Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Het valt mij op dat in de model Y configurator AP als optie wordt vermeldt voor 3.200 euro en Volledig zelfrijdende besturing voor 5.300 euro. Merkwaardig dat daar de AP nog niet inclusief is en ook dat die 5.300 nog niet is verhoogd. (samen 8.500 euro)
Totdat je de Model Y daadwerkelijk kan bestellen zijn de prijzen in de configurator richtlijnen.. Vandaar dat ze waarschijnlijk weinig haast maken om die aan te passen aan de waan van de dag.
 
De Y is in het wild gezien?
 

Attachments

  • IMG_2237.JPG
    IMG_2237.JPG
    169.8 KB · Views: 127
Ik lees sinds gisteren op verschillende sites "Tesla zegt op schema te zijn om in de herfst van 2020 met de productie van de Model Y te kunnen beginnen."

Maar hier lees ik dat: Het bedrijf laat weten dat het tussen de 7.500 en 8000 nieuwe wagens van Model Y van de band wil laten rollen tegen het einde van dit jaar. CEO Elon Musk zou dat ook officieel bevestigd hebben.

"Einde van dit jaar" lijkt me niet correct (2019 dus, dat moet 2020 zijn...). De aantallen heb ik ook nergens anders terugvonden. Wel dat de Y in Fremont wordt gemaakt ipv in de Gigafactory in Nevada. Op zich lijkt me dat ook makkelijker, omdat daar ook de 3 wordt gemaakt. Batteries worden dus getransporteerd van Nevada naar Fremont.

Heb gisteren een reservering geplaatst voor een performance Model Y. Boekhoudkundig scheelt me dat in België 20% van de 2000 euro aanbetaling. Een kost gerelateerd aan een electrische auto kan je nog dit jaar nog boeken als 120% ipv 100% vanaf 2020. 400 euro meer "fictieve" kost die de winstbelasting nog een beetje drukt, het zet niet echt zoden aan de dijk, maar toch... ;)

Ben benieuwd of er ergens data beschikbaar is over hoeveel pre-orders al gedaan zijn voor Model Y. Als ik de forums afstruin niet zo gek veel lijkt me. In dit draadje tel ik slechts 2 mensen?

Autopilot is nog niet standaard op een Model Y in de configurator, ik heb dat daarom niet aangevinkt, ik verwacht dat ze geen Model Y's gaan maken zonder autopilot, dus dat zit er wellicht toch wel op (hoop ik).
 
De Y gaat een 330e vervangen die in 2021 afloopt. We hebben een samengesteld gezin met 5 kids (2, 6, 9, 11 en 13 jaar), de jongste twee kunnen nog wel een tijdje achterin zitten hoop ik. Heb de 7-seat optie aangevinkt, die ook in 2021 zou komen, net als de launch in Europe. Weet dus niet of 7-seat voor Europa later gaat komen dan de 5-seat?
 
De Y gaat een 330e vervangen die in 2021 afloopt. We hebben een samengesteld gezin met 5 kids (2, 6, 9, 11 en 13 jaar), de jongste twee kunnen nog wel een tijdje achterin zitten hoop ik. Heb de 7-seat optie aangevinkt, die ook in 2021 zou komen, net als de launch in Europe. Weet dus niet of 7-seat voor Europa later gaat komen dan de 5-seat?

Het is allemaal speculatie, maar voor zover ik het begrepen heb beginnen ze met 5-seat production en komt later de 7-seat pas.
Ik zou niet weten waarom de 7-seat in Europa nog langer op zich zou laten wachten dan in de US. Wellicht gelijktijdig beschikbaar.
Maar eerst gaan ze de 5-seaters bouwen voorlopig....
 
  • Informative
Reactions: Roel de Laat
Maar hier lees ik dat: Het bedrijf laat weten dat het tussen de 7.500 en 8000 nieuwe wagens van Model Y van de band wil laten rollen tegen het einde van dit jaar. CEO Elon Musk zou dat ook officieel bevestigd hebben.
Ik snap de fout die gemaakt is in het artikel na het beluisteren van de Tesla Jaarcijfers conference call. Een analist vroeg of er tegen het einde van het jaar 7500 à 8000 model 3's wekelijks van de band zouden rollen. Antwoord Elon: Yes. In het artikel heeft de auteur het opgepakt als Model Y's... zonde.
 
Inmiddels is Autopilot ook bij de model Y standaard inbegrepen. En volgens mij is de prijs iets gezakt.
Klopt ja, autopilot nu ook inclusief net als bij de andere modellen. Prijs is hierdoor met €3.200 gezakt (als men voorheen ook autopilot selecteerde). Basisprijs is ongewijzigd.

Lak is ook veranderd, metallic lak -€500 en multi-coat red -€600.
Zwart/wit interieur is hetzelfde, net als 7-zits configuratie.
FSD is wel met €1.100 gestegen.
 
Wie gaat er de Model Y kopen?

Ik hoop dat de 3 hier nog minimaal 4 jaar voor de deur blijft staan. Zou ik echter volgend jaar moeten kiezen, dan zou mijn voorkeur uitgaan naar de Y. Het verlies aan bereik (wat voor weinigen echt een issue kan zijn) is kleiner dan het extra gemak van de hoge zit en de hatchback klep/kofferruimte.