Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Dit weekend naar Parijs en terug gereden met de Model Y. Eerste langere rit met deze wagen voor mij. TACC en AP vielen met toch (weeral) tegen eigenlijk. Het zijn kleine dingen maar wel irritant.

- In de heenrit was er lichte sneeuw. Na een 30-40km kreeg ik de melding dat er beperkt zicht was (radar geblokkeerd) en dus cruise control niet mogelijk was. Waarom dan geen klassieke/domme CC? In de iX3 die ik hiervoor had, was dit wel gewoon mogelijk. 100+km zelf snelheid stabiel moeten houden dus. Dat viel tegen. Na stoppen werkte het weer even maar uiteindelijk opnieuw dezelfde melding. Vooraan de auto niks van sneew/ijs te zien. Ruitenwissers en sneeuw was ook geen goede combo. Die moest ik manueel opzetten.

- In de terugrit dacht de auto plots dat er regen viel. Dus snelheid werd op 110 gezet ipv. 130. Duidelijk met een apart bordje met een druppeltje bij. Al die tijd waren de ruitenwissers niet aan geweest en dat bleef ook zo (en ja, die stonden op auto :) ).

- Snelheid corrigeren werkt ook niet echt intuïtief. Sneller gaat altijd wel makkelijk, gewoon optrekken en dan terug de hendel 1x naar beneden. Bij trager rijden wil de auto altijd naar de snelheid die hij denkt dat correct is. Bijvoorbeeld bij wegenwerken staat plots 90km/u ipv. 130. Dan rem je zelf af maar bij het terug aanzetten van TACC trekt de auto onmiddellijk terug op naar 130. Dan moet je als een halve zot aan het wieltje draaien om dit te corrigeren. Waarom dan ook niet gewoon nogmaals eenmaal naar beneden om de huidige snelheid over te nemen? Het viel me ook wel op dat tijdelijke borden langs of boven de weg zo goed als nooit werden gezien of rekening mee werd gehouden. Precies of het was alleen de data van de kaart die werd gebruikt.

- Toch wel veel momenten waarop het te traag of net te snel gaat. Bij filerijden, zelfs met afstand 3-4 (wat rond Parijs al een challenge is), remt de auto toch dikwijls oncomfortabel en trekt hij ook bruusk terug op. Ook weer iets wat veel meer "smooth" ging bij de iX3. In andere situaties, bijvoorbeeld auto die van rijstrook wisselt of afslaat, wacht de auto tot die auto volledig weg is, en zelfs dan nog is het heel traag. Gezien de richting en snelheid van die andere wagen gekend is, zou je verwachten dat hier op geanticipeerd wordt. In Parijs gegarandeerd niet in dank afgenomen door je achterligger :) Zelfde bij wisselen van rijstrook. Als de wagen naast je bezig is met naar een andere strook te gaan maar nog minimaal op jouw strook zit bij het inzetten van de beweging krijg je een plotse remactie.

- Zelfs met rustig verkeer is AP irritant in gebruik. Bij elke wisseling van rijstrook weer opnieuw opzetten. Inclusief enorm irritant geluidje elke keer. Op dat vlak deed de iX3 het een heel stuk beter, bij rijstrookwissel, die ook gewoon manueel was, werd lane-assist gewoon terug automatisch opgezet van zodra de lijnen gezien werden. Ook geen geluiden bij aan/uitzetten hiervan. Ik merk dat ik regelmatig gewoon op TACC blijf rijden omwille van dat aan/uitzetten en stom geluidje. Dit zijn beide toch hele gemakkelijke software-aanpassingen?

Er waren natuurlijk ook positieve dingen:

- Rijcomfort was boven verwachting op deze rit. Ofwel wen ik er aan, ofwel hebben de banden wat tijd nodig om soepeler te worden maar ik stoorde me geen enkele keer aan de wegligging of lawaai.

- Superchargen en de grotere range, één van de redenen waarom ik nu wel voor Tesla heb gekozen, is een zegen.
Omdat de kinderen eerder dan gepland even wilden stoppen, aan een snelwegparking gestopt met snellader (in het algemeen dunbezaaid in FR). Ik dacht, waarom hier niet laden als er plaats is dan maar. Slechts één aansluitpunt en bezet ondanks de status als beschikbaar stond op chargemap. Op de terugweg, overkant heeft 4 aansluitingen: twee van de vier buiten gebruik en 2-3 wachtenden... Op een gewone zondag. Ik merk dat het laden nu ook gewoon eerder klaar is dan dat wij zelf iets hebben gehaald om te eten/drinken in plaats van andersom met de iX3/alternatieve laders. Dit is ook gewoon voor een stuk omdat Frankrijk nog een lange weg te gaan heeft.

