Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ter info. Ze zijn begonnen met de verkoop van PPF. Ik heb er alvast besteld.

Zijn mud flaps niet genoeg om steenslag op die plek te voorkomen ?
 
Ik heb het ondertussen getest en op mijn MYP werkt het gewoon zoals het hoort.
Heb jij de lithium laagspanning batterij? Ik had 1 vd eerste wagens die er mee uitgerust is. Die levert 16V (omdat je dan ook de Ryzen processor hebt die op 16V draait). Misschien is er daarom een extra ‘module’ nodig. Om terug naar 12V om te vormen voor de trekhaak.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: S-19910 and nico180
Gisteren veel te korte test gedaan met een Performance. In de vestiging in Brussel krijg je maar een half uurtje, veel te weinig om te testen, en dan nog eens op een uur dat er al relatief druk verkeer was.
Geeft echter wel een idee dat de wagen ziekelijk snel is en ook al duw je serieus door dan nog blijft verbruik relatief laag.
Technologisch staat de wagen echt mijlen ver voor op de concurrentie maar de afwerking doet me toch weer wat twijfelen. Rammelend geluid in een nagenoeg nieuwe wagen, zetels ok zonder meer ... het blijft een moeilijke oefening.
Wagen was uitgerust met FSD, werkt eigenlijk vrij goed.
Ideaal zou zijn dat de wagen zonder deze optie ook de verkeerslichten en stopborden etc. herkent want dat vond ik nog het meest nuttige.
 
Zaterdag 2u mogen testrijden in Brugge.
Het is een aanrader, want het grote publiek heeft zijn weg nog niet gevonden.
Gezien je van Ninove bent is het wel een afstand natuurlijk...

Ik rij nu met een Model 3 uit 2020 en ik vond het verschil toch redelijk indrukwekkend qua afwering en geluidjes her en der. Van gerammel was echt geen sprake bij mij.
 
  • Like
Reactions: Voodoo077
Zaterdag 2u mogen testrijden in Brugge.
Het is een aanrader, want het grote publiek heeft zijn weg nog niet gevonden.
Gezien je van Ninove bent is het wel een afstand natuurlijk...

Ik rij nu met een Model 3 uit 2020 en ik vond het verschil toch redelijk indrukwekkend qua afwering en geluidjes her en der. Van gerammel was echt geen sprake bij mij.
De Y LR getest een paar maanden geleden in Gent en dat mocht toen een uur. En direct erna nog een uur de model 3. Daaruit besloten dat het zeker geen 3 wordt.
Prijsverschil tussen een LR en P is "verwaarloosbaar" dus is dat de betere keuze imo voor mij.
De raadgever gisteren loste ook mijn probleem op die ik hier al gesteld had en waarop nogal wat reactie kwam. Ik zei hem dat ik levering wou in juli 2023.
Zei gewoon te bestellen om prijs vast te leggen en als de wagen er is in februari te melden nog niet nodig dat gaat de wagen naar iemand anders en wacht ik op de volgende batch die dan wellicht juli is.
 
De Y LR getest een paar maanden geleden in Gent en dat mocht toen een uur. En direct erna nog een uur de model 3. Daaruit besloten dat het zeker geen 3 wordt.
Prijsverschil tussen een LR en P is "verwaarloosbaar" dus is dat de betere keuze imo voor mij.
De raadgever gisteren loste ook mijn probleem op die ik hier al gesteld had en waarop nogal wat reactie kwam. Ik zei hem dat ik levering wou in juli 2023.
Zei gewoon te bestellen om prijs vast te leggen en als de wagen er is in februari te melden nog niet nodig dat gaat de wagen naar iemand anders en wacht ik op de volgende batch die dan wellicht juli is.
Idem voor Gent. Brugge is wel gemakkelijker nu voor mij.
Ik zou ook niet (meer) twijfelen tussen een LR en een P. Bij de 3 was het verschil ook al klein (en dan heb ik achteraf de remklauwen nog laten spuiten en ook andere wielen - 20" - laten plaatsen). Op de Performance is dat allemaal standaard.

Een levering weigeren is inderdaad geen probleem, maar wist niet dat het ook zo lang kon.
Interessant als je huidige wagen bijvoorbeeld nog niet verkocht is.
 
