Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Komende van een MS, is het misschien interessant om mijn eerste ervaringen te delen met de MY.
Ik had wat schrik dat de MY geen groot waauw effect zou geven na de MS, eerder een ‘been there, done that’ gevoel, maar hij heeft mij hierin sterk verrast.
Afwerking is top. Algemeen gevoel is zo goed als perfect. De weinig negatieve punten die hieronder vermeld zijn, zijn details en doen niets af van de feestvreugde.
Ontbreken van dashboard scherm.
Dit is geen issue gebleken. Ik vind alles snel en intuïtief terug.
Wie problemen heeft met het opzij kijken is een miereneuker. Mijn Espace had in 2001 ook al een centrale snelheidsdisplay
Wel goed dat ik bij overhandiging de uitleg kreeg over het afstellen van de spiegels. Dat zou wat zoeken geweest zijn.
Ik mis wel de tripmeters direct op het scherm, maar misschien weet ik nog niet dat dit kan.
Ik heb wel nog niet in de regen gereden.
AP2
wisselt sneller van rijstrook dan AP1 na bedienen van de richtingaanwijzer.
Bij onderbreken van AP om sneller in druk verkeer van rijbaan te kunnen wisselen is het onhandig dat je 2 handen moet gebruiken. Links voor de richtingaanwijzer en rechts om AP weer aan te zetten. In de MS kon alles links. Maar misschien moet ik dat nu minder doen wegens het vorig punt. Het is in theorie ook wel verplicht om met 2 handen te rijden.
NOA
Lijkt mij inderdaad nog een gadget (was nog de oude versie die er op stond, zonder bevestiging van afrit). Ik heb maar 1 keer het geduld gehad om het de wagen zelf te laten doen, op een 10-tal afritten, gewoon om te testen. Ik ga na de nieuwe versie dus geen nadeel ondervinden.
Aan het automatisch wisselen van rijstrook moet ik nog wat wennen. Ik heb het meestal zelf geïnitieerd. Hij lijkt te lang te wachten en daardoor vertraagt hij al voor hij wisselt. Ook bij het terugkeren naar rechts heb ik gemengde ervaringen. 1 keer doet hij het niet, terwijl het zou moeten, een andere keer doet hij het terwijl je ziet dat hij al zou moeten terug inhalen nog voor hij de terugkeer beëindigd heeft. 1 keer heb ik hem zelf terug naar het 3e vak moeten trekken omdat een vrachtwagen van vak 1 naar twee ging. Leek mij heel fout te gaan aflopen.
Snelheidsbeperkingen
Ik had gisteren nog een oude kaart (2021). Is inderdaad dramatisch. AP1 was hier veel beter in door de verkeersbordherkenning. Vannacht nieuwe kaart gekregen. Nog niet getest.
Ruimte
Moet niet onderdoen voor de MS. Alleen breedte kan een issue zijn. In de MS stak ik probleemloos een fiets, zonder de wielen er uit te halen. Ik vrees dat dat nu niet meer lukt door de hoogte van de fiets. Maar mijn afspraak voor trekhaak is gemaakt. Dan gaan ze op de fietsdrager.
Hogere zit is aangenaam. Vooral voor achterste passagiers omdat onderbenen naar beneden kunne ipv dat ze naar voor moeten.
Achterzetel die in 3 delen neerklapt is handig.
Handige (ondiepe) 2e kelder in de koffer om alle kabels, driehoek, EHBO zakje en blusapparazt in weg te steken. Alleen op reis er aan denken dat de kabel bereikbaar blijft voor eventueel onderweg en niet alle bagage er eerst uit moet.
Bakjes in middenconsole zijn net als in de MS rommelig en onhandig. Ik ga de opzetbakjes in de shop bestellen. Ik ga ook de bakken voor de zijruimte van de koffer bestellen. Handig voor wandelschoenen, flessen die risico op lekken hebben, natte laadkabel…
Range
Als ik de SoC via de regel van 3 omreken naar 100%, kom ik bij 520km uit. Binnenkort laad ik eens tot 100%.
200km gereden, bijna hoofdzakelijk aan 125km/u. Verbruik was 178 Wh/km. Beter dan de Zoe van mijn vrouw, maar die is niet gemaakt voor die snelheid.
Telefoonsleutel
Ik merk geen verschil met de keyfob. Voordeel is dat je je telefoon niet meer thuis kan vergeten. Ik vind het wel onverstandig dat op de kaart ‘Tesla’ staat en ook nog eens de procedure om te vertrekken. Bij verlies of als iemand met slechte bedoelingen, die bij jou opmerkt, zou dit wel eens verkeerd kunnen aflopen. Ik heb de pin2drive geactiveerd.
Laadkabels
UMC heeft geen 3 fasen adaptor meer. Heb ik in mijn MS ook nooit gebruikt. Sowieso heb ik de UMC ook maar een 5-tal keer gebruikt. Omdat het kon, niet omdat het moest. 1 keer in Italië, waar ik het eigenlijk wel wou, werkte het niet wegens het onstabiele net.
Gek dat er nog een type 2 kabel zonder knop mee geleverd wordt.
Zonnedak
Heb ik in mijn MS ook zelden geopend, wegens nefast voor de stilte
Rijgedrag
Is nog pril.
Aan de vering is mij niets opgevallen. Nog niet actief op gelet ook. Te veel bezig geweest met andere zaken en nog niet in Wallonië gereden 😉
Is stiller dan de MS.
Achterruit is kleiner, maar zicht is voldoende.
Regeneratief remmen tot stilstand is leuk. Ik heb daarom de creep uitgezet (al heb ik dan wel schrik voor de acceleratie bij manoeuvreren. De creep was daar perfect voor.
Audio
Was mijn grootste verrassing. Samen met de stilte van de wagen een topper.
Esthetiek
Vooraanzicht is wat raar, de gulden snede regels niet echt gevolgd waardoor de verhoudingen niet echt lijken te kloppen. Zal mij een zorg wezen.
Opnieuw, zoals mijn MS, namaakhout op het dashboard. Ik ben anti fake en dit past echt niet in het Tesla no-nonsense concept. Het is de meest futuristische wagen die er rondrijdt, waarom moet die dan onnodig elementen van meer dan 100 jaar geleden kopiëren? En dan nog fake!
 
