Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Het zal afhangen van ieders persoonlijk gebruik. Uiteindelijk komt het er op neer dat het verschil in reistijd kleiner is dan velen denken en of de meerkost van een LR het je waard is (AWD, meer pk, marginaal rapper op lange trajecten, ...)
Voor mij speelde het regeneratief remmen ook nog mee. Met een proefritje merkte ik dat het een groot verschil was tov de M3 LR welke ik nu nog heb. Samen met het snellere laden + meer range in NL zodat ik altijd thuis groen kan laden was voor mij de reden voor de LR MY.
 
Dit kan alle kanten op. Wat als die lader net te ver is voor je RWD. Dan sta je aan de vorige traag te laden met een halfvolle batterij.
De AWD biedt meer opties om ideaal uit te komen. Minder plannen, meer zorgeloos (ICE-like) rijden.
En om comfortabel 250 km te kunnen doorrijden, heb je wel 350-400km effectieve range nodig. Anders moet je overal tot 100% staan laden, wat dan weer zeer ineffectief is.
Begrijp mij niet verkeerd. Ik vind RWD een goeie keuze. Hij bestond nog niet toen ik bestelde want anders gad ik het sterk overwogen. Maar als er beweerd wordt dat er geen verschil is, dan wil ik dat toch weerleggen.
Ik zeg niet dat er geen verschil is. De vraag is wanneer dat verschil uitmaakt en hoe, en of je daar als eigenaar waarde aan hecht. Eens met noodzaak tot 100% laden voor stuk van >250km waarmee je veel tijd verliest, dat doe ik dan ook niet vrijwillig En had met beschikbaarheid SuC’s te maken. Het was vooral om aan te geven dat (nog) langer kunnen doorrijden met een LR voor mij niet zou hoeven. Korter laden om die lange stukken te kunnen overbruggen hoeft van mij ook niet omdat ik een goeie break ook wel op prijs stel dan. Maar dit was een zomer ervaring en geen zakelijke rit met haast. Met koudere temperaturen is het een heel ander verhaal en zal verschil dat LR maakt wel fijn zijn zeer waarschijnlijk.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Belangrijke vraag is hoe dat op termijn blijft irt degradatie van de batterij. Mijn vorige Tesla, een model S uit eind 2014, had op zich niet enorm last van degradatie (altijd zeer voorzichtig gedaan met laden en snelladen), maar er waren ook modellen die een wat hogere degradatie hadden.
Met een kleinere batterij zal je waarschijnlijk vaker moeten snelladen, wat mogelijk kan leiden tot een snellere degradatie.
Bovendien werd bij de oudere model S-en de laadsnelheid bij snelladers op een gegeven moment beperkt, omdat het teveel impact had op de batterij kwaliteit.
Dit (en het kunnen trekken van een paardentrailer over wat grotere afstanden) was voor mij een belangrijke reden om te kiezen voor de grootste batterij (en de 4 wielaandrijving moeten we ook niet vergeten).
meeste doen vooral ac laden dus lijkt mij een rare logica
 
Dit kan alle kanten op. Wat als die lader net te ver is voor je RWD. Dan sta je aan de vorige traag te laden met een halfvolle batterij.
De AWD biedt meer opties om ideaal uit te komen. Minder plannen, meer zorgeloos (ICE-like) rijden.
En om comfortabel 250 km te kunnen doorrijden, heb je wel 350-400km effectieve range nodig. Anders moet je overal tot 100% staan laden, wat dan weer zeer ineffectief is.
Begrijp mij niet verkeerd. Ik vind RWD een goeie keuze. Hij bestond nog niet toen ik bestelde want anders gad ik het sterk overwogen. Maar als er beweerd wordt dat er geen verschil is, dan wil ik dat toch weerleggen.
er is wel degelijk een verschil, iemand die dit beweerd is niet correct. Het verschil in reistijd op langere trajecten is wel veel kleiner dan sommigen denken
 
Trekhaak keuring
Ik heb een RWD MY met trekhaak, deze is geleverd in de laatste week van maart.
Op mijn gelijkvormigheidsattest staat dat de trekhaak geïnstalleerd is in de fabriek. Ik herinner me van de vorige wagens met trekhaak dat deze toch nog altijd even gekeurd moet worden. Heb ik voor de zekerheid toch even naar de keuring gebeld (goca.be), en daar zeiden ze me dat een keuring van enkel de trekhaak toch noodzakelijk is, vooral om het gebruik te bepalen (750kg, of meer).

