Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 voorverwarming batterij en cabine (precondtioning) en WiFi conflicten.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb tot nu toe ook meermaals geobserveerd dat de auto eerst de accu gaat verwarmen en dan pas begint met laden. Bij mij duurde het precies een kwartier. Het getrokken vermogen was 3,5 kW, waarvan ongeveer 3 werd gebruikt voor voorverwarmen en 0,5 voor het laden. In alle gevallen stond hij gewoon aan de wifi. Ook het voorverwarmen vindt bij mij altijd netjes plaats, de wifi is altijd ingeschakeld.

Ik kan punten 2 en 3 van de openingspost dan ook niet bevestigen. Of ik begrijp iets niet.
Met maar 1 stator en 3,5 kW kan hij natuurlijk minder snel opwarmen en heeft hij langer nodig om op te warmen tot wat hij gewenst vindt. Er zijn meerdere mensen 2 en 3 niet bevestigen. Er zijn ook nogal wat variabelen in het spel die bij eenieder tot verschillende resultaten kunnen leiden zoals beschikbaar vermogen, nachttemperatuur (=ca batterijtemperatuur), SoC, update versie, etc., interpretatie (zonder log files niet goed mogelijk). Één ding is zeker, WiFi verbinding zorgt voor minimaal 2 uur inslaaptijd tot 36.2.1 toe (tenzij je mogelijk Tesla geen toestemming hebt gegeven je data te gebruiken?)
 
Om 03:22 wordt de auto wakker; WiFi verbonden. Auto begint, voor zover ik kan zien, met voorverwarmen van de accu. Accu heeft 61%
Vannacht heb ik de cyclus nog eens doorlopen nu met WiFi uit omdat ik zeker wilde weten of hij nog steeds de accu voorverwarmt nadat ik gisteren een harde reset heb gedaan en een nieuwe update 36.2.3 heb geïnstaleerd. Nogmaals je kan precies zien of de accu wel of niet gaat voorverwarmen in de grafische voorstelling van het laden. Dus die had ik graag van jouw gezien. Je gebruikt toch ook TeslaFi? Klik op het laadsymbooltje en je krijgt het te zien. Hij begint alleen de accu pas voor te verwarmen als hij gaat laden. Deze keer heeft hij bij mij met WiFi uit niet voorverwarmt. Dat kan dus nu 3 oorzaken hebben:
hogere buiten temperatuur, nieuwe update en reset. Het is gewoon ondoenlijk om zonder log files conclusies te trekken. De ingestelde vertrektijd is 08:45. Hieronder het overzicht:
IMG_5842.jpg

Je ziet dat hij wakker wordt om 4:27. Hij gaat dan in dit geval voor 29 minuten nog niets doen. Die periode voorafgaand aan het laden is er gewoon altijd maar kan ook wel eens 15 minuten zijn. P start direct weer met slaappogingen en heeft er nu 3 nodig voordat hij over gaat tot laden. Hij begint dus met geen enkele poging om ook maar iets te conditioneren, geen batterij en geen interieur.
De laadpower is gedurende die tijd 0.
Vervolgens laadt hij zonder te hebben voorverwarmt en gebruikt alles voor laden.
Dan valt hij na 1 slaappoging in slaap. (13 minutes). Om 8:25 start hij de cabine verwarming, dat zie je het Conditionerings symbool 0,21 kWh. Gedurende de P doet hij aan het eind 3 slaappogingen beginnend om 09:06 (te zien als je P opent) voordat hij weer in slaap valt.
Tot slot nog een belangrijk punt: er zijn veel mensen die kritiek uiten op het feit dat je het gepland laden niet kunt instellen of wijzigen via de app. Die kritiek is op zich valide. Dat zou ontzettend handig zijn. Maar als je iets later vertrekt dan gepland, zoals in dit geval 10 minuten, hoef je dus niet terug naar de auto om de instellingen aan te passen. Het interieur blijft op temperatuur. Of daar een maximum aan zit heb ik niet kunnen testen, en of je op enig moment een waarschuwing krijgt weet ik ook niet.
Hij is in dit geval tijdens de P van de cabineverwarming dus 20 minuten voor de vertrektijd gaan opwarmen. Dat is bij mij altijd zo geweest in alle testjes. Hij was vandaag al om 08:32 op temperatuur (vanaf 11 naar 20°C) en handhaafde deze tot 09:05, schakelde toen de binnenverwarming uit en na de eerste slaappoging was de temperatuur alweer gezakt tot 15,1°C en na de 2de tot 12,5°C. Dus hij houdt het interieur nog 20 minuten op temperatuur.
 
