Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 voorverwarming batterij en cabine (precondtioning) en WiFi conflicten.

This site may earn commission on affiliate links.
Batterij voorverwarming bij koud weer gebeurt door stroom door de stator(s) van de motor(en) te sturen met een vermogen van 3,5 kW per stator dus 7 kW verwarming bij een dual drive. De cabine verwarming en ruit ontwaseming gebeurt via een 7 kW verwarmingselement. Bij rijden wordt dat uit de batterij gehaald maar bij laden allereerst van de laadstroom. Dus bij b.v. 11 kW AC laden kan de volledige 11 kW worden gebruikt voor verwarming en begint het laden met 0 km/hr. Zodra je de cabineverwarming bewust uitzet zal er nog maximaal 4 kW beschikbaar zijn voor het laden met ca 27 km/hr voor een LR/AWD. Na 10 minuten voorverwarming komt dan pas de volledige 11 kW pas beschikbaar voor laden tot ca 66 km/hr indien de cabineverwarming uitblijft.

Bij batterij voorverwarming tijdens rijden naar een SUC en tijdens het laden aldaar wordt de maximum temperatuur van de batterij op 55 °C gebracht en gehouden voor de hoogste laadvermogens. Ook de stators hebben dan deze temperatuur. De stators kunnen echter temperaturen bereiken van 125 °C onder zware belastingen zoals voortdurend hard optrekken naar hoge snelheden. Tijdens AC laden kunnen de stators ook heter dan 55 °C worden om de batterij zeer snel te kunnen voorverwarmen. Ik heb vastgesteld dat bij buitentemperaturen tussen 2 en 6 °C b.v. bij 11 kW AC laden steeds eerst 10 minuten 7 kW wordt gebruikt voor de batterij voorverwarming voordat de volledige 11 kW beschikbaar komt. Verder gebeurt dit alleen indien geen WiFi connectie aanwezig is. Dit is feitelijk. Met een verbonden WiFi gebeurt er geen batterij voorverwarming maar ook geen preconditioning van de cabine bij een geplande vertrektijd.

Bij geplande vertrektijden blijkt de cabine normaal 20 minuten van te voren te worden opgewarmd tot de ingestelde gewenste temperatuur. Het laden is echter altijd voor 06:00 beëindigd. Dit is vrij suf omdat de batterij dan alweer is afgekoeld als je 08:00 vertrekt. Dus dit foutje lijkt verband te houden met het nachttarief in de VS.

Zodra de WiFi zichzelf verbindt bij thuiskomst (of elders) heeft dit 3 vervelende gevolgen:
  1. Het duurt 2 uur i.p.v. 10 minuten voordat de auto slaapt (onnodig verlies).
  2. Er vindt geen voorverwarming van de batterij plaats.
  3. Er vindt geen preconditioning voor de ingestelde vertrektijd plaats, wat betekent geen voorverwarming van de cabine en geen ruitontdooïngen of ontwasemingen.
Deze software fouten (anders kan ik het noemen) dienen door Tesla opgelost te worden volgens mij.
 
Batterij voorverwarming bij koud weer gebeurt door stroom door de stator(s) van de motor(en) te sturen met een vermogen van 3,5 kW per stator dus 7 kW verwarming bij een dual drive

Maar hoe start je dit dan (in een Model 3). Ik zie nergens een knop om dit expliciet te starten, of gebeurt dit automatisch bij het inschakelen van voorverwarming via de App?

Verder gebeurt dit alleen indien geen WiFi connectie aanwezig is. Dit is feitelijk. Met een verbonden WiFi gebeurt er geen batterij voorverwarming maar ook geen preconditioning van de cabine bij een geplande vertrektijd.

