Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ze zijn er nog steeds mee bezig (vooral onderdelen die nog binnen moesten komen). Ik keek even naar de (winter)banden van de loaner en de 275 zitten voor en de 255 zitten achter. Is dat een probleem? Zie in een ander topic wel meer verschillende maten.
Zo, dat loopt ook al even op voor jou! Bij mij zijn de onderdelen normaal vandaag aangekomen, volgens de app is ie vrijdag klaar.
 
Iets soortgelijk hier. Lage snelheid geen probleem, boven 80kmh wordt sturen zwaarder en bij 120 kmh stuurt die eigenlijk niet meer neutraal (stuur gaat niet terug naar nul). Kan uitlijning zijn maar ook de stuurbekrachtiging (die is progressief). Model 3 heeft dat duidelijk niet.

Serviceafspraak staan.
Precies het zelfde probleem hier. Ik verdenk de stuur bekrachtiging. Maar de service monteur verwacht probleem met uitlijning van de auto.
 
Zonet bericht van SC Hasselt: ze konden herstelling deze week niet inplannen. Oh boy.

Qua eerste service-ervaring op een wagen van 3 weken oud, kan ik me toch niet helemaal tevreden stellen. Ik ben bij het SC langsgegaan op 25 januari, waarbij men wist dat de onderdelen zouden aankomen op 6 februari. Hoe kan het dat een herstelling nog moet worden ingepland als alles gekend is.

Ondertussen nog maar wat verder rijden met de (afgeleefde) Model S loaner: oncomfortabele zetels, langzame MCU, defecte deurhendel rechts achteraan, half kapotte dagrijverlichting, enorm gekraak wanneer volledig afgedraaid stuur bij inparkeren...
 
Last edited:
Ondertussen nog maar wat verder rijden met de (afgeleefde) Model S loaner: oncomfortabele zetels, langzame MCU, defecte deurhendel rechts achteraan, half kapotte dagrijverlichting, enorm gekraak wanneer volledig afgedraaid stuur bij inparkeren...
Die loaner is gratis (als goed is). Bij veel andere merken krijg je jonge wagen mee, maar daar mag je dan wel dik voor betalen. Ik heb nog niet zoveel loaners gehad, meeste waren eigenlijk prima muv die zetels..... die zijn gewoon bagger in de oudere s-en. Tot nu toe ging alle service (iets van 6x over diverse auto's) bij Tesla gewoon snel en goed.
 
Die loaner is gratis (als goed is). Bij veel andere merken krijg je jonge wagen mee, maar daar mag je dan wel dik voor betalen. Ik heb nog niet zoveel loaners gehad, meeste waren eigenlijk prima muv die zetels..... die zijn gewoon bagger in de oudere s-en. Tot nu toe ging alle service (iets van 6x over diverse auto's) bij Tesla gewoon snel en goed.
Klopt, ik heb gewoon wat hoge verwachtingen van het service-niveau en de manier waarop het wordt aangepakt, zeker op een nieuwe wagen van 70k van 3 weken oud. Ik vind het gewoon frappant dat je een wagen binnenbrengt voor herstelling en een wagen meekrijgt die technisch niet helemaal in orde is. Het komt ook het imago van Tesla niet ten goede.
 
  • Like
Reactions: Edgard
Klopt, ik heb gewoon wat hoge verwachtingen van het service-niveau en de manier waarop het wordt aangepakt, zeker op een nieuwe wagen van 70k van 3 weken oud. Ik vind het gewoon frappant dat je een wagen binnenbrengt voor herstelling en een wagen meekrijgt die technisch niet helemaal in orde is. Het komt ook het imago van Tesla niet ten goede.
Even een Wootertje doen:
Bij Mercedes was het ook een ramp.
Eerst aanschuiven achter 5 anderen aan de balie. Iedereen moet (voor de zoveelste keer wellicht) zijn telefoonnummer geven, dicteren wat er scheelt, km stand:
-“oeps, ik moet gaan kijken”,
-“geen probleem, we wachten wel” (en ik ook dus)
“Ah vervangwagen, eens kijken water gereserveerd is. Mag ik een kopie nemen van je rijbewijs?” (Ook voor de 20e keer)
Ooit een oude B model meegekregen (ik had zelf een E). 5 minuten na vertrek, rij ik de autoweg op en merk ik dat er dringend moet getankt worden. ‘s Morgens in de spits de volgende afrit moeten nemen om te tanken. Kwam daar volop in de file terecht. Heeft mij 20’ gekost. Dan 100 km gereden naar mijn bestemming en daar de melding van lekke band. Volledig kale band waar aan de zijkant een tap ingeschoten was. Goed, ik ga in de koffer, maar het resevewiel zat er niet in (het was nog van in de tijd dat er standaard een reservewiel in zat). MB gebeld. Zij belden een collega verdeler in de buurt. Die bracht een noodwiel. Hij nam het lekke wiel niet mee voor herstelling omdat hij niet wou opdraaien voor de stommiteiten van een ander. Uiteindelijk heb ik 5 dagen en meer dan 1000km met dat noodwiel gereden.
 