Om 03:22 wordt de auto wakker; WiFi verbonden. Auto begint, voor zover ik kan zien, met voorverwarmen van de accu. Accu heeft 61%
Wederom vannacht de complete identieke sessie gedaan maar nu met WiFi connected. Omdat gisteren de batterij niet voorverwarmt heeft, verwacht ik deze zeker niet dat het zou gebeuren hetgeen ook klopte. Maar de belangrijkste vaststelling was nu dat de periode dat de auto de cabine had moeten voorverwarmen gaf het overzicht geen gebruik aan. Je ziet dat hij de conditioning aanzet (zie icon) weer precies om 08:26 (1 minuut later, sample onnauwkeurigheid), maar het lijkt of hier geen energie wordt verbruikt. Als je de onderliggende raw-data bekijkt doet hij dat echter wel en zijn de getallen die TeslaFi gebruikt in het overzicht domweg fout. Ik heb dit al eerder gezien maar het zet je wel op het verkeerde been. Dit soort fouten van TeslaFi in de overzichten heb ik meer gezien ook m.b.t. drain e.d. Dus hij verwarmt netjes tot 20°C maar suggereert in het overzicht wat anders. Het is dus zaak de raw-data goed te bekijken voordat je conclusies trekt.
Omdat er praktisch nu geen verschillen zijn tussen gisteren zonder WiFi en vandaag met WiFi maar in beide gevallen de batterij niet is voorverwarmt maar de cabine wel wacht ik nu tot zaterdag en zondag in de hoop dat bij kouder weer wel weer batterij voorverwarming optreedt. Gaarne zou ik nog ik jouw grafische voorstelling van het opladen, want dat geeft meteen weer of de batterij werd voorverwarmt of niet. In de periode P die altijd vooraf gaat aan het laden gebeurt er sowieso nooit iets! Dat maakt alleen de auto wakker.
IMG_5845.jpg
 
Nee hoor. Ook voor het laden kan het pack verwarmt worden dmv het belasten van de stators. Als ik vanaf mijn thuislocatie naar SuC navigeer krijg ik de volgende melding in beeld.
View attachment 481251


Zie ook

Het ging in de context van verwarmen van het pack bij het laden thuis. Het pack wordt thuis enkel verwarmd bij een laadsessie maar niet als je het interieur verwarmd via de app.
 
Last edited:
Nee hoor. Ook voor het laden kan het pack verwarmt worden dmv het belasten van de stators. Als ik vanaf mijn thuislocatie naar SuC navigeer krijg ik de volgende melding in beeld.
View attachment 481251
Zie ook
Als je vanuit thuis navigeert komt deze melding pas op uiteraard als de pack te koud is voor SUC en de tijd die nodig is om de pack voor te verwarmen korter is dan de rijtijd naar de betreffende ingestelde SUC. Maar de melding verschijnt ook alleen pas als je de eigen lader niet meer aangesloten hebt en hem in drive kan zetten. Dus te kennen geeft dat je gaat rijden. Nu is het aardige dat ik dat allemaal net even uitgeprobeerd heb bij 8°C, mijn SUC op 9,7 km zit en de rijtijd 17 minuten is. Hij gaf afwisselend ook nog aan dat regeneratief remmen was beperkt. Als je vervolgens bijft zitten gaat hij de pack voorverwarmen met 7 kW bij de dual motor (met 3,5 kW voor een enkele motor), vervolgens duurde het ca 6-7 minuten en toen stopte de melding over beperkt regeneratief remmen, maar ging de pack verwarming verder. Als je vervolgens uitstapt stopt hij met voorverwarmen dus je kunt niet de navigatie instellen en thuis binnen afwachten tot hij klaar is. Stap je weer in dan gaat hij weer verder als je hem weer even laat merken dat je wil rijden. Zet je hem in P dan blijft hij daarna ook voorverwarmen. Ik verwacht dat hij voorverwarmt tot 55°C maar dat heb ik niet helemaal afgewacht. Na 20 minuten verminderde het batterij verbruik van 9 naar 2 kW, dus is de stator verwarming uitgeschakeld. De melding batterij voorverwarming was niet weg toen ik 4 minuten later ben uitgestapt. Het meest interessante is dat je het regeneratief remmen dus snel kunt verbeteren door te doen alsof je naar de SUC gaat terwijl je dat helemaal niet van plan bent, maar voor je thuislaadsessie heeft dat geen enkele toegevoegde waarde. Het verdwijnen van de beperking op regeneratief remmen kan echte heel erg lang duren als je dat van het rijden laat afhangen omdat de verwarming van de batterij door het normaal rijden zelf uiterst gering is.

