Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ danig minder range dan verwacht

This site may earn commission on affiliate links.
Regeneratie lijkt me nou niet héél belangrijk bij snelweg kilometers.
EDIT; (mijn tekst weg gehaald) was hiervoor al hetzelfde door iemand anders benoemd :)

p.s. ik refereerde over de 20% aan deze reactie Model 3 SR+ danig minder range dan verwacht maar laten we er geen discussie van maken. Veel dingen zijn gebaseerd op gevoel / aannames. Daar doe ik zelf ook aan mee.
 
Last edited:
Ik ben benieuwd wanneer jij, behalve als het koud is, nog meer regen beperkingen hebt gezien? Ik kan me wel iets voorstellen bij een batterij die niet goed meer is.
Uh, bij een volle batterij bijvoorbeeld? En inderdaad, ook bij een zwaar gedegradeerde batterij. Maar in beide gevallen SW gecontroleerd.

We kunnen hier natuurlijk nog heel lang over wellussen en nietussen (best leuk, zo tussen Kerst en Oud en Nieuw :)), maar wat is eigenlijk de inzet? Als het doel is om te 'bewijzen' dat een rit van 140 km te kort is om praktijkgegevens zinvol te vergelijken met de gegevens van EV Database (ook nog eens op basis van een niet onderbouwde aanname dat EV Database de dubbele afstand heeft gereden) dan kan ik denk ik maar beter afhaken :oops:
 
  • Like
Reactions: Maurice1
@Plantje: Je geeft aan dat 280 km wel zou moeten kunnen met de SR+, maar het is winter en in de winter is dat 245 km, zie:
Tesla Model 3 Standard Range Plus

Dan is het toch niet realistisch omdat te verwachten?
Nou ja... winter... toen ik dit ritje maakte was het officieel nog geen winter. En wat ik eerder al aangaf: zo'n 7-11 graden celcius. Dat is 20 graden celsius verschil ten opzichte van de 245km die ze op EV database hanteren.

Er waren wel degelijk afspraken tussen onze werkgever en Tesla. Ik kon mijn auto ook al begin februari ophalen (maar dat is twee weekjes later geworden omdat ik op vakantie was). Wat roet in het eten gooide was dat de enige uitvoeringen die in februari 2019 geleverd konden worden (LR AWD en Performance) een "tikkeltje" duurder waren dan de $ 35.000 waarvan in oktober 2016, toen de afspraak werd gemaakt, sprake was, waardoor de auto's voor het gros van de collega's die op de intekenlijst stonden ver boven het beschikbare leasebudget kwamen.
Ja en daarom vond ik het ook een beeeeeetje naïef van ons wagenparkbeheer om eind 2018 weer van de daken te schreeuwen: "We kunnen bestellen!" Als ze een beetje opgelet hadden, hadden ze gezien dat we ook in Nederland eerst de LR en P versies zouden krijgen. Ik was al lang blij dat de SR+ zo snel naar Nederland kwam!
En natuurlijk begint Tesla met de duurdere modellen. Daar hebben ze de hoogste winstmarge op.
 
Hebben we daar keuze in dan?

Voor mijn 18" velgen wilde ik graag de Michelin Alpin Pilots 5. De leasemaatschappij gaf aan dat er twee andere voorkeursmerken zijn (ik weet niet welke), maar uiteindelijk mocht ik toch de Michelins bestellen.

Prima voor wanneer ik alleen in de auto zit. Juist niet als ik met het hele gezin een tripje naar familie maak. En dat zijn net de langere ritten.

De LR heeft ook achter stoelverwarming. Dat maakt het uiteraard wel comfortabeler voor de achterpassagiers. Maar wellicht krijgt de SR+ deze optie (al dan niet tegen betaling) in de toekomst ook: Elon Musk on Twitter
 
  • Love
Reactions: flash3d
Voor mijn 18" velgen wilde ik graag de Michelin Alpin Pilots 5. De leasemaatschappij gaf aan dat er twee andere voorkeursmerken zijn (ik weet niet welke), maar uiteindelijk mocht ik toch de Michelins bestellen.



