Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ danig minder range dan verwacht

This site may earn commission on affiliate links.
Het aantal beschikbare kilometers dat linksboven op het display wordt aangegeven is niet altijd erg betrouwbaar. Maak liever gebruik van de energie grafiek met aantal beschikbare kilometers of beter nog, met hoeveel procent je aankomt. Die kloppen behoorlijk goed.

Wat veel mensen niet in de gaten hadden toen ze kozen voor een SR+ is dat het effectieve bereik wordt bepaald door de ideale SOC in je accu, van zeg 5% tot 90%. Dat betekent in de praktijk bij ideaal weer en ideale omstandigheden een range van 360 km minus 15 km = 345 km. (90% x 400 - 5% x 400km). In koude, natte en winderige omstandigheden gaat daar nog zo'n 20 tot 30% vanaf. Hou je ongeveer 280 km aan bruikbare range over. Voor mij was dat een reden om voor de LR te kiezen.
 
  • Like
Reactions: ScoopT
Iets wat ik hier trouwens nog helemaal niet gepost heb: cabineverwarming zie ik als een terugkomende oorzaak van bereik (naast snelheid) en het is me opgevallen, dat de blower naar de achterbank toe eigenlijk bijna altijd snoeihete lucht eruit gooit! Ongeacht of de temperatuur die er voor uit komt tegen het koude aan is.

Als om een of andere reden die verwarming continue op hoge temperatuur werkt kan dat ook het een en ander verklaren. Blijft deze blower actief ook nadat je deze zelf uitschakelt in het menu?
 
Hey @Plantje heb je al eens geprobeerd (puur voor de test) wat het doet voor je verbruik als je de rit naar je (schoon)ouders eens maakt met de climate control uitgeschakeld?

Ik heb gemerkt dat deze, afhankelijk van de omstandigheden, makkelijk wel 30Wh/km kan toevoegen aan je verbruik. Bij een normaal verbruik van zo'n 180 is dit dus al richting de 17% extra verbruik.

Wellicht dat je probleem in die hoek zit of dat er zelfs een defect in je CC systeem zit. De meeste hier lijken het er iig over eens dat het verbruik dat je aangeeft exorbitant hoog is.
Puur voor de test wil ik dat best eens proberen. Voor dagelijks gebruik is dat natuurlijk geen optie. Want dan ga je van "gewoon autorijden" ineens een hele stap terug.

Je refereert elke keer aan de WLTP, dat is geen reële range. In de winter kan het 25% achteruit gaan t.o.v. de zomer.

Ik wil alleen maar aangeven dat je t.o.v. een andere SR+ al 6% meer verbruikt omdat je andere velgen hebt.

Doe even een keer een test met opladen om te kijken hoeveel kWh erin is gegaan.
Natuurlijk refereer ik aan WLTP. Dat betekent niet, dat ik WLTP verwacht....wat ik ook telkens weer aangeef. Waar moet ik anders naar kijken? Hoeveel kilometer mag ik dan verwachten?

Maar hij geeft toch ook elke keer aan dat hij geen WLTP verwacht ....
Dank...dacht even dat ik de enige was die het zag.

Ik denk dat er bedoelt wordt "verschil t.o.v. met / zonder aero kappen" en niet "verschil t.o.v. het WLTP verbruik"
Ah ok. Relatief ten opzichte van een auto zonder aero....dat zou kunnen

Het aantal beschikbare kilometers dat linksboven op het display wordt aangegeven is niet altijd erg betrouwbaar.
Joh?
Maak liever gebruik van de energie grafiek met aantal beschikbare kilometers of beter nog, met hoeveel procent je aankomt. Die kloppen behoorlijk goed.

Waarom kunnen ze niet gewoon dat getal linksboven in het display verbeteren? Die kan ik tenminste in het zicht houden terwijl ik aan het navigeren ben.
En ook daar weer: zeker als ik naar huis rij: ik vind het minder interessant om te weten hoeveel procent ik nog over heb als ik thuis ben dan te weten of ik kilometers over heb of tekort kom.
Beetje vreemd misschien, maar nogmaals: met zoveel data....waarom kunnen ze dat percentage wel accuraat neerzetten en het aantal kms niet?
Wat veel mensen niet in de gaten hadden toen ze kozen voor een SR+ is dat het effectieve bereik wordt bepaald door de ideale SOC in je accu, van zeg 5% tot 90%. Dat betekent in de praktijk bij ideaal weer en ideale omstandigheden een range van 360 km minus 15 km = 345 km. (90% x 400 - 5% x 400km). In koude, natte en winderige omstandigheden gaat daar nog zo'n 20 tot 30% vanaf. Hou je ongeveer 280 km aan bruikbare range over. Voor mij was dat een reden om voor de LR te kiezen.
Ik heb dit een paar keer gelezen, maar ik kom er helemaal niet uit.
Ik weet dat zo'n accu tussen de 20% en 80% het meest happy is. Daarom laden we ook niet dagelijks tot 100%. Voor een langer tripje wil ik best tot 100% laden.
Maar ok.... dan begin je met 360km. Die kan ik nog volgen, dat is uitgaande van 90% lading
Maar waar komt dan die 15km vandaan? Omdat je hem niet tot 0% leeg rijdt?
Dan betrek je weersomstandigheden erbij en kom je uiteindelijk tot een bruikbare range waarmee ik nog wel ok was geweest. En zelfs dat haal ik niet.
Ik had op zich ook best voor de LR willen kiezen. Maar wat ik al vaker aangegeven heb: niet iedereen heeft die luxe of mag dat van zijn werkgever.
 
