Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 verlagen - Ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
gm, ik heb bij mijn spacers voor dat de velg niet goed gemonteerd kon worden tegen de spacer aan.
Dit leverde een trilling op in het stuur. Nadat ik terug ben geweest bij het de bandenboer bleek dat de velg niet goed tegen de spacer aan zat en dat of de bouten te lang zijn of de spacer te klein. Ligt er maar net aan welke draai je er aangeeft.

Achter had ik nergens last van.
Voor zitten spacers van 20mm en achter 40mm. Zijn er meer die hier last van hebben gehad en wat hebben jullie er er aan gedaan?

Ik heb lang geleden al ervaren dat spacers het beste voorkomen kunnen worden. De kans op gezeik daarmee is zeer groot.

Beste is om te zoeken naar een bedrijf die echt verstand van zaken heeft. Want het komt zo verschrikkelijk nauw met spacers. Of de auto aan je vriendin geven, die geniet wellicht van de vibraties. ;)
 
  • Funny
Reactions: berg and Firehuntah
gm, ik heb bij mijn spacers voor dat de velg niet goed gemonteerd kon worden tegen de spacer aan.
Dit leverde een trilling op in het stuur. Nadat ik terug ben geweest bij het de bandenboer bleek dat de velg niet goed tegen de spacer aan zat en dat of de bouten te lang zijn of de spacer te klein. Ligt er maar net aan welke draai je er aangeeft.

Achter had ik nergens last van.
Voor zitten spacers van 20mm en achter 40mm. Zijn er meer die hier last van hebben gehad en wat hebben jullie er er aan gedaan?

Gelukkig heb je er niet te lang mee gereden, dat had fout af kunnen lopen. Daarom altijd controleren of de draadeinden niet te lang zijn voor de velgen die worden gemonteerd, bij gebruik van bolt on spacers. Neem tenminste aan dat je dat soort spacers hebt gebruikt? Vind 20mm voor en 40mm achter ook wel erg royaal, steken de wielen zo niet veel te ver uit buiten de wielkasten? Of is het 20mm voor de hele vooras en 40mm voor de hele achteras, dus 10mm per wiel voor en 20mm per wiel achter?

Wat voor spacers gebruik je precies, laten we daar eens mee beginnen. ;) Moeilijk te zeggen anders waar het door komt en wat de oplossing is.
 
gm, ik heb bij mijn spacers voor dat de velg niet goed gemonteerd kon worden tegen de spacer aan.
Dit leverde een trilling op in het stuur. Nadat ik terug ben geweest bij het de bandenboer bleek dat de velg niet goed tegen de spacer aan zat en dat of de bouten te lang zijn of de spacer te klein. Ligt er maar net aan welke draai je er aangeeft.

Achter had ik nergens last van.
Voor zitten spacers van 20mm en achter 40mm. Zijn er meer die hier last van hebben gehad en wat hebben jullie er er aan gedaan?

Een 20 mm spacer voor is wel wat veel, heb zelf 14 mm (per kant) voor en dat is geen blox daardoor het je het issue van te lange bouten niet. Had het zelf met de winterwielen de ruimte van de uitsparing aan de achterzijde velg was te beperkt voor de orginele wielbout die iets door de spacer steekt bij 20MM. Rij nu dus ff zonder spacers .

Oplossing:
Ander spacer 14 mm non blox ipv 20 mm blox
Andere kortere wielbouten monteren
Wielbouten iets inkorten zodat ze binnen de spacer vallen (niet helemaal de juiste o_O)
Andere velgen
 
Een 20 mm spacer voor is wel wat veel, heb zelf 14 mm (per kant) voor en dat is geen blox daardoor het je het issue van te lange bouten niet. Had het zelf met de winterwielen de ruimte van de uitsparing aan de achterzijde velg was te beperkt voor de orginele wielbout die iets door de spacer steekt bij 20MM. Rij nu dus ff zonder spacers .

Oplossing:
Ander spacer 14 mm non blox ipv 20 mm blox
Andere kortere wielbouten monteren
Wielbouten iets inkorten zodat ze binnen de spacer vallen (niet helemaal de juiste o_O)
Andere velgen

Kortere draadeinden monteren of de huidige draadeinden inkorten zou ik nooit doen. Beter om dan juist langere draadeinden te monteren zodat je inderdaad slip on spacers kunt gebruiken en geen bolt on zoals die bloxsport. Neem tenminste aan dat je met die 14 mm ook langere draadeinden hebt? Gebruik zelf 13mm voor en 20mm achter en heb hierbij ook langere draadeinden gebruikt.
 