Wait what!? Is dit een bug of een feature? Ik heb vanmorgen het laadlimiet verhoogd van 80% naar 90% om het laden te forceren in de hoop dat dit de batterijtemperatuur zou doen toenemen (was nieuwsgierig of dit dan de manier was om de batterij te doen opwarmen) maar ondanks dat het laden tegen 11kW gaat (~65km/u) merkte ik geen verschil in de batterijwarmte (als gemeten aan de capaciteit tot regenereren).

Nu staat hij bij mij thuis automatisch op de WiFi, dus dit zou het wel eens veroorzaakt kunnen hebben, nu vraag ik mij direct af waarom dit dan is (en of er een wetenschappelijkere manier is om te kijken of je batterij warm is dan die puntjes op de regeneratie-balk)
 
Maar hoe start je dit dan (in een Model 3). Ik zie nergens een knop om dit expliciet te starten, of gebeurt dit automatisch bij het inschakelen van voorverwarming via de App?
Tesla bepaalt zelf wanneer hij de batterij voorverwarmt. Daar heb je in zoverre invloed op door je navigatie naar een SUC in te stellen. Dan kan hij vast gedurende de rit gaan voorverwarmen. Als je thuis planned (hele week of werkdagen) om te laden of gewoon zelf laadt bij koud weer dan blijkt hij ook bij AC vanzelf te gaan voorverwarmen als je b.v. 11 kW beschikbaar hebt maar ik weet niet of daar een vermogens ondergrens aan zit ( heb ik niet geprobeerd). Alleen je WiFi moet wel uit staan, waarbij uiztetten in de auto niet voldoende is, echt je netwerk vergeten.
Wait what!? Is dit een bug of een feature? Ik heb vanmorgen het laadlimiet verhoogd van 80% naar 90% om het laden te forceren in de hoop dat dit de batterijtemperatuur zou doen toenemen (was nieuwsgierig of dit dan de manier was om de batterij te doen opwarmen) maar ondanks dat het laden tegen 11kW gaat (~65km/u) merkte ik geen verschil in de batterijwarmte (als gemeten aan de capaciteit tot regenereren)

Nu staat hij bij mij thuis automatisch op de WiFi, dus dit zou het wel eens veroorzaakt kunnen hebben, nu vraag ik mij direct af waarom dit dan is (en of er een wetenschappelijkere manier is om te kijken of je batterij warm is dan die puntjes op de regeneratie-balk)
Dus eerst je netwerk vergeten. Dan parkeren, dan zeker weten dat je batterij is afgekoeld tot ca je buitentemperatuur ( enkele uren of een nacht) en dan gaan laden. In dat geval gaat hij, zoals bij mij (en anderen) blijkt gaat hij eerst voorverwarmen. Dat zie je dan omdat hij niet direct op 11 kW gaat beginnen maar gedurende 10 minuten òf 0 ( met binnenverwarming aan ) òf maar ca 27 km/hr laadt.

Het laden zelf van b.v. 80 naar 90% met b.v. 11 kW zorgt nauwelijks voor enige warmteontwikkeling die ook maar enig effect heeft. Zelfs niet als je van 10% naar 90% laadt. Dat wordt hier en daar wel gesuggereerd maar dat is echt complete onzin. De laadstroom bij 11 kW is ongeveer 30 A. De Ri van de batterij is ca tussen 50 en 100 milliohm dus het toegevoerde vermogen ligt dan tussen de 45 en 90 Watt. Met zo'n pitje verwarm je de batterij hoogstens een paar tienden van een graad op. Het enige wat kan helpen is de 7 kW van de stators. Maar dat moet dan wel gebeuren vlak voordat je wegrijdt en niet 2 of meer uren van te voren zoals nu gebeurt, want dan is het zaakje weer afgekoeld. Dus dat je niets ziet gebeuren met je puntjes klopt volkomen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: DucaTinus
Tesla bepaalt zelf wanneer hij de batterij voorverwarmt. Daar heb je in zoverre invloed op door je navigatie naar een SUC in te stellen. Dan kan hij vast gedurende de rit gaan voorverwarmen. Als je thuis planned (hele week of werkdagen) om te laden of gewoon zelf laadt bij koud weer dan blijkt hij ook bij AC vanzelf te gaan voorverwarmen als je b.v. 11 kW beschikbaar hebt maar ik weet niet of daar een vermogens ondergrens aan zit ( heb ik niet geprobeerd). Alleen je WiFi moet wel uit staan, waarbij uiztetten in de auto niet voldoende is, echt je netwerk vergeten.