Iemand hier aanwezig op het forum die al een witte Y uit Berlijn (of eventueel China) heeft?
Is de kleur van de achterbumper identiek als de rest? Is blijkbaar een gekend probleem in de States dat er een verschil is.
Thx!
Ik heb inderdaad een witte MYP uit Berlijn en je ziet inderdaad een verschil. De bumper is van plastic en is daarom blijkbaar moeilijker om te colour matchen. Het zou minder een probleem zijn met de andere kleuren. Ik heb net een foto getrokken voor je. Zoals je kan zien is de bumper donkerder/geliger ten opzichte van de koffer of het zijpaneel.

Mij stoort het niet. Ik wou eigenlijk de rode nemen, maar dan moest ik veel langer wachten op een levering. De redenering achter wit is om het ding zo goedkoop mogelijk te houden om daarna eventueel voor een wrap te gaan of iets anders.

bumper.jpg
 
  • Helpful
Reactions: Voodoo077
Iemand hier aanwezig op het forum die al een witte Y uit Berlijn (of eventueel China) heeft?
Is de kleur van de achterbumper identiek als de rest? Is blijkbaar een gekend probleem in de States dat er een verschil is.
Thx!
Mijn witte uit China eens gecheckt. Als je heeeel goed kijkt, zie je een minimaal verschil, maar niemand zal zo goed kijken.
Reden is dat de bumpers apart van de carrosserie gespoten worden (ze worden immers achteraf gemonteerd) en wat op een ander moment geverfd is, is nooit identiek. Zelfs niet in hetzelfde bad. Ook is bij een andere ondergrond de structuur anders.
Met de tijd gaan ze ook anders wijzigen oiv vooral de zon.
De witte Zoe van mijn dochter staat hier net en ik zie ook een verchil. Bij mijn vorige Mercedes zag ik het ook.
Kleuren zijn heel moeilijk. Mijn vader had een autoschadeherstelbedrijf. Hij heeft een half leven besteed aan testplaatjes vergelijken en formules bijsturen. Dat is later beter geworden door de uitwaaiertechnieken, zodat lichte kleurverschillen verdoezeld worden door de geleidelijke overgang.
 
