Betreft mijn 3 stellingen in deze openings thread m.b.t. het effect van een WiFi connectie.
Terugkomend op mijn openingsstellingen blijft alleen voorlopig over punt 1.
Zodra de WiFi zichzelf verbindt bij thuiskomst (of elders met een WiFi verbinding) heeft als gevolg (voor model 3!):
- Het duurt 2 uur i.p.v. 10 minuten voordat de auto slaapt (onnodig verlies).
Bij geplanned laden is er een setting "Temperatuursvoorbereiding alleen op weekdagen" welke alléén van toepassing is op de cabinevoorverwarming en niet op de voorverwarming van het batterijpakket. Deze setting zorgde o.a. voor verkeerde conclusies mijnerzijds. Het al of niet voorverwarmen van de batterij bij AC laden (al of niet thuis) is alléén afhankelijk van de vrij onvoorspelbare batterijtemperatuur bij het starten van het AC laden. Indien je niet de beschikking hebt over OBD (On Board Diagnostics) tools om die temperatuur te kunnen uitlezen is een inschatting maken a.d.h.v. de buitentemperatuur en cabinetemperatuur vrijwel onbegonnen werk als deze niet over een periode van minstens 24 uur of beter 48 uur constant en gelijk zijn geweest. Zodra er een regènbeperking wordt gemeld is de kans groot dat bij AC laden thuis of elders de batterij eerst wordt voorverwarmd, hetgeen direct te zien is aan de verminderde laadsnelheid. De regènbeperking wordt actief bij schat ik >12 regèn puntjes en bij <10 puntjes niet meer. De verwarming van de cabine speelt ook een grote rol. De tijdconstante m.b.t. het afkoelen van deze massieve batterij pakketten als gevolg van de buiten- en cabine- temperaturen zijn erg lang en in de orde van 24 tot 48 uur. Tevens spelen windcondities bij stilstand en/of rijden een zeer grote rol. Daarnaast heb ik gezien dat inderdaad ook bij langdurige (48 uur) stilstand bij buitentemperaturen en binnentemperatuur van ca 11°C nog steeds 5 minuten batterij voorverwarming plaats kan vinden en 7 minuten bij 8°C en 17 minuten bij 1°C. Maar ook bij een nachttemperatuur van 1°C kan de batterij 12 uren na de laatste dagrit nog een veel hogere batterij temperatuur hebben dan 11°C als deze b.v. om 03:00 ('s nachts) al begint te laden terwijl deze in een (mijn) windarme carport staat af te koelen van een voorgaande dag. In dat geval vindt er dus geen voorverwarming van de batterij plaats. Tevens blijkt dat als je 0,5-1 uur voor je wegrijdt nog even laadt als het koud is dat je van 22 puntjes en regènbeperking weg kan rijden zonder regènbeperking en nog slechts 10 puntjes.