Begrijp ik nou goed dat batterij voorverwarmen wel werkt als je wifi uit staat? Ik had laatst geprobeerd om batterij voor te verwarmen door naar dichtstbijzijnde SuC te navigeren terwijl die aan de lader stond zodat de 3,5kW die naar de stator gaat uit het net kwam ipv accu maar dan startte die niet. Toen ik de laadkabel ontkoppeld had begon die wel de accu te verwarmen mbv de stator.
 
Begrijp ik nou goed dat batterij voorverwarmen wel werkt als je wifi uit staat? Ik had laatst geprobeerd om batterij voor te verwarmen door naar dichtstbijzijnde SuC te navigeren terwijl die aan de lader stond zodat de 3,5kW die naar de stator gaat uit het net kwam ipv accu maar dan startte die niet. Toen ik de laadkabel ontkoppeld had begon die wel de accu te verwarmen mbv de stator.
Ik heb dit zelf nog niet echt geprobeerd met WiFi disconnected, maar volgens mij zal hij niet gaan voorverwarmen zolang je niet rijdt. Hij berekent n.l. eerst hoeveel hij moet voorverwarmen. Hij houdt daarbij rekening met de rijtijd naar de SUC. Dus als jij nog een uur van plan bent in de auto te blijven zitten zonder naar de SUC te rijden terwijl je toch de navigatie al hebt ingesteld wil hij nog niet gaan voorverwarmen lijkt me.
 
Ik heb dit zelf nog niet echt geprobeerd met WiFi disconnected, maar volgens mij zal hij niet gaan voorverwarmen zolang je niet rijdt. Hij berekent n.l. eerst hoeveel hij moet voorverwarmen. Hij houdt daarbij rekening met de rijtijd naar de SUC. Dus als jij nog een uur van plan bent in de auto te blijven zitten zonder naar de SUC te rijden terwijl je toch de navigatie al hebt ingesteld wil hij nog niet gaan voorverwarmen lijkt me.

Ah, dan had ik je bericht verkeerd begrepen.
Voorverwarmen werkt wel zonder te rijden, zelfs als die in park staat. Lukt alleen helaas niet als die aan de Type 2 staat.
 
Ah, dan had ik je bericht verkeerd begrepen.
Voorverwarmen werkt wel zonder te rijden, zelfs als die in park staat. Lukt alleen helaas niet als die aan de Type 2 staat.
Even recapituleren, want nu begrijp ik het misschien verkeerd. Je bedoelt dat je wel in park voorverwarmt als hij bij de SUC (of andere snellader) in park staat? Ja dat is helder. En je bedoelt dat hij niet voorverwarmt met Type 2 te weten een AC lader als je daar staat?
We hebben het toch over Model 3. S en X hebben mogelijk andere gewoontes.
 
Even recapituleren, want nu begrijp ik het misschien verkeerd. Je bedoelt dat je wel in park voorverwarmt als hij bij de SUC (of andere snellader) in park staat? Ja dat is helder. En je bedoelt dat hij niet voorverwarmt met Type 2 te weten een AC lader als je daar staat?
We hebben het toch over Model 3. S en X hebben mogelijk andere gewoontes.