Gisteren veel te korte test gedaan met een Performance. In de vestiging in Brussel krijg je maar een half uurtje, veel te weinig om te testen, en dan nog eens op een uur dat er al relatief druk verkeer was.
Geeft echter wel een idee dat de wagen ziekelijk snel is en ook al duw je serieus door dan nog blijft verbruik relatief laag.
Technologisch staat de wagen echt mijlen ver voor op de concurrentie maar de afwerking doet me toch weer wat twijfelen. Rammelend geluid in een nagenoeg nieuwe wagen, zetels ok zonder meer ... het blijft een moeilijke oefening.
Wagen was uitgerust met FSD, werkt eigenlijk vrij goed.
Ideaal zou zijn dat de wagen zonder deze optie ook de verkeerslichten en stopborden etc. herkent want dat vond ik nog het meest nuttige.
We kunnen eventueel wel eens afspreken volgende week of zo. Ik zit wel aan de andere kant van Brussel. Ik weet niet of er andere interesse hebben om een MYP te zien.
 
  • Like
Reactions: Voodoo077

Eerste testruns met de nieuwe kleuren. Persoonlijk erg benieuwd naar ‘Crimson Red’ 😁
Heb een rode (voor niet eerder dan mei volgend jaar) besteld en een sales-medewerker uit Duiven gesproken, die zonder dat ik erom vroeg aangaf dat het wel eens kan zijn dat Berlijn de MYP helemaal niet als Multicoated Red gaat leveren en ik mogelijk een bericht/telefoontje ga krijgen of ik het bezwaarlijk vind dat het de Crimson wordt (NEE!!!). Weet niet hoe goed deze man op de hoogte is (als het Boudewijn zou zijn geweest zou ik het meteen geloven), maar dit is alvast hoopgevend!
 
Rammelend geluid in een nagenoeg nieuwe wagen,
Dat vind ik nu top aan mijn Chinese MYLR. Geen rammeltje, geen kraakje.
Of toch wel, bij mijn eerste rit vanaf de levering hoorde ik een hol kloppend geluid aan de passagierskant.
Teruggereden naar het SeC en daar bleek dat dat de veiligheidsgordel voor de passagier ‘gedraaid’ hing. En daardoor kletste de sluiting tegen de binnenbekleding. Die correct gehangen en sindsdien alles ok.
Wagen was uitgerust met FSD, werkt eigenlijk vrij goed.
Ideaal zou zijn dat de wagen zonder deze optie ook de verkeerslichten en stopborden etc. herkent want dat vond ik nog het meest nuttige.
Verkeerslichten en stopborden worden herkend bij EAP ook.
Bij verkeerslichten die op groen springen klinkt een signaal. De wagen vertrekt niet vanzelf.
Stopborden worden enkel getoond en er wordt niets mee gedaan. Maar ik denk dat dat bij FSD ook zo is.
 
Dat vind ik nu top aan mijn Chinese MYLR. Geen rammeltje, geen kraakje.
Of toch wel, bij mijn eerste rit vanaf de levering hoorde ik een hol kloppend geluid aan de passagierskant.
Teruggereden naar het SeC en daar bleek dat dat de veiligheidsgordel voor de passagier ‘gedraaid’ hing. En daardoor kletste de sluiting tegen de binnenbekleding. Die correct gehangen en sindsdien alles ok.

Verkeerslichten en stopborden worden herkend bij EAP ook.
Bij verkeerslichten die op groen springen klinkt een signaal. De wagen vertrekt niet vanzelf.
Stopborden worden enkel getoond en er wordt niets mee gedaan. Maar ik denk dat dat bij FSD ook zo is.
Mijn MYP rammelt ook niet echt.

Bij FSD stopt hij wel voor verkeerslichten, maar herkenning van digitale borden is onbestaande. De andere borden lijken me toch eerder van maps te komen. Dat heb ik bij de wegenwerken gemerkt toen ik op vakantie was.