Omdat blijkt dat thuisladen ook de genoemde 7 kW voorverwarming van de batterij in kan schakelen lijkt dat die vertrektijd instelling een leuke gadget is. Maar dat is het nog lang niet. Het voorverwarmen van de batterij gaat nutteloos vooraf aan het laden wat lang duurt en voor 06:00 al lang is afgelopen. Ergo het voorverwarmen is vele uren voordat je vertrekt gebeurt en de batterij is al lang weer afgekoeld als je vertrekt. Nutteloos voor batterij conditionering, handig voor cabine conditionering op je vertrektijd.

Als je instapt in een koude auto zal je met pak weg 5-6 kW verbruik rijden, nog minder dan wat er bij thuisladen in gaat, wederom zoals ik al eerder zij dat warmt de batterij niet op. Dus òf de batterij moet geforceerd opgewarmt worden òf je komt nooit toe aan een warme batterij waarbij geen beperkt regeneratief remmen meer optreedt. Ik heb nog nu geen idee wat Tesla doet als het echt koud weer is bij het rijden. De batterij verwarmen betekent natuurlijk ook actie radius verlies dus moet er een afweging gemaakt worden.

Omdat thuisladen wel in staat is onder omstandigheden de voorverwarming in te schakelen, zal ik dit weekeinde nu het weer koud wordt nog eens een proef doen om te zien of je zelf 's morgens thuisladen voor een korte duur kunt inschakelen, zodat hij b.v. 10 minuten gaat voorverwarmen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Arnout 2904
Mijn thuislader levert 11kW (3x25A meterkast).
Dat is genoeg om ‘s morgens een minuut of 10 vóór ik weg wil de kachel en de stoelverwarming aan te hebben én nog een beetje bij te laden (kwijtgeraakte kWh door drain). Een 7 kWh lader is wellicht te krap In dat geval ?
Voor de regen maakt het niks uit, maar ik heb toch weinig last van de beperkte remwerking.

Ik vraag me trouwens af of het accupack wel warm blijft als je op binnenwegen rijdt bij lage buitentemperatuur. Die beperkte regen melding blijft bij mij soms de hele rit komen.
 
Mijn thuislader levert 11kW (3x25A meterkast).
Dat is genoeg om ‘s morgens een minuut of 10 vóór ik weg wil de kachel en de stoelverwarming aan te hebben én nog een beetje bij te laden (kwijtgeraakte kWh door drain). Een 7 kWh lader is wellicht te krap In dat geval ?
Voor de regen maakt het niks uit, maar ik heb toch weinig last van de beperkte remwerking.
Ik begrijp dat je dus zelf 10 minuten beiden aanzet of gebruik je de "Opladen starten om" instelling? Als je 10 minuten ervoor nog wil laden is dat sowieso nutteloos en dan is 7 kW meer dan genoeg voor de interieurverwarming.
Ik vraag me trouwens af of het accupack wel warm blijft als je op binnenwegen rijdt bij lage buitentemperatuur. Die beperkte regen melding blijft bij mij soms de hele rit komen.
Er vindt helemaal geen extra verwarming van de accupack plaats als je niet naar SUC navigeert. In ieder geval niet bij de temperaturen die wij meemaken. De verwarming tijdens rijden vindt plaats enerzijds voor wat betreft de binnenverwarming afgeeft aan het accupack en dat is best veel, behalve als je die weer uitzet en b.v. alleen gebruik maakt van de stoelverwarming omdat je een lager verbruik wil. Alle andere verliezen aan warmte door het verbruik zelf doen bij normaal rijden helemaal niets, nul komma nul. De warmte door de verliezen die de motor (die kan worden gebruikt) en die van inwendige weerstand van het accupakket gaan alléén een rol spelen als je constant heel hard optrekt en weer maximaal afremt. Dus ja je kunt de hele dag in Nederland rond rijden zonder dat de regènbeperking afneemt als je de binnenverwarming afzet. De meeste mensen zetten de binnenverwarming denk ik op ca 20°C en daarmee neemt de regènbeperking heel langzaam af.
Als je kijkt naar Björn 24 uur overnachting dan zie je wat de binnenverwarming kan bijdragen aan het opwarmen van het accupakket.
 
