Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Tesla legt op dit moment nog altijd de focus voor de ontwikkeling van FSD op de Amerikaanse markt en daar kennen ze het principe van de Rettungsgasse niet. Tesla is waarschijnlijk maar al te bewust van het ontbreken van deze vereiste.

Maar ik denk dat we dit topic moeten houden voor de Model Y en als we hier nog verder over willen hebben moeten verhuizen naar het FSD Beta topic ;-)
 
Ik vindt de vering ook hard en bonkig en weinig comfortabel.. Ik kom van een MS zonder lucht vering maar deze was veel comfortabeler en een stuk minder zijwind gevoelig. vanavond was er een stevige zijwind en dan boven de 120 km/u blijf je aan het corrigeren. tegenvaller
Dat is een opmerking die ik vaak zie. Ik denk dan altijd dat dit relatief is. Wil je een aangename cruiser dan is de Y niet de juiste keuze voor jou. Wil je daarentegen een SUV in EV die zeer lekker en sportief rijdt dan is de Y net wel de goede keuze.
Ik heb nu een boterzachte dagelijkse wagen tot contract over is en dan is de Y momenteel een serieuze kandidaat en dan een weekend wagen, Mustang, die vele malen harder is dan de Y. Dan lijkt de Y wel een zeer zachte wagen. Dus ik zou zelf voor de P gaan in de hoop dat die nog wat harder is!
Over de wind tja dat is toch het geval bij de meeste SUV's? Ik heb er voor de aanschaf van onze SUV ettelijke getest en viel me op dat dit bij zowat elke SUV veel erger is dan bij een lagere wagen. Weinig aan te doen, mogelijk heeft de Y er meer last van dan anderen maar tijdens mijn test was er geen wind dus geen idee. Iemand?

ps: vind ;-)
 
  • Like
Reactions: Paco
Zojuist een telefoontje van Tesla Rotterdam. Morgen heb ik de afspraak staan dat mijn trekhaak die ik op 28-01 besteld heb geplaatst zal worden.
Trekhaak besteld, betaald, en zou naar Rotterdam verstuurd worden.

Nu bellen ze die afspraak af want de trekhaak is er niet, en ze zijn op, dus geen idee hoe lang het gaat duren.

Zwaar, zwaar gefrustreerd ben ik nu!
Toch even een update. Ik word zojuist gebeld dat de trekhaak er toch onder gaat vandaag. Auto stond al bij Tesla voor een andere service afspraak en ze pakken het direct mee..

Frustratie is weer weg :)
 
Hello,

Sorry voor een eerste lange post, maar heeft er iemand toevallig een Model Y Performance in bestelling? Ik wil een Y bestellen, maar twijfel nog een beetje. Het zou dus leuk zijn om te weten te komen welke goodies de Performance uit Berlijn extra heeft. Ik moet ten laatste in 2024 een nieuwe auto hebben, maar wil niet op een lange wachtlijst komen en ga dus binnenkort moeten bestellen.

De dingen die nog ontbreken voor een perfecte Model Y:
- Luchtvering (alhoewel ik bij de testrit vond dat hij even strak afgeveerd is als mijn huidige Evoque en dus doenbaar)
- Structural pack met 4680 cellen
- Airco in de zetels
- Hoedenplank

Blijkbaar gaat het geen 4680 pack worden in Berlijn, maar de vraag is dan waarom hij 172kg meer kan dragen. Zou het komen door de castings, een structural pack zonder 4680 of eventueel een luchtvering?

Oh het dieet hoeft niet meer, als dit klopt. Mag +172 kg meer gewicht mee aan boord.


Ik zie ze geen structural pack ontwikkelen voor de 2170 cellen. Ze hebben geen tabless design en het zou dus betekenen dat ze alles moeten hertekenen om tijdelijk 1 auto van een structural 2170 pack te voorzien.

Indien Tesla de voorziene ruimte zou volproppen met 4680 denk ik dat ze een veel grotere range gaan hebben. Misschien dat ze wat minder cellen gaan gebruiken, maar ik vermoed dat ze toch een iets grotere capaciteit gaan voorzien. Als het pack moet zorgen voor de integriteit van de auto gaan ze in ieder geval geen grote gaten laten.

