Erik MIC SR+
Member
mijn idee: het batterij pack is een geheel van een 100-tal reeksen in serie. het gewone laden stopt wanneer 1 reeks de maximale spanning heeft bereikt. Dan wordt er gebalanceerd tot ook de andere reeksen vol zijn of 90% SOC halen.
ik vermoed dat in jouw pack minstens een reeks vanaf het begin veel voller zit dan de rest. Bij 68% SOC bereikt die de maximale spanning. Eer je 32% hebt rechtgetrokken door balanceren ben je een hele tijd bezig. Ik zou de auto eens heel lang, in de zin van minstens 24u tot 100% laten laden.
En een tweede tip van Tesla is om de accu helemaal leeg te rijden <10% en dan een paar uur zonder verbruik te laten staan. Dus ook bewaking uit en niet via de app de auto wakker maken. Dat helpt om onderaan de curve de spanning tussen de cellen te balanceren en het BMS te "leren" wanneer de accu echt leeg is. Ik heb zelf een paar keer met de MIC SR+ tot 1-2% gereden en vervolgens nog met de verwarming aan op de oprit gestaan tot er echt 0% staat. Vervolgens dus een uur of 3 laten staan en daarna helemaal opladen aan AC Soms stopt het laden bij 97% en gaat er later toch nog een paar procent bij.
Als je dit twee keer hebt gedaan en de auto laad nog steeds niet op tot minimaal 97% zou ik toch maar een service afspraak maken. Let er wel op dat je een laadpunt met 11kW gebruikt. Bij hele lage buitentemperaturen kan de accu zo koud worden dat er zoveel energie naar de accuverwarming gaat dat er geen energie meer overblijft om te laden. Zeker bij laden via een gewoon stopcontact is dit een probleem.