Het is bij koud weer daarom handiger de functie "Opladen Starten Om" van planned laden te gebruiken en deze b.v. op een half uur voor je vertrek te zetten als je de batterij wilt voorverwarmen. In dat geval heb je vaak geen enkele regènbeperking meer. Je moet dan wel zelf de cabine verwarming op tijd inschakelen (met je app) wil je in een verwarmde cabine in kunnen stappen. De functie "Vertrek Om" is handig in zoverre dat zowel laden als cabinevoorverwarming worden gestart en er veel langer geladen kan worden. De cabineverwarming start 20 minuten voor de vertrektijd en blijft ( als je niet of later instapt) nog 20 minuten langer aanstaan. Omdat in de praktijk het laden altijd al is afgelopen om 05:45 ( omdat Tesla ruim voor 06:00 klaar wil zijn i.v.m de VS nachttarieven) betekent dat als je om 08:00 vertrekt de batterij en stators alweer uren tijd hebben gehad om weer af te koelen en je toch weer gewoon regènbeperking hebt. Dit vooral ook omdat 's morgens vroeg pas de laagste buitentemperatuur wordt bereikt. Zodra het laden begint stopt ook de voorverwarming van de batterij. Hoe sneller je na het voorverwarmen van laden gaat rijden hoe minder afkoeling heeft plaats gevonden van de batterij. Daarom is laden kort voor je wegrijdt, eventueel additioneel op het geplande "Vertrek Om" optie het beste als je zonder regènbeperking wilt wegrijden. In 5 minuten kunnen de stators met 7 kW tussen de 40 en 50°C** opwarmen. Ik heb al opwarmtijden van 18 minuten gezien (zie jpg) bij een buitentemperatuur van 1°C waarbij in die tijd tot 120°C** temperatuur kan worden bereikt in de stator(s). De batterij temperatuur kan gemakkelijk vanaf 1°C in die tussentijd 30°C** worden, maar zodra het laden (of rijden) begint stopt de 7 kW warmtetoevoer (bij 3,5 kW voor de enkele motor uitvoering zal e.e.a. uiteraard langzamer gaan). Waarschijnlijk gaat de warmte uitwisseling van stator(s) naar batterij nog even door nadat de 7 kW (3,5 kW) stator verwarming is gestopt. Maar niet lang want de stators zullen weer snel afkoelen door de buitenlucht zodat het rondpompen van de (koel-/warmte-) vloeistof sowieso ook stopt.
Tijdens normaal rijden doet de voorste motor (als je die hebt en hard optrekt) sowieso niet mee en zal alleen de achterste motor worden gebruikt. Uitgaande van een verbruik van 10-20 kW** bij rijden en een motorrendement van 96% zal tussen de 400 Watt en 800 Watt in de stator worden verspild aan warmte, wat de stator ca 20°C tot 30°C** zal doen opwarmen over een langere rijperiode die daarmee de batterij enigszins verwarmen. Als je daarmee het batterijpakket moet warm houden/maken duurt het heel lang vandaar ook dat na uren rustig rijden (<=80km/u) met koud weer de regènbeperking niet snel of zelfs helemaal niet weggaat. Tijdens rijden wordt de batterij niet extra voorverwarmt althans nog niet bij de temperaturen die ik heb meegemaakt boven 0°C, behalve als je naar een SUC navigeert.
Het wordt echt tijd dat Tesla zijn batterij temperatuur gewoon laat zien. Geforceerd opwarmen om snel van je regènbeperking af te komen door "zogenaamd" naar een SUC te navigeren kun je ook zelf activeren voordat je wegrijdt of tijdens het rijden, het werkt subliem en snel, het kost je alleen wat extra energie (actieradius dus). Lijkt me dus niet echt nuttig tenzij mogelijk bij erg koud vriesweer. Dat werkt echter alleen als je voldoende dichtbij een SUC woont en dat is ook nog afhankelijk van je SoC. Ik woon op slechts 9 km van een SUC en het werkt bij mij eigenlijk altijd getest vanaf <=80% SoC.
**Getallen zijn af te leiden uit de bestudering van verscheidene Björn Nyland's OBD video's bij koud weer (ca 1°C buitentemperatuur), zowel van rij- als laad- sessies:
Tesla 3 with freezing cold battery
Tesla 3 before and after update
Suggested charging habits in winter
En van mijn eigen TeslaFi testen/waarnemingen.
Indikatie: 18 regènbeperking puntjes staat voor ca 8 á 9°C batterij temperatuur. Onder elke letter van PRND staan 3 regènpuntjes. Voorbij de D (12 puntjes) begint de regènbeperking waarschuwing. Beneden de 10 is er geen regènbeperking waarschuwing.
Andere kengetallen: De maximum regèn is voor LR-AWD is 85 kW reeds beschikbaar vanaf ca 22°C en hogere batterijtemperaturen. Verder teruglopend naar 75 kW bij ca 20°C en 45 kW bij ca 15°C batterijtemperatuur.
18 minuten preheating batterij daarna laden!