Deze extra range kunnen ze verstoppen in een top buffer. Die top buffer lijkt me al helemaal geweldig, want door het tabless design kunnen die batterijen sneller laden. Met die top buffer kan je dan ook nog eens langer aan hoge snelheid laden.
En zouden de 4680 auto’s dan ook een grotere batterij capaciteit hebben dan de 2170 (82kwh bruto)?

Helaas zie ik door de Tesla Semi, Roadster, Model Y Texas geen 4680 in Berlijn komen, zolang er geen lokale productie is en ga ik dus ook niet moeten wachten. Eerst had ik gedacht dat ze die batterijen in hun S & X gingen steken, maar aangezien ze al productielijnen hebben voor 18650 en zoveel andere dingen willen doen, is het logisch dat die nog een tijdje met 18650 geleverd gaan worden.

Ondanks het feit dat er geen import taks is gaan ze hem niet goedkoper maken, om een duidelijk verschil te houden tussen de MYC en M3. Ze gaan dus gewoon meer winst pakken. Jammer. Als er niks nieuws komt uit Berlijn, ga ik voor de long range, anders misschien toch de Performance en dan proberen daar 19" velgen onder te steken of zo.
 
Hello,

Sorry voor een eerste lange post, maar heeft er iemand toevallig een Model Y Performance in bestelling? Ik wil een Y bestellen, maar twijfel nog een beetje. Het zou dus leuk zijn om te weten te komen welke goodies de Performance uit Berlijn extra heeft. Ik moet ten laatste in 2024 een nieuwe auto hebben, maar wil niet op een lange wachtlijst komen en ga dus binnenkort moeten bestellen.

De dingen die nog ontbreken voor een perfecte Model Y:
- Luchtvering (alhoewel ik bij de testrit vond dat hij even strak afgeveerd is als mijn huidige Evoque en dus doenbaar)
- Structural pack met 4680 cellen
- Airco in de zetels
- Hoedenplank


Helaas zie ik door de Tesla Semi, Roadster, Model Y Texas geen 4680 in Berlijn komen, zolang er geen lokale productie is en ga ik dus ook niet moeten wachten. Eerst had ik gedacht dat ze die batterijen in hun S & X gingen steken, maar aangezien ze al productielijnen hebben voor 18650 en zoveel andere dingen willen doen, is het logisch dat die nog een tijdje met 18650 geleverd gaan worden.

Ondanks het feit dat er geen import taks is gaan ze hem niet goedkoper maken, om een duidelijk verschil te houden tussen de MYC en M3. Ze gaan dus gewoon meer winst pakken. Jammer. Als er niks nieuws komt uit Berlijn, ga ik voor de long range, anders misschien toch de Performance en dan proberen daar 19" velgen onder te steken of zo.
De eerste Performance die we mogen verwachten zijn denk ik voor maart/april maar komen nog uit China en dus wellicht met AMD maar met vorige batterijen.
Zou die dan eens willen testen om te zien of je het verschil echt wel voelt.

Mooie wishlist, hoewel ik de luchtvering niet nodig acht. Ik zou er dan ook nog optie bij willen om de P te bestellen met 19 of 20. En waarom geen headsup display?

Ik zie de 4680 wel komen in Berlijn maar wellicht pas eind dit jaar/begin volgend jaar dus voor 2024 ideaal
 
@YCedric welkom.

Ik heb ook een MY Performance in bestelling.

Wat er juist allemaal aanwezig zal zijn op de wagens geproduceerd in Duitsland zal het nog even wachten zijn tot ze daadwerkelijk geleverd worden. Hopelijk kunnen ze in april beginnen met leveren. (Als ze al vroeger kunnen beginnen produceren zullen ze waarschijnlijk toch pas beginnen leveren in Q2, een boekhoudkundig trucje).