Kortere draadeinden monteren of de huidige draadeinden inkorten zou ik nooit doen. Beter om dan juist langere draadeinden te monteren zodat je inderdaad slip on spacers kunt gebruiken en geen bolt on zoals die bloxsport. Neem tenminste aan dat je met die 14 mm ook langere draadeinden hebt? Gebruik zelf 13mm voor en 20mm achter en heb hierbij ook langere draadeinden gebruikt.

Heb H&R spacers die gebruiken voor de slip-on aangepaste moeren, de draad begint daar eerder tov orginele moeren om wel voldoende gangen te hebben op de bout.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Wij hebben een bestelling geplaatst voor een Model 3 Performance, levering verwacht 03/2022. Dus druk bezig met een lijstje te maken voor aanpassingen.

Voor een schroefset twijfel ik tussen gewone KW V3, Novitec KW V3, MPP Comfort & MPP Sport. Al dan niet i.c.m. stabilisatorstang(en).
Daarnaast wil ik de nodige aanpassingen kunnen doen om de wielen in de correcte positie te krijgen: toe, camber, eventueel caster. Dit zowel vooraan als achteraan. Er is hardware beschikbaar van Unplugged performance, MPP & Hardrace.

Het is de bedoeling om zowel met de Uberturbines (winter) als een breedset (zomer) te rijden. Het gebruik zal 99% road zijn, hoogstens eens een rondje Nürburgring als we toevallig in de buurt zijn. Vroeger al KW Clubsport gehad, dus mag het allemaal wel redelijk strak staan.

Wie kan hier meer vertellen over wat noodzakelijk is, en wat eerder optioneel. Bij voorkeur blijf ik ook binnen de Belgische wetgeving om probleemloos door de keuring te geraken. Ten slotte, kan iemand een Belgische installateur met Model 3 ervaring aanbevelen? Met voorkeur regio Brugge?
 
Last edited:
Wij hebben een bestelling geplaatst voor een Model 3 Performance, levering verwacht 03/2022. Dus druk bezig met een lijstje te maken voor aanpassingen.

Voor een schroefset twijfel ik tussen gewone KW V3, Novitec KW V3, MPP Comfort & MPP Sport. Al dan niet i.c.m. stabilisatorstang(en).
Daarnaast wil ik de nodige aanpassingen kunnen doen om de wielen in de correcte positie te krijgen: toe, camber, eventueel caster. Dit zowel vooraan als achteraan. Er is hardware beschikbaar van Unplugged performance, MPP & Hardrace.

Het is de bedoeling om zowel met de Uberturbines (winter) als een breedset (zomer) te rijden. Het gebruik zal 99% road zijn, hoogstens eens een rondje Nürburgring als we toevallig in de buurt zijn. Vroeger al KW Clubsport gehad, dus mag het allemaal wel redelijk strak staan.

Wie kan hier meer vertellen over wat noodzakelijk is, en wat eerder optioneel. Bij voorkeur blijf ik ook binnen de Belgische wetgeving om probleemloos door de keuring te geraken. Ten slotte, kan iemand een Belgische installateur met Model 3 ervaring aanbevelen? Met voorkeur regio Brugge?
Beginnen met de remmen. In ieder geval blokken die beter bestand zijn tegen circuitgebruik en remolie vervangen door Castrol SRF. Want dat is de bottleneck.
 
Misschien staan er wat tips in dit draadje?

 
Wij hebben een bestelling geplaatst voor een Model 3 Performance, levering verwacht 03/2022. Dus druk bezig met een lijstje te maken voor aanpassingen.

Voor een schroefset twijfel ik tussen gewone KW V3, Novitec KW V3, MPP Comfort & MPP Sport. Al dan niet i.c.m. stabilisatorstang(en).
Daarnaast wil ik de nodige aanpassingen kunnen doen om de wielen in de correcte positie te krijgen: toe, camber, eventueel caster. Dit zowel vooraan als achteraan. Er is hardware beschikbaar van Unplugged performance, MPP & Hardrace.