Hoi,
ik ben een nieuwe MX rijder en las deze topic met interesse.
Wat is TeslaFi en waar komen al die tabellen vandaan?
Hoi je kunt het 2 weken gratis uitproberen en met deze referral code: 'Trobipad216' nog wat langer maar het is een jaarlijks betaalde app die alles logged van je Tesla en ook bewaard over de jaren heen. Let op dat loggen alleen maar kan door de Tesla API wakker te houden en er is dus een inslaapmethode (Sleep Modes) die je wel moet activeren wil je tijdens parkeren geen overbodige drain krijgen. Dit geldt voor elke app die je installeert behalve de Tesla app zelf.
 
  • Like
Reactions: jvpEMX
Ik begrijp dat je dus zelf 10 minuten beiden aanzet of gebruik je de "Opladen starten om" instelling? Als je 10 minuten ervoor nog wil laden is dat sowieso nutteloos en dan is 7 kW meer dan genoeg voor de interieurverwarming.

Ja, ik zet de boel zelf aan. Als de auto dan wakker is (en nog aan de lader hangt) gaat-ie soms uit zichzelf bijladen. Inderdaad niet veel, maar elk procentje c.q. kilometertje erbij is welkom.
Dank zij Bjorn en o.a. jouw regelmatige uitleg-posts begrijp ik nu heel aardig hoe e.e.a. werkt. Ik snap inmiddels dan ook waarom de regen- beperking zo lang blijft als je kalmpjes door de polder tuft met de verwarming op 18 graden...
Bedankt voor alle info.
 
  • Like
Reactions: Robipad
Betreft mijn 3 stellingen in deze openings thread m.b.t. het effect van een WiFi connectie.
Terugkomend op mijn openingsstellingen blijft alleen voorlopig over punt 1.
Zodra de WiFi zichzelf verbindt bij thuiskomst (of elders met een WiFi verbinding) heeft als gevolg (voor model 3!):
  1. Het duurt 2 uur i.p.v. 10 minuten voordat de auto slaapt (onnodig verlies).
Bij geplanned laden is er een setting "Temperatuursvoorbereiding alleen op weekdagen" welke alléén van toepassing is op de cabinevoorverwarming en niet op de voorverwarming van het batterijpakket. Deze setting zorgde o.a. voor verkeerde conclusies mijnerzijds. Het al of niet voorverwarmen van de batterij bij AC laden (al of niet thuis) is alléén afhankelijk van de vrij onvoorspelbare batterijtemperatuur bij het starten van het AC laden. Indien je niet de beschikking hebt over OBD (On Board Diagnostics) tools om die temperatuur te kunnen uitlezen is een inschatting maken a.d.h.v. de buitentemperatuur en cabinetemperatuur vrijwel onbegonnen werk als deze niet over een periode van minstens 24 uur of beter 48 uur constant en gelijk zijn geweest. Zodra er een regènbeperking wordt gemeld is de kans groot dat bij AC laden thuis of elders de batterij eerst wordt voorverwarmd, hetgeen direct te zien is aan de verminderde laadsnelheid. De regènbeperking wordt actief bij schat ik >12 regèn puntjes en bij <10 puntjes niet meer. De verwarming van de cabine speelt ook een grote rol. De tijdconstante m.b.t. het afkoelen van deze massieve batterij pakketten als gevolg van de buiten- en cabine- temperaturen zijn erg lang en in de orde van 24 tot 48 uur. Tevens spelen windcondities bij stilstand en/of rijden een zeer grote rol. Daarnaast heb ik gezien dat inderdaad ook bij langdurige (48 uur) stilstand bij buitentemperaturen en binnentemperatuur van ca 11°C nog steeds 5 minuten batterij voorverwarming plaats kan vinden en 7 minuten bij 8°C en 17 minuten bij 1°C. Maar ook bij een nachttemperatuur van 1°C kan de batterij 12 uren na de laatste dagrit nog een veel hogere batterij temperatuur hebben dan 11°C als deze b.v. om 03:00 ('s nachts) al begint te laden terwijl deze in een (mijn) windarme carport staat af te koelen van een voorgaande dag. In dat geval vindt er dus geen voorverwarming van de batterij plaats. Tevens blijkt dat als je 0,5-1 uur voor je wegrijdt nog even laadt als het koud is dat je van 22 puntjes en regènbeperking weg kan rijden zonder regènbeperking en nog slechts 10 puntjes.