  • Informative
Reactions: Voodoo077
Ik heb inderdaad een witte MYP uit Berlijn en je ziet inderdaad een verschil. De bumper is van plastic en is daarom blijkbaar moeilijker om te colour matchen. Het zou minder een probleem zijn met de andere kleuren. Ik heb net een foto getrokken voor je. Zoals je kan zien is de bumper donkerder/geliger ten opzichte van de koffer of het zijpaneel.

Mij stoort het niet. Ik wou eigenlijk de rode nemen, maar dan moest ik veel langer wachten op een levering. De redenering achter wit is om het ding zo goedkoop mogelijk te houden om daarna eventueel voor een wrap te gaan of iets anders.
Thx hiervoor!
Op de foto zie je het niet echt en is het zeker niet storend.
Ik heb een duidelijke voorkeur voor zwart maar vind het zonde 1200 euro opleg te gaan doen om een niet-metaal kleur te krijgen terwijl wit een multi-color is dan is die bumper maar een detail. Over het wrappen, ik dacht gelezen te hebben dat dan zwart de betere keuze is als ondergrond maar goed je hebt nu al wit en zal niet meer wisselen ;)
 
Esthetiek
Vooraanzicht is wat raar, de gulden snede regels niet echt gevolgd waardoor de verhoudingen niet echt lijken te kloppen. Zal mij een zorg wezen.
Opnieuw, zoals mijn MS, namaakhout op het dashboard. Ik ben anti fake en dit past echt niet in het Tesla no-nonsense concept. Het is de meest futuristische wagen die er rondrijdt, waarom moet die dan onnodig elementen van meer dan 100 jaar geleden kopiëren? En dan nog fake!
Bedankt voor de duidelijk en uitgebreide review, verhelderend!

Dat sstukje "hout" stoorde me ook in het zwarte interieur samen met de lichte kleur van de hemel - daarom dat ik wit interieur de mooiere keuze vind maar iedereen zijn ding en als we allemaal maar genieten!
 