Ook kent hij de Belgische regels niet. Na een kruispunt houdt jij de vorige snelheidsbeperking aan.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Komende van een MS, is het misschien interessant om mijn eerste ervaringen te delen met de MY.
Ik had wat schrik dat de MY geen groot waauw effect zou geven na de MS, eerder een ‘been there, done that’ gevoel, maar hij heeft mij hierin sterk verrast.
Afwerking is top. Algemeen gevoel is zo goed als perfect. De weinig negatieve punten die hieronder vermeld zijn, zijn details en doen niets af van de feestvreugde.
Ontbreken van dashboard scherm.
Dit is geen issue gebleken. Ik vind alles snel en intuïtief terug.
Wie problemen heeft met het opzij kijken is een miereneuker. Mijn Espace had in 2001 ook al een centrale snelheidsdisplay
Wel goed dat ik bij overhandiging de uitleg kreeg over het afstellen van de spiegels. Dat zou wat zoeken geweest zijn.
Ik mis wel de tripmeters direct op het scherm, maar misschien weet ik nog niet dat dit kan.
Ik heb wel nog niet in de regen gereden.
AP2
wisselt sneller van rijstrook dan AP1 na bedienen van de richtingaanwijzer.
Bij onderbreken van AP om sneller in druk verkeer van rijbaan te kunnen wisselen is het onhandig dat je 2 handen moet gebruiken. Links voor de richtingaanwijzer en rechts om AP weer aan te zetten. In de MS kon alles links. Maar misschien moet ik dat nu minder doen wegens het vorig punt. Het is in theorie ook wel verplicht om met 2 handen te rijden.
NOA
Lijkt mij inderdaad nog een gadget (was nog de oude versie die er op stond, zonder bevestiging van afrit). Ik heb maar 1 keer het geduld gehad om het de wagen zelf te laten doen, op een 10-tal afritten, gewoon om te testen. Ik ga na de nieuwe versie dus geen nadeel ondervinden.
Aan het automatisch wisselen van rijstrook moet ik nog wat wennen. Ik heb het meestal zelf geïnitieerd. Hij lijkt te lang te wachten en daardoor vertraagt hij al voor hij wisselt. Ook bij het terugkeren naar rechts heb ik gemengde ervaringen. 1 keer doet hij het niet, terwijl het zou moeten, een andere keer doet hij het terwijl je ziet dat hij al zou moeten terug inhalen nog voor hij de terugkeer beëindigd heeft. 1 keer heb ik hem zelf terug naar het 3e vak moeten trekken omdat een vrachtwagen van vak 1 naar twee ging. Leek mij heel fout te gaan aflopen.
Snelheidsbeperkingen
Ik had gisteren nog een oude kaart (2021). Is inderdaad dramatisch. AP1 was hier veel beter in door de verkeersbordherkenning. Vannacht nieuwe kaart gekregen. Nog niet getest.
Ruimte
Moet niet onderdoen voor de MS. Alleen breedte kan een issue zijn. In de MS stak ik probleemloos een fiets, zonder de wielen er uit te halen. Ik vrees dat dat nu niet meer lukt door de hoogte van de fiets. Maar mijn afspraak voor trekhaak is gemaakt. Dan gaan ze op de fietsdrager.
Hogere zit is aangenaam. Vooral voor achterste passagiers omdat onderbenen naar beneden kunne ipv dat ze naar voor moeten.
Achterzetel die in 3 delen neerklapt is handig.
Handige (ondiepe) 2e kelder in de koffer om alle kabels, driehoek, EHBO zakje en blusapparazt in weg te steken. Alleen op reis er aan denken dat de kabel bereikbaar blijft voor eventueel onderweg en niet alle bagage er eerst uit moet.
Bakjes in middenconsole zijn net als in de MS rommelig en onhandig. Ik ga de opzetbakjes in de shop bestellen. Ik ga ook de bakken voor de zijruimte van de koffer bestellen. Handig voor wandelschoenen, flessen die risico op lekken hebben, natte laadkabel…
Range
Als ik de SoC via de regel van 3 omreken naar 100%, kom ik bij 520km uit. Binnenkort laad ik eens tot 100%.
200km gereden, bijna hoofdzakelijk aan 125km/u. Verbruik was 178 Wh/km. Beter dan de Zoe van mijn vrouw, maar die is niet gemaakt voor die snelheid.
Telefoonsleutel
Ik merk geen verschil met de keyfob. Voordeel is dat je je telefoon niet meer thuis kan vergeten. Ik vind het wel onverstandig dat op de kaart ‘Tesla’ staat en ook nog eens de procedure om te vertrekken. Bij verlies of als iemand met slechte bedoelingen, die bij jou opmerkt, zou dit wel eens verkeerd kunnen aflopen. Ik heb de pin2drive geactiveerd.
Laadkabels
UMC heeft geen 3 fasen adaptor meer. Heb ik in mijn MS ook nooit gebruikt. Sowieso heb ik de UMC ook maar een 5-tal keer gebruikt. Omdat het kon, niet omdat het moest. 1 keer in Italië, waar ik het eigenlijk wel wou, werkte het niet wegens het onstabiele net.
Gek dat er nog een type 2 kabel zonder knop mee geleverd wordt.
Zonnedak
Heb ik in mijn MS ook zelden geopend, wegens nefast voor de stilte
Rijgedrag
Is nog pril.
Aan de vering is mij niets opgevallen. Nog niet actief op gelet ook. Te veel bezig geweest met andere zaken en nog niet in Wallonië gereden 😉
Is stiller dan de MS.
Achterruit is kleiner, maar zicht is voldoende.
Regeneratief remmen tot stilstand is leuk. Ik heb daarom de creep uitgezet (al heb ik dan wel schrik voor de acceleratie bij manoeuvreren. De creep was daar perfect voor.
Audio
Was mijn grootste verrassing. Samen met de stilte van de wagen een topper.
Esthetiek
Vooraanzicht is wat raar, de gulden snede regels niet echt gevolgd waardoor de verhoudingen niet echt lijken te kloppen. Zal mij een zorg wezen.
Opnieuw, zoals mijn MS, namaakhout op het dashboard. Ik ben anti fake en dit past echt niet in het Tesla no-nonsense concept. Het is de meest futuristische wagen die er rondrijdt, waarom moet die dan onnodig elementen van meer dan 100 jaar geleden kopiëren? En dan nog fake!
Nog een duidelijk negatief verschil met de MS.