Het is de bedoeling om zowel met de Uberturbines (winter) als een breedset (zomer) te rijden. Het gebruik zal 99% road zijn, hoogstens eens een rondje Nürburgring als we toevallig in de buurt zijn. Vroeger al KW Clubsport gehad, dus mag het allemaal wel redelijk strak staan.

Wie kan hier meer vertellen over wat noodzakelijk is, en wat eerder optioneel. Bij voorkeur blijf ik ook binnen de Belgische wetgeving om probleemloos door de keuring te geraken. Ten slotte, kan iemand een Belgische installateur met Model 3 ervaring aanbevelen? Met voorkeur regio Brugge?
Qua installateur kan ik zeker Kean Suspensions (KEAN Suspensions) uit Evergem aanraden! Zij hebben initieel een KW v3 geplaatst op mijn Model 3 Performance. Ik had echter problemen met mijn inrit waardoor we de wagen achteraan bijna terug op stock hoogte moesten zetten. We zijn dan voor luchtvering gegaan met de KW v3 dempers. Hoor zeker eens bij hen!

Als je keuring wilt in België, dan moet je wel voor de KW's gaan. Ik dacht niet dat MPP gekeurd kon worden hier.
 
@m0rph

Met MPP inderdaad helaas geen goedkeuring, ondanks het eigenlijk ook gewoon KW V3 zijn. Maar aangezien die meer voor de US markt bedoeld zijn is daar geen goedkeuring voor afgegeven want dat is daar allemaal niet nodig. Best jammer, want ze zijn wel net stukje beter dan de KW V3 vind ik persoonlijk. Hier in NL mogen ze wel gewoon gebruikt worden. Maar met de KW V3 maak je zeker ook geen foute keuze. 👍 Novitec KW V3 weet ik niets van, die zijn nieuw voor mij. Verder is rear camber arm de belangrijkste om de achterwielen juist te kunnen uitlijnen na verlagen. Front upper control arms zijn niet direct nodig tenzij je vooraan echt meer camber wil hebben. Maar wel fijner om te hebben, ook met standaard camber, gezien de lagers i.p.v. rubbers. Voelt allemaal beter aan en je zult nooit de problemen ervaren met de OEM upper control arms die na een tijdje geluid kunnen gaan maken. Al zouden de nieuwe versies dit niet meer moeten hebben.

Verder zeker nog meer mogelijkheden, rear toe arms, rear cyber arms, front lower control bearings en compression rod bearings. Sorry voor de Engelse benamingen maar weet echt niet hoe dat allemaal in het Nederlands zou moeten heten. 😅 Maar deze zijn niet noodzakelijk, alleen net als de front upper control arms fijner vanwege de lagers i.p.v. rubbers, voelt veel meer wat de auto doet. En natuurlijk stukje gewichtsbesparing.

Zoals @Devils son al zegt, als je circuit op wil, zeker op zijn minst de remblokken en remvloeistof vervangen. Maar ook daar kun je nog uitgebreider gaan met stalen gevlochten remleidingen, grotere remschijven en andere remklauwen. 😁 Veel opties voor de Model 3, is maar net wat je eraan wil besteden.
 
  • Like
Reactions: Junni
Ik heb vorige week mijn MPP comfort schroefset laten verwijderen en de auto staat nu weer op de Cobra -25mm verlagingsveren die ik vóór de schroefset erop had zitten. Mijn ervaring met MPP is wat minder goed.
Ik heb de set een jaar gehad en het was een jaar van frustratie, waarin diverse bedrijven en ook Firehuntah hebben geprobeerd het probleem van de rammelende schokbrekers aan de voorkant op te lossen. Probleem leek eerst na veel onderzoek te zijn veroorzaakt door een fout bij de montage. Ik heb zelfs nog nieuwe schokdempers voor de voorkant geleverd gekregen. Daarna was het probleem niet weg. Firehuntah heeft zich er toen mee bemoeid en geconstateerd dat de montage niet helemaal goed was gegaan. Het probleem leek opgelost, maar bij een hardere setting en bij koude schokdempers bleef de boel rammelen als ik langzaam over klinkers reed. Heb er veel tijd in gestoken en bij verschillende specialisten geweest. Conclusie is dat de geluiden toch echt uit de schokdempers kwamen. Ik vind dat onacceptabel voor dat geld. Ik had overigens geen camber arms oid. Ook geen last van scheve slijtage van de banden, dus zag de noodzaak er niet van. Misschien wel als je erg laag gaat.