Ik kom aan op de keuring, en dan was het eerst al een probleem om het chassis nummer te vinden. Blijkbaar zat dit bij Tesla's op allerlei rare plaatsen zoals achter de binnenbekleding. Gelukkig vonden ze het bij mij vrij snel onder de passagierszetel. Gelukkig, dan kon ik verder naar de technische controle.

Helaas konden ze daar de "d-sticker" niet vinden. Dit zou een sticker moeten zijn die ergens rond de trekhaak geplakt is, die iets zou moeten aangeven over het maximaal toegelaten trekgewicht. Ze hebben met twee man en 3 spiegeltjes proberen die sticker te vinden door het gat aan de bumper. Volgens hun is het helaas bij tesla dat de onderkant ook volledig dicht is, en je dus niet tegoei aan die trekhaak kan zien.

Ze hebben mij uiteindelijk laten gaan met een tijdelijke keuring van 3 maanden, waarbinnen ik opnieuw naar de keuring moet voor de trekhaak. Tot dan heb ik om samen met Tesla die beruchte d-sticker te vinden.

Heeft iemand al ervaring om je Tesla trekhaak te laten keuren in België? Of weet iemand waar die d-sticker zou moeten zitten bij een model Y?
Ik heb ondertussen maar een service request gedaan in de app, maar daar komt nog weinig reactie op.

Keuring is inbegrepen in de aankoop. Normaal
krijg je een paar dagen na aankoop een mail om een afspraak te maken. Een onderaannemer van Tesla komt dan jouw wagen ophalen en doet de keuring voor jou.
Als je geen mail kreeg zou, zou ik een service request inschieten via de app.
Chassisnummer zit trouwens voor de
passagierszetel. Er zit daar een ‘klepje’ in het tapijt, waaronder het vinnummer zit.
@Ben Hinssen @Phil V

Ik heb mijn Model Y AWD met trekhaak mogen ophalen, en ik kreeg daarnet een SMS om deze te laten keuren. Doch daar staat bij dat ze deze maar keuren tot 750kg, hoewel op de website staat: "Sterke trekhaak van staal, klasse II, geschikt voor een trekgewicht tot 1600 kg"

Hoe zit dat nu? Moet er iets extra gedaan worden voor de keuring > 750kg? Iemand reeds ervaring hiermee?
 
Trekhaak keuring



@Ben Hinssen @Phil V

Ik heb mijn Model Y AWD met trekhaak mogen ophalen, en ik kreeg daarnet een SMS om deze te laten keuren. Doch daar staat bij dat ze deze maar keuren tot 750kg, hoewel op de website staat: "Sterke trekhaak van staal, klasse II, geschikt voor een trekgewicht tot 1600 kg"

Hoe zit dat nu? Moet er iets extra gedaan worden voor de keuring > 750kg? Iemand reeds ervaring hiermee?
Sorry, geen ervaring mee.
 
Vandaag naar Magdenburg gereden met mijn RWD met 19” Gemini. 14:30 uur vertrokken uit Den Haag - Ypenburg. Zie bijgevoegde foto’s voor plan van ABRP en instellingen. Dit waren de tijden en SoC’s van de drie etappes:

1. 14:30 Den Haag - Emsbüren: 17:10 (35 minuten vertraging vanwege file voor Apeldoorn). Vertrek SoC: 95%
Aankomst SoC: 38% (vs 30% gepland).
Wat langer geladen want plasje en koffie bestellen bij McDonalds even verderop duurde al langer dan laden tot 70%. Vertrek SoC: 75%

2. 17:28 Emsbüren - Lauenau 18:45
Aankomst SoC: 20% (flink doorgereden dus wat winst van vorige laadbeurt ingeleverd).
Drukke SuC doorgaans. Nu ook weer: alle v3’s bezet, v2 share en 80% limiet. Wilde sowieso gaan eten bij BK, dus kwam wel goed uit. Was alsnog snel eten geblazen (incl. bestellen en plasje).
Vertrek SoC: 80%

3. 19:25 Lauenau - Irxleben 21:00
Flinke file gehad bij Hanover wegens wegwerkzaamheden. Mijn strategie om later dan spits langs de stad te komen viel daarmee in het water..
Aankomst SoC: 3% geloof ik. Flink op z’n staart getrapt na de file. Heerlijk ouderwetsch Autobahn fahren.

Magdeburg is slechts tussenstop naar Warschau, dus hier gaan laden om volgende ochtend Berlijn SuC te halen. Zonder deze stop was aankomst in Magdeburg 21:15 geweest (met 10% SuC als ik niet maximale snelheid van de MY RWD regelmatig had aangetikt).