Ik probeerde te testen of het mogelijk was om met een warme accu 's ochtends te vertrekken door de stators voor vertrek te activeren. De accu warmt een klein beetje op aan de 11kW, dit is echter veel te weinig om volledige regen te hebben bij koud weer. Wat ik dus gedaan heb is 's ochtends thuis de navigatie naar de SuC op 10km van huis te zetten zodat de voorverwarming van de accu(de stator) aan sloeg. Dit resulteerde in een warmere accu en meer regen dan met het laden en/of cabine voorverwarmen aan de 11kW.

Wat ik nu gehoopt had was dat dit ook kon terwijl die aan de Type 2 stond thuis. De 3,5kW die die gebruikt om de stator op te warmen zou dan vanuit de Type2 kunnen komen ipv uit de accu. Dit vergroot de range als je bijvoorbeeld een lange rit hebt of met 100% weg wil rijden naar wintersport en gelijk wilt beginnen met een warme accu.
 
Het laden zelf van b.v. 80 naar 90% met b.v. 11 kW zorgt nauwelijks voor enige warmteontwikkeling die ook maar enig effect heeft. Zelfs niet als je van 10% naar 90% laadt. Dat wordt hier en daar wel gesuggereerd maar dat is echt complete onzin. De laadstroom bij 11 kW is ongeveer 30 A. De Ri van de batterij is ca tussen 50 en 100 milliohm dus het toegevoerde vermogen ligt dan tussen de 45 en 90 Watt. Met zo'n pitje verwarm je de batterij hoogstens een paar tienden van een graad op. Het enige wat kan helpen is de 7 kW van de stators. Maar dat moet dan wel gebeuren vlak voordat je wegrijdt en niet 2 of meer uren van te voren zoals nu gebeurt, want dan is het zaakje weer afgekoeld. Dus dat je niets ziet gebeuren met je puntjes klopt volkomen.

Dit is absoluut geen onzin. Ik zie duidelijk aan de beschikbare regeneratie als ik 's ochtends wegrij dat er een groot verschil is tussen wel of niet laden vlak voor vertrek(90 minuten of langer laden). Ook zie ik dit terug in mijn verbruik het eerst halfuur rijden hierna bij gelijke omstandigheden behalve dan het wel of niet vantevoren laden. Ik kan dit niet anders verklaren dan een temperatuurverschil van de accu. Ook twijfel ik sterk aan je verliesberekening. Hoewel niet zelf gemeten, is het verlies bij laden wat ik hier en daar teruglees ongeveer 10%.(lengte kabels etc uitgesloten). 1100 watt aan warmte is wel degelijk significant. Als de accu koud wordt opgeladen is het verlies wellicht nog groter(hogere interne weerstand) en daardoor het opwarm effect nog groter.



"
Zodra de WiFi zichzelf verbindt bij thuiskomst (of elders) heeft dit 3 vervelende gevolgen:
  1. Het duurt 2 uur i.p.v. 10 minuten voordat de auto slaapt (onnodig verlies).
"

Bovenstaande herken ik niet. Hij maakt hier verbinding met wifi en slaapt zacht na 10 minuten. Laatste software zit erop.
 
Last edited:
Misschien een beetje off topic, maar kunnen jullie ook horen dat de Model 3 de batterij voorverwarmt? Ik kom nooit bij een Suc, maar afgelopen zomer op vakantie natuurlijk wel en steeds als ik de melding voorverwarmen kreeg, werd er ook een wat gierend/fluitend geluid hoorbaar. Ik heb nog een keer geprobeerd om een andere Suc als bestemming te nemen en meteen was het geluid weg.
Nou is mijn auto ook gezegend met een fluitend/jammerend geluid tussen 100 - 120 km. Dat is niet altijd. Ook vind ik nog steeds dat de auto rumoerig is en ik geef de voorste motor de schuld. Nu ik weet dat de stator als verwarmingselement dient, zou het zo maar eens kunnen dat dat ding geluid maakt. Ik heb het geluid al eens vergeleken met het gieren dat een trein doet als hij optrekt. Vooral die dubbeldekkers doen dat als je op bepaalde plekken zit (naast die kasten met elektronica). Zijn er plaatjes, beschrijvingen van zo’n stator en de werking tijdens aandrijving?
 