De LR heeft ook achter stoelverwarming. Dat maakt het uiteraard wel comfortabeler voor de achterpassagiers. Maar wellicht krijgt de SR+ deze optie (al dan niet tegen betaling) in de toekomst ook: Elon Musk on Twitter
Ok, goed om te weten :)
Geen stoelverwarming achter had ik geen problemen mee, want de kinderen zitten toch nog in auto stoeltjes :)
 
Uh, bij een volle batterij bijvoorbeeld? En inderdaad, ook bij een zwaar gedegradeerde batterij. Maar in beide gevallen SW gecontroleerd.

We kunnen hier natuurlijk nog heel lang over wellussen en nietussen (best leuk, zo tussen Kerst en Oud en Nieuw :)), maar wat is eigenlijk de inzet? Als het doel is om te 'bewijzen' dat een rit van 140 km te kort is om praktijkgegevens zinvol te vergelijken met de gegevens van EV Database (ook nog eens op basis van een niet onderbouwde aanname dat EV Database de dubbele afstand heeft gereden) dan kan ik denk ik maar beter afhaken :oops:
Goed punt! Ik rij eigenlijk nooit met een volle batterij :).

Wat betreft de EV database... tsja.. het blijven indicaties en is van veel factoren afhankelijk. Ze hebben er niets voor niets een disclaimer bij.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Wat bijzonder, dat bij je Peugeot het verbruik buiten de bebouwde kom lager ingeschat wordt dan met een mix binnen/buiten bebouwde kom. En ook, dat je ziet dat je verbruik toeneemt naarmate je minder snelweg kilometers maakt.
Maar goed... even uitgaande van die 3,8l/100km vs 6,3l/100km... Dat is een verschil van 39,7% minder dan fabrieksopgave. En dan neem ik aan, dat je gewoon normaal gereden hebt.

Ik kom er nog maar een keer op terug: had ik bij normaal rijgedrag een range gehad van 280km voor de roundtrip naar mijn ouders dan was er helemaal geen issue geweest wat mij betreft. Bij ICE was dat net zozeer een eis als bij EV. En vandaar ook de keuze voor een M3 en geen VW eGolf bijvoorbeeld....

En toch, met een gemiddeld verbruik van 190 wh/km zou het haalbaar moeten zijn, ook in de winter. Misschien niet tegen v max, maar is het echt zo vervelend om een max van 110 km/u aan te houden op die rit?
 
  • Helpful
Reactions: Klaas
Net nog even boodschappen gedaan. Bij de eerste paar honderd meter zag ik 1406Wh/km :) Maar ik weet dat dat al helemaal niet kan kloppen. Dat kan wel mijn gemiddelde op korte stukjes om zeep helpen.

Maar even niet te vergeten: ik heb weer even gereden. En wat een goddelijke auto! Misschien had ik dat even voorop moeten stellen. Want wat was ik blij toen ik na 2,5 jaar wachten EIN-DE-LIJK in de door mij gedroomde auto kon rijden! En ik moet zeggen, dat waar ik bijvoorbeeld positief verrast door ben is het acceleratievermogen. Ik heb in Groningen een proefritje in een LR gemaakt die bewust op chill mode gezet was. Dat was dan een beetje te vergelijken met een SR+. Nou, no way! Die SR+ is echt veel sneller dan een LR met chill mode.
Nee, ik ben nog steeds blij als een kind!

Daarom was de teleurstelling dat mijn droomauto één van de ritjes die ik echt wel graag wil kunnen maken zonder "gedoe" ook best wel groot. Ook daar weer: als een kind toch een beetje sip... Maar laten we wel wezen:5-10 minuten aan een Fastned en dat waarschijnlijk alleen in de wintermaanden. Dat valt ook wel mee. Zo'n gedoe is dat niet.

