Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Vraagje: Ik merk dat de auto na parkeren nog aan het nablazen is. (Denk verwarming/airco oid). Komt vanuit de voorzijde. Na korte rit (8 min) en dan na parkeren en weglopen (auto gaat dan op slot) merk ik als ik na zeg 1 uur terugkom de auto nog steeds aan het "blazen" is. Als ik dan de deur open en weer dicht doe dan stop hij er gelijk mee. Net of deze nog denkt dat de climate control nog aan moet blijven of zo..?

Iemand enig idee wat dit kan zijn en of dit normaal is?
Likewise… vie mij ook op idd, maar geen idee wat de oorzaak is.
 
Als oud model S rijder volg ik de draadjes van eigenaren met een S die uit de accugarantie is. Als een accu pack het dan begeeft, heb je de mogelijkheid om bij Tesla een refurbished accu pack te kopen. Dat kost je 12 K en dan heb je weer 4 jaar garantie. Soms is er ook de mogelijkheid om een nieuw pack te kopen voor prijzen die nogal varieren (18k - 24k??) en ook dan heb je 4 jaar garantie. Maar er zijn ook bedrijven die het pack openmaken en opknappen voor lagere prijzen.
Nu zullen jullie denken wat moet je in dit draadje, maar sinds ik ooit een filmpje van Sandy Munro gezien heb waarin hij een accu pack van een model Y uit elkaar haalt. Dat is bijna niet te doen want dat accupack is helemaal volgegoten met een soort schuim (zie de foto's uit zijn filmpje) en dus vraag ik me af wat de opties zijn als straks bij een model Y het accu pack het begeeft. Is nu allemaal niet belangrijk want iedereen zal nog wel in de garantie zitten, maar ooit komt de tijd.
Zijn er eigenlijk hier mensen die al eens een defect accu pack met een Y hebben gehad?
 

Attachments

  • accupack MY 3.jpeg
    accupack MY 3.jpeg
    83.1 KB · Views: 51
  • accupack MY 2.jpeg
    accupack MY 2.jpeg
    91 KB · Views: 26
  • accupack MY 1.jpeg
    accupack MY 1.jpeg
    81 KB · Views: 37
Vraagje: Ik merk dat de auto na parkeren nog aan het nablazen is. (Denk verwarming/airco oid). Komt vanuit de voorzijde. Na korte rit (8 min) en dan na parkeren en weglopen (auto gaat dan op slot) merk ik als ik na zeg 1 uur terugkom de auto nog steeds aan het "blazen" is. Als ik dan de deur open en weer dicht doe dan stop hij er gelijk mee. Net of deze nog denkt dat de climate control nog aan moet blijven of zo..?

Iemand enig idee wat dit kan zijn en of dit normaal is?
De airco wordt drooggeblazen om schimmel en bijhorende geurtjes te voorkomen.
 
Als oud model S rijder volg ik de draadjes van eigenaren met een S die uit de accugarantie is. Als een accu pack het dan begeeft, heb je de mogelijkheid om bij Tesla een refurbished accu pack te kopen. Dat kost je 12 K en dan heb je weer 4 jaar garantie. Soms is er ook de mogelijkheid om een nieuw pack te kopen voor prijzen die nogal varieren (18k - 24k??) en ook dan heb je 4 jaar garantie. Maar er zijn ook bedrijven die het pack openmaken en opknappen voor lagere prijzen.
Nu zullen jullie denken wat moet je in dit draadje, maar sinds ik ooit een filmpje van Sandy Munro gezien heb waarin hij een accu pack van een model Y uit elkaar haalt. Dat is bijna niet te doen want dat accupack is helemaal volgegoten met een soort schuim (zie de foto's uit zijn filmpje) en dus vraag ik me af wat de opties zijn als straks bij een model Y het accu pack het begeeft. Is nu allemaal niet belangrijk want iedereen zal nog wel in de garantie zitten, maar ooit komt de tijd.
Zijn er eigenlijk hier mensen die al eens een defect accu pack met een Y hebben gehad?
Het voordeel van een accupakket in schuim is dat de slijtageslag op onderdelen sterk gereduceerd wordt er kan namelijk geen vocht meer bij. trillingen worden in z´n geheel opgevangen i.p.v. per bewegend onderdeeltje zoals het draadje. Daarom denk ik dat een structured battery een beter idee is dan de voorgaande batterij versie.
Repareren op cell niveau is dan niet meer mogelijk maar een structured battery zou langer mee moeten gaan en kan dan in z´n geheel naar recyclen.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Het voordeel van een accupakket in schuim is dat de slijtageslag op onderdelen sterk gereduceerd wordt er kan namelijk geen vocht meer bij. trillingen worden in z´n geheel opgevangen i.p.v. per bewegend onderdeeltje zoals het draadje. Daarom denk ik dat een structured battery een beter idee is dan de voorgaande batterij versie.
Repareren op cell niveau is dan niet meer mogelijk maar een structured battery zou langer mee moeten gaan en kan dan in z´n geheel naar recyclen.

