Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb hetzelfde. Ben nog maar twee weken eigenaar van een Y RWD dus geen idee of dit normaal is, maar was ook van plan even hier te polsen.

Dit weekend rit van Antwerpen naar Brugge. Buitentemperatuur was ongeveer 5 graden en heb de auto een dik halfuur laten voorverwarmen. Auto staat wel buiten op de oprit in deze temperaturen dus. Rijmodus staat op ‘Chill’
Het symbool ‘regeneratief remmen beperkt’ is pas uitgegaan na dik 60km. Ik heb tijdens de rit veel gebruikt gemaakt van Autopilot, hierdoor zie je het aantal dots/puntjes niet staan links boven.
Op 2 km van de aankomst autopilot afgezet en toen waren er nog steeds redelijk wat dots zichtbaar.
Lijkt mij niet normaal na een rit van +- 100km?
Foto genomen op 5min van de eindbestemming.
Dezelfde vraag is hier meerdere keren voorbij gekomen. Even inlezen....
 
I

Ik ben ook gegaan voor deze optie. Meer range, hogere laadsnelheid (mischien in de toekomst nog iets hoger) 4WD. En leuk dat ie wat sneller is ;)
Was voor mij het extra verschil wel waard.
Was eerst ook verstandig om voor de LR met boost te kiezen maar ja de wetenschap dat er toch ook een Performance is.... Toch maar weer naar de P veranderd.
 
Net een proefrit gemaakt met de nieuwe Model Y RWD van mijn collega. Nadien hetzelfde traject gedaan met mijn wagen Y LR van ~1 jaar oud:
- De nieuwe RWD heeft een stuk stillere en meer gedempte ophanging. Ondanks de hogere bandendruk was het verschil heel duidelijk merkbaar en groter dan verwacht
- Alles is precies stiller en gedempter binnenin. Niks van gekraak of ratel. De ophanging maakt ook duidelijk minder geluid of dat is in ieder geval een stuk minder hoorbaar binnenin
- Zelfs op chill vond ik de RWD vlot aanvoelen. Het zou voor mij persoonlijk in ieder geval geen argument tegen de RWD zijn. De wagen voelde overal vlot aan. Ik rij zelf meestal ook in chill om te vermijden dat ik na 1 sec al terug gas moet lossen.


Heeft nog iemand last van een gekraak dat van de achterzetels/koffer afkomt? Ik heb dit nu al een tijd en ik denk niet dat het er vroeger was. Het wordt precies ook erger en ik irriteer me er dood aan.
Al overal gezocht, alles geledigd, zetels uitgeklapt en teruggezet, rondgereden met de middensteun uit of gordels in, kinderen laten luisteren e.d. Het is relatief sterk aanwezig en vooral bij accelereren of remmen of bij een hobbelige weg. Het is precies of de zetels kraken (leder) maar het komt ook voor als de kinderen op de zetel zitten.

Ik zal proberen om eens iemand anders te laten rijden maar tot op heden heb ik geen idee waar het geluid vandaan komt.
Nadien mijn collega met mijn wagen laten rijden en zelf achteraan plaatsgenomen. Het gekraak komt van de deurpanelen af denk ik. Hetzelfde geluid kan gereproduceerd worden door tegen de bovenkant van de deurpanelen te drukken. Bij de nieuwe RWD was dit helemaal niet het geval.

Iemand dit al gezien/ervaring mee? Ben bang om afgescheept te worden als ik hiervoor een service request maak. Het geluid is weldegelijk heel aanwezig en storend. Was ook gewoon het eerste wat mijn collega opviel vs. zijn wagen.
 
Deze doppen zijn ongeveer 2cm groter in diameter (bijna 20") en hebben ook clips op de spaken (hebben ze niet allemaal, blijft beter zitten). Verder gewoon een kopie van de Gemini dop.
 

Attachments

  • Gemini zwart.jpg
    Gemini zwart.jpg
    907.3 KB · Views: 1,522
Ik heb het volgens mij een keer voorbij zien komen, maar ik kan het niet meer vinden.

Als ik nog ongeveer 10 stipjes heb boven in beeld en ik laat het pedaal los zodat ie gaat regeneren dan heb ik steeds rond 50 km/u een lichte trilling en ik zie ook het groene balkje een beetje schudden. Dus elke keer rond de 50, of ik nou afrem vanaf 70 of 80 of welke snelheid dan ook.

Op de rit terug had ik ca 5 stipjes en had ik geen trilling met regenereren.

Het lijkt dus door een kouder accupack te komen, maar dan nog hoort ie niet te trillen lijkt me. Wie had dit probleem ook en wat was de fix? Afspraak voor service is al gemaakt trouwens, maar duurt nog een weekje.
 
Modificatie eerste batch Model Y uit China
Ik heb een van de eerst Model Y's in Nederland, afkomstig uit Shanghai. De rechter boven-camera had extreem veel last van condens (links nooit) dus service aanvraag gedaan, waarna een Ranger aan huis die vervangen heeft (de hele glasplaat, met een paar klik-verbindingen vastgehouden, vervangen: prachtig ontworpen). Maar 10 minuten werk.

Maar toen bleek er nog een modificatie te staan voor de auto (alleen bij de 1e generatie uit China, denk ik):
De airco/warmtepomp heeft een metalen buisje waarop condens-vocht kan komen, wat op de stekker eronder zou kunnen druppelen.
De Ranger heeft een stukje neopreen rubber voor isolatie om het buisje gedaan en een kapje over de stekker geklikt.
Foto vlak voor de modificatie:
1675444303616.png


Potentieel probleem opgelost 👌 :cool:
 
Wie o wie kan mij helpen.

Sinds 2 dagen hoor ik een soort knikker rollen in de auto. Hele dag zoeken.. blijkt het in de ventilatierooster te zitten onder de passagiers stoel.
Als ik erop tik namelijk hoor ik het geluid. Echter ik heb heel mijn hand erin gestopt maar er komt er maar geen einde aan.
Wie o wie weet hoe ik dit probleem kan oplossen? Ik word namelijk knettergek van het geluid als ik bochten neem.

Ben je dankbaar!
 
Wie o wie kan mij helpen.

Sinds 2 dagen hoor ik een soort knikker rollen in de auto. Hele dag zoeken.. blijkt het in de ventilatierooster te zitten onder de passagiers stoel.
Als ik erop tik namelijk hoor ik het geluid. Echter ik heb heel mijn hand erin gestopt maar er komt er maar geen einde aan.
Wie o wie weet hoe ik dit probleem kan oplossen? Ik word namelijk knettergek van het geluid als ik bochten neem.

Ben je dankbaar!

Stofzuiger, eventueel met verloop naar een iets dunnere slang?
Edit: en in de tussentijd oordopjes 😅
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Zijn er hier nog Belgen die via Arval een Model Y besteld hebben? Hoe loopt jullie communicatie?
Ik heb een M3P order lopen via Arval en ik krijg telkens de mededeling (via Tesla) dat mijn order on hold staat door arval, eerst tot 13 januari, dan tot 1 feb en deze week belde ik terug en lieten ze me weten dat het nu on hold staat tot begin juni! wut?! ..... Alles behalve tevreden over hun (Arval) communicatie. Zelf vraag ik niets te blokkeren of on-hold te plaatsen.