Zojuist even getest, koude auto (>24h niet gereden):
Wifi aan: 55 km/u,
Wifi uit: 54 km/u,
Kachel aan: 2-3 km/u.
Ik zal de komende dagen nog wat testjes doen.
Bij mij werkt de pre condition functie die met de laatste update erbij is gekomen, waarbij je de vertrektijd instelt wel gewoon met wifi aan. Wel mits de auto aan de oplader hangt.
Ik begrijp totaal niet wat je hier hebt getest noch wat je er mee wil aantonen.
Er staan twee laadsnelheden met 2 condities. Als je de laadsnelheden test met respectievelijk genoemde condities mag je verwachten dat ze gelijk zijn. Als je toevallig zoals hier twee getallen vindt die maar 1 punt anders zijn dan is dat gewoon inderdaad "toevallig" en heeft het betekenis "nul". Je mag alleen maar concluderen dat dit gelijk is.
Als dit jouw maximale laadsnelheid is dan lijkt het me wat laag. De normale laadsnelheid hangt af van het type model 3 die je hebt en kan een beetje variëren afhankelijk van de plaatselijke en momentane netspanning, en de verliezen in de kabel naar je laadpaal vanaf de meterkast. Mijn LR/AWD laadt typisch 66 km/u maar kan ook wel eens 65 of 67 zijn. Dat kan elk moment variëren. Je moet wel het maximum van 16 A ingesteld hebben op je scherm.
Als je de kachel aan begrijp ik dat hij terugvalt naar 2-3 km/u? Dus een terugval van ca 52 km/u? Lijkt we wel erg veel, hoewel het kan! Maar je kunt geen batterijverwarming aanzetten of zo, die knop zit er echt nergens op.
De kachel kan onder extreme condities ( hard aan temperatuur hoog) 7 kW verwarmings element kosten en nog een paar honderd watt voor de ventilatoren.
Het begrip pre-conditioning levert onder de goegemeente nogal wat verwarring op ( zoals ramonneke al aangaf). Het kan slaan op de cabine-condities (verwarming en ruit ontwaseming), òf op de batterij opwarmen voor hoge laadsnelheden en om betere regèn te verkrijgen bij wegrijden. Pre-conditioning kan ook op beiden tegelijk slaan.
Het instellen van de pre-conditioning voor weekdag of werkdag tijden zoals we bij de laatste update gekregen hebben slaat b.v. op beiden tegelijk. Die instelling kan je altijd maken onafhankelijk of je WiFi wel of niet connected hebt. Je kunt hem ook uitzetten.
De WiFi instelling geeft aan wat hij straks gaat doen als je ergens aan een laadpaal parkeert. Dus momentaan doet dat niks. Je maakt eerst de instelling rijdt dan naar een laadpaal ( kan dus thuis zijn) en sluit dan de lader aan en kijkt wat er gebeurt. Als hij meteen begint te laden ( groen wordt) dan is de instelling niet actief.
Als hij blauw wordt en met grote cijfers op je scherm laat zien dat hij voor de ingestelde tijd pas gaat laden, dan is de instelling actief. Daarna wacht je het hele proces af. Hij rekent uit wanneer hij moet gaan laden a.d.h.v. je ingestelde limiet en de ingestelde tijd wanneer hij moet beginnen. Als je geen logger hebt die bijhoudt wat er gebeurt ben je niet in staat om mij of iemand ook te vertellen wat hij doet, tenzij je er bij blijft zitten en de km/u gaat noteren als functie van de tijd.
Waar het om gaat is: je komt aanrijden bij de laadpaal ( thuis of waar dan ook), de auto maakt wèl of geen connectie met een WiFi kanaal. Normaal maakt hij nooit connectie omdat je de WiFi niet ingesteld hebt of omdat er helemaal geen WiFi is. Voor thuis òf op je werk òf bij een specifiek laadpunt heb je WiFi mogelijk wel geïnstalleerd en maakt de auto automatisch verbinding. Die conditie wèl of geen verbinding maken tijdens parkeren gaat bepalen of hij wel of niet goed het totale conditioneringsproces afloopt. Eveneens bepaald het of hij binnen 10 minuten gaat slapen of er 2 uur over gaat doen. Als je éénmaal geparkeerd bent en je gaat dan sleutelen aan de WiFi verbinding dan heeft dat weer geen enkele invloed op het aflopen van die processen.
Het uitzetten van de WiFi in de auto heeft dus ook geen effect op deze processen, alleen het 'vergeten' van het netwerk zorgt voor de verschillen als je komt aanrijden.
Wil je wilt weten zonder logging of de batterij gaat voorverwarmen met dit nieuwe tool dan kan je het volgende doen met dien verstande dat de batterij temperatuur een parameter is die op een bepaald moment vindt dat er niet meer hoeft te worden voorverwarmt. Ik ken die grens niet maar verwacht dat hij een eindje boven de 10°C ligt. Mijn testen zijn bij max 6°C uitgevoerd.
Dus vergeet je WiFi verbinding zodat je zeker weet dat als je thuis parkeert hij geen verbinding maakt. Wacht een nacht totdat de batterij koud is. Sluit de laadpaal b.v. 1 of 2 uur voor die ingestelde tijd aan. Dan gaat hij niet laden maar blijft blauw en hij zegt dat hij pas de volgende dag gaat laden. Dan start je laden op het scherm. Dan zal hij beginnen met voorverwarmen en dat zie je omdat km/u laag blijft of 0 is (afhankelijk van single of dual motor 3,5 of 7 kW verbruik en afhankelijk van de binnenverwarming, maar die kun je uit zetten.). Dat houdt hij 10 minuten of langer vol en dan gaat een deel van het vermogen naar de batterij. Je kunt dit hele ritueel nog een keer herhalen met WiFi connected. Wel weer eerst opnieuw parkeren.