Komende van een MS, is het misschien interessant om mijn eerste ervaringen te delen met de MY.
Ik had wat schrik dat de MY geen groot waauw effect zou geven na de MS, eerder een ‘been there, done that’ gevoel, maar hij heeft mij hierin sterk verrast.
Afwerking is top. Algemeen gevoel is zo goed als perfect. De weinig negatieve punten die hieronder vermeld zijn, zijn details en doen niets af van de feestvreugde.
Ontbreken van dashboard scherm.
Dit is geen issue gebleken. Ik vind alles snel en intuïtief terug.
Wie problemen heeft met het opzij kijken is een miereneuker. Mijn Espace had in 2001 ook al een centrale snelheidsdisplay
Wel goed dat ik bij overhandiging de uitleg kreeg over het afstellen van de spiegels. Dat zou wat zoeken geweest zijn.
Ik mis wel de tripmeters direct op het scherm, maar misschien weet ik nog niet dat dit kan.
Ik heb wel nog niet in de regen gereden.
AP2
wisselt sneller van rijstrook dan AP1 na bedienen van de richtingaanwijzer.
Bij onderbreken van AP om sneller in druk verkeer van rijbaan te kunnen wisselen is het onhandig dat je 2 handen moet gebruiken. Links voor de richtingaanwijzer en rechts om AP weer aan te zetten. In de MS kon alles links. Maar misschien moet ik dat nu minder doen wegens het vorig punt. Het is in theorie ook wel verplicht om met 2 handen te rijden.
NOA
Lijkt mij inderdaad nog een gadget (was nog de oude versie die er op stond, zonder bevestiging van afrit). Ik heb maar 1 keer het geduld gehad om het de wagen zelf te laten doen, op een 10-tal afritten, gewoon om te testen. Ik ga na de nieuwe versie dus geen nadeel ondervinden.
Aan het automatisch wisselen van rijstrook moet ik nog wat wennen. Ik heb het meestal zelf geïnitieerd. Hij lijkt te lang te wachten en daardoor vertraagt hij al voor hij wisselt. Ook bij het terugkeren naar rechts heb ik gemengde ervaringen. 1 keer doet hij het niet, terwijl het zou moeten, een andere keer doet hij het terwijl je ziet dat hij al zou moeten terug inhalen nog voor hij de terugkeer beëindigd heeft. 1 keer heb ik hem zelf terug naar het 3e vak moeten trekken omdat een vrachtwagen van vak 1 naar twee ging. Leek mij heel fout te gaan aflopen.
Snelheidsbeperkingen
Ik had gisteren nog een oude kaart (2021). Is inderdaad dramatisch. AP1 was hier veel beter in door de verkeersbordherkenning. Vannacht nieuwe kaart gekregen. Nog niet getest.
Ruimte
Moet niet onderdoen voor de MS. Alleen breedte kan een issue zijn. In de MS stak ik probleemloos een fiets, zonder de wielen er uit te halen. Ik vrees dat dat nu niet meer lukt door de hoogte van de fiets. Maar mijn afspraak voor trekhaak is gemaakt. Dan gaan ze op de fietsdrager.
Hogere zit is aangenaam. Vooral voor achterste passagiers omdat onderbenen naar beneden kunne ipv dat ze naar voor moeten.
Achterzetel die in 3 delen neerklapt is handig.
Handige (ondiepe) 2e kelder in de koffer om alle kabels, driehoek, EHBO zakje en blusapparazt in weg te steken. Alleen op reis er aan denken dat de kabel bereikbaar blijft voor eventueel onderweg en niet alle bagage er eerst uit moet.
Bakjes in middenconsole zijn net als in de MS rommelig en onhandig. Ik ga de opzetbakjes in de shop bestellen. Ik ga ook de bakken voor de zijruimte van de koffer bestellen. Handig voor wandelschoenen, flessen die risico op lekken hebben, natte laadkabel…
Range
Als ik de SoC via de regel van 3 omreken naar 100%, kom ik bij 520km uit. Binnenkort laad ik eens tot 100%.
200km gereden, bijna hoofdzakelijk aan 125km/u. Verbruik was 178 Wh/km. Beter dan de Zoe van mijn vrouw, maar die is niet gemaakt voor die snelheid.
Telefoonsleutel
Ik merk geen verschil met de keyfob. Voordeel is dat je je telefoon niet meer thuis kan vergeten. Ik vind het wel onverstandig dat op de kaart ‘Tesla’ staat en ook nog eens de procedure om te vertrekken. Bij verlies of als iemand met slechte bedoelingen, die bij jou opmerkt, zou dit wel eens verkeerd kunnen aflopen. Ik heb de pin2drive geactiveerd.
Laadkabels
UMC heeft geen 3 fasen adaptor meer. Heb ik in mijn MS ook nooit gebruikt. Sowieso heb ik de UMC ook maar een 5-tal keer gebruikt. Omdat het kon, niet omdat het moest. 1 keer in Italië, waar ik het eigenlijk wel wou, werkte het niet wegens het onstabiele net.
Gek dat er nog een type 2 kabel zonder knop mee geleverd wordt.
Zonnedak
Heb ik in mijn MS ook zelden geopend, wegens nefast voor de stilte
Rijgedrag
Is nog pril.
Aan de vering is mij niets opgevallen. Nog niet actief op gelet ook. Te veel bezig geweest met andere zaken en nog niet in Wallonië gereden 😉
Is stiller dan de MS.
Achterruit is kleiner, maar zicht is voldoende.
Regeneratief remmen tot stilstand is leuk. Ik heb daarom de creep uitgezet (al heb ik dan wel schrik voor de acceleratie bij manoeuvreren. De creep was daar perfect voor.
Audio
Was mijn grootste verrassing. Samen met de stilte van de wagen een topper.
Esthetiek
Vooraanzicht is wat raar, de gulden snede regels niet echt gevolgd waardoor de verhoudingen niet echt lijken te kloppen. Zal mij een zorg wezen.
Opnieuw, zoals mijn MS, namaakhout op het dashboard. Ik ben anti fake en dit past echt niet in het Tesla no-nonsense concept. Het is de meest futuristische wagen die er rondrijdt, waarom moet die dan onnodig elementen van meer dan 100 jaar geleden kopiëren? En dan nog fake!
Eigenlijk vraag ik mij sterk af waar de 40000€ prijsverschil in zit in vergelijking met mijn MS90D. 2e scherm, luchtvering, krachtigere motoren, zonnedak en daar houdt het op denk ik.
Omgekeerd heb ik nu een betere autopilot (enhanced AP), betere entertainment, een zuinigere wagen, sneller laden, 8 bewakingscamera’s, …
Edit: gratis laden en premium connectivity natuurijk.
 