Dinsdag even gebeld en mocht meteen vandaag (woensdag) een loaner ophalen en ze gaan ermee aan de slag. Interessante inzichten:
  • Het stroeve sturen is bij een beperkte serie het geval. Ze verwachten dit met software te kunnen oplossen, maar klanten die zich melden krijgen een nieuw stuurhuis
  • De verwarming is ook bij een beperkte serie een issue, maar is structureel opgelost. Mensen met issues krijgen een nieuw onderdeel
  • De rammel heb ik zelf gevonden: als de middelste hoofdsteun omhoog staat dan rammelt deze. Als ik hem naar beneden doe niet meer. Hier komt mogelijk een rubbertje tussen. En anders de gewoonte aanleren om deze iedere keer na gebruik omlaag te doen, is ook beter voor het zicht
  • Sleutel kaart wordt ook opgelost
Al met al snel en doortastend opgepakt, dus complimenten voor sec Utrecht!
Even inpikken op het probleem met de MYP, wat resulteert in foutcode VCFRONT a447:

Bij een beperkte reeks Model Y's (een 200-tal) zijn er tijdens het productieproces ijzerdeeltjes in de HVAC terechtgekomen. Wanneer de HVAC wordt gebruikt, beginnen de ijzerdeeltjes te circuleren met alle gevolgen van dien. Dit zorgt er tevens voor dat er een groot aantal onderdelen vervangen moeten worden om zeker te zijn dat alle deeltjes eruit zijn.
 
Even inpikken op het probleem met de MYP, wat resulteert in foutcode VCFRONT a447:

Bij een beperkte reeks Model Y's (een 200-tal) zijn er tijdens het productieproces ijzerdeeltjes in de HVAC terechtgekomen. Wanneer de HVAC wordt gebruikt, beginnen de ijzerdeeltjes te circuleren met alle gevolgen van dien. Dit zorgt er tevens voor dat er een groot aantal onderdelen vervangen moeten worden om zeker te zijn dat alle deeltjes eruit zijn.
200? Ik lees op het TFF forum enorm veel mensen met airco problemen. Hoe kun je weten of je hier last van hebt?
 
Even inpikken op het probleem met de MYP, wat resulteert in foutcode VCFRONT a447:

Bij een beperkte reeks Model Y's (een 200-tal) zijn er tijdens het productieproces ijzerdeeltjes in de HVAC terechtgekomen. Wanneer de HVAC wordt gebruikt, beginnen de ijzerdeeltjes te circuleren met alle gevolgen van dien. Dit zorgt er tevens voor dat er een groot aantal onderdelen vervangen moeten worden om zeker te zijn dat alle deeltjes eruit zijn.
Dat verklaart deze tekst in de reparatievoortgang:

76DA793B-9E41-4595-A3D2-7085660088B1.jpeg
 
  • Informative
Reactions: djerro1234
200? Ik lees op het TFF forum enorm veel mensen met airco problemen. Hoe kun je weten of je hier last van hebt?
Ik denk dat je vooral naar de tijdspanne moet kijken. Ik vond vooral issues in 2022 op dit forum, enkel een thread op een Duits forum rond dezelfde tijd in 2023, die vermoedelijk wel allemaal over deze case gaan.

Ik denk niet dat je zelf kan weten of je getroffen bent, eventueel navraag doen bij het SEC? Mijn wagen is geleverd bij Tesla Hasselt begin december, dus als de jouwe in Berlijn van de band is gerold eind november/begin december is de kans behoorlijk aanwezig. Assumptie dat elke wagen in die periode getroffen is, ik ga er echter vanuit van wel.

In een ideaal scenario zou Tesla weten welke wagens het zijn en krijg je een melding, bestellen ze de onderdelen en wordt alles preventief vervangen en schoongemaakt vóór alles stuk gaat. Het lijkt me immers een kwestie van tijd tot iedereen uit deze reeks last ondervindt. Dat bespaart frustraties, uitdelen van loaners (herstelling zelf is 1d, tov. voor meerdere weken een loaner geven omdat HVAC stuk is en wachten op onderdelen) en kan beter gepland worden want er is minder haast bij dan wanneer klanten met hun defecte wagen plots langskomen.

Ik heb sinds gisteren mijn wagen terug. Na langs te zijn gegaan in het SEC kon de herstelling toch op vrijdag worden ingepland. De herstelling neemt een volledige dag in beslag, aangezien de airco voldoende moet circuleren om zeker te zijn dat alle ijzerdeeltjes eruit zijn. Het is dus wat meer werk dan hardware in-uit.

Dat verklaart deze tekst in de reparatievoortgang:

View attachment 905814
Klopt, ik had exact dezelfde melding en dat wijst inderdaad op het probleem dat ik eerder omschreef. (Meer juiste uitleg kan je bekomen bij Tesla zelf 😄)
 
Ik denk dat je vooral naar de tijdspanne moet kijken. Ik vond vooral issues in 2022 op dit forum, enkel een thread op een Duits forum rond dezelfde tijd in 2023, die vermoedelijk wel allemaal over deze case gaan.