Het is bij koud weer daarom handiger de functie "Opladen Starten Om" van planned laden te gebruiken en deze b.v. op een half uur voor je vertrek te zetten als je de batterij wilt voorverwarmen. In dat geval heb je vaak geen enkele regènbeperking meer. Je moet dan wel zelf de cabine verwarming op tijd inschakelen (met je app) wil je in een verwarmde cabine in kunnen stappen. De functie "Vertrek Om" is handig in zoverre dat zowel laden als cabinevoorverwarming worden gestart en er veel langer geladen kan worden. De cabineverwarming start 20 minuten voor de vertrektijd en blijft ( als je niet of later instapt) nog 20 minuten langer aanstaan. Omdat in de praktijk het laden altijd al is afgelopen om 05:45 ( omdat Tesla ruim voor 06:00 klaar wil zijn i.v.m de VS nachttarieven) betekent dat als je om 08:00 vertrekt de batterij en stators alweer uren tijd hebben gehad om weer af te koelen en je toch weer gewoon regènbeperking hebt. Dit vooral ook omdat 's morgens vroeg pas de laagste buitentemperatuur wordt bereikt. Zodra het laden begint stopt ook de voorverwarming van de batterij. Hoe sneller je na het voorverwarmen van laden gaat rijden hoe minder afkoeling heeft plaats gevonden van de batterij. Daarom is laden kort voor je wegrijdt, eventueel additioneel op het geplande "Vertrek Om" optie het beste als je zonder regènbeperking wilt wegrijden. In 5 minuten kunnen de stators met 7 kW tussen de 40 en 50°C** opwarmen. Ik heb al opwarmtijden van 18 minuten gezien (zie jpg) bij een buitentemperatuur van 1°C waarbij in die tijd tot 120°C** temperatuur kan worden bereikt in de stator(s). De batterij temperatuur kan gemakkelijk vanaf 1°C in die tussentijd 30°C** worden, maar zodra het laden (of rijden) begint stopt de 7 kW warmtetoevoer (bij 3,5 kW voor de enkele motor uitvoering zal e.e.a. uiteraard langzamer gaan). Waarschijnlijk gaat de warmte uitwisseling van stator(s) naar batterij nog even door nadat de 7 kW (3,5 kW) stator verwarming is gestopt. Maar niet lang want de stators zullen weer snel afkoelen door de buitenlucht zodat het rondpompen van de (koel-/warmte-) vloeistof sowieso ook stopt.

Tijdens normaal rijden doet de voorste motor (als je die hebt en hard optrekt) sowieso niet mee en zal alleen de achterste motor worden gebruikt. Uitgaande van een verbruik van 10-20 kW** bij rijden en een motorrendement van 96% zal tussen de 400 Watt en 800 Watt in de stator worden verspild aan warmte, wat de stator ca 20°C tot 30°C** zal doen opwarmen over een langere rijperiode die daarmee de batterij enigszins verwarmen. Als je daarmee het batterijpakket moet warm houden/maken duurt het heel lang vandaar ook dat na uren rustig rijden (<=80km/u) met koud weer de regènbeperking niet snel of zelfs helemaal niet weggaat. Tijdens rijden wordt de batterij niet extra voorverwarmt althans nog niet bij de temperaturen die ik heb meegemaakt boven 0°C, behalve als je naar een SUC navigeert.
Het wordt echt tijd dat Tesla zijn batterij temperatuur gewoon laat zien. Geforceerd opwarmen om snel van je regènbeperking af te komen door "zogenaamd" naar een SUC te navigeren kun je ook zelf activeren voordat je wegrijdt of tijdens het rijden, het werkt subliem en snel, het kost je alleen wat extra energie (actieradius dus). Lijkt me dus niet echt nuttig tenzij mogelijk bij erg koud vriesweer. Dat werkt echter alleen als je voldoende dichtbij een SUC woont en dat is ook nog afhankelijk van je SoC. Ik woon op slechts 9 km van een SUC en het werkt bij mij eigenlijk altijd getest vanaf <=80% SoC.

