Batterij voorverwarming bij koud weer gebeurt door stroom door de stator(s) van de motor(en) te sturen met een vermogen van 3,5 kW per stator dus 7 kW verwarming bij een dual drive. De cabine verwarming en ruit ontwaseming gebeurt via een 7 kW verwarmingselement. Bij rijden wordt dat uit de batterij gehaald maar bij laden allereerst van de laadstroom. Dus bij b.v. 11 kW AC laden kan de volledige 11 kW worden gebruikt voor verwarming en begint het laden met 0 km/hr. Zodra je de cabineverwarming bewust uitzet zal er nog maximaal 4 kW beschikbaar zijn voor het laden met ca 27 km/hr voor een LR/AWD. Na 10 minuten voorverwarming komt dan pas de volledige 11 kW pas beschikbaar voor laden tot ca 66 km/hr indien de cabineverwarming uitblijft.
Bij batterij voorverwarming tijdens rijden naar een SUC en tijdens het laden aldaar wordt de maximum temperatuur van de batterij op 55 °C gebracht en gehouden voor de hoogste laadvermogens. Ook de stators hebben dan deze temperatuur. De stators kunnen echter temperaturen bereiken van 125 °C onder zware belastingen zoals voortdurend hard optrekken naar hoge snelheden. Tijdens AC laden kunnen de stators ook heter dan 55 °C worden om de batterij zeer snel te kunnen voorverwarmen. Ik heb vastgesteld dat bij buitentemperaturen tussen 2 en 6 °C b.v. bij 11 kW AC laden steeds eerst 10 minuten 7 kW wordt gebruikt voor de batterij voorverwarming voordat de volledige 11 kW beschikbaar komt. Verder gebeurt dit alleen indien geen WiFi connectie aanwezig is. Dit is feitelijk. Met een verbonden WiFi gebeurt er geen batterij voorverwarming maar ook geen preconditioning van de cabine bij een geplande vertrektijd.
Bij geplande vertrektijden blijkt de cabine normaal 20 minuten van te voren te worden opgewarmd tot de ingestelde gewenste temperatuur. Het laden is echter altijd voor 06:00 beëindigd. Dit is vrij suf omdat de batterij dan alweer is afgekoeld als je 08:00 vertrekt. Dus dit foutje lijkt verband te houden met het nachttarief in de VS.
Zodra de WiFi zichzelf verbindt bij thuiskomst (of elders) heeft dit 3 vervelende gevolgen:
Bij batterij voorverwarming tijdens rijden naar een SUC en tijdens het laden aldaar wordt de maximum temperatuur van de batterij op 55 °C gebracht en gehouden voor de hoogste laadvermogens. Ook de stators hebben dan deze temperatuur. De stators kunnen echter temperaturen bereiken van 125 °C onder zware belastingen zoals voortdurend hard optrekken naar hoge snelheden. Tijdens AC laden kunnen de stators ook heter dan 55 °C worden om de batterij zeer snel te kunnen voorverwarmen. Ik heb vastgesteld dat bij buitentemperaturen tussen 2 en 6 °C b.v. bij 11 kW AC laden steeds eerst 10 minuten 7 kW wordt gebruikt voor de batterij voorverwarming voordat de volledige 11 kW beschikbaar komt. Verder gebeurt dit alleen indien geen WiFi connectie aanwezig is. Dit is feitelijk. Met een verbonden WiFi gebeurt er geen batterij voorverwarming maar ook geen preconditioning van de cabine bij een geplande vertrektijd.
Bij geplande vertrektijden blijkt de cabine normaal 20 minuten van te voren te worden opgewarmd tot de ingestelde gewenste temperatuur. Het laden is echter altijd voor 06:00 beëindigd. Dit is vrij suf omdat de batterij dan alweer is afgekoeld als je 08:00 vertrekt. Dus dit foutje lijkt verband te houden met het nachttarief in de VS.
Zodra de WiFi zichzelf verbindt bij thuiskomst (of elders) heeft dit 3 vervelende gevolgen:
- Het duurt 2 uur i.p.v. 10 minuten voordat de auto slaapt (onnodig verlies).
- Er vindt geen voorverwarming van de batterij plaats.
- Er vindt geen preconditioning voor de ingestelde vertrektijd plaats, wat betekent geen voorverwarming van de cabine en geen ruitontdooïngen of ontwasemingen.