- Ruimte in de wagen, zowel binnenin als voor bagage, is heel aangenaam.
Heb je Joe Mode aan?
Heb je geluid bij TACC uitgezet (geluid bij autosteer is er altijd, TACC kan uit).
Heb je enhanced autopilot (voor de rijstrookwissel)?
Hoe heb je de snelheid bij het aanzetten ingesteld? Op huidige snelheid of toegestane snelheid +/- marge?

Je kan op het scherm ook drukken op de snelheid die je op dat moment rijdt. Dan gaat de TACC naar die snelheid. Of je kan op het 'verkeersbord' drukken dan neemt hij de snelheid over van het bord +/- jouw ingestelde snelheid.
 
  • Like
Reactions: SuperDave
Gisteren had ik mijn afspraak bij het service center voor het monteren van de trekhaak. Het zou ca 2 uurtjes duren en ondertussen lekker plaats genomen in de wachtruimte met een bakje koffie. Na ca 3 uur nog geen enkel teken dat het klaar is... Inmiddels half 1 en het is ook aardig stil achter dus ik denk dat ze eerst allemaal zijn gaan lunchen..
Na ruim 3,5 uur krijgen we de melding dat de auto klaar is... Toch wat langer dan verwacht maar goed ik kon er prima werken en je hoort ook van alles over de issues die mensen hebben....

Wat me wel een beetje opviel is dat ik na installatie gewoon de pas terug kreeg en verder geen enkele uitleg, heb zelf nooit een verwijderbare kogel gehad maar de man stelde voor om maar even op YouTube te kijken hoe het werkt.
Ook toen ik vroeg over de kunstof klep die je moet verwijderen kreeg ik weinig uitleg en werd er gezegd, zet er een schroevendraaier tussen en hij is zo open... Jammer hier hadden ze na 3,5 uur wachten toch wel het service niveau wat hoger kunnen leggen...

Maar goed trekhaak zit er inmiddels onder, mooie opberg tas erbij en trekhaak is goed te verwijderen al blijft dat stuk uit de bumper echt niet de beste oplossing. Ik kan met niet voorstellen dat die clips na divers malen verwijderen lang goed blijven. Hopen dat er snel iemand met een aftermarket oplossing komt ( de oplossingen die nu op internet staan zijn Amerikaanse oplossingen, daar is het gat waar je de trekhaak instopt vierkant in EU is dat rond )
Ik was ook een review aan het lezen van de EV6 maar die hebben weer andere issues met de trekhaak..Overall kan ik hier wel mee leven al blijft het een rare oplossing voor een auto van meer dan 60K

Binnenkort de caravan maar eens gaan halen en eens op zoek naar wat goede spiegels want de oude passen niet meer...
 
Heb je Joe Mode aan?
Heb je geluid bij TACC uitgezet (geluid bij autosteer is er altijd, TACC kan uit).
Heb je enhanced autopilot (voor de rijstrookwissel)?
Hoe heb je de snelheid bij het aanzetten ingesteld? Op huidige snelheid of toegestane snelheid +/- marge?

Je kan op het scherm ook drukken op de snelheid die je op dat moment rijdt. Dan gaat de TACC naar die snelheid. Of je kan op het 'verkeersbord' drukken dan neemt hij de snelheid over van het bord +/- jouw ingestelde snelheid.
Is dit een EAP+ ding? Ik probeer dat wel vaker (drukken op het verkeersbord dan, huidige snelheid nog niet geprobeerd) maar dan neemt de cruisecontrol die snelheid niet over
 
Is dit een EAP+ ding? Ik probeer dat wel vaker (drukken op het verkeersbord dan, huidige snelheid nog niet geprobeerd) maar dan neemt de cruisecontrol die snelheid niet over
Dat is geen EAP+ ding. Ik heb alleen de standaard AP (aka TACC en tussen de lijntjes rijden) en ik gebruik het op het verkeersbord drukken regelmatig (en met succes).
 
  • Like
Reactions: jkap
Standard Range Y (met 4680) komt er aan:

 
  • Like
Reactions: Maurice1
Gisteren had ik mijn afspraak bij het service center voor het monteren van de trekhaak. Het zou ca 2 uurtjes duren en ondertussen lekker plaats genomen in de wachtruimte met een bakje koffie. Na ca 3 uur nog geen enkel teken dat het klaar is... Inmiddels half 1 en het is ook aardig stil achter dus ik denk dat ze eerst allemaal zijn gaan lunchen..
Na ruim 3,5 uur krijgen we de melding dat de auto klaar is... Toch wat langer dan verwacht maar goed ik kon er prima werken en je hoort ook van alles over de issues die mensen hebben....

Wat me wel een beetje opviel is dat ik na installatie gewoon de pas terug kreeg en verder geen enkele uitleg, heb zelf nooit een verwijderbare kogel gehad maar de man stelde voor om maar even op YouTube te kijken hoe het werkt.
Ook toen ik vroeg over de kunstof klep die je moet verwijderen kreeg ik weinig uitleg en werd er gezegd, zet er een schroevendraaier tussen en hij is zo open... Jammer hier hadden ze na 3,5 uur wachten toch wel het service niveau wat hoger kunnen leggen...