Hij verwacht ze niet zegt hij elke keer, maar hij rekent er nog wel mee.

En dat is toch heel logisch? Hij houdt m.i. een heel gezonde marge aan, die evengoed niet door de auto wordt waargemaakt.

En @Plantje komt niet verder dan 200 ... zegt hij.
Ik weet niet waar ik dan de grote fout maak.... Iedereen vertelt me dat ik niet van WLTP uit moet gaan. Telkens vertel ik weer dat ik er wel van uit ga, maar het niet verwacht. En telkens weer reageren mensen alsof ik klaag dat ik geen 409km op een single charge kan rijden.
Nou ja....frustraties een beetje opzij: Wat is dan wel het juiste getal? Er wordt ook hier en daar verweten dat mensen die nu een probleem met range hebben zich beter hadden moeten oriënteren en dan maar voor een LR hadden moeten gaan.
Toen ik me aan het oriënteren was wist ik hoeveel kilometers ik maximaal aan round trip wilde kunnen rijden: 280. Als je je dan aan het oriënteren bent kun je heel veel auto's direct afschrijven. Een auto met een opgegeven bereik van zo'n 409km leek me aan de veilige kant.

Als om een of andere reden die verwarming continue op hoge temperatuur werkt kan dat ook het een en ander verklaren. Blijft deze blower actief ook nadat je deze zelf uitschakelt in het menu?
Nee, als ik hem in het menu uitschakel stopt ie er mee. Hij gaat wel telkens weer aan. Maar ik ga ook eens een ritje naar het werk testen met die verwarming de hele rit uitgeschakeld.
 
Die round trip van 280 km lukt bij mijn SR+ in de winter ook niet. Tenzij ik hem oplaad tot 100% dan heel de weg 105 a 110kmh rijd. En dan mijn batterij leeg rijd tot 2%. Dan zou ik 280km misschien net halen. Dat alles is niet echt realistisch nog aangenaam. Wat wel helpt is om op de autosnelweg 110kmh te rijden in plaats van de in Nederland toegelaten 130kmh. Die 20kmh minder scheelt enorm. Dan zakt mijn verbruik van 205wh/km naar 180wh/km. Die verwarming achteraan activeert zich blijkbaar er zich iemand of iets op de achterbank bevindt en moet je bij mij telkens manueel uitschakelen. Gelet de heel warme lucht die er uit komt vermoed ik dat dit wel een grote factor is in het verbruik. Tijdens mijn wekelijkse trip van 260km ga ik in de winter telkens een 4 a 5 minuten supercharger, al is het voor wat comfortabeler te rijden. In de zomer was dat niet nodig.
Het bruikbare deel van de batterij van een SR+ is volgens mijn berekening zo'n 48kw neem daar 90% van dan zit je op net iets meer dan 43kw beschikbaar...als je dan 20kw/100 km verbruikt op de snelweg en zo'n 3 kw om het een beetje aangenaam warm te hebben dan Is 200km met 90% batterij redelijk correct.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Klaas and arne-nl
Dat baseer ik niet op ervaring, maar gezond verstand. Ik weet dat WLTP niet realistisch is; heb ik ook al aangegeven. Maar als ik kijk naar de auto die ik graag zou willen en kunnen rijden en ik kom dan bij een SR+ uit vind ik het best redelijk om aan te nemen dat je slechts 2/3 van de fabrieksopgave kunt rijden.
Daarom vroeg ik: "Gebaseerd op welke ervaring". Als je geen ervaring hebt, hoe kun je dan weten wat "redelijk" is? De werkelijkheid heeft geen boodschap aan jouw gezond verstand. :)

NEDC is inderdaad al helemaal optimistisch!
Idd, maar het verschil met WLTP is niet erg groot. Maw, WLTP is nog steeds veel te optimistisch. Ik ga daarom liever af op EPA-bereik (385 km), maar ook dat is alleen in de zomer en met een rustige rijstijl te bereiken.​
 
Als je 280 km bereik wilt halen met 45 kW nuttige lading, moet je op een verbruik gaan rijden van ongeveer 160W/km.
Afhankelijk van het weer bepaalt je rechtervoet én verwarming-settings of je dat kan halen.
Als je werkgever je geen LR liet aanschaffen terwijl je wel dat bereik nodig hebt, betekent dat onderweg laden of je had geen SR+ moeten kopen maar iets anders binnen je budget.

Ik stop op de autobahn elke 250-300 km als ik lekker doorrijd. Maar ik ga niet klagen over een WLTP van 560 km die ik niet haal...
 