Nog altijd ga ik de komende tijd flink testen en kom ik er zeker nog op terug!
 
Vandaag even een test gedaan. Ik had na 4000km een gemiddelde van 204Wh/km, ik rij voornamelijk korte stukken, en vaak met koude batterij. Was ook niet geschrokken van dit gemiddelde.

Vandaag heb ik 220 km gereden in totaal:

heenreis: (bij start koude batterij)
113km / 184Wh/km / 105/110km per uur / verwarming 19 graden, stoelverwarming aan

terugreis: (bij start koude batterij)
107km / 164Wh/km / 105 km per uur / verwarming helemaal uit

Ik reed vanmorgen weg met 86%, kwam net thuis met 8%. Heb dus 78% verbruikt voor 220 km. Viel me niet tegen. Heb wel een steady rustig tempo aangehouden, maar dat moeten we straks allemaal;) sterker nog, als we 100 gaan rijden wordt het dus alleen maar beter.
 
  • Like
Reactions: Jawbone and ridmaur
Beste Plantje,

En ik moet zeggen, dat waar ik bijvoorbeeld positief verrast door ben is het acceleratievermogen. Ik heb in Groningen een proefritje in een LR gemaakt die bewust op chill mode gezet was. Dat was dan een beetje te vergelijken met een SR+. Nou, no way! Die SR+ is echt veel sneller dan een LR met chill mode.

Volgens mij is het mysterie van je hoge verbruik hiermee wel opgelost. Telkens als je even flink plankt ben je weer een paar kilometers kwijt...
 
  • Helpful
Reactions: Klaas
Beste Plantje,



Volgens mij is het mysterie van je hoge verbruik hiermee wel opgelost. Telkens als je even flink plankt ben je weer een paar kilometers kwijt...
Dat doe ik natuurlijk niet iedere rit ;)
De ritjes naar Limburg en naar de klant doe ik rustig. En dan zie ik met constant rustig rijden gewoon 1,5 à 2 km aan geschat bereik verdwijnen voor iedere gereden km
 
Nou ja... winter... toen ik dit ritje maakte was het officieel nog geen winter. En wat ik eerder al aangaf: zo'n 7-11 graden celcius. Dat is 20 graden celsius verschil ten opzichte van de 245km die ze op EV database hanteren.


Ja en daarom vond ik het ook een beeeeeetje naïef van ons wagenparkbeheer om eind 2018 weer van de daken te schreeuwen: "We kunnen bestellen!" Als ze een beetje opgelet hadden, hadden ze gezien dat we ook in Nederland eerst de LR en P versies zouden krijgen. Ik was al lang blij dat de SR+ zo snel naar Nederland kwam!
En natuurlijk begint Tesla met de duurdere modellen. Daar hebben ze de hoogste winstmarge op.


Niet alleen meer marge maar ook meer range.....:p

Ik rij gemiddeld met mijn LR AWD tussen de 170/185wh per km. Gisteren tot 90% geladen daarna tripje Zeist - Leiden van Leiden naar Apeldoorn en weer terug. Op de terugweg bij stroe geladen maar alleen omdat het daar gratis laden is. Ik had het naar huis gered, mijn range anxiety is zo goed als wel voorbij nu. En ik rijd overal ongeveer 5km boven de toegestane snelheid.​
 
Ik heb dan een S100D uit September 2018, maar ik vind 250Wh/km geen raar verbruik. Realistisch gezien.

Jaren geleden heb ik een rit naar Noorwegen gemaakt en daar alles bij gehouden in een spreadsheet: Netherlands to Norway Tesla Model S SuperCharger trip

Ja, dit was een S85 uit 2013, maar het idee blijft het zelfde. Ik heb het idee dat elke Tesla "ghost kilometers" heeft. Ze gaan er harder vanaf dan het verbruik aan geeft.

Mijn S100D heeft een netto capaciteit van 90kWh (daar reken ik mee) en dan kom ik realistisch gezien op 360km als ik met 250Wh/km reken.