**Getallen zijn af te leiden uit de bestudering van verscheidene Björn Nyland's OBD video's bij koud weer (ca 1°C buitentemperatuur), zowel van rij- als laad- sessies:
Tesla 3 with freezing cold battery
Tesla 3 before and after update
Suggested charging habits in winter
En van mijn eigen TeslaFi testen/waarnemingen.

Indikatie: 18 regènbeperking puntjes staat voor ca 8 á 9°C batterij temperatuur. Onder elke letter van PRND staan 3 regènpuntjes. Voorbij de D (12 puntjes) begint de regènbeperking waarschuwing. Beneden de 10 is er geen regènbeperking waarschuwing.

Andere kengetallen: De maximum regèn is voor LR-AWD is 85 kW reeds beschikbaar vanaf ca 22°C en hogere batterijtemperaturen. Verder teruglopend naar 75 kW bij ca 20°C en 45 kW bij ca 15°C batterijtemperatuur.
IMG_6069.jpg
IMG_6070.jpg

IMG_6070.jpg

18 minuten preheating batterij daarna laden!
 
Ik rij elke dag zo'n 150km. Ik laad met 1-fase. Gepland laden begint zo rond 21:00 en is om 06:00 klaar; voorverwarmen cabine is om 08:00 gereed.
Zou het voordeel van 1-fase laden zijn dat je accu bijna heel de nacht voorverwarmt wordt en je daarom met een warmere accu s'ochtends weg kan rijden? Of mis ik iets?
Ik blijf dat tijdstip van 06:00 raar vinden maar dat geeft maar weer aan dat de ontwikkelfocus in de VS ligt.
 
Ik rij elke dag zo'n 150km. Ik laad met 1-fase. Gepland laden begint zo rond 21:00 en is om 06:00 klaar; voorverwarmen cabine is om 08:00 gereed.
Zou het voordeel van 1-fase laden zijn dat je accu bijna heel de nacht voorverwarmt wordt en je daarom met een warmere accu s'ochtends weg kan rijden? Of mis ik iets?
Ik blijf dat tijdstip van 06:00 raar vinden maar dat geeft maar weer aan dat de ontwikkelfocus in de VS ligt.
Als je elke dag rijdt dan is de restwarmte van het rijden waarschijnlijk behoorlijk dominant. Het hangt ook sterk af van waar de auto staat af te koelen? En of daar veel wind is ter plekke. 1-fase laden geeft de mogelijkheid om het laden te beginnen met 13A (als je officiële kabel gebruikt), dus met 2860 watt in de stator(s) als hij zou willen gaan voorverwarmen. Voorverwarmen zal hij echter om 21:00 niet gaan doen tenzij je ook al of nog met een regènbeperkings waarschuwing thuiskomt, wat ik niet aanneem. Het laden zelf geeft geen enkele toegevoegde verwarming van de batterij bij deze lage stromen. Dat is een algehele misvatting. Als je 's morgens zonder regènbeperkings waarschuwing wilt wegrijden ( als je die dan wel hebt) dan moet je gewoon nog een stukje extra laden pak weg 1 uur voor je vertrekt, want dan zal hij wel beginnen met de batterij voor te verwarmen verwacht ik. Zodra er geen regènbeperkings waarschuwing is zal hij sowieso ook niet gaan voorverwarmen.
 
Als je elke dag rijdt dan is de restwarmte van het rijden waarschijnlijk behoorlijk dominant. Het hangt ook sterk af van waar de auto staat af te koelen? En of daar veel wind is ter plekke. 1-fase laden geeft de mogelijkheid om het laden te beginnen met 13A (als je officiële kabel gebruikt), dus met 2860 watt in de stator(s) als hij zou willen gaan voorverwarmen. Voorverwarmen zal hij echter om 21:00 niet gaan doen tenzij je ook al of nog met een regènbeperkings waarschuwing thuiskomt, wat ik niet aanneem. Het laden zelf geeft geen enkele toegevoegde verwarming van de batterij bij deze lage stromen. Dat is een algehele misvatting. Als je 's morgens zonder regènbeperkings waarschuwing wilt wegrijden ( als je die dan wel hebt) dan moet je gewoon nog een stukje extra laden pak weg 1 uur voor je vertrekt, want dan zal hij wel beginnen met de batterij voor te verwarmen verwacht ik. Zodra er geen regènbeperkings waarschuwing is zal hij sowieso ook niet gaan voorverwarmen.
Aha okay. Dan had ik hem toch niet helemaal begrepen. Ik laad overigens met 1*16A via een TWC en hij staat buiten.
 