Vliegen!

Gisteren de grootste moeite gehad om de dode vliegen van vooral de voorbumper te krijgen. Met mijn MS had ik daar geen moeite mee. Minder vliegen en gemakkelijker te verwijderen.
Is het door de stroomlijn van de MS?
Was er nog fabricagevet op de carrosserie?
Beter ‘ingebakken’ door de overvloedige zon van de laatste weken?

Ik heb de wagen na het poetsen meteen in de was gezet. Meguiars 3 in 1 (toevallig gekozen). Benieuwd of de volgende wasbeurt vlotter verloopt.
De witte kleur lijkt ook bij stilstand vliegen aan te trekken, waarvan hun uitwerpselen zwarte puntjes achterlaten. Die waren wel vlot te verwijderen. Na het waxen, lijkt de aantrekkingskracht wel minder
 
  • Funny
Reactions: Maurice1
Nog een duidelijk negatief verschil met de MS.

Vliegen!

Gisteren de grootste moeite gehad om de dode vliegen van vooral de voorbumper te krijgen. Met mijn MS had ik daar geen moeite mee. Minder vliegen en gemakkelijker te verwijderen.
Is het door de stroomlijn van de MS?
Was er nog fabricagevet op de carrosserie?
Beter ‘ingebakken’ door de overvloedige zon van de laatste weken?

Ik heb de wagen na het poetsen meteen in de was gezet. Meguiars 3 in 1 (toevallig gekozen). Benieuwd of de volgende wasbeurt vlotter verloopt.
De witte kleur lijkt ook bij stilstand vliegen aan te trekken, waarvan hun uitwerpselen zwarte puntjes achterlaten. Die waren wel vlot te verwijderen. Na het waxen, lijkt de aantrekkingskracht wel minder
Spuit je auto wat vaker af en/of koop een fatsoenlijke reiniger, bv Bug Squash - 473ml
 
Spuit je auto wat vaker af en/of koop een fatsoenlijke reiniger, bv Bug Squash - 473ml
Bedankt voor de tip. Blijft het feit dat het veel erger is dan op de MS.
Maar is dan ook bijna de enige achteruitgang tov de MS. Na het opsommen van de vele voordelen in de gequote post voelde ik mij verplicht om ook de opgemerkte nadelen te vermelden.
Ik zou geen 50K€ meer opleggen voor een MS.