Misschien een beetje off topic, maar kunnen jullie ook horen dat de Model 3 de batterij voorverwarmt? Ik kom nooit bij een Suc, maar afgelopen zomer op vakantie natuurlijk wel en steeds als ik de melding voorverwarmen kreeg, werd er ook een wat gierend/fluitend geluid hoorbaar. Ik heb nog een keer geprobeerd om een andere Suc als bestemming te nemen en meteen was het geluid weg.
Nou is mijn auto ook gezegend met een fluitend/jammerend geluid tussen 100 - 120 km. Dat is niet altijd. Ook vind ik nog steeds dat de auto rumoerig is en ik geef de voorste motor de schuld. Nu ik weet dat de stator als verwarmingselement dient, zou het zo maar eens kunnen dat dat ding geluid maakt. Ik heb het geluid al eens vergeleken met het gieren dat een trein doet als hij optrekt. Vooral die dubbeldekkers doen dat als je op bepaalde plekken zit (naast die kasten met elektronica). Zijn er plaatjes, beschrijvingen van zo’n stator en de werking tijdens aandrijving?

Ik hoor het heel ligt, maar niet tijdens het rijden. Het kan zijn dat er iets mis is met de pompen voor de vloeistof die gebruikt wordt om te koelen/verwarmen van de batterij en aandrijflijn. Deze gaan meer vloeistof pompen als de batterij voorverwarmt of als de powertrain gekoeld moet worden.

Dit is absoluut geen onzin. Ik zie duidelijk aan de beschikbare regeneratie als ik 's ochtends wegrij dat er een groot verschil is tussen wel of niet laden vlak voor vertrek(90 minuten of langer laden).

Er is misschien een heel klein verschil. Ik had ik mijn M3 met warme batterij direct na het rijden aan de 11kW gezet en toen die na 3u op 80% zat had ik al redelijk veel regen limit.
 
Last edited:
Dit is absoluut geen onzin. Ik zie duidelijk aan de beschikbare regeneratie als ik 's ochtends wegrij dat er een groot verschil is tussen wel of niet laden vlak voor vertrek(90 minuten of langer laden). Ook zie ik dit terug in mijn verbruik het eerst halfuur rijden hierna bij gelijke omstandigheden behalve dan het wel of niet vantevoren laden. Ik kan dit niet anders verklaren dan een temperatuurverschil van de accu. Ook twijfel ik sterk aan je verliesberekening. Hoewel niet zelf gemeten, is het verlies bij laden wat ik hier en daar teruglees ongeveer 10%.(lengte kabels etc uitgesloten). 1100 watt aan warmte is wel degelijk significant. Als de accu koud wordt opgeladen is het verlies wellicht nog groter.
Om te beginnen het grootste verlies zit in de AC naar DC converter. Dat zijn niet de batterijen zelf en de verliezen van de bedrading zijn minimaal bij deze lage stroom anders zou het goed mis gaan als er 500 A of meer gaat lopen bij de snelladers. Het gaat om de warmteontwikkeling in de batterij zelf door de Ri verliezen. Ik heb hier getallen genomen voor 18650 cellen bij b.v. -1°C. Dus nee dat werkt echt niet. Wel als hij besluit ook voor te gaan verwarmen omdat het koud is als je vlak voordat je vertrekt gaat laden. Daar gaat het nu juist om. Als je geplanned laadt ( we hebben het nu over model 3, die dit nu pas heeft sinds de laatste update 2019.36.2.1 ) dan is hij te vroeg klaar, namelijk altijd voor 06:00. Als je zelf bewust laadt voor je vertrekt en je hebt geen WiFi verbinding aan dan gaat hij eerst voorverwarmen. Het laden zelf op 11 kW heeft geen enkele bijdrage.
 