Ik heb dan geen SR+, maar realistisch rekenen met 230 a 250Wh/km is denk ik ook niet raar. Denkende aan:

- Snelweg
- Verwarming
- Verlies in de accu en drivetrain

Ja, ik heb wel eens 500km gereden met mijn S100D in de zomer met 100km/h op de CC. Toen zat ik op 170Wh/km, maar dat vind ik geen realistisch verbruik.
 
een opgestoken middelvinger naar de reserveringhouders. Zo blijkt maar weer, het waren en blijven boeven, daar bij Tesla ;)

Viel volgens mij wel mee hoor. Waren al heel vroeg met Tesla in gesprek, voordat reserveringen mogelijk waren. En toen al met 50+ model s en x een van de grootste NL klanten. Ze zaten in het begin ook bij ons in hetzelfde kantoorpand.

Moet zelf met mijn S75D ook 280km als ik naar mijn ouders rijd (ja is totaal andere auto). Red ik in de zomer wel en de winter net niet. Hoe ik de typical range gebruik is dat ik die afstand meestal wel haal met 100km/u (mits niet zwaar onder 0 / storm tegen en vlak land (zoals NL)). Dus ofwel 10mins suc op de terugweg ofwel iets langzamer rijden. De laatste keer geprobeerd door langzamer te rijden. Had hiervoor een S70D en zit weinig range verschil tussen tov. mijn huidige. Toen haalde ik het ook in de zomer wel en de winter niet.

Hoe ik zelf wel eens rijd is het % boven de beoogde aankomst % keer 5km/h plus 100km/u met een minimum van 105km/u. Dus 5% bij aankomst = 125km/u. Als hij dan 4% wordt ga ik 120 rijden en bij 6% 125. Werkt bij mij altijd. Maar is meer een ‘spelletje’ omdat ik langzaam rijden saai vind. 135 en laden is leuker maar niet perse sneller.

Waar ik wel benieuwd naar ben (zoals anderen ook aangaven) is je wh/km om te beoordelen of je een uitzonderlijk hoog verbruik hebt. En dan bedoel ik niet de alltime avg die je postte van 202 maar de rit waar je het over hebt. Kan ook aan het wegdeel liggen. Er zijn notoire stukken die heel onzuinig zijn. De a58 rijdt ook heel onzuinig. Zijn dingen die met een ice minder opvallen.

Tenslotte: geniet van je mooie auto!
 
Ik heb een SR+ met aero-velgen.
Thuis kunnen laden is wel een must met een SR+.

Tot slot: mijn ervaring is dat bewakingsmodus erg veel stroom neemt. "s nacht verliest de model 3 zo 5 km bereik, maar met bewakingsmodus aan kan dat ook 20 km zijn.

ik heb ook een St+, woon in een oude binnenstad , en kan soms ( 1 op 7-9 dagen)thuis laden. ( de rest op werk of paal 800 meter verderop) Mijn woon werkverkeer is retour 30-60km/dag. Ik kan dus prima uit de voeten op een langere rit rij ik langs een suc

overigens; mijn verbruik na 10-december is circa 180wh/km. En in die periode zitten meerder ritten van enkele reis 120-160km, met retour na enkele uren of een nacht.
En uitzetten bewaking is niet perse slim; in de voorwaarden van mijn verzekering staat dat ik alleen verzekerd ben voor diefstal als de bewaking aan stond.
 
....ehhhhh vlgs mij is wel hetzelfde?? ( ene in Nl andere in Engels?)

Eh nee, niet bepaald. Het alarm staat in beginsel altijd aan en werkt onder andere m.b.v. bewegen van de auto, het schuin zetten, etc. Dat staat dacht ik aan, tenzij je de cabin overheat protection aan zet.

Sentry mode is echt iets anders en maakt gebruik van de camera's en maakt opnames als je dicht bij de auto komt.