om voor aanschaf te bekijken en je zo te verdiepen in het verbruik/range.

Het geschatte praktische winterverbruik is volgens ev-database op de snelweg zo rond de 204Wh/km. Dit is weliswaar bij -10°C, maar geeft denk ik wel een aardige indicatie.
Ik zit zelf op een gemiddelde van 185Wh/km op basis van 3000 gereden kilometers, hoofdzakelijk op de snelweg.
Mijn totale afstand per dag is ongeveer 150km (75 km enkele reis waarvan 70 km snelweg en 5 km binnenweg). De heenweg is zonder file en op de terugweg heb ik meestal zo'n 15 minuten file. Ik rijd meestal met AP op 130km/h. Daarnaast rijd ik in het weekend wat korte afstanden.

Tesla Model 3 Standard Range Plus
 
Het is al vaker geschreven, maar WLTP is niet bedacht om een realistisch verbruik weer te geven, maar een standaard waardoor je auto's kunt vergelijken. Die is eerlijker dan de NEDC omdat de fabrikanten een gewone auto moeten gebruiken, en geen spiegels verwijderen en andere aerodynamische maatregelen meer mogen nemen. De EPA norm zit iets dichter bij de werkelijkheid, voor zover dat al mogelijk is.
 
Kijk ook eens op ev-database.nl bij de M3 SR+.......
Naast de WLTP actieradius staat daar ook het te verwachten praktische energieverbruik/actieradius. Handige site om voor aanschaf te bekijken en je zo te verdiepen in het verbruik/range.

Het geschatte praktische winterverbruik is volgens ev-database op de snelweg zo rond de 204Wh/km. Dit is weliswaar bij -10°C, maar geeft denk ik wel een aardige indicatie.
Ik zit zelf op een gemiddelde van 185Wh/km op basis van 3000 gereden kilometers, hoofdzakelijk op de snelweg.
Mijn totale afstand per dag is ongeveer 150km (75 km enkele reis waarvan 70 km snelweg en 5 km binnenweg). De heenweg is zonder file en op de terugweg heb ik meestal zo'n 15 minuten file. Ik rijd meestal met AP op 130km/h. Daarnaast rijd ik in het weekend wat korte afstanden.

Tesla Model 3 Standard Range Plus
Snelweg, -10°C geeft 202Wh/km
Ik rij met 20°C temperatuurverschil in 189,5km mijn accu van 100% naar 0% met een mix van snelweg en stad. Inderdaad.... wel hoofdzakelijk snelweg.
185Wh/km lijkt me normaler.
De grafiek in de auto geeft ook aan dat 200Wh/km de standaard is (als ik het goed aflees)
 
Het is al vaker geschreven, maar WLTP is niet bedacht om een realistisch verbruik weer te geven, maar een standaard waardoor je auto's kunt vergelijken. Die is eerlijker dan de NEDC omdat de fabrikanten een gewone auto moeten gebruiken, en geen spiegels verwijderen en andere aerodynamische maatregelen meer mogen nemen. De EPA norm zit iets dichter bij de werkelijkheid, voor zover dat al mogelijk is.
Ik heb ook al vaker aangegeven, dat ik echt geen WLTP verwacht. Wel is het een meetpunt.
En het belangrijkste punt blijft: ik had gehoopt in ieder geval normaal naar mijn ouders heen en weer te kunnen en ben er daarbij van uit gegaan, dat ik dan wel even naar 100% moet laden. Als dat niet kan is dat een teleurstelling voor me. Als dat wel gewoon mogelijk was geweest, was er ook niets aan de hand geweest. Zelfs als ik wat minder bereik had dan verwacht/gehoopt.
 
Snelweg, -10°C geeft 202Wh/km
Ik rij met 20°C temperatuurverschil in 189,5km mijn accu van 100% naar 0% met een mix van snelweg en stad. Inderdaad.... wel hoofdzakelijk snelweg.
185Wh/km lijkt me normaler.
De grafiek in de auto geeft ook aan dat 200Wh/km de standaard is (als ik het goed aflees)

Ik heb net Maastricht den Haag gedaan (5°C), droog weer met continu 104-124 - 134 km/u (=Vmax+4). En verwarming op 21,5°C, vrouwlief. Niks chill mode, 90% op AP/FSD.

Kom ik met de Model 3 Performance op precies 202 Wh/km.

Zou met de SR+ toch echt beter moeten zijn.
 
Ik heb net Maastricht den Haag gedaan (5°C), droog weer met continu 104-124 - 134 km/u (=Vmax+4). En verwarming op 21,5°C, vrouwlief. Niks chill mode, 90% op AP/FSD.

Kom ik met de Model 3 Performance op precies 202 Wh/km.

Zou met de SR+ toch echt beter moeten zijn.
Bedankt voor je reactie.

Dat geldt ook voor alle anderen. Ik denk dat het meeste wel een keer gezegd en vermeld is. Ik ga de komende weken eens flink testen en ik kom er nog even op terug!
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Hey @Plantje heb je al eens geprobeerd (puur voor de test) wat het doet voor je verbruik als je de rit naar je (schoon)ouders eens maakt met de climate control uitgeschakeld?

Ik heb gemerkt dat deze, afhankelijk van de omstandigheden, makkelijk wel 30Wh/km kan toevoegen aan je verbruik. Bij een normaal verbruik van zo'n 180 is dit dus al richting de 17% extra verbruik.

Wellicht dat je probleem in die hoek zit of dat er zelfs een defect in je CC systeem zit. De meeste hier lijken het er iig over eens dat het verbruik dat je aangeeft exorbitant hoog is.
 
Dan zit de overige 44% in snelheid en verwarming?
Je refereert elke keer aan de WLTP, dat is geen reële range. In de winter kan het 25% achteruit gaan t.o.v. de zomer.

Ik wil alleen maar aangeven dat je t.o.v. een andere SR+ al 6% meer verbruikt omdat je andere velgen hebt.

Doe even een keer een test met opladen om te kijken hoeveel kWh erin is gegaan.