Eigenlijk vraag ik mij sterk af waar de 40000€ prijsverschil in zit in vergelijking met mijn MS90D. 2e scherm, luchtvering, krachtigere motoren, zonnedak en daar houdt het op denk ik.
Omgekeerd heb ik nu een betere autopilot (enhanced AP), betere entertainment, een zuinigere wagen, sneller laden, 8 bewakingscamera’s, …
Edit: gratis laden en premium connectivity natuurijk.
Is de MS90D duurder? :)
 
Eigenlijk vraag ik mij sterk af waar de 40000€ prijsverschil in zit in vergelijking met mijn MS90D. 2e scherm, luchtvering, krachtigere motoren, zonnedak en daar houdt het op denk ik.
Omgekeerd heb ik nu een betere autopilot (enhanced AP), betere entertainment, een zuinigere wagen, sneller laden, 8 bewakingscamera’s, …
Edit: gratis laden en premium connectivity natuurijk.
Wat ik graag had gehad op mijn Model Y:
- Luchtvering (alhoewel het goed doenbaar is)
- Ventilatie voor de stoelen
- Misschien normale ruitenwissers (alhoewel nog niet veel geregend heeft)
- Radar (aangezien de ruitenwissers nogal te keer gaan als er insecten op de ruit hangen)
- Een 4680 battery pack van 100kWh (in de veronderstelling dat die dingen later veel sneller gaan laden en je eigenlijk van 15 tot 70% kan opereren)
- Velgen kleiner dan 21" alhoewel ze er wel goed uitzien (toch voor die eerste stoeprand).
 
  • Helpful
Reactions: Voodoo077
Deze versta ik niet.
  • Verband tussen radar en ruitenwissers?
  • 15-70% kan met de huidige batterijen toch ook?
Wat die radar betreft en de ruitenwissers. Ik heb dit probleem ook met mijn vision only autopilot ...
Voor roadtrips kan dat vervelend zijn. Hij gebruikt trouwens ook constant de grote lichten bij autopilot 's avonds en die willen de tegenliggers wel eens verblinden.

Wat het battery pack betreft. Met een grotere capaciteit kan je langer in de lage percentages laden en dus sneller. Het tabless design van de 4680 zou ook voor snellere laadtijden over de hele lijn moeten zorgen.
 
Uiteraard, super auto man, gefeliciteerd!

Zou je thuis in alle rust eens willen kijken of de auto uit Berlijn ook dit issue heeft ?
Heb nog geen tijd gehad voor een echte test maar ik heb tot nu toe niets gehoord terwijl ik normaal gesproken ieder kraakje of vreemd geluid al snel hoor. Lijkt dus niets aan de hand.
 