Ik denk niet dat je zelf kan weten of je getroffen bent, eventueel navraag doen bij het SEC? Mijn wagen is geleverd bij Tesla Hasselt begin december, dus als de jouwe in Berlijn van de band is gerold eind november/begin december is de kans behoorlijk aanwezig. Assumptie dat elke wagen in die periode getroffen is, ik ga er echter vanuit van wel.

In een ideaal scenario zou Tesla weten welke wagens het zijn en krijg je een melding, bestellen ze de onderdelen en wordt alles preventief vervangen en schoongemaakt vóór alles stuk gaat. Het lijkt me immers een kwestie van tijd tot iedereen uit deze reeks last ondervindt. Dat bespaart frustraties, uitdelen van loaners (herstelling zelf is 1d, tov. voor meerdere weken een loaner geven omdat HVAC stuk is en wachten op onderdelen) en kan beter gepland worden want er is minder haast bij dan wanneer klanten met hun defecte wagen plots langskomen.

Ik heb sinds gisteren mijn wagen terug. Na langs te zijn gegaan in het SEC kon de herstelling toch op vrijdag worden ingepland. De herstelling neemt een volledige dag in beslag, aangezien de airco voldoende moet circuleren om zeker te zijn dat alle ijzerdeeltjes eruit zijn. Het is dus wat meer werk dan hardware in-uit.


Klopt, ik had exact dezelfde melding en dat wijst inderdaad op het probleem dat ik eerder omschreef. (Meer juiste uitleg kan je bekomen bij Tesla zelf 😄)
Die van mij komt uit september 2022. Maar op het TFF forum melden zich inderdaad voornamelijk bestuurders uit december, maar ook zeker een aantal uit september of zelfs eerder…. De een zegt software fout waardoor de compressor een te hoog toerental heeft gedraaid en jij zegt weer wat anders.
 
Die van mij komt uit september 2022. Maar op het TFF forum melden zich inderdaad voornamelijk bestuurders uit december, maar ook zeker een aantal uit september of zelfs eerder…. De een zegt software fout waardoor de compressor een te hoog toerental heeft gedraaid en jij zegt weer wat anders.
Het kunnen ook perfect twee losstaande issues zijn: bij de ene een software issue, bij ons het probleem met contaminatie. Best kijken naar de omschrijving in de app en welke onderdelen worden vervangen.
 
Het kunnen ook perfect twee losstaande issues zijn: bij de ene een software issue, bij ons het probleem met contaminatie. Best kijken naar de omschrijving in de app en welke onderdelen worden vervangen.
Ik maak mij dan wel een beetje zorgen om een verre reis te plannen... hoe kun je zoiets vooraf achterhalen? De service monteur zou via het service menu natuurlijk een test kunnen starten.
 
Ik maak mij dan wel een beetje zorgen om een verre reis te plannen... hoe kun je zoiets vooraf achterhalen? De service monteur zou via het service menu natuurlijk een test kunnen starten.
Ik was laatst ook bij een SeC voor service en toen werd ik ook gewezen op het HVAC probleem. Op dat moment konden ze de service niet uitvoeren maar zeiden ze ook er niet te lang mee te wachten. Deze week gaat hij dus weer binnen voor het HVAC probleem. Mogelijk verklaart dit ook dat er nog vaak koude lucht geblazen wordt ondanks dat de AC op 20°+ staat.. We zullen het zien
 
Ik was laatst ook bij een SeC voor service en toen werd ik ook gewezen op het HVAC probleem. Op dat moment konden ze de service niet uitvoeren maar zeiden ze ook er niet te lang mee te wachten. Deze week gaat hij dus weer binnen voor het HVAC probleem. Mogelijk verklaart dit ook dat er nog vaak koude lucht geblazen wordt ondanks dat de AC op 20°+ staat.. We zullen het zien
Je werd gewezen op het probleem zonder dat er een probleem is geconstateerd? Dat komt dan weer niet overeen met de bevindingen van een andere bestuuder.
 
Je werd gewezen op het probleem zonder dat er een probleem is geconstateerd? Dat komt dan weer niet overeen met de bevindingen van een andere bestuuder.
Er is geen probleem gemeld door mij nee, maar de actie die wordt ondernomen blijkt preventief te zijn en bij x-aantal modellen van een batch uit september te zijn. De enige "klacht" die ik had, maar niet aangekaart heb, was het vaak niet echt warm worden van de auto tenzij ik de temperatuur op 25° zette. Ik legde de oorzaak maar op de koude temperaturen en dat een warmtepomp dan minder efficiënt is en dat het probleem bij warmere temperaturen wel weg zou zijn. Toen ik van het probleem hoorde ging er bij mij een belletje rinkelen dat het wel eens met elkaar gelinkt zou kunnen zijn.