Oorspronkelijk zou Duitsland beginnen met wagens te produceren met de 4680 batterij (is gezegd op battery day presentatie) maar door alle vertragingen is dit plan gewijzigd en is dit gewijzigd naar Austin. Duitsland zal 4680 batterijen gaan gebruiken als ze daar geproduceerd gaan worden. (Als je kijkt naar de drone flyovers, zal dit nog wel even duren)

Initieel zal er in mijn ogen niet veel voordeel te halen zijn uit de 4680 batterijen. Er zullen er minder in een wagen gaan om een vergelijkbare capaciteit te halen met de huidige modellen (= meer wagens die gebouwd kunnen worden).

En als laatste is het frustrerend om al die Model Y's te passeren en weten dat je nog wel enkele maanden geduld moet hebben. 😢
Ik denk wel dat de levertijd zal meevallen eens ze met de leveringen zullen beginnen. (tenminste als je zwart of wit kiest)
 
@Voodoo077 Die heads-up display heb ik niet echt gemist tijdens de testrit. Ik zou inderdaad 19" of 20" velgen willen op de Performance, maar ik denk niet dat dit als extra via Tesla te regelen valt. Die Performance op zich heb ik ook niet echt nodig. Liever een long range, tenzij die nieuwe versie interessante upgrades heeft. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Performance niet uit China naar Europa geleverd wordt. Een Performance versie bestellen zou dus garantie moeten geven op een Duitse auto.

@NielsV Thanks! En proficiat met je bestelling. Ik benieuwd of er iets extra's uit Berlijn komt dan. Levering staat nu op april voor wit en zwart, de rest voor juni. Alles is blijkbaar een maandje opgeschoven omdat ze nog steeds niet alle vergunningen hebben. Ik denk dat de 4680 wel een groot voordeel zal zijn. Betrouwbaarheid valt nog af te wachten, maar aangezien het om een structural pack gaat kunnen ze zich niet echt flaters veroorloven. Het is niet uitgesloten natuurlijk, maar het zou wel een dikke tegenvaller zijn voor hun ganse line-up.

 
Model Y uit berlijn gaat sowieso geen 4680's cellen hebben. De Y performance krijgt WEL een hoedeplank, + nieuwe 12v batterijl LiON en ook dubbelglas in de koffer. Wat nog voor extra demping gaat zorgen. Dat is wat ze bij de Tesla verdeler zetten. De eerste Y's komen wel uit Berlijn, niet uit China.

Berlijn zou ook een top spuiterij moeten hebben waar misschien nieuwe metallic kleuren mogelijk zijn (op termijn).
Schande dat de zwarte kleur nog steeds niet metallic is :(
 
Vandaag een ritje op de A9 gemaakt met mijn aanhanger met zweefvliegtuig .
Aanhanger totaal gewicht is 1300 kg en voorzien van Michelin Agilis banden (4,3 bar).
Verbruik kwam uit op 240 W/Km met 90 km/uur.
Vind dit toch zeker wel mooi verbruik. Ik zit nog steeds te wachten op mijn trekhaak 😔.
ik heb zelf een sleurhut met 1400 kilo welke de MY vooruit moet trekken. Ben benieuwd naar het verbruik.
 
  • Like
Reactions: Robster
Ik zou toch graag de Y performance willen omwillen van de betere/rode remmen, carbon spoiler, metalen pedalen en paar extra opties + de snelheid.
Hoe graag ik die 21inch turbines zie gaan deze te hard zijn gecombineerd met de verlaagde vering. Is het veel vraag voor een splinternieuwe set turbines, krijg je ze snel verkocht op dit forum? Dan kan ik eventueel 19'rs overwegen om te plaatsen, wat wel veel uitmaakt in het comfort.
 
Afgelopen donderdag is de Model Y voorzien van de trekhaak in Wezep. Na iets langer dan een uur waren ze klaar.
Inmiddels al een aantal korte ritten ( enkele reis 15km) met de paardentrailer (~1300kg incl. 1 paard) gereden. Verbruik tussen de 280-330 Wh/km. Nog geen lang stuk snelweg gehad.

Het rijd erg goed, alsof er bijna niks achter zit. 😀
Nu kan de auto ook het doel dienen waarvoor de auto is aangeschaft. Kan de benzineslurper eruit. Top!