Uiteindelijk heeft MPP aangeboden de set naar hen terug te sturen. Dat is dan wel weer netjes. Het contact met hen is ook goed en ze zijn altijd bereid te helpen waar mogelijk.

Meest voor de hand liggende optie is KW, maar aangezien MPP in de basis ook KW is durf ik die gok niet te nemen. Andere optie is Öhlins. Model 3 Öhlins DFV Coilovers - Engineered by Redwood Motorsports ™. Dat is geen koopje. Ik ben ook bij Madeno Racing geweest voor onderzoek en daar nog wel geïnformeerd wat het kost als zij een Öhlins set maken. Dan moet je rekenen op € 4500 ex BTW en ex montage.

Dus nu weer op de standaard dempers met verlagingsveren. Het gerammel is weg. Heerlijk ☺️ En eigenlijk wel prima zo. Ik zal niet zo snel meer een schroefset laten monteren.

Overigens heb ik nog wel nieuwe voorveren van Cobra geleverd gekregen. Met de eerste veren die ik destijds had laten monteren zakte de voorkant te ver. Nu staat de auto voor en achter wel gelijk. Blijkbaar hebben ze de specificaties in de tussentijd veranderd. Ik was niet de enige met voorveren die te ver doorzakten.

@m0rph Tip voor als je nieuwe velgen/banden gaat uitzoeken. Overweeg bandenmaat 245-35-20. En dan achter 285. Geeft net een fractie meer grondspeling en opvulling van je wielkasten. En de snelheidsmeter geeft dan precies GPS snelheid aan.
 
@NL-Richard

Kunt in ieder geval niet zeggen dat je het niet geprobeerd hebt. 😉 Jammer dat ze eronderuit zijn maar natuurlijk ook begrijpelijk na de problemen die je ermee gehad hebt. Blijft een apart iets aangezien we dezelfde schroefset hebben en ik niet dezelfde problemen heb ermee. Maarja, alles is nagekeken. Kon zelf toen ook echt niets anders vinden dan alleen de topmounts die niet juist gemonteerd waren. Jammer dat toen daarna niet alle problemen weg waren. Fijn dat je nu in ieder geval weer met plezier en zonder extra geluiden kunt rond rijden met de Cobra veren. 👍 Die Öhlins zijn zeker een goede optie maar inderdaad ook enorm veel geld. Ik zou het er niet snel voor over hebben denk ik. Camber arms inderdaad voor als je vrij laag wil gaan. Camber gaat anders echt te overdreven naar binnen staan en dat wil je zeker aanpassen.

De 245 banden kan ik zeker ook aanraden. Heb zelf 245/45 i.v.m met de 18 inch velgen maar ook erg tevreden mee.
 
Hoe zit het eigenlijk met de tesla garantie wanneer je verlagingsveren monteert?
Je zult dan geen garantie meer hebben op delen van het onderstel (behalve de remmen en het bekende probleem van de upper control arms). Maar voor de rest zou het niks uit mogen maken. Aandrijving en accu vallen nog gewoon onder garantie. Tenzij je natuurlijk door het verlagen de accu ergens raakt waardoor deze wordt beschadigd. 😉 Maar die kans is vrij klein. Ze moeten in ieder geval kunnen aantonen dat hetgene dat defect is is gekomen door de verlaging.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Je zult dan geen garantie meer hebben op delen van het onderstel (behalve de remmen en het bekende probleem van de upper control arms). Maar voor de rest zou het niks uit mogen maken. Aandrijving en accu vallen nog gewoon onder garantie. Tenzij je natuurlijk door het verlagen de accu ergens raakt waardoor deze wordt beschadigd. 😉 Maar die kans is vrij klein. Ze moeten in ieder geval kunnen aantonen dat hetgene dat defect is is gekomen door de verlaging.
Ok
alleen upper control arms?
geen enkel risico op ratelende aandrijfassen bij model 3 ?