Maar goed trekhaak zit er inmiddels onder, mooie opberg tas erbij en trekhaak is goed te verwijderen al blijft dat stuk uit de bumper echt niet de beste oplossing. Ik kan met niet voorstellen dat die clips na divers malen verwijderen lang goed blijven. Hopen dat er snel iemand met een aftermarket oplossing komt ( de oplossingen die nu op internet staan zijn Amerikaanse oplossingen, daar is het gat waar je de trekhaak instopt vierkant in EU is dat rond )
Ik was ook een review aan het lezen van de EV6 maar die hebben weer andere issues met de trekhaak..Overall kan ik hier wel mee leven al blijft het een rare oplossing voor een auto van meer dan 60K

Binnenkort de caravan maar eens gaan halen en eens op zoek naar wat goede spiegels want de oude passen niet meer...
Naar verluidt zou de trekhaak nu ook door de mobile service geïnstalleerd kunnen worden.
Ik merkte een paar weken na installatie dat de schakelaars om de rugleuning achterbank te laten neerklappen niet meer werkten. Mijn vermoeden was juist, tijdens de werkzaamheden bij installatie van de trekhaak was de bekabeling los geschoten. Is netjes aan huis hersteld door de mobile service.
Inmiddels ook een wat lange rit gemaakt met de aanhanger. Verbruik kwam uit op 221 Wh/km (90 km /uur op snelweg)
 

Attachments

  • 34CCB652-0BD5-4D3A-8BF7-56D4CBF354C7.jpeg
    34CCB652-0BD5-4D3A-8BF7-56D4CBF354C7.jpeg
    128.1 KB · Views: 90
  • 68C96026-0680-467C-8153-56B89DD88929.jpeg
    68C96026-0680-467C-8153-56B89DD88929.jpeg
    147.4 KB · Views: 55
Naar verluidt zou de trekhaak nu ook door de mobile service geïnstalleerd kunnen worden.
Ik merkte een paar weken na installatie dat de schakelaars om de rugleuning achterbank te laten neerklappen niet meer werkten. Mijn vermoeden was juist, tijdens de werkzaamheden bij installatie van de trekhaak was de bekabeling los geschoten. Is netjes aan huis hersteld door de mobile service.
Inmiddels ook een wat lange rit gemaakt met de aanhanger. Verbruik kwam uit op 221 Wh/km (90 km /uur op snelweg)
Even een vraagje. Ik best wel moeite om de 13 polige stekker er in te krijgen... Ook even wennen om dat de stroom aansluiting "op zijn kop" zit
Is dat bij jou ook het geval? Het klepje gaat naar onderen open en moet flink wat kracht zetten om de stekker erin te draaien...
 
Naar verluidt zou de trekhaak nu ook door de mobile service geïnstalleerd kunnen worden.
Ik merkte een paar weken na installatie dat de schakelaars om de rugleuning achterbank te laten neerklappen niet meer werkten. Mijn vermoeden was juist, tijdens de werkzaamheden bij installatie van de trekhaak was de bekabeling los geschoten. Is netjes aan huis hersteld door de mobile service.
Inmiddels ook een wat lange rit gemaakt met de aanhanger. Verbruik kwam uit op 221 Wh/km (90 km /uur op snelweg)
Hoe zwaar is die aanhangwagen ongeveer?
 
Ik had vandaag problemen om de mennekes kabel in de Tesla inlet te steken. Of hij ging het naar half in of ik kreeg een melding in de app dat de stekker niet goed was aangesloten.
Uiteindelijk is het wel gelukt om de auto aan het opladen te krijgen, maar zijn er andere met dezelfde ervaring?
 
Even een vraagje. Ik best wel moeite om de 13 polige stekker er in te krijgen... Ook even wennen om dat de stroom aansluiting "op zijn kop" zit
Is dat bij jou ook het geval? Het klepje gaat naar onderen open en moet flink wat kracht zetten om de stekker erin te draaien...
Klopt inderdaad. Die stekker zit op z'n kop en krijg je met wat moeite er in gedraaid.
Iemand die last heeft van krachtsverlies in de vingers, gaat het niet lukken...
 
  • Like
Reactions: Jitz
Ik had vandaag problemen om de mennekes kabel in de Tesla inlet te steken. Of hij ging het naar half in of ik kreeg een melding in de app dat de stekker niet goed was aangesloten.
Uiteindelijk is het wel gelukt om de auto aan het opladen te krijgen, maar zijn er andere met dezelfde ervaring?

Wat helpt is de stekker van je aanhanger even licht insprayen met WD40.
Blijft 'n geklooi op de kop, iedere keer weer even nadenken ;)
 
  • Like
Reactions: Jitz