Die round trip van 280 km lukt bij mijn SR+ in de winter ook niet. Tenzij ik hem oplaad tot 100% dan heel de weg 105 a 110kmh rijd. En dan mijn batterij leeg rijd tot 2%. Dan zou ik 280km misschien net halen. Dat alles is niet echt realistisch nog aangenaam.
Helaas is het zowel hier als in andere communities voor velen "not done" om te zeggen dat dat niet realistisch en/of niet aangenaam is ;)
Die verwarming achteraan activeert zich blijkbaar er zich iemand of iets op de achterbank bevindt en moet je bij mij telkens manueel uitschakelen. Gelet de heel warme lucht die er uit komt vermoed ik dat dit wel een grote factor is in het verbruik.

Als er al iets niet klopt in de auto ga ik daar ook beginnen met zoeken.
Tijdens mijn wekelijkse trip van 260km ga ik in de winter telkens een 4 a 5 minuten supercharger, al is het voor wat comfortabeler te rijden. In de zomer was dat niet nodig.

4 à 5 minuten valt best mee. Dat ben je met benzine tanken ook kwijt.
Het bruikbare deel van de batterij van een SR+ is volgens mijn berekening zo'n 48kw neem daar 90% van dan zit je op net iets meer dan 43kw beschikbaar...als je dan 20kw/100 km verbruikt op de snelweg en zo'n 3 kw om het een beetje aangenaam warm te hebben dan Is 200km met 90% batterij redelijk correct.
Wat ik niet snap is dat je daar 90% van moet nemen. Voor een langere trip ga je toch voor 100% lading? En dan kun je toch juist met 100% van het bruikbare deel van de batterij rekenen?
200km met 90% batterij is nog altijd wat anders dan de 189,5 die ik destijds zou hebben gehaald met 100% batterij. (Zie mijn openingspost hier voor die berekening)
 
Gezien ik toch moet gaan Superchargen en ik dat dan maar incalculeer laad ik nooit meer dan 90% op. (Schijnt ook niet goed te zijn voor de batterij). Ik haal dan ook nipt 210km met die 90% omdat ik net iets zuiniger rij dan jij vermoed ik. Zo rijd ik zelden meer dan 110,115 kmh. Als ik 130kmh zou rijden zit ik ook aan 205 a 215wh/km en haal ik ook dezelfde range als jij.Er is een immens verschil in verbruik tussen 110kmh en 130kmh. De luchtweerstand neemt dan enorm toe. Niets abnormaal dus.
 
Daarom vroeg ik: "Gebaseerd op welke ervaring". Als je geen ervaring hebt, hoe kun je dan weten wat "redelijk" is? De werkelijkheid heeft geen boodschap aan jouw gezond verstand. :)

Tja, dan houdt het op natuurljik. Als je pas iets mag vinden als je ervaring hebt, heeft het ook geen enkele zin om je te oriënteren voordat je aan een EV begint. Want het enige dat iedereen roept is dat je niet naar WLTP mag kijken, maar wat dan wel daar wordt niets over gezegd.
Ik kan die redelijkheid niet op ervaring baseren, maar het zit 'm in de verhouding.
Idd, maar het verschil met WLTP is niet erg groot. Maw, WLTP is nog steeds veel te optimistisch. Ik ga daarom liever af op EPA-bereik (385 km), maar ook dat is alleen in de zomer en met een rustige rijstijl te bereiken.
Prima.... dan heb ik 100km minder dan dat nodig... Kom er toch weer op terug: op 385km EPA-bereik vind ik "genoegen nemen" met 100km minder best netjes. En dat is precies waarom ik vind dat ik best een redelijke verwachting heb. Nogmaals: het zit 'm in de verhouding. Ik verwacht niet dat ik ten opzichte van WLTP, NEDC, EPA of wat dan ook 90% van die opgave haal. Zelfs van de meest conversatieve opgave (385km) ben ik tevreden met 105km minder. Dat is 27% minder dan de meest conservatieve opgave die ik nu gezien heb. Vandaar dat ik zoiets wel redelijk vind van mezelf :)

Als je werkgever je geen LR liet aanschaffen terwijl je wel dat bereik nodig hebt, betekent dat onderweg laden of je had geen SR+ moeten kopen maar iets anders binnen je budget.

Ook al eerder gevraagd: Waar had ik kunnen zien dat een bereik van 280km niet realistisch was?
Maar ik ga niet klagen over een WLTP van 560 km die ik niet haal...
Heb je mij ergens zien klagen dat ik de WLTP van 409km niet haal?
 
Wat ik niet snap is dat je daar 90% van moet nemen. Voor een langere trip ga je toch voor 100% lading? En dan kun je toch juist met 100% van het bruikbare deel van de batterij rekenen? 200km met 90% batterij is nog altijd wat anders dan de 189,5 die ik destijds zou hebben gehaald met 100% batterij. (Zie mijn openingspost hier voor die berekening)
Veegeet de 6% er niet af te halen ivm andere velgen. Dan hou je nog steeds 10% verschil over. Maar baseer je op die ene rit of heb je er inmiddels meer gedaan?