Wat die radar betreft en de ruitenwissers. Ik heb dit probleem ook met mijn vision only autopilot ...
Voor roadtrips kan dat vervelend zijn. Hij gebruikt trouwens ook constant de grote lichten bij autopilot 's avonds en die willen de tegenliggers wel eens verblinden.

Wat het battery pack betreft. Met een grotere capaciteit kan je langer in de lage percentages laden en dus sneller. Het tabless design van de 4680 zou ook voor snellere laadtijden over de hele lijn moeten zorgen.
Ik had het met mijn MS, met radar, ook dat de ruitenwissers soms bleven gaan. Je kan die toch uit zetten? Ik had ook altijd ruitenwasdoekjes in de frunk liggen om bij een (laad)stop eens mee over de voorruit te lopen.
 
  • Like
Reactions: DM231191
Ik had het met mijn MS, met radar, ook dat de ruitenwissers soms bleven gaan. Je kan die toch uit zetten? Ik had ook altijd ruitenwasdoekjes in de frunk liggen om bij een (laad)stop eens mee over de voorruit te lopen.
Je kan de ruitenwissers niet uitzetten. Dan moet autopilot eerst uit. Ik ga inderdaad materiaal meenemen om de voorruit te wassen. Ik denk wel niet dat ik de laadstop op ga halen in de zomer. Laatst had ik na 50km al prijs. Volgende week op reis naar Italië, dan weet ik te vertellen hoe het gaat.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Je kan de ruitenwissers niet uitzetten. Dan moet autopilot eerst uit. Ik ga inderdaad materiaal meenemen om de voorruit te wassen. Ik denk wel niet dat ik de laadstop op ga halen in de zomer. Laatst had ik na 50km al prijs. Volgende week op reis naar Italië, dan weet ik te vertellen hoe het gaat.
Dat is dan een verschil met de MS dat ik nog niet ontdekt had.
Zou regelmatig sproeien helpen, zodat ze geen tijd hebben om aan te drogen?
 
Dat is dan een verschil met de MS dat ik nog niet ontdekt had.
Zou regelmatig sproeien helpen, zodat ze geen tijd hebben om aan te drogen?
Het zou enkel komen door het ontbreken van radar en dus een probleem zijn voor alle nieuwe modellen. Wat het sproeien betreft weet je eigenlijk niet of je ze verwijderd hebt omdat je niet kan zien of er iets hangt ter hoogte van de camera's.

Het is geen kritiek op de autopilot, want die doet het voor de rest heel goed. Ik heb trouwens nog geen last gehad van phantom braking.
 
Het zou enkel komen door het ontbreken van radar en dus een probleem zijn voor alle nieuwe modellen. Wat het sproeien betreft weet je eigenlijk niet of je ze verwijderd hebt omdat je niet kan zien of er iets hangt ter hoogte van de camera's.

Het is geen kritiek op de autopilot, want die doet het voor de rest heel goed. Ik heb trouwens nog geen last gehad van phantom braking.
Ik heb in 2 testritjes van 2 keer 1 uur ook 2 keer phantom breaking gehad met 2 verschillende vision only Tesla's, vet irritant wel
 
@YCedric Ik denk niet dat er 100 kWh battery packs zullen komen. En dit om 2 redenen:
- Eens de 4680 batterijen gebruikt worden, is de energiedensiteit groter dan de huidige batterijen. (Ze kunnen dus eenzelfde range geven met minder batterijen). Ik denk dus dat de batterijcapaciteit zal dalen.
- Meer batterijen in 1 wagen wil zeggen dat er minder wagens geproduceerd kunnen worden. (batterijen zal de productie bottleneck worden in de nabije toekomst). Een hogere prijs voor een wagen met een 100 kWh battery pack geeft belange niet zoveel winstmarge als een x aantal extra wagens door het gebruik van kleinere batterijen in alle wagens.