Misschien een beetje off topic, maar kunnen jullie ook horen dat de Model 3 de batterij voorverwarmt? Ik kom nooit bij een Suc, maar afgelopen zomer op vakantie natuurlijk wel en steeds als ik de melding voorverwarmen kreeg, werd er ook een wat gierend/fluitend geluid hoorbaar. Ik heb nog een keer geprobeerd om een andere Suc als bestemming te nemen en meteen was het geluid weg.
Nou is mijn auto ook gezegend met een fluitend/jammerend geluid tussen 100 - 120 km. Dat is niet altijd. Ook vind ik nog steeds dat de auto rumoerig is en ik geef de voorste motor de schuld. Nu ik weet dat de stator als verwarmingselement dient, zou het zo maar eens kunnen dat dat ding geluid maakt. Ik heb het geluid al eens vergeleken met het gieren dat een trein doet als hij optrekt. Vooral die dubbeldekkers doen dat als je op bepaalde plekken zit (naast die kasten met elektronica). Zijn er plaatjes, beschrijvingen van zo’n stator en de werking tijdens aandrijving?
Je kunt meteen horen dat vooral de voorste motor begint te janken als er voorverwarmt wordt. Ten tweede dat fluitend geluid bij 100-120 km heb ik ook wat vooral irriteert als je stil asphalt hebt. De voorste motor doet n.l. maar zelden mee met de aandrijving. De achterste verzorgt altijd als enige de aandrijving als je een constante snelheid rijdt. Het rendement daarvan is hoger. Gevolg de voorste motor wordt zelf aangedreven door de wielen en dus staat erop het hele systeem en differentieel te weinig kracht. Gevolg zou kunnen zijn dat dat nu juist het lawaai gaat veroorzaken. Het zou denk ik beter zijn als ze die een heel klein koppel zouden meegeven zodat het systeem niet gaat jitteren door de vrije meeloop wat je mogelijk hoort, vooral omdat geen constant geluid is.
 
Last edited:
kan je me hier nog mee helpen? Ik heb meerdere WiFi netwerken waarmee ik incidenteel verbind.

zeg je nu dat ik álle WiFi netwerken moet “vergeten” voordat dit voorverwarmen werkt? Ook de netwerken die dus helemaal niet binnen bereik zijn
Het gaat erom dat er geen connectie gemaakt kan worden daar waar je parkeert. Dan gaat er 2 uur inslaaptijd in. Dus als dit incidenteel wel ergens gebeurt dan leef je daar gewoon incidenteel met 2 uur inslaaptijd en kan je niet op AC voorverwarmen :)
 
Klopt helemaal wat @Robipad schrijft. heb het ook uitgetest de afgelopen maand en dezelfde waarnemingen gedaan. Wifi vergeten in de auto en hij blijft geen 2h 10 minuten wakker. Weg phantom drain

Wat ik heb gedaan is in mijn thuisrouter een eigen draadloos netwerk voor de tesla gemaakt. Die heb ik een aparte naam gegeven. ik kan dit netwerk in mijn router aan en uit zetten. Enige wat ik nu hoef te doen bij een software update is het netwerk actief te maken in de router en M3 maakt automatisch verbinding.
Is een stuk prettiger dan steeds het wifi netwerk intypen.

