Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Poeh, da's wel een forse prijsstijging ten opzichte van de originele prijs. Met een ander kleurtje al 66K en met trekhaak wordt dat wel 67K. Vrees dat dit wel iets te begrotelijk wordt voor mij als particulier. On the bright side: wieldoppen zien er beter dan dan die bij de M3.

En ik vrees dat de SR(+) versie een range heeft die zodanig korter zal zijn dan mijn Kia e-Niro dat ik er voor bedank. Ach, dan hobbelen we nog een tijdje door en koop ik misschien iets anders voor mezelf voor mijn 60e in 2021 (b.v. mooi Bianchi frame en dan zelf opbouwen)
 
Ik zie dat er geen trekhaak als optie op zit.... zou dat later komen?
Destijds, bij de introductie van de Model X, vond Elon Musk dat een trekhaak op een SUV noodzakelijk is, want het is nu eenmaal een Utility Vehicle.

Met die redenatie zou de Model Y, die ook als SUV in de markt wordt gezet, toch zeker een trekhaak moeten hebben. Het verbaast me dan ook dat die er vooralsnog niet op zit.
 
En ik vrees dat de SR(+) versie een range heeft die zodanig korter zal zijn dan mijn Kia e-Niro dat ik er voor bedank. Ach, dan hobbelen we nog een tijdje door en koop ik misschien iets anders voor mezelf voor mijn 60e in 2021 (b.v. mooi Bianchi frame en dan zelf opbouwen)

Maar dan wel opbouwen met Campagnolo, toch? Anders moet ik je adviseren toch voor de Tesla te gaan.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: slk-A4 and Fralamjo
Destijds, bij de introductie van de Model X, vond Elon Musk dat een trekhaak op een SUV noodzakelijk is, want het is nu eenmaal een Utility Vehicle.

Met die redenatie zou de Model Y, die ook als SUV in de markt wordt gezet, toch zeker een trekhaak moeten hebben. Het verbaast me dan ook dat die er vooralsnog niet op zit.

De Y lijkt een klepje in de bumper te hebben waar een trekhaakkoppeling achter zit. Zie bijv. hier.
 
Daarin heb je dan weer wel gelijk. Een prijs verschil van 5k, dan gaat er echt een hele grijze import industrie ontstaan. Ik denk toch dat het een foutje bij het vertalen betreft en ze het bij de model Y simpelweg vergeten zijn erbij te zetten.

Nee hoor staat er duidelijk en kan ook nog niet, want hij staat nog niet in de lijst in Duitsland voor de bonus. Gewoon 5K verschil. 2K mee te leven maar Tesla Nederland zet er gewoon 3K extra bovenop.

Maar gewoon wachten, model 3 was ook 72K bij introductie, zakt wel weer. In Duitsland is de M3P even bijna 8K goedkoper geweest, hebben ze snel teruggedraaid (denk teveel interesse uit andere landen:)).

Maakt mij niks uit, geen Y hier.... wacht op de cybertruck (die zal denk ik niet veel duurder worden in NL, want die komt in geen enkele leasevloot).
 
De Y lijkt een klepje in de bumper te hebben waar een trekhaakkoppeling achter zit. Zie bijv. hier.
Ja, die heb ik ook gezien. Die pre-production Model Y kan natuurlijk voor test/ontwerpdoeleinden een tow hitch hebben. Het production model dat komende maand geleverd gaat worden, heeft nog geen tow hitch, anders zou dat zeker vermeld zijn in het bestelproces.
 
  • Like
Reactions: sweeeetje
@Gaston, in het bestelproces van de X zie je ook geen trekhaak-optie (meer) omdat deze tegenwoordig standaard aanwezig is. Jammer dat er niet een volledig overzicht is van de specs. Zal snel wel duidelijk worden zodra de eersten worden uitgeleverd :)

Niet als optie in de configurator, maar op de bestelsite staat de trekhaak voor de Model X nog steeds prominent genoemd
Bij de Model Y geheel afwezig. Maar ik heb goede hoop dat ie nog wel gaat komen.

Screenshot_20200203_220146_com.android.chrome.jpg
 
  • Like
Reactions: peter85
Alleen het omhakken van de bomen gaat nog een heel verhaal worden. Dat vliegveld Berlin Brandenburg is ook nog steeds niet open en zou in 2011 (!) al geopend zijn. Ik denk dat Elon de Duitse bureaucratie onderschat heeft.
Die bomen liggen al om. Ik ga er vanuit dat Tesla met de Duitsers vergaande afspraken heeft gemaakt waar het de continuïteit betreft.
10 maanden gaat natuurlijk niet lukken maar Tesla gaat in Berlijn uit van 1,5 jaar.
 
Ze gaan geen Ys maken voor de Europese markt in de VS. Die moeten straks uit GF Berlin komen. En het zal nog wel even duren voor die productie gaat draaien.
Wat is je bron voor deze stellige aanname?

Ik denk dat er mogelijk al dit jaar Model Y's beschikbaar komen voor de Europese markt. De reden daarachter is dat Tesla voor iedere verkochte auto in Europa CO2 credits kan verkopen aan autoleveranciers die niet voldoen aan de strenge Europese CO2-normen die dit jaar zijn gaan gelden. Deze autobouwers hangen hoge boetes boven het hoofd en kunnen die boetes verlagen door de CO2 credits van Tesla te kopen.

Eerder maakte Tesla al zo'n deal met Fiat/Chrysler en dat leverde miljarden op. Tesla kan dankzij de credits dit jaar meer verdienen op de Europese markt dan op de Amerikaanse markt en daarom hebben ze er belang bij zoveel mogelijk auto's uit te leveren in Europa, waaronder de Model Y.

Het is slechts mijn onderbouwde mening, er zijn geen officiële uitspraken van Tesla. Uitspraken van Nederlandse Tesla medewerkers variëren nogal, en zij worden vaak pas heel laat geïnformeerd door Tesla HQ in de VS.