Mee eens maar toch zou het voor mij prettiger overkomen als m'n accu/batterij uit bv 10 modules van elk Euro 2.000,-- was opgebouwd ipv 1 stuks van 20k.

Bij elektrische heftrucks zie je bijvoorbeeld ook dat men 1 - 3 cellen vervangt na ca. 5 tot 6 jaar zodat de levensduur van de (lood) accu verlengt kan worden naar ca. 8-9 jaar.

(noodzakelijke en levensduur verlengende koeling/verwarming van accupack EV's maakt losse modules wellicht wel wat lastiger.....)
 
  • Like
Reactions: OttoR and Maurice1
Mee eens maar toch zou het voor mij prettiger overkomen als m'n accu/batterij uit bv 10 modules van elk Euro 2.000,-- was opgebouwd ipv 1 stuks van 20k.

Bij elektrische heftrucks zie je bijvoorbeeld ook dat men 1 - 3 cellen vervangt na ca. 5 tot 6 jaar zodat de levensduur van de (lood) accu verlengt kan worden naar ca. 8-9 jaar.

(noodzakelijke en levensduur verlengende koeling/verwarming van accupack EV's maakt losse modules wellicht wel wat lastiger.....)
Tesla bouwt de EV als auto die dadelijk 1 miljoen km aan moet kunnen en daarmee ook 20 jaar kunnen halen. Met de nieuwe LFP van CATL lijkt me dat zeker haalbaar en is 1 vaste batterij eigenlijk de beste keuze. Of dat in de praktijk ook zo is, is maar 1 manier om achter te komen.
 
Denk dat het nog steeds HW3 is in tegenstellig wat sales beweert. Ze rollen nu nog steeds met HW3 uit giga berlin.
zie
Ik ben er ook bang voor. Ik had al twijfels toen er beweerd werd dat alle MYs momenteel met HW4 werden uitgeleverd, aangezien ik nog nergens iets had gehoord of gelezen over een MY uit Berlijn met HW4. Lekker goed geinformeerd die sales mensen. Als ze nu volgende maand wel ermee beginnen baal ik toch wel dat ik niet iets langer heb gewacht met bestellen.
 
Ik ben er ook bang voor. Ik had al twijfels toen er beweerd werd dat alle MYs momenteel met HW4 werden uitgeleverd, aangezien ik nog nergens iets had gehoord of gelezen over een MY uit Berlijn met HW4. Lekker goed geïnformeerd die sales mensen. Als ze nu volgende maand wel ermee beginnen baal ik toch wel dat ik niet iets langer heb gewacht met bestellen.
Sales mensen zijn er om een lelijke eend als Ferrari te verkopen. Dat jij met een goed gevoel de shop verlaat en de volgende dag een kater hebt. Daarna is het goed praten waarom het toch een mooi besluit was. Of ben ik nu teveel aan het generaliseren 😉
 
Mooi! En rijdt de auto ook naar verwachting?
Zeker! Ik kom uit een Model 3 Performance. De Y ziet er dik uit en rijd comfortabeler dan de 3, maar de 3 voelt wel sneller en is meer een racemachine. Logisch gezien het type koets.
 