Ik was een van de eerste die de update naar 2019.36.1 kreeg dus dat moet geen probleem zijn
 
Last edited:
Ik probeerde te testen of het mogelijk was om met een warme accu 's ochtends te vertrekken door de stators voor vertrek te activeren. De accu warmt een klein beetje op aan de 11kW, dit is echter veel te weinig om volledige regen te hebben bij koud weer. Wat ik dus gedaan heb is 's ochtends thuis de navigatie naar de SuC op 10km van huis te zetten zodat de voorverwarming van de accu(de stator) aan sloeg. Dit resulteerde in een warmere accu en meer regen dan met het laden en/of cabine voorverwarmen aan de 11kW.
OK, een goede methode om inderdaad de accu sneller te laten opwarmen, maar ik heb nooit de behoefte gehad om mijn regèn snel te verbeteren. Maar dat kan natuurlijk ook afhangen van de temperatuur (b.v. als het echt gaat vriezen) en of je er last van hebt bij het rijden.
Wat ik nu gehoopt had was dat dit ook kon terwijl die aan de Type 2 stond thuis. De 3,5kW die die gebruikt om de stator op te warmen zou dan vanuit de Type2 kunnen komen ipv uit de accu. Dit vergroot de range als je bijvoorbeeld een lange rit hebt of met 100% weg wil rijden naar wintersport en gelijk wilt beginnen met een warme accu.
Als je thuis staat en ruimte hebt om te laden dan kun je dus als je geen WiFi connectie hebt gewoon een stukje opladen vlak voor je vertrekt. Dan start hij 10 minuten met voorverwarmen.
IMG_5829.jpg
 
  • Informative
Reactions: DucaTinus
Om te beginnen het grootste verlies zit in de AC naar DC converter. Dat zijn niet de batterijen zelf en de verliezen van de bedrading zijn minimaal bij deze lage stroom anders zou het goed mis gaan als er 500 A of meer gaat lopen bij de snelladers. Het gaat om de warmteontwikkeling in de batterij zelf door de Ri verliezen. Ik heb hier getallen genomen voor 18650 cellen bij b.v. -1°C. Dus nee dat werkt echt niet. Wel als hij besluit ook voor te gaan verwarmen omdat het koud is als je vlak voordat je vertrekt gaat laden. Daar gaat het nu juist om. Als je geplanned laadt ( we hebben het nu over model 3, die dit nu pas heeft sinds de laatste update 2019.36.2.1 ) dan is hij te vroeg klaar, namelijk altijd voor 06:00. Als je zelf bewust laadt voor je vertrekt en je hebt geen WiFi verbinding aan dan gaat hij eerst voorverwarmen. Het laden zelf op 11 kW heeft geen enkele bijdrage.

Ik stel hem zelf in op bijv 0730 beginnen met laden. Het zou uiteraard kunnen dat er dan 'actief' wordt voorverwarmd. Alleen dan gaat je wifi bevinding hier dus niet op. Er is hier gewoon wifi. de pas na 2 uur slaap tijd herken ik ook niet. Wees behoudend met eigen conclusies presenteren als voldongen feit. Dat geeft alleen maar meer verwarring.

Edit: al eens eerder aangegeven maar alle teslafi achtige tools gooien roet in het eten vwb het slapen van je Tesla. Ook na deinstallatie van de app kunnen er soms nog ondervragingen plaatsvinden door de servers van deze apps. Persoonlijk zou ik nooit 3rd party apps installeren waarbij een wachtwoord of sleutel moet worden gegeven en die enige vorm van controle over je auto kunnen uitoefenen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ridmaur
Het gaat erom dat er geen connectie gemaakt kan worden daar waar je parkeert. Dan gaat er 2 uur inslaaptijd in. Dus als dit incidenteel wel ergens gebeurt dan leef je daar gewoon incidenteel met 2 uur inslaaptijd en kan je niet op AC voorverwarmen :)
Even casus doornemen dan:

ik ga over twee weken op wintersport. Verwacht redelijk koude nachten. Zit bovenaan berg.

ben van plan M3 op dag terugreis ‘s nachts tussen 04.00 en 07.00 handmatig te laten laden van 20-80% vanaf 11AC lader.

lader staat op parkeerterrein waar geen enkele WiFi in de buurt.
Verwachten we dan dat de batterijen “warm” zijn om 07.00?;) Zou namelijk wel prettig zijn voor eerste lange afdalingen bij vertrek