De totale reistijd was dus 6:45 uur. Totale vertraging door files en iets langer en/of trager laden (bij Lauenau) was dus 44 minuten.

Heb door hard te rijden na file bij Hanover wel weer 13 minuten van de vertraging goed gemaakt zie ik. Als ik Magdeburg als eindbestemming had willen halen had ik wel minder hard kunnen rijden en die winst niet gehad. Dan was de aankomsttijd dus 21:28 geweest. Totale reistijd dan 6: 58 uur.

Iets dat me opviel en irriteert overigens: ABRP navigeert niet naar de SuC, dus wordt de accu niet voorverwarmd voor laadbeurt als je vanuit ABRP de auto navigatie instelt (share). Kwam daar in Emsbüren achter, dus daar iets langzamer geladen dan mogelijk.
 

Attachments

  • CFA4ECEB-8671-43D6-987D-FBFADCE52D7E.jpeg
    CFA4ECEB-8671-43D6-987D-FBFADCE52D7E.jpeg
    400.8 KB · Views: 42
  • 5C83B60E-70DD-493E-B7C3-BB32B4433BC8.jpeg
    5C83B60E-70DD-493E-B7C3-BB32B4433BC8.jpeg
    144 KB · Views: 34
  • 98D970C9-03F6-4CA5-9657-0FB74C0618DE.jpeg
    98D970C9-03F6-4CA5-9657-0FB74C0618DE.jpeg
    223.4 KB · Views: 28
  • D4376656-687C-4908-AB49-95F19F26E4D4.jpeg
    D4376656-687C-4908-AB49-95F19F26E4D4.jpeg
    368.7 KB · Views: 32
  • Like
Reactions: Zpeed
Trekhaak keuring



@Ben Hinssen @Phil V

Ik heb mijn Model Y AWD met trekhaak mogen ophalen, en ik kreeg daarnet een SMS om deze te laten keuren. Doch daar staat bij dat ze deze maar keuren tot 750kg, hoewel op de website staat: "Sterke trekhaak van staal, klasse II, geschikt voor een trekgewicht tot 1600 kg"

Hoe zit dat nu? Moet er iets extra gedaan worden voor de keuring > 750kg? Iemand reeds ervaring hiermee?
Hoi, heb hetzelfde probleem gehad vorig jaar.
standaard laten ze hem maar keuren op 750kg.

Ik heb bij de chauffeur van dienst er op aangedrongen om hem op 1500kg te laten keuren. dit heeft we wel extra gekost.
voor de zwaardere keuringwordt de hele wagen gekeurd. bij 750kg enkel de trekhaak (formaliteit).

heb al verschillende mails verstuurd ingebrand met de meerkost, maar nog steeds geen reactie.

nog goed om weten op 750 kg moet je maar één keer laten keuren. als je zwaarder gaat moet je jaarlijks laten herkeuren.
 
  • Helpful
Reactions: Rla
meeste doen vooral ac laden dus lijkt mij een rare logica
Vertel even, welk deel vind je vreemde logica? Jij laadt misschien veel AC, maar er zijn genoeg Tesla's die 40 of 50% DC laden. En alle batterijen degraderen, en een degradatie van ca. 10% over 6 a 8 jaar is vrij normaal. Daarmee neemt dan niet enkel de range af, maar dat betekent ook dat je aan een snellader langer moet blijven laden om dezelfde range te houden. Bij mijn Model S betekende dit dat ik van 45 minuten snelladen naar 1u 30 ging (mede dankzij het knijpen door Tesla). Hoe kleiner de batterij hoe groter ik de uitdagingen op termijn met snelladen voorzie.
 
3. 19:25 Lauenau - Irxleben 21:00
Flinke file gehad bij Hanover wegens wegwerkzaamheden. Mijn strategie om later dan spits langs de stad te komen viel daarmee in het water..
Aankomst SoC: 3% geloof ik. Flink op z’n staart getrapt na de file. Heerlijk ouderwetsch Autobahn fahren.
Met mijn S uit 2017 kwam ik ook wel eens aan bij een SuC met minder dan 3%. Alleen ging de auto dan de eerste minuten over op druppel laden. Dus het was beter om met minstens 5% aan te komen. Hebben ze daar tegenwoordig niet meer zo een last van?
 
Model 3 en y hebben volgens mij een andere curve, met mijn model X is het ook beter om tussen de 15 en 20% aan te komen, vanaf 5% is het anders met 70 kW tot 15% en is de max rond de 120 kW, wanneer ik boven de 15% aan kom knalt hij naar de 145 kW en houdt dit ook nog even vol.
 