Attachments

  • IMG_8658.jpeg
    IMG_8658.jpeg
    734 KB · Views: 34
  • IMG_8650.jpeg
    IMG_8650.jpeg
    609.2 KB · Views: 29
  • IMG_8647.jpeg
    IMG_8647.jpeg
    896.8 KB · Views: 33
Zeker! Ik kom uit een Model 3 Performance. De Y ziet er dik uit en rijd comfortabeler dan de 3, maar de 3 voelt wel sneller en is meer een racemachine. Logisch gezien het type koets.
klopt, ik heb ook nog een M3P. Vorige maand heb ik een trip met de MYP naar Italie gemaakt en was zeer verrast. Hij is toch ook zeer snel en voelt lichtvoetiger dan ik had bedacht. Maar bovenal was het comfort op de zeer matig onderhouden binnenwegen niet slecht.(gek genoeg vind ik daar mijn M3P wat meer stoten). Maar hier, op onze vooral gladde wegen, is de M3P agieler en kun je het vermogen speelser benutten.
 
  • Like
Reactions: Jesper Weiland
Ik ben er ook bang voor. Ik had al twijfels toen er beweerd werd dat alle MYs momenteel met HW4 werden uitgeleverd, aangezien ik nog nergens iets had gehoord of gelezen over een MY uit Berlijn met HW4. Lekker goed geinformeerd die sales mensen. Als ze nu volgende maand wel ermee beginnen baal ik toch wel dat ik niet iets langer heb gewacht met bestellen.
Tja ik had met de aankoop van de MY ook een referral korting van 250 euro bedongen. Die is er uiteindeljjk uitgehaald omdat bij het overzetten van free supercharging geen andere kortingen gegeven mogen worden. Heb het er maar bij gelaten. De 2950 euro van rvo is gisteren al op mijn rekening gestort. Mag niet klagen.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Kleine domper op de feestvreugde; mijn laadkabel locked niet in de laadpoort. *Tik tik tik tik*. Een afspraak maken dus en hopen dat superchargen nog wel werkt (gisteren nog wel).
Heb ik ook gehad met mijn Y. De meegeleverde granny-lader deed het wel, maar mijn wall connector niet; Eerst wat vuil uit de connector gehaald. Daarna bleef het onophoudelijke tikken. Heb de wallconnector toen gereset en sindsdien werkt het weer zoals het hoort
 
Heb ik ook gehad met mijn Y. De meegeleverde granny-lader deed het wel, maar mijn wall connector niet; Eerst wat vuil uit de connector gehaald. Daarna bleef het onophoudelijke tikken. Heb de wallconnector toen gereset en sindsdien werkt het weer zoals het hoort
Toen ik hem ophaalde hing hij bij Tesla gewoon aan de lader en op de terugweg heb ik nog gesupercharged. Nu laad hij wel aan een normale laadpaal, maar blijft wel tikken en geeft een foutmelding. Aan de supercharger heeft hij er geen zin meer in. Volgende week gaat ze het fixen en schroeven ze er gelijk een trekhaak onder :)
 
Lekker dan, wil ik nog wat in het draadje over de verkiezingen posten is ie al op slot gezet:(

Anyway; gisteren pas om kwart voor 9 negen 's avonds gaan stemmen, je bent een deadline junkie of je bent het niet.
Daarna tv uit laten staan. Per Whatsapp drongen de exit polls uiteraard toch bij me binnen.
Me een poosje af zitten vragen of ik werk buiten de EV wereld moest zoeken (ICE advocate?), en of verhuizen naar Noorwegen mogelijk was.

Maar om kwart voor twaalf dacht ik: **** it maar klimaatontkennend ev-hatend nonovolk! En meteen snel een nieuwe Model Y besteld:cool:
Als premier Wilders niet iets doet aan die hogere wegenbelasting in 2026 dan slinger ik hem eigenhandig aan zijn chemisch gebleekte haren in een Gigapress.

IMG_6834.jpg