Als je elke dag rijdt dan is de restwarmte van het rijden waarschijnlijk behoorlijk dominant. Het hangt ook sterk af van waar de auto staat af te koelen? En of daar veel wind is ter plekke. 1-fase laden geeft de mogelijkheid om het laden te beginnen met 13A (als je officiële kabel gebruikt), dus met 2860 watt in de stator(s) als hij zou willen gaan voorverwarmen. Voorverwarmen zal hij echter om 21:00 niet gaan doen tenzij je ook al of nog met een regènbeperkings waarschuwing thuiskomt, wat ik niet aanneem. Het laden zelf geeft geen enkele toegevoegde verwarming van de batterij bij deze lage stromen. Dat is een algehele misvatting. Als je 's morgens zonder regènbeperkings waarschuwing wilt wegrijden ( als je die dan wel hebt) dan moet je gewoon nog een stukje extra laden pak weg 1 uur voor je vertrekt, want dan zal hij wel beginnen met de batterij voor te verwarmen verwacht ik. Zodra er geen regènbeperkings waarschuwing is zal hij sowieso ook niet gaan voorverwarmen.
Maar als het laden de accu niet verwarmt en je toch een bepaalde temperatuur in de accu wilt hebben om te laden dan blijft hij toch wel de gehele nacht de accu verwarmen via de stator?
 
Maar als het laden de accu niet verwarmt en je toch een bepaalde temperatuur in de accu wilt hebben om te laden dan blijft hij toch wel de gehele nacht de accu verwarmen via de stator?
Nee, hij bepaald vooraf of hij de accu eerst op temperatuur moet brengen om goed genoeg te kunnen laden en daar gebruikt hij het maximaal beschikbare vermogen voor (tot max 7 kW voor dual motor en 3,5 kW voor single motor) en daarna gaat hij laden. Hij gaat niet bij een lager beschikbaar vermogen het nog eens verdelen in opwarmen van de stator en laden. Alleen als er meer vermogen beschikbaar is dan de 7 kW repectievelijk 3,5 kW zal hij dat gelijk ook voor laden gebruiken tijdens voorverwarmen. Het rendement van het voorverwarmen is er mee gediend om het maximum te gebruiken wat voorhanden en toegestaan is. De tijdconstante van de accumassa is immers ook vele uren. Voor mij is niet bekend bij welke lage temperatuur en beschikbare laadstroom Tesla het nog nuttig vindt om überhaupt voor te verwarmen. Ik doe de testen met 11 KW, maar misschien besluit hij wel pas bij een veel lagere temperatuur om te gaan voorverwarmen als je slechts met 2,68 kW laadt? Ik heb werkelijk geen idee. Uiteindelijk gaat het Tesla om het optimaliseren van energieverbruik en levensduur van de accu. Die regènwaarschuwing is daarbij niet zozeer van belang, je hebt immers ook nog echte remmen? Tesla laat je ook met een heel koude batterij rondrijden en geeft dan aan met een ijssterretje en een blauw lijntje aan dat de range beperkt is. Hij zal dan geen poging doen om zichzelf op te warmen om daar vanaf te komen, door extra energie voor batterij opwarmen te gaan gebruiken want dat is het paard achter de wagen spannen. De rangebeperking komt immers vanzelf terug als de accu weer warm wordt als je in warme garage komt te staan en weet hij veel wat jouw plannen zijn of wat jouw rijgedrag is?
 
Beste allen in dit draadje,
Eerst en vooral voor iedereen een gelukkig nieuw jaar met veel nieuwe tesla "features".
Ik heb net een M3 SR+ besteld (leveringsdatum februari ???) met als enig "folietje" de FSD optie en ben dus nieuw op dit forum.
Proficiat met jullie professionele aanpak om uit te vinden hoe de "Tesla ondocumented features" precies werken.
Toch waag ik een eerste naïef vraagje : heeft er iemand een bug report geopend ivm het volgende :
"Het duurt 2 uur i.p.v. 10 minuten voordat de auto slaapt (onnodig verlies)"
Aangezien ik zelf Teslafi zou willen gebruiken vanaf het begin, en ik vele posts gezien heb ivm mogelijke "sleep problemen" zou ik graag ook op jullie advies willen doen om mogelijke valstrikken te vermijden.
 