Model 3 en y hebben volgens mij een andere curve, met mijn model X is het ook beter om tussen de 15 en 20% aan te komen, vanaf 5% is het anders met 70 kW tot 15% en is de max rond de 120 kW, wanneer ik boven de 15% aan kom knalt hij naar de 145 kW en houdt dit ook nog even vol.
Ik ga het binnenkort zelf ervaren, kan morgen de MYP ophalen.
Met de S kon ik toch niet harder dan rond de 100 kW laden, maar dat was al snel na 5% beschikbaar.
 
Best wel gek eigenlijk dat alleen de bestuurderskant van de clima 'aan staat' als je alleen in de auto zit.

Ik tik dan op de temp en zet de passagierskant ook aan en dan gaat ie ineens minder hard blazen overall omdat ie natuurlijk meer volume heeft. Leuk bedacht, maar met warme temperaturen niet heel logisch vind ik om de rechterkant uit te schakelen na instappen.
 
Best wel gek eigenlijk dat alleen de bestuurderskant van de clima 'aan staat' als je alleen in de auto zit.

Ik tik dan op de temp en zet de passagierskant ook aan en dan gaat ie ineens minder hard blazen overall omdat ie natuurlijk meer volume heeft. Leuk bedacht, maar met warme temperaturen niet heel logisch vind ik om de rechterkant uit te schakelen na instappen.
I think the rear vents also work like that. If there is no one sitting there, they also do not turn on in Auto mode.

In some older video I saw that if there was no passenger sitting the passenger side vents would throw the air towards the driver. I guess some newer version undid that 'feature'
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Vandaag naar Magdenburg gereden met mijn RWD.
Wat me overigens opviel in Duitsland is dat als je het ‘gaspedaal’ intrapt terwijl je in Autopilot zit en daardoor over de 140km/u gaat, diezelfde Autopilot begint te piepen dat het systeem zichzelf zal uitschakelen. Dat gebeurt echter niet (snel?). De rechter handel omhoog duwen hielp ook niet, dus enkel een wisseling van baan (stuurbeweging) hielp. Zeer ongewenst. Toen ik later de AP weer wilde inschakelen kon dat niet meer, en bleek dat ik op het strafbankje was belandt na de beschreven actie. Iemand anders misschien hetzelfde meegemaakt? Wat doe ik verkeerd?
 
Wat me overigens opviel in Duitsland is dat als je het ‘gaspedaal’ intrapt terwijl je in Autopilot zit en daardoor over de 140km/u gaat, diezelfde Autopilot begint te piepen dat het systeem zichzelf zal uitschakelen. Dat gebeurt echter niet (snel?). De rechter handel omhoog duwen hielp ook niet, dus enkel een wisseling van baan (stuurbeweging) hielp. Zeer ongewenst. Toen ik later de AP weer wilde inschakelen kon dat niet meer, en bleek dat ik op het strafbankje was belandt na de beschreven actie. Iemand anders misschien hetzelfde meegemaakt? Wat doe ik verkeerd?
Dat klopt. Heb ik ook wel eens in Nederland meegemaakt. Autopilot kun je t/m 140 km/h gebruiken. Als je dan zelf gaat accelereren terwijl Autopilot (dus met sturen) aan staat en zonder dat je van baan gaat wisselen, krijg je inderdaad "straf". Met TACC (dus zonder automatisch sturen) en dan accelereren boven de 140 km/h is geen probleem.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Dat klopt. Heb ik ook wel eens in Nederland meegemaakt. Autopilot kun je t/m 140 km/h gebruiken. Als je dan zelf gaat accelereren terwijl Autopilot (dus met sturen) aan staat en zonder dat je van baan gaat wisselen, krijg je inderdaad "straf". Met TACC (dus zonder automatisch sturen) en dan accelereren boven de 140 km/h is geen probleem.
Over TACC gesproken: ik denk dat na uitschakelen van AP en verder accelereren (naar rond de 200km/u) TACC aanbleef en de nieuwe snelheid overnam toen ik van het pedaal afging. Ik dacht dat de max van TACC echter ook 140km/u was. Misschien is dat ook zo en remt de auto bij die snelheden niet snel af maar geleidelijk? De snelheid bij het loslaten van het pedaal werd namelijk niet exact overgenomen, maar van afremmen middels regenereren was ook geen sprake. Ik greep in door zelf te remmen (wil met die snelheden graag weer volledige controle hebben over auto en niet experimenteren), dus weet niet wat de auto daarna zou hebben gedaan.