Beste allen in dit draadje,
Eerst en vooral voor iedereen een gelukkig nieuw jaar met veel nieuwe tesla "features".
Ik heb net een M3 SR+ besteld (leveringsdatum februari ???) met als enig "folietje" de FSD optie en ben dus nieuw op dit forum.
Proficiat met jullie professionele aanpak om uit te vinden hoe de "Tesla ondocumented features" precies werken.
Toch waag ik een eerste naïef vraagje : heeft er iemand een bug report geopend ivm het volgende :
"Het duurt 2 uur i.p.v. 10 minuten voordat de auto slaapt (onnodig verlies)"
Aangezien ik zelf Teslafi zou willen gebruiken vanaf het begin, en ik vele posts gezien heb ivm mogelijke "sleep problemen" zou ik graag ook op jullie advies willen doen om mogelijke valstrikken te vermijden.
Welkom! Ga je geen bijtelling betalen? Mogelijk is er dan nog wel een 2019 LR beschikbaar die netto hetzelfde kost.
 
Beste allen in dit draadje,
Eerst en vooral voor iedereen een gelukkig nieuw jaar met veel nieuwe tesla "features"..............
"Het duurt 2 uur i.p.v. 10 minuten voordat de auto slaapt (onnodig verlies)"
Ook mijn beste wensen voor 2020 aan iedereen die dit leest en veel geluk en vooral veilige ritjes met jullie Tesla's.
Voor de duidelijkheid die 2 uur voordat hij gaat slapen is dus alleen in alle gevallen dat Tesla ter plekke een WiFi connectie tot stand brengt. Meestal is dat alleen thuis of ook op het werk als je dat zo hebt ingesteld. Ten overvloede misschien: het heeft niets met TeslaFi te maken maar is een Tesla dingetje dus als je het een "bug" vindt dan zal je moeten aankloppen bij Tesla. Tesla HQ neemt regelmatig contact op met je auto om data te verzamelen, dat is immers de input voor de autopilot ontwikkeling en voor het opslaan van Sentry mode data en beelden als je die die aanzet. Wanneer en hoe hij al die data verzamelt is mij onbekend maar heb ik ook nog nergens kunnen lezen. Ik kan alleen maar gissen. Het is ook duidelijk dat Tesla incidenteel tussendoor wordt gewekt voor soms een half uur of ook wel eens 1,5 uur.
Ik verwacht dat er een relatie is tussen al deze "wakker zijn" tijden en de data collectie door HQ. Misschien dat er iemand is die a.d.v.h. monitoren van WiFi communicatie tussen Tesla en de buitenwereld wat meer inzicht krijgt wanneer Tesla HQ data uitwisselt met je auto. Met de juiste apparatuur kan dat toch niet moeilijk zijn lijkt me? Het is bij mij nog niet opgekomen die 2 uur als "bug" te zien om dat te melden.
Aangezien ik zelf Teslafi zou willen gebruiken vanaf het begin, en ik vele posts gezien heb ivm mogelijke "sleep problemen" zou ik graag ook op jullie advies willen doen om mogelijke valstrikken te vermijden.
Ik kan alleen maar zeggen, activeer de Sleep Modes door "Enable" te checken.
Laat de rest op die pagina unchecked of uncheck het behalve de "Show offline as asleep" onderaan die moet checked blijven. Zet "Time To Try Sleeping:" op 12 en "Idle Time Before Tryïng To Sleep:" op 1 minuut. Bedenk dat Sentry, Dog, Climate en Camp modes je Tesla altijd wakker houden. Idle Time Before Tryïng To Sleep" houdt je Tesla ook altijd extra wakker voor de tijd die je daar instelt daarom gebruik ik daar 1 minuut. Het verlengen daarvan verkleint de kans dat je bij korte parkeerstops delen van de volgende ritjes tot maximum 10 minuten toe niet geregistreerd krijgt omdat een slaappoging is ingezet. Zorg dat je geen andere loggende apps gebruikt. Succes.
 
  • Informative
Reactions: DucaTinus